Vraag

• Amandel
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-01-2024
Ik heb onlangs een Raspberry Pi 4B met 1 GB aan RAM gekocht om hier een server op te draaien, maar de Pi wordt erg traag nadat het een paar minuten draait tot het punt dat je niets meer kan doen.

De Pi draait Raspbian 64-bit. Als het gebeurt, heb ik twee Chromium tabs openstaan en voor de rest niets geopend. Op dat moment is er ongeveer 700 MB aan geheugen in beslag genomen en heb ik nog 300 MB over. Ik weet niet of het aan het geheugen ligt.

Heeft iemand misschien een vermoeden waar het aan zou kunnen liggen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Welkom,

Wat heb je zelf al gecontroleerd? Want traagheid kan verschillende oorzaken hebben, maar het is nu nogal onduidelijk of dat je al hebt gechekt wat de CPU load is, welke processen de meeste load geven, of de SD kaart ok is, of je een verse installatie hebt gedaan, of de voeding in orde is etc. Etc

• Amandel
Bedankt voor de reactie!

De CPU werd ongeveer voor 40% gebruikt

Chromium is het zwaarste proces dat het meeste in beslag nam

De SD kaart is pas geleden gekocht. Het heeft 128gb aan ruimte. Ik heb het laatst met een andere SD kaart geprobeerd, maar er verandert niets

De installatie is vers gedaan, ik heb het pas opnieuw op de Pi geïnstalleerd

De voeding komt van een 15.3W AC adapter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

1GB is wat krap voor een desktop omgeving

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Sponz schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:10:
1GB is wat krap voor een desktop omgeving
dit dus, een dekstop en dan een browser draaien werkt gewoon vrijwel niet met slechts 1gb

edit, zie ook YouTube: Ubuntu 22.04 LTS on a 1GB Pi 4 vrijwel onwerkbaar met 1gb

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 454358 op 21-09-2023 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davefox
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 03-07 19:02
Websites (oftewel webapps). Zijn vandaag de dag best wel intensief geworden.
Dus zoals vele andere zeggen kom je met 1GB aan RAM niet gedraaid met een desktop.

Ter vergelijking:

Ik heb eens geprobeerd om een 2GB variant eens een keertje als desktop replacement te gebruiken, maar dat draaide alles behalve goed. Tabbladen in chrome bleven maar crashen, en niet alleen met youtube. Ook andere social media sites draaiden niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it-tinker
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-04 17:49
Welke "Application Performance Class" hebben je SD-kaarten, meestal wordt A2 aangeraden, heb zelf nog geen problemen gehad met A1, maar ik draai dan ook geen desktop omgeving.

Je zou kunnen kijken of het de IO is met bv iostat. Dat kan overigens ook weer door swappen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

it-tinker schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:25:
maar ik draai dan ook geen desktop omgeving.
Daar zit het verschil natuurlijk. Een dekstop vreet resources, en. Dan ook nog chrome oid gaan draaien helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 16:34
Als je het als server wilt draaien qou ik zonder GUI (X / Wayland achtig) doen.
Zie de documentatie over headless: https://www.raspberrypi.c...p-a-headless-raspberry-pi

Configuratie gaat dan wel via de commandline (SSH is makkelijkste vind ik om te benaderen).

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amandel
Anoniem: 454358 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:20:
[...]

dit dus, een dekstop en dan een browser draaien werkt gewoon vrijwel niet met slechts 1gb

edit, zie ook YouTube: Ubuntu 22.04 LTS on a 1GB Pi 4 vrijwel onwerkbaar met 1gb
Bedankt voor de reactie!
Dan zal het wel aan het geheugen liggen. Ik wist niet zeker of het daadwerkelijk aan het geheugen lag aangezien er nog een deel niet was gebruikt toen er problemen kwamen. Ik zal het eens testen zonder desktop omgeving!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:26
Het kan ook zijn dat de PI langzaam wordt door de hitte. Je kan eens proberen om er een flinke ventilator op te richten en kijken of de traagheid na een paar minuten dan minder aanwezig is.

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Sgrovert schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:35:
Het kan ook zijn dat de PI langzaam wordt door de hitte. Je kan eens proberen om er een flinke ventilator op te richten en kijken of de traagheid na een paar minuten dan minder aanwezig is.
Sowieso is het beter om (liefst actieve maar in ieder geval goede passieve) koelings elementen te gebruiken icm een Pi 4. Daarnaast helpt het ook als je het OS vanaf een SSD draait. Zelfs de rapste SD kaartjes zijn niet bijzonder snel in een Pi 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-06 18:56
Amandel schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:47:
Ik heb onlangs een Raspberry Pi 4B met 1 GB aan RAM gekocht om hier een server op te draaien, maar de Pi wordt erg traag nadat het een paar minuten draait tot het punt dat je niets meer kan doen.
...
Heeft iemand misschien een vermoeden waar het aan zou kunnen liggen?
De meest voorkomende oorzaak van een onwerkbaar systeem is swap activiteit. Je kan dit vrij eenvoudig met een tools als top of iotop zien:

Het process met de naam kswapd0/1 gebruikt cpu als er wordt geswapt. Met iotop lan je dit zien aan SI(swap in) of SO(swap out).

Geheugen bijprikken gaat niet bij een PI maar je kan wel processen die veel geheugen gebruiken uitzetten: met top kan je met de 'm' toets op geheugen sorteren. Met systemctl kan je dan belPaalde processen uitzetten die je niet nodig hebt, al is Raspberian al redelijk lichtgewicht. Gebruik ook een simpele windowmanher en geen Gnome of KDE, die gebruiken flink geheugen. Van alle browsers weet lust chrome ook aardig wat geheugen.
Pagina: 1