• Werknemer12345
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22-09-2023
Hi Tweakers,

Een aantal jaar geleden (drie) solliciteerde ik (bij het bedrijf waar ik nu zo'n 3 jaar voor werk) op een functie van Tech Lead. Na deze sollicitatie vond werkgever dat ik beter kon beginnen in functie van Developer. Niet geheel onlogisch, ik laat zien wat ik kan, zij zien dit en realiseren zich dat ik de functie van Tech Lead waard ben.

Echter werd ik op mijn eerste dag met 8 jaar ervaring als 'medior' te boek gezet. Daar was ik het niet mee eens, en heb behoorlijk hard moeten trekken aan het feit dat mijn niveau hoger ligt. Na het eerste jaar kreeg ik een vast contract en een loonsverhoging (gebruikelijk bij zo'n overgang volgens mij). Echter, het jaar daarop kreeg ik te horen dat ik het labeltje "senior" zou krijgen. Ik schrijf het ook letterlijk zo, omdat dit voor mij nog altijd niet als een promotie voelt. Ik kreeg wel meer verantwoordelijkheden, er werd meer van me verwacht, maar in gesprek met mijn manager (leidinggevende van mijn team lead), was de loonsverhoging die ik gekregen had bij de overgang van tijdelijk naar vast contract bedoeld voor mijn functiewijziging naar 'senior'. Uiteraard had ik daar al grote vraagtekens bij.

Vanaf dit jaar (omdat ik eraan ben blijven trekken) zou ik dan eindelijk bezig zijn me te ontwikkelen tot Tech Lead. Echter, als ik de afgelopen 3 jaar evalueer en bedenk wat ik heb laten zien, versus hoe mijn werkgever me hierin tegemoet is gekomen, is duidelijk dat ik te hard loop voor minimale tegemoetkoming. En langzamerhand ben ik hier klaar mee. Nu komt er een evaluatiegesprek aan waar zowel mijn team lead als zijn leidinggevende (mijn manager dus) aanwezig zullen zijn. En ik wil ze kenbaar maken dat ik klaar ben met de manier waarop ik aan het lijntje gehouden wordt (en ja, dit heb ik over de afgelopen 3 jaar al vaker laten doorschemeren - het komt dus niet uit de lucht vallen).

Het klinkt, zoals ik het schrijf misschien een beetje luchtig allemaal, maar ik ben letterlijk en figuurlijk op, net als mijn geduld met mijn werkgever. Ik werk letterlijk mijn benen eronderuit om te laten zien dat ik genoeg kwaliteiten beheers om verder te kunnen groeien in de functie van Tech Lead, maar steeds krijg ik de indruk dat ik niet goed genoeg ben en verzint mijn werkgever nieuwe dingen waar ik op zou moeten letten, blijft deze zeuren over het feit dat ik een of meerdere cursussen zou moeten volgen en blijft zij "dat puntje aan mijn horizon" maar verder vooruit schuiven. Ik ben al naar andere vacatures aan het kijken, maar wil geen overhaaste stappen maken.

Naar mijn mening heb ik niets meer te bewijzen. Ik heb de afgelopen 3 jaar laten zien wat ik kan, en wat mij betreft zit ik op het punt dat ik de functie van Tech Lead toegewezen zou moeten krijgen zodat ik me verder kan ontwikkelen in deze rol. Ik ben het beu om aan te moeten horen dat ik nog cursussen zou moeten volgen e.d., zonder dat hier concrete onderwerpen / kwaliteiten in worden genoemd.

Hebben jullie tips hoe ik dit fatsoenlijk, maar ook duidelijk kan maken aan mijn werkgever? Wat mij betreft is het namelijk 5 voor 12 en ik zit er niet te wachten om straks Tech Lead te worden, en te horen te krijgen dat ik wel geen loonsverhoging krijg etcetera, maar wel de lasten (dit is namelijk het onderbuikgevoel wat mijn werkgever de afgelopen 3 jaar bij me gecreëerd heeft op de manier hoe dingen gelopen zijn).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je stampvoetend een plek hogerop komt eisen, dan zou je er bij mij ook niet goed opstaan, en dat is een beetje zoals ik de toon opvat in je post. Ik lees een verschil van inzicht in je eigen capaciteiten, probeer het concreet te maken wat dat verschil precies is en hoe je dat gat kunt dichten. En het helpt als je dan kritisch blijft naar je eigen kunnen ;) . En als het uiteindelijk niet opgelost kan worden (of op een te langzaam tempo naar jouw mening), dan blijft er nog maar één ding over: Zoek het elders :)

Bedenk ook wat de belangrijkste redenen zijn om een andere functie te willen: Is dat inhoudelijk, is dat salaris, is dat meer verantwoordelijkheid, etc. Sommige dingen zullen makkelijker af te dwingen zijn dan andere. Vooral grote sprongen in salaris kun je naar mijn ervaring alleen maken door naar een andere werkgever te switchen.

[ Voor 29% gewijzigd door naitsoezn op 21-09-2023 09:09 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Of je overschat je eigen capaciteiten, of je werkgever onderschat het.

Als het dat tweede geval is, dan had ik na het eerste jaar gezegd dat je misschien beter moet laten zien aan je werkgever, maar als dit al jaren lang het geval is, dan moet je gewoon een andere werkgever zoeken waar wel je kwaliteiten onderkent worden. Want ook al wordt je Lead, hoe gaat het dan verder in de toekomst voor bijvoorbeeld loonsverhogingen?

Het alternatief is dat je je eigen kwaliteiten overschat. Je schrijft dat je je benen eronderuit werkt, ben je dan niet boven je kunnen bezig en zit je er straks doorheen / kan je dat toch niet volhouden op lange termijn?

Welke situatie het is kan ik natuurlijk verder niet zeggen vanaf de zijlijn. Misschien met collega's over hebben? Hoe die in zijn algemeenheid erin staan, en voorzichtig polsen wat ze vinden van jouw niveau?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@Sissors Optie 3 kan ook nog: TS heeft wel de capaciteiten en de werkgever weet het ook, maar probeert de werknemer net tevreden genoeg te houden dat hij blijft zonder dat hij er teveel voor hoeft te betalen.

@Werknemer12345 Misschien iets minder focussen op het titeltje. Als je het gesprek in gaat, zorg dat je voor jezelf heel duidelijk hebt wat je allemaal hebt laten zien. Wees daarin heel specifiek en geef vooral duidelijk aan wat jouw aandeel/toegevoegde waarde was. Als je afspraken maakt, maak ze dan SMART om te voorkomen dat de werkgever die stip telkens weer achter de horizon legt.

Maar eigenlijk het beste wat je kunt doen is gewoon gaan solliciteren. Uit je hele verhaal proef ik dat de vertrouwensbreuk eigenlijk al te groot is en ik denk niet dat het nog goed gaat komen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Sissors
  • Niet online
Janoz schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:21:
@Sissors Optie 3 kan ook nog: TS heeft wel de capaciteiten en de werkgever weet het ook, maar probeert de werknemer net tevreden genoeg te houden dat hij blijft zonder dat hij er teveel voor hoeft te betalen.
Zou ook nog kunnen inderdaad, maar dan is des te meer de conclusie hetzelfde als bij reden 1, en nog meer: Wegrennen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41

Barrycade

Through the...

Waarom wil je zo graag Tech Lead worden? Dat is me niet zo duidelijk. Is dat erkenning? Salaris? Meer verantwoordelijkheid? Verdieping van je werk?

Heb je al duidelijk welke kant ze met je op willen met die cursussen? Hebben zij voorstellen of verwachten ze dat jij met verbeter/verdiepingsvoorstellen komt?

Voor iemand die hoger op wil, leg je wel veel bij je leidinggevenden neer en toon basis je verhaal hierboven dat je nog niet duidelijk hebt waar je sterke, maar vooral je zwakke punten zitten.

Je bent blijkbaar vooral hard aan het werk.
Om hogerop te komen moet je meestal niet harder werken maar vooral slimmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Het klinkt, zoals ik het schrijf misschien een beetje luchtig allemaal, maar ik ben letterlijk en figuurlijk op, net als mijn geduld met mijn werkgever. Ik werk letterlijk mijn benen eronderuit
Dit is gewoon het probleem. Als je 'op' bent om te laten zien dat je het kan, dan is het probleem óf dat je het (nog) niet kan en dat je nu dus boven je niveau bezig bent, óf dat het ze duidelijk niet boeit.

Lijkt mij een goede aanleiding om gewoon een andere werkgever te zoeken. Steeds een andere reden bedenken waarom je geen promotie krijgt is niet iets unieks, dat komt veel voor, maar betekent meestal gewoon dat ze eigenlijk geen goede reden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 17:21
Dus je solliciteert voor de functie Team Lead en drie jaar later ben je het nog niet? Ze zetten vanaf dag 1 op een nog lagere functie dan verwacht. Op zich prima zolang jij dit accepteert. Ik begrijp dat je op een punt bent aangekomen dat je het niet meer accepteert.

Mentaal zou ik mezelf voorbereiden om ontslag te nemen, en dat ook daadwerkelijk te doen als ze niet aan jou voorwaarden voldoen. Voordat je alle schepen achter je verbrandt zou ik eerst nog een poging wagen om datgene te krijgen wat je wenst; de functie Team Lead. Geef aan dat je overweegt om om je heen te gaan kijken naar een andere werkgever omdat je niet meer tevreden bent in je huidige functie. “Ik wil vanaf morgen, volgende week (kies een willekeurige maar vastestaande datum) Team Lead worden.” “Daar bovenop vind ik ook dat ik meer verdien dan ik momenteel krijg.” Dan weet je heel snel waar je staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:55
Ik hoor dat je erg gefrustreerd bent geworden van de afgelopen drie jaar. Hoe heb je dat laten gebeuren?

Komt wellicht hard over, maar mijn interpretatie van je TS is dat je jezelf op dit moment in een slachtofferrol zet. Dus neem het heft in eigen handen en verander hetgene wat je frustreert / stoort. Je verteld dat je de afgelopen jaren je frustraties hebt laten doorschemeren, dat klinkt niet alsof dat constructie gesprekken waren. Ben je gesprekken aan gegaan met je werkgever hoe jij dingen ziet en hoe zij deze zien?

Betreft je senior label. Naar mijn mening zit senioriteit hem niet in je harde skills maar voornamelijk in je zachte skills. Dit heb je ook zeker nodig als Tech Lead. Heb je concreet afgesproken waar je volgens je werkgever aan moet voldoen (bv. welke cursussen of competenties je moet ontwikkelen) om door te groeien?

Mits je frustraties niet teveel zijn opgelopen zou ik starten met een open gesprek. Leg alles op tafel. Ben eerlijk en transparant hoe jij dingen ziet en graag anders zou zien en vraag wat je werkgever hiervan vindt. Dan weet je ook meteen waar je aan toe bent. Zo niet, zoek iets anders. Zonder goed gesprek ga je niet verder komen.

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:12
Je hebt gesolliciteerd op de functie van Tech Lead maar je bent het niet geworden.
Wie is er dan wel Tech Lead, of was er misschien geen Tech Lead nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-05 12:58
Werkgever heeft je gelokt, jou wijs gemaakt om jou in een Medior schaal te zetten, en jij dit 3 jaar lang hebt geaccepteerd.
Je kan hoog of laag springen maar je doet een take it or leave it aanbod en anders moet je vertrekken.

Dit komt vaak voor bij bedrijven. Imposter syndrome. De werkgever heeft er geen baat bij om jou in een hogere functie/verloning te zetten, want ze hebben je al in dienst. Dan denken mensen wel eens dat ze onmisbaar zijn en het waard zijn Gaan ze het bij jou wel doen, Dan hebben ze de rest van de afdeling ook aan tafel.

Stel he, je krijgt wat je wilt. Na een moeizaam gesprek toch voor elkaar gekregen. Volgend jaar ben je weer aan de beurt. Dan begint de kermis opnieuw.

Je bent er in getrapt.

Been there done that. Zou aangenomen als consultant. Lease auto, laptop, telefoon bonus you name it. Vonden ze mij toch niet genoeg. Moest "klaargestoomd" worden. Of ik even een jaartje in house wil werken. Dat jaartje was voorbij en ik zat daar nog met dezelfde gedachte als jij. Ik ben toen vertrokken.

De grootste salarisstap maak je door van baan te wisselen.

Tech lead, lead developer is ook een labeltje die er alleen is om je ego te strelen. Soms bij intakes hoor ik dat ook van mensen dat ze een lead zijn. Naar mijn ervaring wordt je pas een lead gedurende tijd. Dat wordt opgebouwd waardoor je credits opgebouwd hebt en de organisatie en jouw team jouw beslissingen zwaarder laat wegen vanwege het vertrouwen.

Ik zit ook al 13 jaar in het vak en ben ook "lead" geweest, maar ik identificeer me niet meer als senior of als lead.
Dat zou eens wat zijn hey, als er een gast zo in je team komt als 'lead' en even denkt de boel te bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 10:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Rob vd Hoeven schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:11:
Je hebt gesolliciteerd op de functie van Tech Lead maar je bent het niet geworden.
Allemaal maar net afhankelijk of er budget is.

Zo te horen zit TS lang genoeg bij deze club. Ik zou lekker verder kijken.

Asus Zenbook i7 256gb

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 10:57
Als je nu je benen uit je lijf werkt en ‘op’ bent, waarom zou je dan een functie op een hoger niveau aan kunnen?
Is dat niet wachten op een burn-out als gevolg van het ‘Peter-principle’?

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-05 02:35
Een aantal jaar geleden (drie) solliciteerde ik (bij het bedrijf waar ik nu zo'n 3 jaar voor werk) op een functie van Tech Lead. Na deze sollicitatie vond werkgever dat ik beter kon beginnen in functie van Developer. Niet geheel onlogisch, ik laat zien wat ik kan, zij zien dit en realiseren zich dat ik de functie van Tech Lead waard ben.
Volgens mij zit het antwoord al verborgen in je eerste paragraaf. Je solliciteert op functie X, je wordt aangenomen op functie X en nadat je begonnen bent word je terug gezet naar functie Y. Tot slot ben je al 3 jaar aan het vechten om toch op functie X uit te komen.

Los van de vraag wie hier nou wie onder of overschat zou ik heel snel weg zijn bij deze werkgever. Tijdens een sollicitatiegesprek maak jij toch gewoon duidelijke afspraken met elkaar. Jij moet per slot van rekening ook een commitment geven om ~40 uur in de week voor die toko te gaan werken, mag je er toch wel vanuit gaan dat je minimaal krijgt wat je belooft wordt.

Als jij na een half jaar wordt terug gezet in functie wegens "niet functioneren" wordt het een ander verhaal, maar dan is dat groeipad ook maar een zoethouder natuurlijk.

In eerste instantie moet je even een keuze voor jezelf maken of jij daar verder wil ja of nee, geen enkel naamkaartje of salaris gaat het goedmaken als je het ergens niet naar je zin hebt.

Is het antwoord ja, dan moet je bedenken wat je wil krijgen en dat als harde eis op tafel leggen. Is het antwoord nee, dan weet je ook genoeg.

Ik ga er voor het gemak even van uit dat de frustratie in je post voortkomt uit het van je af schrijven en je niet in een modus zit "ik werk hier nu 3 jaar, dus moet promotie maken", dat werkt meestal ook averechts namelijk.

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:53
Werknemer12345 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:59:
Hi Tweakers,

Echter werd ik op mijn eerste dag met 8 jaar ervaring als 'medior' te boek gezet. Daar was ik het niet mee eens, en heb behoorlijk hard moeten trekken aan het feit dat mijn niveau hoger ligt. Na het eerste jaar kreeg ik een vast contract en een loonsverhoging (gebruikelijk bij zo'n overgang volgens mij). Echter, het jaar daarop kreeg ik te horen dat ik het labeltje "senior" zou krijgen. Ik schrijf het ook letterlijk zo, omdat dit voor mij nog altijd niet als een promotie voelt. Ik kreeg wel meer verantwoordelijkheden, er werd meer van me verwacht, maar in gesprek met mijn manager (leidinggevende van mijn team lead), was de loonsverhoging die ik gekregen had bij de overgang van tijdelijk naar vast contract bedoeld voor mijn functiewijziging naar 'senior'. Uiteraard had ik daar al grote vraagtekens bij.

Vanaf dit jaar (omdat ik eraan ben blijven trekken) zou ik dan eindelijk bezig zijn me te ontwikkelen tot Tech Lead. Echter, als ik de afgelopen 3 jaar evalueer en bedenk wat ik heb laten zien, versus hoe mijn werkgever me hierin tegemoet is gekomen, is duidelijk dat ik te hard loop voor minimale tegemoetkoming. En langzamerhand ben ik hier klaar mee. Nu komt er een evaluatiegesprek aan waar zowel mijn team lead als zijn leidinggevende (mijn manager dus) aanwezig zullen zijn. En ik wil ze kenbaar maken dat ik klaar ben met de manier waarop ik aan het lijntje gehouden wordt (en ja, dit heb ik over de afgelopen 3 jaar al vaker laten doorschemeren - het komt dus niet uit de lucht vallen).

Het klinkt, zoals ik het schrijf misschien een beetje luchtig allemaal, maar ik ben letterlijk en figuurlijk op, net als mijn geduld met mijn werkgever. Ik werk letterlijk mijn benen eronderuit om te laten zien dat ik genoeg kwaliteiten beheers om verder te kunnen groeien in de functie van Tech Lead, maar steeds krijg ik de indruk dat ik niet goed genoeg ben en verzint mijn werkgever nieuwe dingen waar ik op zou moeten letten, blijft deze zeuren over het feit dat ik een of meerdere cursussen zou moeten volgen en blijft zij "dat puntje aan mijn horizon" maar verder vooruit schuiven. Ik ben al naar andere vacatures aan het kijken, maar wil geen overhaaste stappen maken.

Naar mijn mening heb ik niets meer te bewijzen. Ik heb de afgelopen 3 jaar laten zien wat ik kan, en wat mij betreft zit ik op het punt dat ik de functie van Tech Lead toegewezen zou moeten krijgen zodat ik me verder kan ontwikkelen in deze rol. Ik ben het beu om aan te moeten horen dat ik nog cursussen zou moeten volgen e.d., zonder dat hier concrete onderwerpen / kwaliteiten in worden genoemd.

Hebben jullie tips hoe ik dit fatsoenlijk, maar ook duidelijk kan maken aan mijn werkgever? Wat mij betreft is het namelijk 5 voor 12 en ik zit er niet te wachten om straks Tech Lead te worden, en te horen te krijgen dat ik wel geen loonsverhoging krijg etcetera, maar wel de lasten (dit is namelijk het onderbuikgevoel wat mijn werkgever de afgelopen 3 jaar bij me gecreëerd heeft op de manier hoe dingen gelopen zijn).
Ik heb een soortgelijke ervaring bij mijn vorige werkgever. Heb ook meerdere gesprekken gevoerd hier over met de directie. Het is nu mijn vorige werkgever :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Heb ooit eens in je schoenen gestaan, deed de taken van Techlead (gaf technische sturing aan een team, maakte beslissingen voor de architectuur, begeleide juniors, was brug tussen techniek en management, trok alle projecten, capacity en strategische planning en zo maar door) maar kreeg de titel niet van Techlead. Tot ik weg ging omdat ik mij niet erkend voelde, paar weken erna kreeg ik te horen dat ze verbaasd stonden over hoe veel ik deed nu ze taken zelf moesten oppakken. Paar jaar later zit er nu een ander poppetje met dezelfde klachten en hetzelfde gevoel van ontevredenheid.

Nu was ik toevallig een paar weken geleden bij een borrel met een aantal medewerkers en managers van dat bedrijf. Het enige waar ze mij aan herinnerden was dat ik ongelukkig was de laatste paar maanden, alles wat ik gedaan had was verdwenen uit hun geheugen. Het enige wat was blijven hangen was dat ik niet gelukkig was, waarom en hoe was niet meer relevant. Ben dus veel te lang blijven hangen, dat was wel een extra eye opener. Ik had al het idee dat ik te lang was gebleven omdat ik er ongelukkig was geweest in de laatste paar maanden, maar had er niet bij stil gestaan dat uiteindelijk jij als het probleem gezien wordt door degene die achterblijft. Deed mijn werkzaamheden wel (en goed er was dus geen sprake van verzaking oid), maar had duidelijk laten weten dat ik niet tevreden was door het gebrek aan erkenning.

Zorg er dus voor dat je op tijd je conclusie trekt. Ook dat is onderdeel van senioriteit. Uiteindelijk is het goed gekomen bij een partij die wel mijn inzet erkende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zolang je werkgever geen Tech Lead zoekt zal je de functie ook niet krijgen en houden ze je aan het lijntje op de functie waar ze nog geld aan je verdienen.

Ik zou lekker eens gaan rondkijken bij andere bedrijven, ik ken genoeg mensen die te lang ergens zijn blijven hangen voor loze beloften en dat is zonde van je tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 21-09-2023 15:42 ]

• Werknemer12345
Rob vd Hoeven schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:11:
Er is geen Tech Lead, terwijl alles erop wijst dat deze hard nodig is binnen het team, maar zeker tussen het team en de business.

• _Piwi_
Werknemer12345 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:00:
[...]

Er is geen Tech Lead, terwijl alles erop wijst dat deze hard nodig is binnen het team, maar zeker tussen het team en de business.
Wat vind je werkgever?

• Werknemer12345
Janoz schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:21:

@Werknemer12345 Misschien iets minder focussen op het titeltje. Als je het gesprek in gaat, zorg dat je voor jezelf heel duidelijk hebt wat je allemaal hebt laten zien. Wees daarin heel specifiek en geef vooral duidelijk aan wat jouw aandeel/toegevoegde waarde was. Als je afspraken maakt, maak ze dan SMART om te voorkomen dat de werkgever die stip telkens weer achter de horizon legt.

Maar eigenlijk het beste wat je kunt doen is gewoon gaan solliciteren. Uit je hele verhaal proef ik dat de vertrouwensbreuk eigenlijk al te groot is en ik denk niet dat het nog goed gaat komen.
@Janoz De optie die je noemt ga ik zeker in overweging nemen voor het aankomende gesprek. Ik ga voor mezelf, ter voorbereiding, duidelijk op papier zetten; wat ik heb laten zien met daarin specifiek wat mijn aandeel/toegevoegde waarde in die zaken is/was.

Het laatste wat je noemt vrees ik ook. Ik zal uiteindelijk eerlijk naar mezelf moeten zijn of het zin heeft er nog te blijven of op zoek te gaan naar wat nieuws.

• Werknemer12345
Manager is zich heel goed bewust dat zo'n persoon nodig is. Enkele dagen geleden ontstond er enige discussie over hoe de verschillende business teams om moeten gaan met werk op de backlog. Vanuit de developers werd terecht de vraag gesteld hoe onze inspraak (bijvoorbeeld omtrent Technical Debt) daarin past. Een duidelijk antwoord kregen we niet, anders dan dat er inderdaad iemand voor die stoel nodig is, maar dat ze daar nog heel hard over bezig zijn. (wederom een red-flag als je het mij vraagt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Waarom wil je nog zo graag bij je werkgever blijven in plaats van iets anders te zoeken?

Je geeft ook aan dat je werkgever begint over cursussen, hebben ze concreet aangegeven welke en waarom heb je daar niets mee gedaan?

• _Piwi_
Werknemer12345 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:09:
[...]

Manager is zich heel goed bewust dat zo'n persoon nodig is. Enkele dagen geleden ontstond er enige discussie over hoe de verschillende business teams om moeten gaan met werk op de backlog. Vanuit de developers werd terecht de vraag gesteld hoe onze inspraak (bijvoorbeeld omtrent Technical Debt) daarin past. Een duidelijk antwoord kregen we niet, anders dan dat er inderdaad iemand voor die stoel nodig is, maar dat ze daar nog heel hard over bezig zijn. (wederom een red-flag als je het mij vraagt)
Je impliceert dat de stoel er al is maar uit je reacties op andere vragen betwijfel ik dat. Volgens mij is die stoel er helemaal niet. De vraag is of die op korte termijn gaat komen, en dan kom je weer in in het verhaal van "aan het lijntje houden". Daarom in mijn eerdere reactie, neem het heft in eigen hand. Zet op papier wat jij wil, ga het gesprek aan, en als je tegen een muur oploopt (i.e. niet concreet kan worden) dan weet je genoeg.

• Werknemer12345
Homeland schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:12:
Waarom wil je nog zo graag bij je werkgever blijven in plaats van iets anders te zoeken?

Je geeft ook aan dat je werkgever begint over cursussen, hebben ze concreet aangegeven welke en waarom heb je daar niets mee gedaan?
De reden dat ik wil blijven is om te voorkomen dat mijn CV er zo uitziet dat ik overal 2/3 jaartjes heb gewerkt doordat ik steeds binnen x jaar tegen dezelfde muur loop bij werkgevers (schijnbaar tref ik steeds degenen die niet met me meedenken of me tegemoet komen, maar wel vooral dingen zoals inzet van mij willen).

Correct, werkgever begint over cursussen. Invulling? Die moet ik maar bepalen omdat zij niet weten wat ik nodig heb. Ikzelf ben van mening dat ik nu geen cursussen nodig heb. Wellicht, als ik daadwerkelijk invulling aan zo'n functie zou geven, heb ik een helderder beeld van de kwaliteiten die ik wil verbeteren om betere invulling aan de functie te kunnen geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:05

hbsJR

All rounder

Het idee dat baan hoppen gevaarlijk is voor je CV is een fabeltje door boomers bedacht. Ik heb gewoon geleerd dat je snoeihard moet zijn over waar je werkt en wat je doet. Zolang je kan uitleggen waarom je 2 jaar ergens hebt gezeten is het geen probleem tijdens een sollicitatie.

Als ik iemand vraag en zeg: waarom ga je na een jaar weg? En iemand zegt: gewoon, je weet wel... dan pas krijg je een minpunt. Als je gewoon kan uitleggen dat je andere verwachtingen had in een organisatie en dat je op zoek naar een nieuwe uitdaging zal niemand moeilijk doen.

Mijn tip: Kies voor jezelf. Ga je CV oppoetsen en zorg ervoor dat je een baan vind waar je niet hoeft om te strijden om je waarde. Dit zal je slopen en je schiet er niks mee op. Ik heb uit eigen ervaring meegemaakt dat toen ik een nieuwe baan had ik mij ineens niet mee zo boos voelde.

En zoals mijn moeder ooit zei: Het is prima als ze je naaien, maar dan moeten ze er wel bij zoenen. Ze naaien je hard, en maken misbruik van je goede wil.

[ Voor 8% gewijzigd door hbsJR op 21-09-2023 16:22 ]

• Werknemer12345
_Piwi_ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:12:
[...]

Je impliceert dat de stoel er al is maar uit je reacties op andere vragen betwijfel ik dat. Volgens mij is die stoel er helemaal niet. De vraag is of die op korte termijn gaat komen, en dan kom je weer in in het verhaal van "aan het lijntje houden". Daarom in mijn eerdere reactie, neem het heft in eigen hand. Zet op papier wat jij wil, ga het gesprek aan, en als je tegen een muur oploopt (i.e. niet concreet kan worden) dan weet je genoeg.
Ja en nee. Werkgever (lees: manager), geeft bij evaluaties steeds aan dat ze wel degelijk iemand op die positie willen. Ik krijg alleen hoe langer hoe meer de indruk, dat ze zelf niet weten hoe wat ze moeten verwachten van iemand uit zo'n functie. (ik heb vaker concreet de vraag gesteld wat ze verwachten van een tech lead; kort antwoord: dit weten ze niet.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Werknemer12345 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:17:
[...]

De reden dat ik wil blijven is om te voorkomen dat mijn CV er zo uitziet dat ik overal 2/3 jaartjes heb gewerkt doordat ik steeds binnen x jaar tegen dezelfde muur loop bij werkgevers (schijnbaar tref ik steeds degenen die niet met me meedenken of me tegemoet komen, maar wel vooral dingen zoals inzet van mij willen).

Correct, werkgever begint over cursussen. Invulling? Die moet ik maar bepalen omdat zij niet weten wat ik nodig heb. Ikzelf ben van mening dat ik nu geen cursussen nodig heb. Wellicht, als ik daadwerkelijk invulling aan zo'n functie zou geven, heb ik een helderder beeld van de kwaliteiten die ik wil verbeteren om betere invulling aan de functie te kunnen geven.
Dan zou ik je nu ook richten op welke cursussen je wilt volgen, het is niet zo vreemd dat een werkgever dat bij jou neerlegt, laat maar zien dat je initiatief toont en ook ziet op welke vlakken je je nog kan/moet ontwikkelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Als je daar steeds tegenaan loopt zijn die anderen wellicht niet het probleem......

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat er meer duidelijkheid van de werkgever/manager mag komen. Als hij praat over cursussen dan moet hij ook concreet maken wat hij aan skills van je verwacht en welke je nog niet hebt. Ga ook op die manier het gesprek aan: "Ik denk dat ik tech lead ben. Als jullie denken van niet, wat zou ik moeten doen zodat jullie denken van wel?"
En als daar niks zinnigs uit komt zou ik gewoon gaan soliciteren. Ik heb ook een patchwork CV en er heeft nog nooit iemand moeilijk over gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 13:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Zeggen dat je je niet meer comfortable voelt bij je salaris en dat je je niet serieus genomen voelt. Werkt bij mij althans altijd!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:26
[...]

(schijnbaar tref ik steeds degenen die niet met me meedenken of me tegemoet komen, maar wel vooral dingen zoals inzet van mij willen).
Deze zin, en dat proef ik ook in je TS, is enorm externaliserend. Belangrijk voor iemand in een leidende positie is om eerst en vooral naar factoren bij zichzelf te kijken. Zou mij niet verbazen als het hierop misgaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:26
[...]
Ikzelf ben van mening dat ik nu geen cursussen nodig heb. Wellicht, als ik daadwerkelijk invulling aan zo'n functie zou geven, heb ik een helderder beeld van de kwaliteiten die ik wil verbeteren om betere invulling aan de functie te kunnen geven.
Hier doe je precies hetzelfde. Dit toont enorm weinig eigen initiatief en zelfreflectie. Dat je zelf vindt geen cursussen nodig te hebben en ook dat je WG maar moet aangeven wat je nodig hebt dat is niet echt wat je van iemand verwacht die een leidinggevende positie ambieert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-05 12:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik lees een aantal keer dat jij vraagt wat je werkgever wil, maar als je een Lead functie ambieert, dan hoort daar ook bij dat je het voortouw neemt, een mening neerzet, niet blijft vragen "wat wil je nou eigenlijk?" als het duidelijk is dat ze dat zelf niet weten.

Dus: wil je die functie? Gedraag je dan als een leider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-05 20:09
Klinkt alsof je een werknemer hebt die half inziet dat er iemand nodig is op de positie, maar niet het budget heeft of nog niet genoeg pijn ervaart om er ook daadwerkelijk wat mee te gaan doen.
Als jij nu aan het rennen bent om dingen gedaan te krijgen, dan vermoed ik dat je de problemen voor de werknemer aan het oplossen bent. En dan zal die nooit goed door hebben dat er een teamlead ook echt nodig is.

Een gesprek zou ik vooral rustig en zakelijk in gaan. Probeer de boel open te laten, dan kunnen zij vertellen wat ze er mee gaan doen / willen gaan doen. Daarin kan je best aangeven dat je aan het denken bent om verder te gaan kijken ivm je ambities & ook ivm de beloftes uit het verleden. Ik zou zelf wegblijven van harde eisen. Dat werkt misschien voor 1x, dit jaar. Maar dan heb je altijd nog volgend jaar en de jaren daarna. Door rustig aan te geven kan je ook de intentie voor de toekomst proberen helder te krijgen en of je idd een goede carrière daar kan hebben.
Blijft men dan vaag of doelpalen verschuiven, dan kan je het beste weggaan. Dat soort dingen is kenmerkend voor slechte managers / bedrijfsvoering. En wordt het wel helder (met concrete afspraken), dan heb je een goed gesprek waarbij de verhoudingen niet op scherp gezet zijn.

Lees ook even het puntje van @init6: Sommige bedrijven willen/kunnen gewoon niet leren en men is heel snel vergeten wat je allemaal hebt gedaan. En als het dan fout gaat, dan ben je toch de zondebok, al is het alleen maar omdat je weg bent en jezelf daardoor niet kan verdedigen. Plus bedrijven kiezen vaak wat werkt voor henzelf, en dat hoeft niet noodzakelijk ook iets te zijn wat voor jou werkt. Een poppetje op een positie die ontevreden is kan voor een bedrijf best prima zijn als dat ervoor zorgt dat de rest netjes werkt. Dan men dan iedere paar jaar zo'n poppetje verslijt is niet hun probleem.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Pathogen schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:32:
Ik lees een aantal keer dat jij vraagt wat je werkgever wil, maar als je een Lead functie ambieert, dan hoort daar ook bij dat je het voortouw neemt, een mening neerzet, niet blijft vragen "wat wil je nou eigenlijk?" als het duidelijk is dat ze dat zelf niet weten.

Dus: wil je die functie? Gedraag je dan als een leider.
Zelfs dan is het moeilijk bij sommige partijen, maar het begint er inderdaad bij om de rol te pakken. Its better to ask for forgiveness than permission. Dan binnen een jaar moet die erkenning er komen. Zo niet? Move on. Reflecteer wat je beter had kunnen doen, pas dat toe bij nieuwe werkgever en de volgende keer krijg je de titel wel. En dan na een tijdje wil je hem vanzelf niet meer. ;)

• Sissors
  • Niet online
hbsJR schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:20:
Het idee dat baan hoppen gevaarlijk is voor je CV is een fabeltje door boomers bedacht. Ik heb gewoon geleerd dat je snoeihard moet zijn over waar je werkt en wat je doet. Zolang je kan uitleggen waarom je 2 jaar ergens hebt gezeten is het geen probleem tijdens een sollicitatie.

Als ik iemand vraag en zeg: waarom ga je na een jaar weg? En iemand zegt: gewoon, je weet wel... dan pas krijg je een minpunt. Als je gewoon kan uitleggen dat je andere verwachtingen had in een organisatie en dat je op zoek naar een nieuwe uitdaging zal niemand moeilijk doen.

Mijn tip: Kies voor jezelf. Ga je CV oppoetsen en zorg ervoor dat je een baan vind waar je niet hoeft om te strijden om je waarde. Dit zal je slopen en je schiet er niks mee op. Ik heb uit eigen ervaring meegemaakt dat toen ik een nieuwe baan had ik mij ineens niet mee zo boos voelde.

En zoals mijn moeder ooit zei: Het is prima als ze je naaien, maar dan moeten ze er wel bij zoenen. Ze naaien je hard, en maken misbruik van je goede wil.
Maar als je voor de 5de keer redelijk snel weg bent, en dat is omdat je 5x andere verwachtingen had in een organisatie, dan gaat de 6de weleens zich afvragen of je bij hun ook geen verkeerde verwachtingen hebt. Waarbij ik niet wil zeggen dat TS maar gewoon bij zijn huidige werkgever moet blijven, maar wel dat er nadelen aan jobhoppen kunnen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

De reden dat ik wil blijven is om te voorkomen dat mijn CV er zo uitziet dat ik overal 2/3 jaartjes heb gewerkt doordat ik steeds binnen x jaar tegen dezelfde muur loop bij werkgevers schijnbaar tref ik steeds degenen die niet met me meedenken of me tegemoet komen, maar wel vooral dingen zoals inzet van mij willen).

:X

Misschien moet je eens kijken naar een cursus die je iets leert over hoe je in nu in het leven staat en hoe anderen tegen je aan kijken, en wat je moet veranderen om je doelen te bereiken.

Die functie van Tech Lead ga je echt niet krijgen. Ga je weg en ergens anders werken is het rinse and repeat.

edit:
Ik zeg niet dat je de kwaliteiten niet hebt om Tech Lead te worden. Maar schijnbaar slaag je er niet in om die kwaliteiten te laten zien. Dus vandaar mijn advies om eens te kijken naar een cursus die jou als mens verder helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door evilution op 21-09-2023 18:26 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
Werknemer12345 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:21:
[...]

Ja en nee. Werkgever (lees: manager), geeft bij evaluaties steeds aan dat ze wel degelijk iemand op die positie willen. Ik krijg alleen hoe langer hoe meer de indruk, dat ze zelf niet weten hoe wat ze moeten verwachten van iemand uit zo'n functie. (ik heb vaker concreet de vraag gesteld wat ze verwachten van een tech lead; kort antwoord: dit weten ze niet.)
Het valt anderen nu ook op maar je zet je weer neer als slachtoffer, sorry not sorry. Ik schat in dat je technisch retegoed bent. Als senior en zeker als Lead worden echter andere competenties verwacht. Bijvoorbeeld de leidende positie innemen, (zelf)reflectie, initiatief tonen, adviseren, etc. Met name dus communicatie. Dus draai het om, hoe zou jij de lead rol invullen en maak duidelijk welke competenties je hebt zodat je werkgever je die functie gunt.
Pagina: 1