Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vloerverwarming, elektrische radiatoren of gas?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CydexTM
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-10 19:30
Ik heb al veel topics hierover voorbij zien komen op Tweakers en heb even rondgekeken, maar het blijft voor mij een lastige kwestie.

We hebben een huis gekocht met bouwjaar 1986. In 2015 is er een energielabel C afgegeven, daarna zijn er 8 zonnepanelen met een vermogen van 340 WP geplaatst en een nieuwe CV-ketel in 2019, die zijn niet meegenomen in het energielabel. Er is geen extra gevelisolatie en geen extra vloerisolatie, enkel de isolatie die meegenomen is tijdens de bouw. Ik woon momenteel in een huurappartement, nieuwbouw, 65m², 2 zonnepanelen. Daar verbruiken we zo'n 1100 kwH en 150 m³ gas per jaar. Niet veel dus.

Nu willen we sowieso de bestaande houten vloer eruit halen en een nieuwe vloer laten leggen en toen kwam meteen het idee om vloerverwarming te laten leggen, zeker ook vanwege het esthetische stuk dat je de radiatoren en de bijbehorende leidingen kan verwijderen. Er is alleen geen kruipruimte in de woning en zoals gezegd geen extra vloerisolatie. Nu vraag ik me af wat de beste manier is om de begane grond te gaan verwarmen.

De radiatoren die er nu hangen zijn vrij oud, dus die zullen ook zeker niet duurzaam zijn, dus die gaan er sowieso uit/vervangen worden.

Heeft het nut om vloerverwarming in te laten frezen in de bestaande toplaag van de dekvloer? Verliezen we dan niet heel veel warmte omdat we wellicht geen optimale vloerisolatie hebben? Ik kan niet echt goed vinden op Google hoeveel dit zou schelen, enkel dat ze een waarde van minimaal 3.5 RD aanraden en daar zal de isolatie uit 1986 niet aankomen. We willen sowieso niet de hele vloer eruit halen en dan opnieuw isoleren. Is het dan alsnog interessant, of verlies je dan echt te veel warmte, hoeveel is dat ongeveer? Welke andere opties kan ik overwegen?

Is het ophangen van elektrische radiatoren interessant met 8 zonnepanelen? Of worden die kosten alsnog veels te hoog? Onze begane grond is zo'n 45-50 m², dus op basis van online informatie heb je dan al gauw zo'n 5-6kWh nodig.

Moeten we toch maar kiezen voor het vervangen van de gasradiatoren voor duurzamere radiatoren?

Of eventueel een airco unit voor beneden die zowel kan verwarmen als kan koelen?

Zijn er andere dingen het overwegen waard?

[ Voor 3% gewijzigd door CydexTM op 20-09-2023 19:48 ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik kan me niet voorstellen dat het hout op de volle grond gelegd is en er dus geheel geen ruimte is voor isolatie + vloer.

Vloerverwarming is gouden standaard voor duurzame (warmtepomp) verwarming.

Eerst weten, dan besluiten nemen

Elektrische kachels moet je niet eens overwegen. Daar bloed je financieel op dood

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 20-09-2023 20:01 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:36

ericplan

5180 Wp PV

Bovendien, een CV-ketel uit 2019. Die moet minstens meekunnen tot 2034. Als je toch geld kwijt wil, dan is giro 555 een betere optie.

A'dam PVOutput

• CydexTM
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-10 19:30
Dat de CV ketel uit 2019 is wilde ik ook mee aangeven dat ik die voorlopig niet wil vervangen, dus dat we niet naar een warmtepomp gaan kijken, maar goed, duidelijk dat elektrische radiatoren geen oplossing zijn.

Vloerverwarming heeft voor mij ook de voorkeur en we gaan er vanuit dat er een templex plaat als isolatie is gebruikt en verder een betonnen vloer en een zandcement dekvloer. In die dekvloer zouden we dus de vloerverwarming in willen laten frezen, maar de vraag is dus, omdat de isolatie niet optimaal is en zeker niet die RD waarde van 3.5 zal halen, of vloerverwarming dan nog wel interessant genoeg is?

Voor mij is het geen optie om de hele betonnen vloer eruit te halen om het opnieuw te isoleren, vandaar de vraag. Ik ben een redelijke leek op dit gebied, dus alle extra info is welkom.