Vraag

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:12
Momenteel hebben wij een Remeha Quinta 35C CV-ketel welke naar behoren werkt. Maar ondertussen is deze ketel 19 jaar oud en ik zit eraan te denken om deze te vervangen voordat hij kapot gaat en als het nog lukt voor de komende winter.
Wonen in een vrijstaand huis met volgende specs:
- Woonkamer 30m2, 2 grote oude radiatoren, 2 ramen triple glas, houtkachel.
- Keuken,25m2, 2004 uitgebouwd, dus redelijke isolatie, dubbel glas, vloerwarming + 1 kleine radiator
- Badkamer beneden, bad, aparte douche, wastafel, kleine radiator en ik weet bijna zeker ook vloerverwarming.
- Gang, 1 radiator, nieuw kunststoffen deur
- Kelder, 1 radiator nieuwe kozijnen, HR++
Dan nog boven maar hier zijn de radiatoren weinig aan. Ook nog een 2de badkamer waar wij voornamelijk alleen toilet en wastafel gebruiken. Douche word amper gebruikt.
Dakisolatie van 7cm glaswol.
Muurisolatie supearl 6cm (Rd 1.76)

Huidig gas verbruik is ongeveer 1000-1200m3.
Door alle aanpassingen zijn we van 2000m3 naar bovenstaande gegaan.

Nu adviseerde de ketelman om de ketel te vervangen voor een hybride ketel.
Is dit altijd interessant om te kiezen om toch te besparen of wellicht te kort door de bocht en zou ik toch meer aanpassingen moeten doen.
We zaten erover te denken om eventueel de woonkamer te voorzien van vloerverwarming. Ik weet niet of de huidige radiatoren (vooral in de woonkamer) nog een goede keus zijn icm een hybride ketel.

Wat is wijsheid?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
Als de ketelman dat adviseert, kan hij dat waarschijnlijk ook onderbouwen. Hoe heeft hij dat gedaan?

Je zult vrij veel aanpassingen moeten doen, een warmtepomp is een ander systeem dan gas.
Je kunt misschien ook naar een volledig warmtepomp systeem gaan.
De vraag is of je de investering kan dragen, een nieuwe cv is veruit het goedkoopste en snelst, maar nu even erg duur in gebruikt door het gas. De vraag is of dat zo blijft. Ik weet in ieder geval zeker dat elektra duurder zal worden, of in ieder geval onregelmatiger (eg: dynamische tarieven).
De hybride is complexer, en duurder, maar dit kan je terugverdienen. Dat is afhankelijk van de energieprijs en of je zelf zonnepanelen o.i.d. hebt.

Er spelen vele factoren mee in deze vergelijking.
Zoeks eens uit hoeveel kWh je warmtepomp gaat kosten. Douchen zal bij hybridge nog via gas gaan, dus er blijft 100m3 gas.

Vloerverwarming is altijd goed, voor comfort en lage temperatuur verwarming.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 20-09-2023 21:30 ]

• Michieas
Niet onderbouwd aangezien het een kort gesprek en een advies was vanwege de leeftijd van de ketel om er eens over na te denken.
Momenteel hebben zonnepanelen met een opbrengst van 3000kwh op jaar basis. En er is nog ruimte om uit te breiden.

Ik zat dus zelf ook te denken om nu nog voor een gas cv ketel te gaan en dan over een jaar of 10 nog eens kijken naar andere oplossingen. Of eventueel eerder mocht de gas prijs echt door het dak gaan.

Bij een volledige warmtepomp zal ik toch ook alle radiatoren moeten gaan vervangen en de vloerverwarming in de woonkamer aan moeten gaan leggen.
In jou youtube link word al meteen gesproken over verschillende leiding maten, ik heb in huis volgens mij vanalles zitten van 1960 tot 2020.

Vervangen voor een gas cv ketel lijkt me de beste optie om in de komende jaren een goed plan te bedenken om dan om te gaan naar full electric.

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:18

R-B

Blokkert

Het advies om een hybride ketel op te hangen hoeft niet te betekenen dat je ook meteen de warmtepomp erbij moet.

Gaat er in dit geval om dat de ketel geschikt is om met een warmtepomp te werken. Zoals bijv de Intergas Xtreme.

Ik zit in zelfde schuitje. Ik wil me cv ook vervangen, gezien dat nu nog gewoon kan. Echter verwarm ik al deels met aircos in de winter, maar als echt koud wordt schakelt de cv nog even bij. En uiteraard voor tapwater.

Kan ik mooi de komende jaren kijken wat er gebeurd met de gas en warmtepomp markt ..

Persoonlijk kijk ik naar de intergas Xtreme 30 (cw4). Zijn wel iets prijziger, maar wel erg goede ketels.

Mijn huidige is overigens een remehe Quinta 28c (uit mijn hoofd).

Zit alleen nog te denken om er een tado thermostaat te nemen, en dan zone regeling toe te passen. Zodat ik in de winter alleen de badkamer kan verwarmen, zonder meteen hele huis mee te nemen.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-06 21:52
ik doe vooral hybride systemen maar om nou te zeggen dat die altijd en overal inpassen ? (not)
1 vraag wat is swinters als het buiten echt koud is je aanvoer temp ? kan je uitvragen bij deze ketel.
zeg maar dus bij min 10 graden bij 0 graden en bij plus 10 graden. 3x40/45 prima 3x 60/65 doe maar niet.
2 vraag stook je 24/7 dezelfde temperatuur. (is wat beter bij een hybryde wamrtepomp/beter voor je ketel)
3 vraag wat voor type radiatoren heb je nu type 11/type 22/type 33 of type 10
4 vraag op welk regieme zijn deze gebasaardt. op welke maximale aanvoer temp zijn deze gebaseerdt.
(regime oud is 90/70 regime nieuwer 75/65 nog nieuwer is 65/55 de laatste komt zelden voor/recenter)
bereken je door lxhxb van ruimte te nemen en delen door wattage van je radiatoren.
( je kan op internet prima kijken welke afgifte er staat bij 90/70 en bij 75/65.)
als je het juiste regieme hebt gepakt komt er 70/75 watt uit per m3. en anders kom je te laag uit.

aan de handt van dit rijtje vragen kan je een beetje bekijken of een hybride zinvol is of niet.
(na is dit vooral globale check of het nut heeft en niet een exacte berekening daar komt wel meer bij kijken)
maar je gasverbruik en je isolatie etc heb ik al. dus in principe kan je deze door de remeha advisor runnen.
maar die tool is meer wij van wc eend adviseren wc eend. en kijkt niet naar de specifieke dingen die jij vraagt. (en ook aangeeft) desondanks kan het geen kwaad om hem te gebruiken als een globale indicator.
https://warmtepompwijzer.remeha.nl/advisory-tool

edit: wil je echt hybride kijk dan even op youtube. elga bijv dan weet je ook dat deze stopt bij (0) plus 2 graden. buiten temp omdat hij dan niet efficent draait... maar dat is puur berekendt op een stroomprijs....
dat kan je nog aanpassen maar een goede opbrengst krijg je niet bij echte koude buiten. :o
maar dan heb je altijd nog de cv ketel achter de hand. (dit kan je positief of negatief zien natuurlijk)

[ Voor 17% gewijzigd door miciel op 21-09-2023 00:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:32
Geen hybride doen met een warmtepomp die niet solo kan en niet genoeg vermogen heeft om solo te kunnen.

Dat is met 1200m3 eentje die rond de 6kW haalt als het -10 is. Daarvoor moet je de datasheet in, type nummers zijn misleidend.

Vervolgens kun je stap voor stap je afgifte aanpassen en valt de CV voor verwarmen vanzelf weg. Dan inductie kookplaat en SWW boiler/warmtepompboiler toevoegen en klaar.

En kWh uit warmtepomp is goedkoper dan een kWh uit CV.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-06 15:08
Je kan ook dit moment aangrijpen om deze winter te testen of je het met alleen een warmtepomp warm kan krijgen.

Zet de aanvoertemperatuur van je cv eens op 45 graden en kijk of je het daarmee nog warm krijgt komende winter. Lukt dat niet zet je hem op 50 graden.

Als het met die temperaturen lukt kun je gewoon een warmtepomp plaatsen. Daar heb je niet perse vloerverwarming voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Remcoder schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:42:
Je kan ook dit moment aangrijpen om deze winter te testen of je het met alleen een warmtepomp warm kan krijgen.

Zet de aanvoertemperatuur van je cv eens op 45 graden en kijk of je het daarmee nog warm krijgt komende winter. Lukt dat niet zet je hem op 50 graden.

Als het met die temperaturen lukt kun je gewoon een warmtepomp plaatsen. Daar heb je niet perse vloerverwarming voor nodig.
Met 50 graden aanvoer een warmtepomp adviseren, dan kun je door het lage COP net zo goed je cv ketel houden.

Zeker met +/- 1200m³ moet je COP/SCOP vrij hoog zijn om Full Electric nog terug te kunnen verdienen momenteel. (Uitzondering: DHZ)

[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 21-09-2023 08:57 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Remcoder
DutchWing schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:55:
[...]

Met 50 graden aanvoer een warmtepomp adviseren, dan kun je door het lage COP net zo goed je cv ketel houden.

Zeker met +/- 1200m³ moet je COP/SCOP vrij hoog zijn om Full Electric nog terug te kunnen verdienen momenteel. (Uitzondering: DHZ)
1200 m3 aan gasgebruik zegt niets zonder de woninginhoud. Ben je daarmee een appartementje warm aan het stoken is het veel ja, gaat het om een riante vrijstaande villa is het weinig.

En 50 graden is het standaard advies waarbij je de woning ook met een warmtepomp warm kan krijgen. Het is een makkelijke, goedkope manier om te testen of het kan. En zodra de warmtepomp er staat omdat het kan met 50 graden kun je daarna nog verdere maatregelen treffen om de benodigde aanvoertemperatuur nog verder omlaag te krijgen en de efficiëntie van je warmtepomp te verhogen. Je hebt dan wel al de warmtepomp geplaatst, ipv een nieuwe cv ketel die weer 15 jaar lang gas moet gaan lopen verstoken.

De terugverdientijd kun je sowieso met de huidige ontwikkelingen niets meer over zeggen. Met de actie van Poetin is duidelijk geworden dat je met geen enkele zekerheid kan zeggen wat de verhoudingen tussen gaskosten en electriciteitskosten zullen zijn over 5, 10, en 15 jaar.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Remcoder schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:20:
[...]

1200 m3 aan gasgebruik zegt niets zonder de woninginhoud. Ben je daarmee een appartementje warm aan het stoken is het veel ja, gaat het om een riante vrijstaande villa is het weinig.

En 50 graden is het standaard advies waarbij je de woning ook met een warmtepomp warm kan krijgen. Het is een makkelijke, goedkope manier om te testen of het kan. En zodra de warmtepomp er staat omdat het kan met 50 graden kun je daarna nog verdere maatregelen treffen om de benodigde aanvoertemperatuur nog verder omlaag te krijgen en de efficiëntie van je warmtepomp te verhogen. Je hebt dan wel al de warmtepomp geplaatst, ipv een nieuwe cv ketel die weer 15 jaar lang gas moet gaan lopen verstoken.

De terugverdientijd kun je sowieso met de huidige ontwikkelingen niets meer over zeggen. Met de actie van Poetin is duidelijk geworden dat je met geen enkele zekerheid kan zeggen wat de verhoudingen tussen gaskosten en electriciteitskosten zullen zijn over 5, 10, en 15 jaar.
En als je die 50 graden alleen nodig hebt op de koudste dagen, maar het gros van de winter met 35-40 uit de voeten kan is het ook geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]

Testen op 30-40 heden zou beter zijn (zeker als je ook je vermogen van je cv-ketel terugschroeft naar je gewenste wp-vermogen).
[...]
Eens. Let wel dat in Nederland de energiebelasting in.2024 wordt aangepast. Gas wordt duurder, elektriciteit goedkoper. Dat scheelt weer.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Kairee
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-06 13:19
R-B schreef op donderdag 21 september 2023 @ 00:09:
Het advies om een hybride ketel op te hangen hoeft niet te betekenen dat je ook meteen de warmtepomp erbij moet.

Gaat er in dit geval om dat de ketel geschikt is om met een warmtepomp te werken. Zoals bijv de Intergas Xtreme.

Ik zit in zelfde schuitje. Ik wil me cv ook vervangen, gezien dat nu nog gewoon kan. Echter verwarm ik al deels met aircos in de winter, maar als echt koud wordt schakelt de cv nog even bij. En uiteraard voor tapwater.

Kan ik mooi de komende jaren kijken wat er gebeurd met de gas en warmtepomp markt ..

Persoonlijk kijk ik naar de intergas Xtreme 30 (cw4). Zijn wel iets prijziger, maar wel erg goede ketels.

Mijn huidige is overigens een remehe Quinta 28c (uit mijn hoofd).

Zit alleen nog te denken om er een tado thermostaat te nemen, en dan zone regeling toe te passen. Zodat ik in de winter alleen de badkamer kan verwarmen, zonder meteen hele huis mee te nemen.
Ik laat binnenkort mijn 15jaar oude Valliant vervangen voor een Intergas Xtreme30. Deze is inderdaad hybrid ready, met het oog om misschien in de toekomst een warmtepomp erbij te zetten. Voor nu wil ik de investering voor de warmtepomp niet maken. De Intergas Xtreme is er ook in CW3 (24) en CW5 (36), zou je kleiner of groter nodig hebben.

De Intergas Xtreme is in 2022 als beste getest door de Consumentenbond.

Ik heb vorig jaar een Tado-set aangeschaft en ik heb het idee dat dat voor mij de meeste gasbesparing heeft opgeleverd. Ja, ik heb ook de spouwmuur laten isoleren en het dak geïsoleerd, maar niet het hele huis verwarmen als je alleen in de werkkamer zit scheelt aanzienlijk.

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-06 16:35
Kairee schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:35:
[...]

Ik laat binnenkort mijn 15jaar oude Valliant vervangen voor een Intergas Xtreme30. Deze is inderdaad hybrid ready, met het oog om misschien in de toekomst een warmtepomp erbij te zetten. Voor nu wil ik de investering voor de warmtepomp niet maken. De Intergas Xtreme is er ook in CW3 (24) en CW5 (36), zou je kleiner of groter nodig hebben.

De Intergas Xtreme is in 2022 als beste getest door de Consumentenbond.

Ik heb vorig jaar een Tado-set aangeschaft en ik heb het idee dat dat voor mij de meeste gasbesparing heeft opgeleverd. Ja, ik heb ook de spouwmuur laten isoleren en het dak geïsoleerd, maar niet het hele huis verwarmen als je alleen in de werkkamer zit scheelt aanzienlijk.
Even buiten de hybride optie, let er even op dat soms een grote ketel wordt geplaatst voor het tapwater (CW5). Een ketel moduleert ongeveer terug tot 0,25 van het vermogen wat hij kan. Dat zou dus bij 36kw minimaal 9kw aan verwarmings vermogen zijn.

Je ziet bij dit soort grote ketels wel eens dat ze gaan pendelen, met als gevolg dat het onzuiniger is door de starts.

Een grote ketel pakken, omdat het kan, is dus niet altijd een goede keuze.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
[...]

het zegt juist heel veel. Gasverbruik nu is de meest exacte indicatie van warmtebehoefte van de woning (combinatie van gebouweigenschappen + gebruikersgedrag). het ding is nu juist dat een warmtepomp geld kost maar relatief goedkope warmte maakt. Bij 1200 m3/jaar is er daarom best wat te besparen bij de overstap. Zit je daarentegen op bijv 600 m3/jaar dan wordt het al heel anders en schiet je er minder mee.op.

heel simpel gerekend binnen prijsplafond is het zo:
warmtepomp vervangt 1m3 aardgas door 2 kWh elektriciteit. Dus van 1200 m3 naar 2400 kWh. sommetje is dan:
elke m3 kost 1,45 euro.in het prijsplafond en 2 kWhs kosten 0,80 euro. dus 0,65 euro besparen per m3 gebruik.

bij 1200 m3 is dat zo'n 800 euro per jaar op verbruikskosten besparen (+200 euro vastrecht gasaansluiting maar soit)

bij 600 m3 is dat zo'n 400 euro per jaar besparen.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Dat heeft met terugverdientijd helemaal niks te maken. Een hogere aanvoertemperatuur zorgt voor een lagere rendement en dus een nog langere terugverdientijd.

Dus waarom je woning inhoud erbij haalt is mij echt een raadsel?
En 50 graden is het standaard advies waarbij je de woning ook met een warmtepomp warm kan krijgen.
In het Lucht/Water topic is hier al meerdere malen aangegeven dat je dat advies beter door de wc kan trekken van milieucentrale.
Het is een makkelijke, goedkope manier om te testen of het kan. En zodra de warmtepomp er staat omdat het kan met 50 graden kun je daarna nog verdere maatregelen treffen om de benodigde aanvoertemperatuur nog verder omlaag te krijgen en de efficiëntie van je warmtepomp te verhogen. Je hebt dan wel al de warmtepomp geplaatst, ipv een nieuwe cv ketel die weer 15 jaar lang gas moet gaan lopen verstoken.
Ik ben voorstander van een warmtepomp, heb er zelf ook een… Maar efficiëntie is erg belangrijk voor de terugverdientijd, welke in sommige situaties al minimaal is.
Dit soort uitspraken zeiden ze ook over zonnepanelen en salderen…

Terugverdientijd is ondanks dat meer zekerheid met een COP van 4-4,5 dan een COP van 2,5-3,0 bewijs van spreken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Remcoder
DutchWing schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:43:
[...]

Dat heeft met terugverdientijd helemaal niks te maken. Een hogere aanvoertemperatuur zorgt voor een lagere rendement en dus een nog langere terugverdientijd.

Dus waarom je woning inhoud erbij haalt is mij echt een raadsel?
Nou, jij stelt dat het veel is, maar of dat veel of niet is kun je niet zo simpel stellen zonder de inhoud te weten. Iets wat juist regelmatig aangehaald wordt in het warmtepomp topic.
[...]

In het Lucht/Water topic is hier al meerdere malen aangegeven dat je dat advies beter door de wc kan trekken van milieucentrale.
Waar dan? Als ik zoek vind ik daar niets over terug. Nog sterker, ik vind juist posts die het advies herhalen.
[...]

Ik ben voorstander van een warmtepomp, heb er zelf ook een… Maar efficiëntie is erg belangrijk voor de terugverdientijd, welke in sommige situaties al minimaal is.

[...]

Dit soort uitspraken zeiden ze ook over zonnepanelen en salderen…

Terugverdientijd is ondanks dat meer zekerheid met een COP van 4-4,5 dan een COP van 2,5-3,0 bewijs van spreken.
Meer zekerheid wel ja, maar puur en alleen stellen dat de terugverdientijd te lang is kun je niet zonder glazen bol. En daarnaast, is dat echt een probleem? Wie weet wil TS er wel 30 jaar blijven wonen, dan is een terugverdientijd van 25 jaar minder problematisch. Of misschien vindt TS het milieu aspect wel belangrijker en boeit de terugverdientijd sowieso niets.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Laat maar, discussie uitvoeren in iemand zijn topic is niet tof :)

[ Voor 106% gewijzigd door DutchWing op 21-09-2023 14:00 ]

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Wanneer je huis de originele radiatoren nog heeft en verder fatsoenlijk is nageisoleerd dan zou ik voor full electric gaan. De afgifte van die radiatoren is berekend op het huis in destijds ongeisoleerde staat, waarmee de aanvoertemperatuur omlaag kan (warmtepomptemperatuur ;-)).

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:36
Yup. Grote oudere kolomradiatoren zouden in principe vanwege de waterhoeveelheid en afgifte oppervlak goed moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
Update, de pomp van de cv-ketel heeft het gisteren begeven. Advies vanuit de installateur is natuurlijk om hem te vervangen met een hybride.
Dus ik even wat meer gegevens opgezocht:

Ketel Remeha Quinta 35C, voor zover ik begrijp radiator temp 90 graden.
Vrijstaande woning 1960, 160m2, kelder, begande grond en 1ste verdieping.
6 houten kozijnen keuken, 2 kunstof kozijnen slaapkamers, tuindeuren op het zuiden 2004
Overig kunstof kozijnen 2021, HR++ of triple glas.
Temperatuur 19-20 graden overdag, 17 nachts.

Woonkamer, 28m2, 70m3
- 2x type 30 radiator. 210x40cm & 170x40cm
- 2196W + 1750W

Keuken, 27m2, 70m3
- Vloerverwarming, ik vermoed 2 lussen
- 1x type 33 radiator, 70x60cm
- 1673W

Badkamer beneden, 7m2, 17,5m3
- Vloerverwarming 1 lus
- 1x type 21 radiator, 60x90cm
- 1159W

Dan hebben we nog 3 slaapkamers waar weinig verwarmd word. Alleen slaapkamer 3 word wel regelmatig gebruikt als kantoor. Hier word het warm genoeg en soms wordt er met een elektrische kachel licht bijgestookt.
1: type 30 radiator ( deze radiator zit recht boven de ketel en word ontzettend heet op standje 1)
2: type 20 radiator (laatste radiator in de rij boven, word amper warm volledig open)
3: type 10 radiator (word ook amper warm volledig open)

De kelder is recent opgeknapt met nieuwe kunstof kozijnen en HR++ glas. De kelder in opgedeeld in 3 ruimtes waarvan wij er 1 gaan gebruiken als kantoor/slaapkamer.
- 1x type 30 radiator, 150x40cm
Deze is wegens verbouwing momenteel niet aangesloten.

Hal beneden:
1x type 20 radiator, 100x100cm.
- 1516W
Deze word ook warm maar weet niet precies wat hier benodigd zou zijn aan warmte.

Afbeeldingslocatie: https://www.design-radiator.eu/media/wysiwyg/Afbeelding12.jpg

Nu kan ik dus de pomp gaan vervangen van de huidige ketel, 260 ex btw, inc installatie of nu de beslissing te maken voor iets anders.

Wij koken nog op gas op een groot 65 pits fornuis met 3 ovens (Belling) en deze is pas 3 jaar oud dus die willen we nog graag even gebruiken.

De installateur heeft telefonisch het volgende geadviseerd en komt nog met een offerte:
- Remeha hybride oplossing, max 6000 euro ex subsidie.
- Intergas hybride oplossing, max 7000 euro ex subsidie

Hij noemde ook nog de Vaillant maar noemde daar een bedrag van 15.000 euro.

Bij de eerste 2 vermelde bij dat bij 0 graden de warmtepomp weinig doet en je dus volledig moet stoken op gas. Hij vind dit de beste oplssing want "Hoevaak is het nog zo koud".

Kosten zijn opzich niet een probleem, zelfs het terug verdienen niet aangezien we nog heel lang hier willen wonen.

Is een hybride installatie verstandig met in het achterhoofd om ooit over te stappen naar full electric en dan de installatie uit te breiden?
Of toch nog kiezen voor een gas ketel en over een jaar of 5 wanneer de gasprijzen zo hard gestegen zijn dat het dan interessanter/voordeliger is om over te stappen.

Ik ben onzeker of onze huidige installatie goed genoeg is voor full electric. Als het niet kan heb ik hele hoge kosten aan nieuwe radiatoren, vloerverwarming.

[ Voor 3% gewijzigd door Michieas op 24-09-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
miciel schreef op donderdag 21 september 2023 @ 00:28:
ik doe vooral hybride systemen maar om nou te zeggen dat die altijd en overal inpassen ? (not)
1 vraag wat is swinters als het buiten echt koud is je aanvoer temp ? kan je uitvragen bij deze ketel.
zeg maar dus bij min 10 graden bij 0 graden en bij plus 10 graden. 3x40/45 prima 3x 60/65 doe maar niet.
2 vraag stook je 24/7 dezelfde temperatuur. (is wat beter bij een hybryde wamrtepomp/beter voor je ketel)
3 vraag wat voor type radiatoren heb je nu type 11/type 22/type 33 of type 10
4 vraag op welk regieme zijn deze gebasaardt. op welke maximale aanvoer temp zijn deze gebaseerdt.
(regime oud is 90/70 regime nieuwer 75/65 nog nieuwer is 65/55 de laatste komt zelden voor/recenter)
bereken je door lxhxb van ruimte te nemen en delen door wattage van je radiatoren.
( je kan op internet prima kijken welke afgifte er staat bij 90/70 en bij 75/65.)
als je het juiste regieme hebt gepakt komt er 70/75 watt uit per m3. en anders kom je te laag uit.

aan de handt van dit rijtje vragen kan je een beetje bekijken of een hybride zinvol is of niet.
(na is dit vooral globale check of het nut heeft en niet een exacte berekening daar komt wel meer bij kijken)
Een paar antwoorden:
1. Geen idee. Ketel staat volgens mij op 90 graden. Kan je dit achteraf opvragen uit een geheugen (of snap ik de vraag niet)
2. Overdag 19 graden, in de nacht 17.
3. Zie mijn antwoord hierboven. Een mix van verschillende radiatoren en vloerverwarming
4. Ik vermoed een 90/70 regime.
Zie mijn antwoorden hierboven met enkele wattages van de radiatoren.
Bedoel je dan om het wattage te delen door het aan m3?
In geval van de woonkamer dus (2196+1750)/70= 56
Hoe bereken je dit icm vloerverwarming waarvan je de hoh afstand niet weet? Welk wattage kan je hiervoor nemen (per m2 als ik het goed snap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:54
Hybride is een warmtepomp en een ketel samen, zowel die van Remeha als Intergas zijn ontworpen om met een ketel te werken. Upgraden naar full electric is er niet bij.

Eerlijk gezegd: je hebt een zee aan grootformaat radiatoren hangen met fors vermogen en voldoende waterinhoud. Hier en daar nog wat lusjes vloerverwarming (bijverwarming?). Met 1200 kuub zou je volgens de koevlaas formule 1200x8/1650=5.8KW bij -10 nodig hebben. Zo'n hybride doet meestal 4KW en schakelt af rond het vriespunt, dan mag de ketel 6KW gaan leveren.

Ik zou full electric in jouw situatie wel aandurven. Moet je alleen wel kijken naar een warmtepompboiler of voorraadvat voor het tapwater.

In jouw geval zou ik de installateur vragen om full electric oplossing, mocht daar lange levertijd op zitten of mocht ie daar teveel geld voor vragen zou ik eerst die pomp laten vervangen en dan na de winter verder kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-06 21:52
Michieas schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:35:
[...]

Een paar antwoorden:
1. Geen idee. Ketel staat volgens mij op 90 graden. Kan je dit achteraf opvragen uit een geheugen (of snap ik de vraag niet)
2. Overdag 19 graden, in de nacht 17.
3. Zie mijn antwoord hierboven. Een mix van verschillende radiatoren en vloerverwarming
4. Ik vermoed een 90/70 regime.
Zie mijn antwoorden hierboven met enkele wattages van de radiatoren.
Bedoel je dan om het wattage te delen door het aan m3?
In geval van de woonkamer dus (2196+1750)/70= 56
Hoe bereken je dit icm vloerverwarming waarvan je de hoh afstand niet weet? Welk wattage kan je hiervoor nemen (per m2 als ik het goed snap)
(ook is je ketel kaduk ik ga toch je vragen beantwoorden beetje water na de wijn maar ja dat heb je soms)
eigenlijk moet je beginnen met de ketel begrenzen in zijn aanvoertemp 65 en kw vermmogen cv zijdig. (warmwater zo laten staan) (kijk even op youtube https://www.youtube.com/watch?v=LOfKZi-SArE )
kleine waarschuwing! jij hebt een 35 c ketel en het voorbeeldt is een 28 c ketel je kan dus niet 1 op 1 overnemen je zal voor jouw ketel even moeten kijken welke kw vermogen nuttig/noodzakelijk is.
ik heb geen gegevens dus kan niet zeggen hoeveel kw vermogen/hoeveel percentage er bij jouw nodig is.
meestal is het maximale van je woning en een beetje reserve. de modulerende kamer thermostaat/open therm thermostaat regelt hem toch na dus als je iets teveel vermogen hebt kan geen kwaad/loopt wel los.
(wel bij aan/uit thermostaat dan wordt woning warm koud warm etc.. dan moet je wat exacter zijn. )

1 de aanvoer temp kan je opvragen door op het plusje (+) te drukken als de cv ketel brandt voor cv bedrijf.
e1 is aanvoer e2 is retour temp dan weer op r drukken om terug te gaan naar normale bedrijfsweergave.
kijk even in de handleiding mocht je er niet uitkomen. (ik ben helaas vrij beknopt in technische info)

2 overdag 19 graden en snachts 17 graden dat is eigenlijk wel prima ook in de toekomst kan dit.

3 welke radiatoren ? heel veel info dank daarvoor. (ik moet even kijken wat ik ermee kan)

4 welke regieme 90 /70 of 75/65 hoeveel watt levert vloerverwarming per m2:
a hoh afstand 10 centimeter lever 97 watt per m2. (hoofd verwarming)
B hoh afstand 15 cm levert 84 watt per m2 (basisverwarming)
c hoh afstand 20 cm levert 73 watt per m2 (bijverwamring)

helaas is mijn rekenmachine/libre caculator vandaag niet eenduidig in zijn antwoordt. omdat er diverse berekening zijn gebruikt in je huis. hierdoor is hybride maar matig interessant. je zit zeg maar op een 6.

eigenlijk zou je een aantal radiatoren moeten vergroten. en even netjes berekenen hoeveel groter ze moeten etc. huis kamer en keuken zijn net te krap met 75/65 terwijl je met 90/70 wel goed uitkomt.
terwijl de badkamer gewoon prima is. (maar ergens kan ik de monteur daarin wel weer begrijpen)

en uitzoeken wat er boven mis is. en welke maat je daar op moet hangen als je van 90/70 naar 75/65 gaat.
en heel soms moeten de leidingen een slagje groter naar 22 bijv. omdat je water temperatuur omlaag gaat moet er meer water doorheen en is 15 mm wat krap. en de vloerverdeler mag je dan ook vervangen voor een zelf aanzuigende verdeler zoals een robot ltvc bijvoorbeeld. (er is dus best wat werk aan de winkel)

om een lang verhaal kort te maken hier een hybride systeem lijkt leuk omdat je zonnepanelen hebt.
maar als ik er een echte bereiking op los laat wha dan is maar matig interessant. en mag je best veel aanpassingen doen om het nuttig te maken. maar ik hou wel rekening met kosten voor de stroom.
jij hebt gratis energie van je zonne panelen. nou vooruit het is een 6,5 geworden ben je nu blij :+
maar ik kijk dus vooral op basis van de water temperatuur/op basis van het stook regieme etc.
als ik je gas verbruik dan gaat hybride wel weer interessant kan zijn. (ik ben dus een beetje verdeelt)

(echte praktijk cijfers kunnen weer een hele andere inkijk geven eigenlijk met je gewoon je pomp vervangen en een winter proef draaien dan kan je hier terug komen met cijfers die gebaseerdt zijn op de praktijk )

[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 25-09-2023 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
miciel schreef op maandag 25 september 2023 @ 01:09:
[...]

(ook is je ketel kaduk ik ga toch je vragen beantwoorden beetje water na de wijn maar ja dat heb je soms)
eigenlijk moet je beginnen met de ketel begrenzen in zijn aanvoertemp 65 en kw vermmogen cv zijdig. (warmwater zo laten staan) (kijk even op youtube https://www.youtube.com/watch?v=LOfKZi-SArE )
kleine waarschuwing! jij hebt een 35 c ketel en het voorbeeldt is een 28 c ketel je kan dus niet 1 op 1 overnemen je zal voor jouw ketel even moeten kijken welke kw vermogen nuttig/noodzakelijk is.
ik heb geen gegevens dus kan niet zeggen hoeveel kw vermogen/hoeveel percentage er bij jouw nodig is.
meestal is het maximale van je woning en een beetje reserve. de modulerende kamer thermostaat/open therm thermostaat regelt hem toch na dus als je iets teveel vermogen hebt kan geen kwaad/loopt wel los.
(wel bij aan/uit thermostaat dan wordt woning warm koud warm etc.. dan moet je wat exacter zijn. )

1 de aanvoer temp kan je opvragen door op het plusje (+) te drukken als de cv ketel brandt voor cv bedrijf.
e1 is aanvoer e2 is retour temp dan weer op r drukken om terug te gaan naar normale bedrijfsweergave.
kijk even in de handleiding mocht je er niet uitkomen. (ik ben helaas vrij beknopt in technische info)

2 overdag 19 graden en snachts 17 graden dat is eigenlijk wel prima ook in de toekomst kan dit.

3 welke radiatoren ? heel veel info dank daarvoor. (ik moet even kijken wat ik ermee kan)

4 welke regieme 90 /70 of 75/65 hoeveel watt levert vloerverwarming per m2:
a hoh afstand 10 centimeter lever 97 watt per m2. (hoofd verwarming)
B hoh afstand 15 cm levert 84 watt per m2 (basisverwarming)
c hoh afstand 20 cm levert 73 watt per m2 (bijverwamring)

helaas is mijn rekenmachine/libre caculator vandaag niet eenduidig in zijn antwoordt. omdat er diverse berekening zijn gebruikt in je huis. hierdoor is hybride maar matig interessant. je zit zeg maar op een 6.

eigenlijk zou je een aantal radiatoren moeten vergroten. en even netjes berekenen hoeveel groter ze moeten etc. huis kamer en keuken zijn net te krap met 75/65 terwijl je met 90/70 wel goed uitkomt.
terwijl de badkamer gewoon prima is. (maar ergens kan ik de monteur daarin wel weer begrijpen)

en uitzoeken wat er boven mis is. en welke maat je daar op moet hangen als je van 90/70 naar 75/65 gaat.
en heel soms moeten de leidingen een slagje groter naar 22 bijv. omdat je water temperatuur omlaag gaat moet er meer water doorheen en is 15 mm wat krap. en de vloerverdeler mag je dan ook vervangen voor een zelf aanzuigende verdeler zoals een robot ltvc bijvoorbeeld. (er is dus best wat werk aan de winkel)

om een lang verhaal kort te maken hier een hybride systeem lijkt leuk omdat je zonnepanelen hebt.
maar als ik er een echte bereiking op los laat wha dan is maar matig interessant. en mag je best veel aanpassingen doen om het nuttig te maken. maar ik hou wel rekening met kosten voor de stroom.
jij hebt gratis energie van je zonne panelen. nou vooruit het is een 6,5 geworden ben je nu blij :+
maar ik kijk dus vooral op basis van de water temperatuur/op basis van het stook regieme etc.
als ik je gas verbruik dan gaat hybride wel weer interessant kan zijn. (ik ben dus een beetje verdeelt)

(echte praktijk cijfers kunnen weer een hele andere inkijk geven eigenlijk met je gewoon je pomp vervangen en een winter proef draaien dan kan je hier terug komen met cijfers die gebaseerdt zijn op de praktijk )
De gegevens uitlezen voor/na aanpassen is natuurlijk alleen mogelijk wanneer ik een nieuwe pomp plaats. En daar zit dan ook klein beetje mijn dilemma om 350 euro nu uit te geven en hopelijk dat er niks kapot gaat in de winter.

Radiatoren in de woonkamer zijn aangesloten van 32mm -> 26mm -> 22mm
Radiatoren boven zijn 26 - 15.
Overige zijn nieuw van de 2004 verbouwing met 15mm. Oude radiatoren zijn voornamelijk dus aangesloten met grote diameter leidingen.

Ondertussen offerte voor 2 hybrides binnen gekregen. Ziet hier een een voorkeur in voor 1 van de 2 units?
Prijs is nagenoeg gelijk inc installatie.

Ook nog een Remeha of Intergas gas katel offerte. De komen beide uit op 2300 euro.

Wanneer ik dus voor een hybride ga is deze na subsidie maar 1300 euro duurder.

Ik heb natuurlijk ook nog mijn houtkachel voor het bij verwarmen van de woonkamer (en wellicht met een fan de keuken) voor de hele koude dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9D8wJmEzVRgbQ3Ux3vaRxyleR1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvnqF7eLJOQnb3t0iQYdVruJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhaIWSkcbAvyg9XaQZBb48Cc2Fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXgMIbGjnY8RQIiMJREBVKFP.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het ook verstandig zijn om nu naar hybride te gaan en dan stukje bij beetje de aanpassingen te doen aan radiatoren, vloerwarming waar nodig. Dan is de ketel/warmtepomp er al?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Michieas schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:08:
Update, de pomp van de cv-ketel heeft het gisteren begeven.
Vervang gewoon die pomp, dat is niet zo gek duur. Anders ga je gehaast iets beslissen waar je spijt van krijgt. Gebruik deze winter om te testen met lagere aanvoertemperatuur en je te verdiepen in de diverse oplossingen. En dan kan je volgende zomer op je gemakt, in de warmte, over naar full electric. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Michieas Technisch gezien zouden beide hybride warmtepompen het zonder ketel kunnen doen als je nog iets beter je best doet met isoleren.

De Elga Ace kan solo draaien met wat tweaks:
https://www.familie-klein...a-ace-solo-laten-draaien/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
Net gesproken met de installateur en we gaan morgen de pomp vervangen.
Ik vind het nog te onduidelijk of dat ik een juiste keuze maak.
Van de winter maar eens spelen met de instellingen van de ketel om te kijken wat deze doet met een lagere aanvoer temperatuur.
Dan kan ik over de winter beslissen voor vervanging van radiatoren, uitbreiding vloerverwarming.

Qua isolatie wil ik nog kijken naar vervangen van oude deur en raamrubbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Michieas schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:58:
Van de winter maar eens spelen met de instellingen van de ketel om te kijken wat deze doet met een lagere aanvoer temperatuur.
Dan kan ik over de winter beslissen voor vervanging van radiatoren, uitbreiding vloerverwarming.

Het blijft altijd een gok.

Wij zaten een paar jaar terug in hetzelfde schuitje, de warmtewisselaar was gaan lekken en we hadden nog niet uitgebreid getest of we wel naar een warmtepomp over konden. Wij hebben toen wel de ketel vervangen, en zijn nu recent naar een warmtepomp overgestapt. Helaas hebben we daarbij wel een ketel van net 2,5 jaar oud weer gedemonteerd. Deze hebben we gelukkig wel nog kunnen verkopen, maar uiteindelijk was dit voor nog maar een kwart van de prijs die we indertijd betaald hadden voor de nieuwe ketel + installatie.

Onze afweging was dat we het nu konden betalen, en onze verwachting is dat warmtepompen de komende jaren eerst nog duurder en moeilijker leverbaar zullen worden doordat straks iedereen over moet, en een tweedehands cv ketel is nu nog redelijk aantrekkelijk vanwege de komende verplichting voor een hybride installatie bij vervanging.

Achteraf gezien hadden we misschien beter de warmtewisselaar kunnen laten vervangen, maar we wisten toen nog niet dat we zo snel over zouden gaan. En wie weet, was er alsnog iets anders stuk gegaan in de tussentijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
Remcoder schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:10:
[...]

Het blijft altijd een gok.

Wij zaten een paar jaar terug in hetzelfde schuitje, de warmtewisselaar was gaan lekken en we hadden nog niet uitgebreid getest of we wel naar een warmtepomp over konden. Wij hebben toen wel de ketel vervangen, en zijn nu recent naar een warmtepomp overgestapt. Helaas hebben we daarbij wel een ketel van net 2,5 jaar oud weer gedemonteerd. Deze hebben we gelukkig wel nog kunnen verkopen, maar uiteindelijk was dit voor nog maar een kwart van de prijs die we indertijd betaald hadden voor de nieuwe ketel + installatie.

Onze afweging was dat we het nu konden betalen, en onze verwachting is dat warmtepompen de komende jaren eerst nog duurder en moeilijker leverbaar zullen worden doordat straks iedereen over moet, en een tweedehands cv ketel is nu nog redelijk aantrekkelijk vanwege de komende verplichting voor een hybride installatie bij vervanging.

Achteraf gezien hadden we misschien beter de warmtewisselaar kunnen laten vervangen, maar we wisten toen nog niet dat we zo snel over zouden gaan. En wie weet, was er alsnog iets anders stuk gegaan in de tussentijd.
Dat zal altijd blijven met een ketel van 19 jaar oud. Hopelijk overleefd hij deze winter.
Dan heb ik vanaf nu wel tijd om het juist uit te zoeken en voglend jaar in 1 keer goed aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Remcoder Warmtewisselaar is het hart van de ketel. Het duurste onderdeel, het meeste werk om te vervangen. Om even een beeld te geven: Voor een Intergas HRE 24/18 ben je zo'n 450 euro kwijt voor de warmtewisselaar. Dan moet je de hele ketel demonteren, alles eruit, nieuwe wisselaar erin en dan alles terugmonteren, nieuwe pakkingen gebruiken en de boel afstellen. Kans dat je bij (de)montage iets sloopt is aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makaa
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-06 15:21
Michieas schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:58:

Nog kunnen spelen met lagere aanvoer temperatuur? Het is lekker koud geweest namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
makaa schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:40:
[...]

Nog kunnen spelen met lagere aanvoer temperatuur? Het is lekker koud geweest namelijk ;)
Jazeker. De ketel heeft gedraaid op maximaal 50 graden afgelopen maanden.
Hier was het huis mee warm te houden. In de woonkamer was het altijd wel wat kouder maar wanneer ik hier vloerverwarming zet verwacht ik dat het warmer is.
Gemiddeld verbruik op de koude dagen was 8-14 kuub gas per dag. In vergelijking met vorig jaar toch 2-4 kuub minder.

Al een paar offertes opgevraagd maar nog niks concreets. Wil wel proberen om voor volgend stookseizoen alles te hebben vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
Knoop doorgehakt en handtekening onder offerte gezet:
- Vaillant AroTHERM Plus (All Electric) VWL 75/6
- UniSTOR boiler 200L
- Valliant sensoCOMFORT

Aanvraag voor vloerverwarming in de woonkamer is er ook uit.
Installatie van de WP is eind juli/begin augustus.

Hopelijk kan de vloerverwarming al gelegd worden voordat de WP komt.
Pagina: 1