Vraag

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-06 23:50
Ik heb momenteel een mooie receiver met 9.1 kanalen, maar wil graag soms enkel mijn frontspeakers gebruiken als pure stereo opstelling. Dan luister ik enkel audio via wireless audio (Spotify/deezer/Bleitooth) met een extern kastjemet audio uit.

Maar ik wil de stereo versterker ook gebruiken als (pure) audio uit als versterker die enkel de front speakers versterken, zodat mijn receiver dit niet moet doen.

Ook zou ik van deze versterker gebruik willen maken van zjn DAB+ radio functie die ik dan doorlus naar de 9.1 receiver die ik heb.

Is dat allemaal mogelijk?

- Receiver: Denon AVC-X3800H
- Wireless audio: Samsung Hub WAM250

nu dus op het oog als versterker, eindversterker & DAB+ radio: Yamaha R-S202D

Beste antwoord (via sn33ky op 21-09-2023 11:17)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:24
Het hele idee van stereo en surround scheiden is dat men voor de front sectie (stereo) dan een stereo receiver/versterker uit een hoger segment neerzet. Het liefst met HT Mode/Ingang zodat de stereo versterker in die mode puur als eindversterker dient voor surround media. De stereoversterker schakelt in die mode de voorversterking uit zodat in die mode alleen de surround receiver de volumeregeling, DSP, etc doet. Idee is dan ook om alle stereo bronnen op de stereoversterker aan te sluiten.

Eigenlijk krijg je dan de volgende setup:
  • alle stereo bronnen naar de stereo versterker
  • alle surround bronnen naar de surround receiver
  • surround receiver via Pre Out naar de stereo versterker
In/met stereo gebruik je dan alleen de stereoversterker (voor- als eindversterker). In/met surround gebruik je de voorversterker van de (in dit geval) Denon X3800. De 2.0 wordt gevoed door door stereoversterker (in HT Mode dus alleen eindversterker) en de rest van de speakers wordt door de Denon X3800 van vermogen voorzien.

Kijkende naar jouw wens snap ik de Yamaha niet in combinatie met de normale gedachte en opzet. De Yamaha is instap. Nu ben ik zelf niet van hoorbare verschillen maar ik zou puur qua segment de Denon aanzienlijk hoger zetten. Tevens zou je de DAB+ functie door willen lussen? De Yamaha heeft geen uitgangen om dat soort signalen door te lussen. De Yamaha aansluiten op de Pre Out van Denon gaat werken, zit je alleen wel met twee keer volumeregeling.

Al met al zou ik dit idee laten varen met de huidige hardware in gedachten. Zet de Denon in Pure Direct en deze zou zich al moeten gedragen als een stereoversterker. Als je alleen meer vermogen wilt naar de fronts / wilt dat de Denon dit niet aan hoeft te sturen, neem dan een dedicated eindversterker. Wil je stereo en surround scheiden, doorsparen voor een stereoversterker in een segment die meer zou moeten bieden dan huidige Denon. Voor gemak één met HT zodat je dus maar één keer volumeregeling in surround hebt. Qua hoorbaar is en blijft een gevaarlijk onderwerp qua verschillen/segment/apparatuur in deze wereld.

Edit:
Om bij Denon te blijven, check de PMA-1700NE. Die versterker heeft een dergelijke ingang om puur als eindversterker te kunnen dienen en zo stereo en surround netjes te kunnen scheiden. PMA-1700NE heeft ook meer de prijsklasse waarin men veelal zit om stereo en surround te scheiden.

Edit 2:
Staar je ook niet te blind op DAB+. In huis wil het ontvangst niet altijd even goed zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 21-09-2023 16:33 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:24
Het hele idee van stereo en surround scheiden is dat men voor de front sectie (stereo) dan een stereo receiver/versterker uit een hoger segment neerzet. Het liefst met HT Mode/Ingang zodat de stereo versterker in die mode puur als eindversterker dient voor surround media. De stereoversterker schakelt in die mode de voorversterking uit zodat in die mode alleen de surround receiver de volumeregeling, DSP, etc doet. Idee is dan ook om alle stereo bronnen op de stereoversterker aan te sluiten.

In/met stereo gebruik je dan alleen de stereoversterker (voor- als eindversterker). In/met surround gebruik je de voorversterker van de (in dit geval) Denon X3800. De 2.0 wordt gevoed door door stereoversterker (in HT Mode dus alleen eindversterker) en de rest van de speakers wordt door de Denon X3800 van vermogen voorzien.

Kijkende naar jouw wens snap ik de Yamaha niet in combinatie met de normale gedachte en opzet. De Yamaha is instap. Nu ben ik zelf niet van hoorbare verschillen maar ik zou puur qua segment de Denon aanzienlijk hoger zetten. Tevens zou je de DAB+ functie door willen lussen? De Yamaha heeft geen uitgangen om dat soort signalen door te lussen. De Yamaha aansluiten op de Pre Out van Denon gaat werken, zit je alleen wel met twee keer volumeregeling.

Al met al zou ik dit idee laten varen met de huidige hardware in gedachten. Zet de Denon in Pure Direct en deze zou zich al moeten gedragen als een stereoversterker. Als je alleen meer vermogen wilt naar de fronts / wilt dat de Denon dit niet aan hoeft te sturen, neem dan een dedicated eindversterker. Wil je stereo en surround scheiden, doorsparen voor een stereoversterker in een segment die meer zou moeten bieden dan huidige Denon. Voor gemak één met HT zodat je dus maar één keer volumeregeling in surround hebt. Qua hoorbaar is en blijft een gevaarlijk onderwerp qua verschillen/segment/apparatuur in deze wereld.

Edit:
Om bij Denon te blijven, check de PMA-1700NE. Die versterker heeft een dergelijke ingang om puur als eindversterker te kunnen dienen en zo stereo en surround netjes te kunnen scheiden. PMA-1700NE heeft ook meer de prijsklasse waarin men veelal zit om stereo en surround te scheiden.

Edit 2:
Staar je ook niet te blind op DAB+. In huis wil het ontvangst niet altijd even goed zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 21-09-2023 16:33 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-06 23:50
FeaR schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:19:

In/met stereo gebruik je dan alleen de stereoversterker (voor- als eindversterker). In/met surround gebruik je de voorversterker van de (in dit geval) Denon. De 2.0 wordt gevoed door door stereoversterker (in HT Mode dus alleen eindversterker) en de rest van de speakers wordt door de Denon van vermogen voorzien.

Edit:

Edit 2:
Amai (Belg hier) dat is nog eens een uitgebreid en goed antwoord.
Ik ga mijn Denon in stereo gebruiken zonder een eindversterker voor mijn front als ik ze in stereo wil gebruiken en sluit de Samsung wireless audio aan op de receiver.
En zal dan inderdaad doorsparen voor een degelijke versterker met HT mode (Kan je hier op tweakers.net op filteren?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• baldstuff
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:50
sn33ky schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:22:
[...]
(Kan je hier op tweakers.net op filteren?)
Daarvoor heb ik deze in mijn bookmarks: http://www.audiophile.no/...iers-with-processor-input