tweaker1986 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:19:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Defecte Chip
Mijn vraag
Ik heb bij een bedrijf een defect moederbord ( CP31-AG )
De cpu fan draait niet en geeft geen beeld.
Dit is gekomen na een defecte voeding.
Wat is gevonden heb is een defecte chip op het moederbord zie,
[Afbeelding]
Deze chip is nog te koop op aliexpress zie,
Alliexpress
is deze chip makkelijk te vervangen met een hete lucht soldeer station ?
en eventueel tips om deze te vervangen !
"Makkelijk" zou ik het niet noemen, maar ja, dat kan, als je redelijk bedreven bent in SMD rework. Ben je dat niet, of heb je niemand in de buurt die dat is, dan geef ik je weinig kans. Ik probeer bedreven te worden en heb het lastig genoeg met minder complexe chips dan dit...
En is de gok te wagen na een defecte voeding ?
De kans is natuurlijk dat er meer kapot is, maar is zie verder geen visuele schade.
De vraag is waarom deze chip doorgebrand is.
Ik heb
hier de datasheet gevonden en hij wordt enkel via de 5V lijn gevoed. Qua data zit hij op de ISA-bus. De 5V-lijn voedt ook de CPU en de onboard AGP video, dus als er zoveel erover ging dat deze chip doorbrandde is geheid ook schade aan de voltage regulators voor CPU/AGP.
Omgekeerd zou het ook vanuit de peripherals die door deze chip aangestuurd worden hebben kunnen komen - dan heb je het over de floppy drive of toetsenbord. Het toetsenbord hangt ook enkel aan de 5V lijn, dus daarvoor geldt hetzelfde als wanneer deze chip rechtstreeks geraakt zou zijn, maar de floppy drive hangt ook aan de 12V lijn. Helaas hangt er genoeg aan de 12V lijn dat dat ook niet geniaal is: floppy, HDD en alles op de ISA bus.
Kortom, als hobbyist zou ik het misschien willen proberen, maar kans is meer dan aanwezig dat er veel meer in dit systeem kapot is - waaronder de bijzondere kaart in de ISA-slot wat reden is dat je deze oude meuk gebruikt
Bovendien: ik zeg hier niet voor niets 'hobbyist'. Beetje prutsen met oude hardware is leuk. Maar jij hebt het over iets wat in een bedrijf gebruikt wordt. Daar wil je niet prutsen maar moet je kunnen rekenen op je apparatuur. Sowieso is het natuurlijk minder handig dat je blijkbaar afhankelijk bent van iets van bijna een kwarteeuw oud, maar tenzij er een makkelijke manier is om dat op te lossen
gokje: nee, alleen een paar onoverkomelijk dure wil je in ieder geval kunnen rekenen op je stokoude meuk, en dan zou ik erg terughoudend zijn met dit soort soldeerwerk, tenzij je zelf in staat bent om problemen ermee op te lossen - en getuige dit topic is dat niet het geval.
Verder natuurlijk de makkelijkere manier
voor als iemand nog iets heeft liggen met dezelfde cpu socket en chipset. en isa sloten.
Vraag en aanbod
Overige gegevens moederbord
Specs
Is het noodzakelijk dat het exact zelfde socket en chipset is? Wat voor besturingssysteem draait erop? En welke applicatie?
Specifiek deze chipset is lastig, omdat het de Via ApolloPro+ (VT82C693/VT82C596A) chipset icm onboard ATi Rage Pro Turbo AGP heeft. Die ApolloPro+ was al vrij zeldzaam (want traag en veel kinderziektes in de drivers) en de combo met onboard ATi chip maakt het helemaal bijzonder.
Maar Via gebruikte op Windows unified 4-in-1 / Hyperion drivers die alle chipsets van voor de laatste driver update ondersteunen. Als die drivers geupdate zijn na 1999 heb je meer opties. Onder Linux is er open-source support voor Via chipsets en kun je ook hier alles gebruiken van minstens zo oud als de software die erop draait. Heb je naast besturingssysteem zelf enig idee wanneer hier voor het laatst updates op gedraaid zouden zijn?
Feit dat het een onboard ATi chip heeft biedt ook mogelijkheden. Itt integrated video, is een onboard chip niet anders dan dezelfde chip op een losse kaart. Een AGP Rage Pro Turbo kaart in een Via ApolloPro+ moederbord zou voor software identiek zijn. Dat maakt dat je een stuk meer opties hebt (al blijft het relatief zeldzaam). Kans is groot dat losse moederbord + AGP kaart factor 10 goedkoper zijn dan die specifieke vervangingen voor dit bord - en als je ruimte hebt voor een AGP kaart in je behuizing gaat het 100% identiek werken.
Bovenstaande is trouwens alleen voor Windows relevant, Linux heeft ingebakken support voor flink wat chipsets waardoor je waarschijnlijk probleemloos een andere kaart of onboard chip kunt gebruiken.
Tenslotte wat vragen over waar het bord in moet: is er alleen plek voor een uATX bord als dit, of is er ruimte voor een full ATX bord (7 slots aan achterkant)? Is er ruimte voor meer kaarten dan alleen de ISA kaart? Ook hier: als full ATX mogelijk is, heb je meer opties.
Maar eerste wat ik zou doen is controleren (als je dat kunt) dat je bijzondere ISA kaart - reden voor deze dinosaurus - nog werkt. Als die dood is, heb je sowieso een groot probleem en heb je waarschijnlijk ook geen noodzaak meer om een bord te vinden met ISA-slot. Heb je een tweede machine waar je die kaarten in uit kunt wisselen?