Vraag

• Kriseh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-06 16:29
Goedenavond allemaal,

Ik ben aan het oriënteren naar een warmtepomp maar vind het lastig om alle details boven water te krijgen. Hopenlijk kunnen jullie mij verder helpen.

Heb een twee onder 1 kap woning uit 1978, dak en spouw zijn matig geïsoleerd: opstalan dakplaten & niet al te dikke glaswolpanelen in spouw. Wel overal hr++ glas ingezet en vloer geïsoleerd door takkenkamp vorig jaar met PIF folie. Ik verbruik rond de 1300 m3 gas per jaar (zuinig gestookt ivm gaspprijs) en we wonen met zn tweeën. Benedenverdieping is 55m2 aan vloerverwarming met pomp op verdeler, badkamer ook VVW, aparte verdeler met pomp en de rest radiatoren (boven en zolder). Alles met een Evohome set aangestuurd. Overigens worden de VVW groepen beneden niet afzonderlijk gestuurd, alles gewoon vol open.

Ik heb een 3 jaar oude Tzerra Ace 39 (getuned middels youtube filmpjes) op zolder hangen met een onderhoudscontract bij warmtethuis (Remeha leverancier). Gemakshalve dacht ik via hen voor een Remeha hybride warmtepomp te gaan maar volgens mij zijn die niet full electric 'ready'. Als blijkt dat ik ook zonder de CV kan zou ik tzt willen omschakelen naar full electric en niet opnieuw voor een enorme kostenpost willen staan. Ook wordt bij de Remeha warmtepompen de suggestie gewekt dat ik aan de eTwist thermostaat moet en ik ben juist zo blij met mijn evohome setje (overgenomen van een Tweaker).

Kortweg ben ik dus opzoek naar een warmtepomp die ik eerst als hybride kan laten aansluiten en tzt wellicht met een kleine extra investering zou kunnen laten ombouwen naar full electric. Idealiter zou ik dus ook mijn evohome set willen laten zitten. Zonnepanelen o.i.d. heb ik niet. Klopt het dat ik buiten Remeha moet kijken en hebben jullie een (aantal) modellen die jullie aanraden?

Alvast bedankt.

Ps. de buurman heeft een Elga bovenop het platte zolderdak gezet, dus volgens mij is dat ook een locatie waar ik hem het beste zou kunnen plaatsen omdat dit dicht bij de CV is.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:54

Cr3ator

1 bar is geen bar

Op zich is bijna elke all-electric warmtepomp als hybride aan te sluiten. Er zijn een aantal populair hier op Tweakers. Wil je een unit waar veel support vanuit hier te vinden is, kun je dus vrij makkelijk een shortlist maken. Remeha zit daar inderdaad niet tussen. Maar de warmtepomp zal je Remeha-ketel gewoon met een aan/uit-contact aan kunnen zetten (hybride) indien nodig. Gegeven dat je all-electric ready wilt zal dat in de praktijk zelden of nooit gebeuren, omdat de unit voldoende vermogen heeft om het alleen af te kunnen.

Een betaalbare oplossing zou een Panasonic 7 of 9kW J-serie monoblock kunnen zijn. Zeer waarschijnlijk is geen buffervat nodig dankzij je vloerverwarming. Maar persoonlijk zou ik dan ook doorpakken; ook een SWW-(warmtepomp)boiler ophangen en de ketel op Marktplaats zetten.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Kriseh
Bedankt voor de antwoord. Dat is exact waarom ik eerst hybride wil draaien; om te zien of hij het zonder de CV redt of niet. Ik kan dus nog niet 'doorpakken' zoals je aangeeft omdat ik niet weet of mijn huis wel warm krijg zonder hulp van CV. Als ik dat eenmaal weet uit praktijk door er een winter mee te draaien dan kan de CV er uit en een SWW boiler erbij. Ik begrijp dus dat die Panasonic hier geschikt voor is. Zie jij verder nog issues met de Evohome?

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:31

DIY

Lees het topic "ik wil een warmtepomp" goed door. Veel van je vragen worden daar al beantwoord.
Er zijn ook topics over de verschillende merken en typen monoblocks. Naast de Panasonic zijn: LG Therma V, Nibe F2040 of F2120 en mitsubishi ecodan typen waar veel ervaring mee is. Vaillant heeft de aroTHERM en daarop is in 2023 een cashback actie. DM maar als je voor een Vaillant mocht kiezen.
Kriseh schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:56:
.Zie jij verder nog issues met de Evohome?
Je hebt een aantal groepen nodig die altijd open blijven (of een buffervat) om de minimale flow te waarborgen. Jouw verdeler beneden, met de groepen altijd open, zorgt hier voor.
Evohome maakt je systeem wel complexer en lastiger af te regelen. Zoek maar eens op 'evohome' op het forum.

Ik zag in je startpost dat je vvw verdelers hebt met pomp. Idealiter vervang je die voor gesloten (LTV) verdelers zonder pomp, dat is icm een warmtepomp véél efficienter. Het betekend wel, dat je de cv moet begrenzen op 40 a 45°C, om een te warme vloer (en mogelijk schade) te voorkomen.

Kort door de bocht zou je voor full electric met een 9kw wp goed uit de voeten moeten kunnen. Dit is bewust wat groter dan wat de Koevlaas formule geeft (7kw), omdat je nu 'zuinig' hebt gestookt en je met een wp gelijkmatig moet stoken (dus niet 'smorgens even het huis opstoken).

Succes met het puzzelen :)

[ Voor 106% gewijzigd door DIY op 21-09-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriseh
Wederom bedankt. Ik heb een hoop gelezen en nieuwe inzichten gekregen o.a.
  • Dat het wellicht praktischer is om de monoblock WP gewoon in de tuin te zetten tegen garagemuur, via garage met leiding het huis binnen en daar intaaien op leiding naar VVW verdeler begane grond
  • VVW circuit beneden als buffer, open verdeler is aan te passen naar gesloten verdeler door pomp & thermostaatkraan ertussen uit te halen. Scheelt weer enkele honderden euro's t.o.v. een nieuwe gesloten verdeler.
Ik loop echter een beetje vast op het punt waar ik de Evohome eruit zou moeten gooien. Ga ik dan niet weer terug naar de probleem-situatie die ik had met CV zonder Evohome waarbij thermostaat beneden zegt dat de woonkamer op temperatuur is maar dat ik boven warmte nodig heb in een ruimte (met radiatoren) en ik dit dan vervolgens niet krijg totdat de thermostaat beneden weer een keertje aanspringt? Voorbeeld: Het kantoortje bij ons staat standaard op 17.5 graden maar als er iemand thuiswerkt wordt de temperatuur ingesteld op zo'n 20-21 graden, Hier kon ik niets over vinden. Of moet ik met een WP heel anders omgaan met dit soort situaties? Zelfde geldt voor de slaapkamer die s'avonds en s'ochtends wat warmer gestookt wordt dan de rest van de dag (om energie te besparen)

[ Voor 19% gewijzigd door Kriseh op 22-09-2023 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:23
Kriseh schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:53:Voorbeeld: Het kantoortje bij ons staat standaard op 17.5 graden maar als er iemand thuiswerkt wordt de temperatuur ingesteld op zo'n 20-21 graden, Hier kon ik niets over vinden. Of moet ik met een WP heel anders omgaan met dit soort situaties? Zelfde geldt voor de slaapkamer die s'avonds en s'ochtends wat warmer gestookt wordt dan de rest van de dag (om energie te besparen)
Bij lage temperatuur verwarming mis je de mogelijkheid om vlot een kamer op te warmen. Dus dit scenario is een lastige voor een warmtepomp. Streven is 24/7 constant, dan draait WP meest efficiënt. Dat kan hoger verbruik door moeten aanwarmen na verlaging goed maken

Naregeling moet je eigenlijk alleen zien als correctie voor de wisselende invloed van zon en weer. Is dat zwak bij jouw woning dan kom je een eind met domweg een goed ingeregeld afgifte systeem.

Afgifte neemt af bij hogere ruimte temperatuur dus er is een zekere zelf-moderatie van de temperatuur in diverse ruimtes als alles open staat.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1