Teflontape bij CVleidingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:08
Hallo,

Ik heb ontzettend veel gedoe met mijn installateur van mijn cvketel, warmtepomp en airco (al heel veel fout gegaan).
Vandaag kreeg ik de melding van de cvketel dat er nog maar 0.5 bar in de leidingen zit (in 1 maand tijd van 1.7 naar 0.5).

Nu blijken er meerdere koppelingen water uit te komen. Ik heb zelf het vermoeden dat er geen teflontape of andere afdichtingsmiddelen zijn gebruikt, want de koppelingen zitten aardig strak. Vraag voor mijn rechtsbijstand: is het altijd noodzakelijk om tape (of andere methoden) bij alle kopelingen te gebruiken?

Een soort bonusvraag: mijn nieuwe airco (ook door hem geplaatst) heeft geen koelvloeistof meer, moet dit óók afgedicht worden?

Beste antwoord (via VySio op 21-09-2023 08:57)

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:28
VySio schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:15:
Bij de cvleidingen gaat hem om deze koppelingen. Meerdere hiervan loopt water uit. Het hoort niet te lekken, maar deze man is al 9x bij mij thuis geweest voor die 3 apparaten (wat in 2 dagen klaar had moeten zijn). En ik verwacht dat hij alleen maar een slagje strakker zet. Daarom zou ik het liefste willen dat alle koppelingen direct maar in de tape gezet worden. En daarom ben ik benieuwd of dit gebruikelijk is en ik dit mag eisen.

Nb: dit zijn dus gloednieuwe leidingen... :'(

[Afbeelding]
Deze koppelingen horen helemaal niet met tape afgedicht te worden. Stel dat dus ook niet aan hem voor alsjeblieft. Dit zijn knelkoppelingen die door strak draaien een metaal op metaal verbinding hebben met een messing ring die vervormt en hierdoor de boel waterdicht maakt.

Wellicht zit er ergens een braam, is de ring beschadigd of zit hij niet vast genoeg gekneld.

Hem terug laten komen om de koppeling uit elkaar te halen, boel schoon te maken en weer strak te draaien is de enige oplossing.
Marzman schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:18:
Dat is toch niet net door hem gezet? Er zit roest op die leidingen.
Paar krasjes in de zinklaag. Dan kan dat snel roesten. Er zit iig genoeg kalk voor de afdichting 8)7 :D
VySio schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:48:
Een soort bonusvraag: mijn nieuwe airco (ook door hem geplaatst) heeft geen koelvloeistof meer, moet dit óók afgedicht worden?
Dat is of solderen, of knellen. Moeilijk te zeggen zonder foto's.

Heeft deze zwakke polsen dat hij de boel niet meer strak kan aandraaien ofzoiets?

[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 20-09-2023 19:25 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Alle reacties

Anoniem: 1814876

.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:48 ]

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:33
Wat voor koppelingen bedoel je precies?

Joe

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:40
Hallo,

Ik heb ontzettend veel gedoe met mijn installateur van mijn cvketel, warmtepomp en airco (al heel veel fout gegaan).
Vandaag kreeg ik de melding van de cvketel dat er nog maar 0.5 bar in de leidingen zit (in 1 maand tijd van 1.7 naar 0.5).

Nu blijken er meerdere koppelingen water uit te komen. Ik heb zelf het vermoeden dat er geen teflontape of andere afdichtingsmiddelen zijn gebruikt, want de koppelingen zitten aardig strak. Vraag voor mijn rechtsbijstand: is het altijd noodzakelijk om tape (of andere methoden) bij alle kopelingen te gebruiken?

Het hoort inderdaad niet te lekken. En het ligt aan het type koppeling wat er nodig is om goed af te dichten (teflontape of vergelijkbaar/rubber ring/knelring).

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• VySio
Bij de cvleidingen gaat hem om deze koppelingen. Meerdere hiervan loopt water uit. Het hoort niet te lekken, maar deze man is al 9x bij mij thuis geweest voor die 3 apparaten (wat in 2 dagen klaar had moeten zijn). En ik verwacht dat hij alleen maar een slagje strakker zet. Daarom zou ik het liefste willen dat alle koppelingen direct maar in de tape gezet worden. En daarom ben ik benieuwd of dit gebruikelijk is en ik dit mag eisen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46yi3dNvKVQ0eE6GtAOK3Q2BJ3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/psXdRAnFh8FtsADtag1dQKeZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door VySio op 20-09-2023 19:16 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:54
nee dat is volstrekt ongebruikelijk. niet dat t niet helpt, maar de gangbare manier van monteren is gewoon zonder teflontape. Dit zijn knelkoppelingen, die sluiten af door een koper-ring die vastklemt op de buis. Dat hoort gewoon lekvrij te kunnen.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
VySio schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:15:

[Afbeelding]
Deze koppelingen horen helemaal niet met tape afgedicht te worden. Stel dat dus ook niet aan hem voor alsjeblieft. Dit zijn knelkoppelingen die door strak draaien een metaal op metaal verbinding hebben met een messing ring die vervormt en hierdoor de boel waterdicht maakt.

Wellicht zit er ergens een braam, is de ring beschadigd of zit hij niet vast genoeg gekneld.

Hem terug laten komen om de koppeling uit elkaar te halen, boel schoon te maken en weer strak te draaien is de enige oplossing.
Marzman schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:18:
Paar krasjes in de zinklaag. Dan kan dat snel roesten. Er zit iig genoeg kalk voor de afdichting 8)7 :D
Dat is of solderen, of knellen. Moeilijk te zeggen zonder foto's.

Heeft deze zwakke polsen dat hij de boel niet meer strak kan aandraaien ofzoiets?

[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 20-09-2023 19:25 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

• VySio
Bedankt voor jullie antwoorden, blij dat ik het vraag. 1 van de 3 koppelingen kon strakker, de andere 2 volgens mij niet. Maar misschien durf ik niet genoeg kracht te zetten.
Stel dat dus ook niet aan hem voor alsjeblieft.
Kan het kwaad om het er bij te doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
VySio schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:26:

Kan het kwaad om het er bij te doen?
Niet doen. Het hoort niet. Het wordt in uitzonderlijke gevallen wel eens (tijdelijk) gedaan maar de seal hoort metaal-op-metaal te zijn.

Zo hoort het:
Afbeeldingslocatie: https://www.wildkamp.nl/INTERSHOP/static/WFS/Jarola-wildkamp_channel_b2b-Site/-/Jarola-wildkamp_channel_b2b/nl_NL/categorycontent/knelfitting-dwarsdoorsnede-tmp-1c.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05
En met knelkoppelingen gaat het ook niet om 'vaster'. Bij elke koppeling schrijft de handleiding voor hoever er met gereedschap gedraaid moet worden na handvast.

Als het daarna lekt kun je typisch door nog heel iets na te draaien de boel lekdicht krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
VySio schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:26:
Maar misschien durf ik niet genoeg kracht te zetten.
Wanneer je de leidingen van de muur dreigt te trekken moet je stoppen met aandraaien. Die koppelingen kunnen écht veel kracht hebben. Dat spul breekt echt niet zomaar en doldraaien heb ik ook nog nooit meegemaakt bij knelfittingen.

Controleer, voor zover mogelijk, ook even of de betreffende leidingen nog mooi rond zijn en niet ovaal. Wanneer ze niet mooi rond zijn wordt het ook lastig om de boel dicht te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:06
Bij een lekkende airco melding doen bij de gemeente, want lekkende koelvloeistof is een milieudelict. Is die man/vrouw wel F-gassen gecertificeerd.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:32

Maestro

It's just completely whack!

En nog een aanvulling: zijn de knelringen al eens vervangen of wordt met telkens dezelfde ring geprobeerd de boel dicht te krijgen? Knelring vervangen zou m.i. een waardevoller probeersel zijn dan teflon in een knelkoppeling toepassen.
CurlyMo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:27:
[...]

Bij een lekkende airco melding doen bij de gemeente, want lekkende koelvloeistof is een milieudelict. Is die man/vrouw wel F-gassen gecertificeerd.
Hopelijk heeft de prutser een Haier Pearl of Midea met R290 opgehangen, dat scheelt i.i.g. iets voor het milieu.
Helaas niet voor de TS...

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 15:27
Als je rechtsbijstandverzekering hebt: tijd om deze in te schakelen, dan kunnen ze je helpen met installateur nog één laatste kans om het in orde te brengen (moet wettelijk), en dan verdere afwikkeling te doen.
Want als de beste man al meerdere keren langs is geweest, dan wordt het tijd om op zijn kosten iemand anders het werk te laten oplappen; en dat wordt discussie die je liever uitbesteed aan rechtsbijstand.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• pardone
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-05 10:41
[quote]Maestro schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:01:
En nog een aanvulling: zijn de knelringen al eens vervangen of wordt met telkens dezelfde ring geprobeerd de boel dicht te krijgen? Knelring vervangen zou m.i. een waardevoller probeersel zijn dan teflon in een knelkoppeling toepassen.

Een knelring haal je er normaal gesproken niet zo maar af is dit wel het geval dan is de buis te hard.
Er zijn ook kunstof knelringen verkrijgbaar speciaal voor stalen buizen deze bevoorbeeld:
https://www.vanwalraven.c...-buis/groups/g+c+p+a+view
Werkt perfect!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 23:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Dit is dikke stalen buis, volgens mij groter dan 22mm. Die moet je soms echt KEI vast draaien voordat ze lekdicht zijn. Vooral als de buis een beetje ruw is. Of slecht voorbereid

Je krijgt hier met een normaal formaat waterpomptang maar moeilijk veel kracht op gezet.
Een flinke bahco kan hier ook nog wel eens helpen, of een 1 maatje groter waterpomptang.

[ Voor 14% gewijzigd door AtomicShockwave op 21-09-2023 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
Alle moeren heb ik inmiddels goed aan kunnen draaien, op 1 na waar ik zelf niet bijkom. Dus alvast dank voor alle hulp!

Ik maak gebruik van mijn dit topic voor een vervolgvraag:
De CVketel maakt een vreemd geluid bij vollast tapwater. en bij de rookafvoer is er een borrelend geluid te horen, alsof er water omhoog wil. Zie filmpje : https://youtu.be/RiPEcHLkifY

We hebben n al geconstateerd dat de rookgasafvoer met opschot is gemonteerd ipv afschot. Is dit hoogstwaarachijnlijk de oorzaak van het probleem? Ik kan mij voorstellen dat er condens in het rookkanaal blijft zitten en gaat borrelen.
Mij viel verder op, en wellicht hoort het zo: de luchtinlaat komt uit in het plafond van mijn carport en is verder nergens op aangesloten, het heeft ongeveer 1 a 2cm vrije ruimte tot aan het plafond maar is verder niet afgewerkt, de buis "stopt gewoon". De aanvoer gaat ook niet over in de rookgasafvoerbuis. Aangezien deze ruimte erg stoffig is, is dit niet schadelijk voor het systeem?
Zie ook hiervoor een filmpje, het is moeilijk te zien.
YouTube: rookgasaanvoer in plafond

Ik heb bovenop mijn carport, waar de de rookgasafvoer is een enkele pijp. Vanuit de ketel gaat wel gewoon de rookgas en zuurstofpijp. Ik heb een Intergas Xtreme 30. Ik kan mij voorstellen dat er een onderdeel op moet zoals op het onderstaande plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_DBAY1ILEK6jg-G23iM5Ez_dPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TZPv6873qbm6I9S0JsL26XR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-05 19:15
@VySio Was dat een echte installateur of een bevriende beunhaas? En je hebt hem nog steeds niet aangeklaagd?

Ook niet echt handig hoe alles op het dak bij elkaar staat. Maar het is wel duidelijk dat er water in de rookgasafvoer zit. Daar moet wel snel iets aan gedaan worden vanwege veiligheid. Waar gaan de rookgassen naar toe als ze deels geblokkeerd worden of zelfs helemaal niet meer door de afvoer naar buiten kunnen? En rookgassen zijn zuur. Daarom mogen bijvoorbeeld Intergas ketels geen aluminium rookgasafvoer hebben. Als rookgas door water borrelt lossen de zure componenten op in het water, dat daardoor steeds zuurder wordt, en dat gaat op (korte) termijn nog meer problemen veroorzaken.

De luchtaanvoer mag in principe apart van de rookgasafvoer lopen. Maar er moet natuurlijk wél voldoende lucht aangezogen kunnen worden om ook een goede verbranding te krijgen in de ketel. Normaal gesproken komt de aanvoer daarom in de vrije buitenlucht uit. Het 'aanzuigen' uit de holle ruimte in je carport-dak zou wel eens onvoldoende kunnen zijn. Om 1 m3 gas te verbranden is grofweg 10 m3 lucht nodig.

Als afvoer en aanvoer in een concentrische rookgasafvoer (twee pijpen in één) samen komen, moet dat inderdaad met een rookgas/luchttoevoercollector. Vraag is dan of de pijp op je dak inderdaad een dubbelwandige is.

Ik zou die "installateur" nu echt wel voor het blok zetten! Als het mis gaat zit jij met de ellende!

[ Voor 16% gewijzigd door Masimo op 11-10-2023 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
Masimo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:28:
@VySio Was dat een echte installateur of een bevriende beunhaas? En je hebt hem nog steeds niet aangeklaagd?
...
Ik zou die "installateur" nu echt wel voor het blok zetten! Als het mis gaat zit jij met de ellende!
Helaas is het echt een installateur. En dit bedrijf krijgt nog redelijk goede beoordelingen ook nog. Ik ben bezig met een dossieropbouw wat er nog allemaal aangepast zou moeten worden . Er zijn nog een aantal zaken en inmiddels herstelde zaken waar ik zelf achter moest komen. Ik begin zelf al bijna een expert te worden op dit gebied (hij heeft ook een hybride warmtepomp en een airco geinstalleerd)
De luchtaanvoer mag in principe apart van de rookgasafvoer lopen. Maar er moet natuurlijk wél voldoende lucht aangezogen kunnen worden om ook een goede verbranding te krijgen in de ketel. Normaal gesproken komt de aanvoer daarom in de vrije buitenlucht uit.

Het 'aanzuigen' uit de holle ruimte in je carport-dak zou wel eens onvoldoende kunnen zijn. Om 1 m3 gas te verbranden is grofweg 10 m3 lucht nodig.
Er zit ongeveer 4.5m3 ruimte in de carport. en in theorie zou ik een extra opening kunnen maken vanuit mijn garage (alhoewel het best een klusje wordt). Ik ben bang dat de afstand tot aan het dak van de carport erg krap is en dat deze stoffige omgeving op termijn slecht is voor mijn cvketel. Daarom zegt mijn gevoel dat ik verse buitenlucht zou moeten hebben, maar wellicht is dit niet perse noodzakelijk. Voor het dossier moet ik feitelijk blijven.
Als afvoer en aanvoer in een concentrische rookgasafvoer (twee pijpen in één) samen komen, moet dat inderdaad met een rookgas/luchttoevoercollector. Vraag is dan of de pijp op je dak inderdaad een dubbelwandige is.
Is dit dan niet een kwestie dat hij moet zorgen dat er een juiste pijp op komt? Ik meen dat hij de pijp wel vervangen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:16
Staat er een merk op de knelkoppelingen?

LG monobloc s 5kW U44

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42
En Techniek Nederland maar hosanna roepen dat particulieren niet zelf meer mogen klussen...
Je moet stoppen met oplossingen te bedenken. 1. Raadpleeg rechtsbijstand, 2. Second opinion en gebrekenlijst, 3. In gebreke stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 15:12
Ik had dit ook bij de CV.
Ook met koperen knelkoppelingen.

Bij mij waren ze zo strak aangedraaid dat een van de 22mm koperen moeren was gescheurd.
Maar zelfs toen knelde de koperen knelring niet in de stalen pijp.
Er zat ook roest op. Dat kan gebeuren als twee verschillende metalen in contact komen terwijl ze nat zijn (3e klas scheikunde).

Ik heb de koppelingen vervangen door CV-koppelingen, van staal. Dus staal op staal. De knelringen zijn van kunststof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
Tarquin schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:24:
Er zat ook roest op. Dat kan gebeuren als twee verschillende metalen in contact komen terwijl ze nat zijn (3e klas scheikunde).
Het zijn alleen geen koperen maar messing knelkoppelingen... En zoals je onderstaande tabel kunt zien is dit samen met rvs niet gevoelig voor galvanische corrosie:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/59/08/22/5908229f13c4e41b33d6b37187acd282.jpg

Kunststof knelringen zijn overigens wel een aanrader voor staken buizen. Dat knelt veel makkelijker dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 12:58

BrZ

hfolkers schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:33:
[...]

Het zijn alleen geen koperen maar messing knelkoppelingen... En zoals je onderstaande tabel kunt zien is dit samen met rvs niet gevoelig voor galvanische corrosie:
[Afbeelding]

Kunststof knelringen zijn overigens wel een aanrader voor staken buizen. Dat knelt veel makkelijker dicht.
De meeste stalen CV leidingen zijn niet van rvs, maar verzinkt staal (galvanised steel). En zoals je in jouw tabel kan zien gaat dat niet altijd goed met messing (brass).

Maar inderdaad, gewoon kunststof knelringen gebruiken bij stalen leidingen.
Pagina: 1