Vraag

• tweaker1986
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-05 14:50
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Defecte Chip

Mijn vraag
Ik heb bij een bedrijf een defect moederbord ( CP31-AG )
De cpu fan draait niet en geeft geen beeld.
Dit is gekomen na een defecte voeding.

Wat is gevonden heb is een defecte chip op het moederbord zie,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vua4g7Alj9vEtBUsjRi3yPkkh8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7P6sj8LRzUJdNuHYruDozIxW.jpg?f=fotoalbum_large

Deze chip is nog te koop op aliexpress zie,
Alliexpress

is deze chip makkelijk te vervangen met een hete lucht soldeer station ?
en eventueel tips om deze te vervangen !

En is de gok te wagen na een defecte voeding ?
De kans is natuurlijk dat er meer kapot is, maar is zie verder geen visuele schade.

Verder natuurlijk de makkelijkere manier
voor als iemand nog iets heeft liggen met dezelfde cpu socket en chipset. en isa sloten.

Vraag en aanbod

Overige gegevens moederbord
Specs

[ Voor 3% gewijzigd door tweaker1986 op 20-09-2023 21:22 ]

Alle reacties

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-05 11:43
Een rondje Google brengt me bij Toms hardware.

https://forums.tomshardwa...-industrial-mobos.382460/

Onderaan ook een user die een compatibele alternatief heeft.

• tweaker1986
Ik had dat moederbord ook gevonden op Ebay
https://www.ebay.com/itm/200806221348
Alleen wat duur voor een gerepareerd refurbished moederbord

en deze is de link
http://www.amazon.com/Int...Motherboard/dp/B00006BBS3
heeft helaas geen ISA sloten

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-05 11:43
Ik zit te denken.. is er geen Nexxcom variant met Isa sloten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tweaker1986 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:19:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Defecte Chip

Mijn vraag
Ik heb bij een bedrijf een defect moederbord ( CP31-AG )
De cpu fan draait niet en geeft geen beeld.
Dit is gekomen na een defecte voeding.

Wat is gevonden heb is een defecte chip op het moederbord zie,
[Afbeelding]

Deze chip is nog te koop op aliexpress zie,
Alliexpress

is deze chip makkelijk te vervangen met een hete lucht soldeer station ?
en eventueel tips om deze te vervangen !
"Makkelijk" zou ik het niet noemen, maar ja, dat kan, als je redelijk bedreven bent in SMD rework. Ben je dat niet, of heb je niemand in de buurt die dat is, dan geef ik je weinig kans. Ik probeer bedreven te worden en heb het lastig genoeg met minder complexe chips dan dit...
En is de gok te wagen na een defecte voeding ?
De kans is natuurlijk dat er meer kapot is, maar is zie verder geen visuele schade.
De vraag is waarom deze chip doorgebrand is.

Ik heb hier de datasheet gevonden en hij wordt enkel via de 5V lijn gevoed. Qua data zit hij op de ISA-bus. De 5V-lijn voedt ook de CPU en de onboard AGP video, dus als er zoveel erover ging dat deze chip doorbrandde is geheid ook schade aan de voltage regulators voor CPU/AGP.

Omgekeerd zou het ook vanuit de peripherals die door deze chip aangestuurd worden hebben kunnen komen - dan heb je het over de floppy drive of toetsenbord. Het toetsenbord hangt ook enkel aan de 5V lijn, dus daarvoor geldt hetzelfde als wanneer deze chip rechtstreeks geraakt zou zijn, maar de floppy drive hangt ook aan de 12V lijn. Helaas hangt er genoeg aan de 12V lijn dat dat ook niet geniaal is: floppy, HDD en alles op de ISA bus.

Kortom, als hobbyist zou ik het misschien willen proberen, maar kans is meer dan aanwezig dat er veel meer in dit systeem kapot is - waaronder de bijzondere kaart in de ISA-slot wat reden is dat je deze oude meuk gebruikt :o

Bovendien: ik zeg hier niet voor niets 'hobbyist'. Beetje prutsen met oude hardware is leuk. Maar jij hebt het over iets wat in een bedrijf gebruikt wordt. Daar wil je niet prutsen maar moet je kunnen rekenen op je apparatuur. Sowieso is het natuurlijk minder handig dat je blijkbaar afhankelijk bent van iets van bijna een kwarteeuw oud, maar tenzij er een makkelijke manier is om dat op te lossen gokje: nee, alleen een paar onoverkomelijk dure wil je in ieder geval kunnen rekenen op je stokoude meuk, en dan zou ik erg terughoudend zijn met dit soort soldeerwerk, tenzij je zelf in staat bent om problemen ermee op te lossen - en getuige dit topic is dat niet het geval.
Verder natuurlijk de makkelijkere manier
voor als iemand nog iets heeft liggen met dezelfde cpu socket en chipset. en isa sloten.

Vraag en aanbod

Overige gegevens moederbord
Specs
Is het noodzakelijk dat het exact zelfde socket en chipset is? Wat voor besturingssysteem draait erop? En welke applicatie?

Specifiek deze chipset is lastig, omdat het de Via ApolloPro+ (VT82C693/VT82C596A) chipset icm onboard ATi Rage Pro Turbo AGP heeft. Die ApolloPro+ was al vrij zeldzaam (want traag en veel kinderziektes in de drivers) en de combo met onboard ATi chip maakt het helemaal bijzonder.

Maar Via gebruikte op Windows unified 4-in-1 / Hyperion drivers die alle chipsets van voor de laatste driver update ondersteunen. Als die drivers geupdate zijn na 1999 heb je meer opties. Onder Linux is er open-source support voor Via chipsets en kun je ook hier alles gebruiken van minstens zo oud als de software die erop draait. Heb je naast besturingssysteem zelf enig idee wanneer hier voor het laatst updates op gedraaid zouden zijn?

Feit dat het een onboard ATi chip heeft biedt ook mogelijkheden. Itt integrated video, is een onboard chip niet anders dan dezelfde chip op een losse kaart. Een AGP Rage Pro Turbo kaart in een Via ApolloPro+ moederbord zou voor software identiek zijn. Dat maakt dat je een stuk meer opties hebt (al blijft het relatief zeldzaam). Kans is groot dat losse moederbord + AGP kaart factor 10 goedkoper zijn dan die specifieke vervangingen voor dit bord - en als je ruimte hebt voor een AGP kaart in je behuizing gaat het 100% identiek werken.

Bovenstaande is trouwens alleen voor Windows relevant, Linux heeft ingebakken support voor flink wat chipsets waardoor je waarschijnlijk probleemloos een andere kaart of onboard chip kunt gebruiken.

Tenslotte wat vragen over waar het bord in moet: is er alleen plek voor een uATX bord als dit, of is er ruimte voor een full ATX bord (7 slots aan achterkant)? Is er ruimte voor meer kaarten dan alleen de ISA kaart? Ook hier: als full ATX mogelijk is, heb je meer opties.

Maar eerste wat ik zou doen is controleren (als je dat kunt) dat je bijzondere ISA kaart - reden voor deze dinosaurus - nog werkt. Als die dood is, heb je sowieso een groot probleem en heb je waarschijnlijk ook geen noodzaak meer om een bord te vinden met ISA-slot. Heb je een tweede machine waar je die kaarten in uit kunt wisselen?

Oslik blyat! Oslik!

• tweaker1986
Ik heb even getest met een ander moederbord, uit het Dino tijdperk wat ik nog ergens had rondslingeren.

Het is een MB800V – ATX Industrial Motherboard.
Dit met processor en geheugen.

Deze past niet in de uATX kast dus even los getest met de hdd en de ISA kaart.

Ik krijg beeld, maar blijft hangen op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qH83WYksmEg-4C5wZPr6PeQPrrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFezrcUpftBgTT6Hv5Hen8eW.jpg?f=fotoalbum_large

Dus bij username niks in te vullen en hadden ze ook nooit gehoeven.
Verder blijft hij ook net daarboven hangen dan en krijg je geen user name.

Erbij heb ik nog 2 1.44 diskettes gevonden, met de software. Maar deze werken helaas niet meer.

Dus opnieuw installeren gaat hem niet worden.

Maar goed, natuurlijk een heel ander moederbord en andere chipset.

Er is ook geen ander werkend systeem om de ISA kaarten te testen.

Dus er blijft denk ik over, toch een vergelijkbaar moederbord. Of helaas alles oud ijzer.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tweaker1986 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:19:
Ik heb even getest met een ander moederbord, uit het Dino tijdperk wat ik nog ergens had rondslingeren.

Het is een MB800V – ATX Industrial Motherboard.
Dit met processor en geheugen.

Deze past niet in de uATX kast dus even los getest met de hdd en de ISA kaart.

Ik krijg beeld, maar blijft hangen op:
[Afbeelding]

Dus bij username niks in te vullen en hadden ze ook nooit gehoeven.
Verder blijft hij ook net daarboven hangen dan en krijg je geen user name.

Erbij heb ik nog 2 1.44 diskettes gevonden, met de software. Maar deze werken helaas niet meer.

Dus opnieuw installeren gaat hem niet worden.

Maar goed, natuurlijk een heel ander moederbord en andere chipset.

Er is ook geen ander werkend systeem om de ISA kaarten te testen.

Dus er blijft denk ik over, toch een vergelijkbaar moederbord. Of helaas alles oud ijzer.
Moederbordchipset is niet het probleem maar de videoadapter.

Je draait hier Lynx, een real-time POSIX-compliant OS waar ik geen ervaring mee heb. Maar daar bovenop draait de XFree86 windowing system (grafische omgeving), die bekend is van Linux. En specifieker staat de ATi Mach64 accelerated server geinstalleerd, die de Mach64 en derivaten - waaronder de Rage Pro Turbo op de CP31-AG - ondersteunt. Als ik de MB800V bekijk is dat een bord op basis van Intel 845GV chipset met ingebakken Intel Extreme Graphics erin. En de Mach64 server snapt die niet.

Feit dat de boot al zo ver komt geeft aan dat een behoorlijk ander moederbordchipset (incl bijbehorende storage drivers) geen probleem lijkt te zijn. Kortom, ik denk dat je een systeem nodig hebt met ATi Mach64, Rage II of Rage Pro video adapter, en dat er grote kans is dat vrijwel elk systeem daarmee zou gaan werken.

Dan kom je uit op een willekeurige uATX moederbord (met ISA slot) en een willekeurige ATi Mach/Rage chip erop - of een willekeurige uATX moederbord (met ISA) zonder onboard/integrated video en zo'n ATi oude chip op losse videokaart. Dat geeft een stuk meer opties.

Ergste is dat ik een bord heb liggen dat daar exact aan voldoet - een MSI MS-6147 - maar helaas is deze ook zo dood als een pier en heb ik het nog niet weer tot leven kunnen wekken :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker1986
Okey, bedankt voor de uitleg,

Ik ga verder zoeken naar een ander moederbord net de goede videokaart chip, of een ander moederbord met een videokaart met de Rage Pro Turbo videochip.
En natuurlijk PCI en ISA sloten.

[ Voor 7% gewijzigd door tweaker1986 op 22-09-2023 14:39 ]

Pagina: 1