• Pennetje80
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-09-2023
Hoi

Ik ben nu ruim 3 weken ergens werkzaam.

Nu ben ik ergens uitgenodigd om op gesprek te komen
Beetje meer verdienen (200 op fulltime basis)
Meer vrije dagen een cao reiskostenvergoeding en mogelijkheid tot thuiswerken (gedeeltelijk)

Dus mocht het iets worden dan op alle fronten beter.

Maar vind het ook lullig mocht het iets worden om op te zeggen
En wat zeg je tijdens het sollicitatiegesprek dat je net ergens begonnen bent en in proeftijd zit
Lijkt me ook niet echt goed overkomen of wel?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:19
Als het beter is (maar dan vooral ook op inhoud en eventueel collegas) gewoon er voor gaan.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
De beste indruk maak je er niet mee, nee. Maar daar is een proeftijd in principe wel voor: om van beide kanten te kijken of het een goede match is.

Als die nieuwe baan een betere match is, dan ben je vrij om bij je huidige baan te zeggen dat je na je proeftijd niet verder zult gaan. Bij je sollicitatiegesprek hoef je niet per se zelf te vermelden dat je net een nieuwe baan bent begonnen en nog in je proefperiode zit.

Hoe lang is echter je proeftijd? Als dat 4 weken/een maand is, dan wordt het wel krap als je sollicitatiegesprek het eerste gesprek is.

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 20-09-2023 17:44 ]

The devil is in the details.

• Pennetje80
Ik heb een proeftijd van 2 maanden

• Pennetje80
Maar als ze vragen wat ik nu doe zeg ik dan mijn baan van vorige maand of zeg ik eerlijk dat ik in mijn proeftijd zit. Gooi ik daar niet mijn eigen ruiten mee in dat het lijkt of ik niet betrouwbaar ben

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:58
Pennetje80 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 07:34:
Maar als ze vragen wat ik nu doe zeg ik dan mijn baan van vorige maand of zeg ik eerlijk dat ik in mijn proeftijd zit. Gooi ik daar niet mijn eigen ruiten mee in dat het lijkt of ik niet betrouwbaar ben
De waarheid. Je kan prima aangeven dat je in de proeftijd bij een andere werkgever zit, maar voor betere arbeidsvoorwaarden overkomt. Dat geeft de werkgever ook direct een eerlijk beeld wat voor jou belangrijk is.

Als men er later achterkomt ben je veel meer vertrouwen kwijt.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan toch zeggen dat je het interessanter vind om redenen, misschien vind je dat ook wel echt tijdens het gesprek.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

't is niet netjes naar de werkgever waar je pas bent begonnen, dus zal de nieuwe/volgende werkgever zich moeten bedenken "gaat ie bij mij ook weg na een paar weken/maanden als ergens anders het gras groener is?" Dus waarom je situatie moeilijk maken en dit dilemma oprakelen?

proeftijd lijkt mij verder juist een voordeel om deze switch makkelijk te kunnen maken.

[ Voor 5% gewijzigd door JJ Le Funk op 21-09-2023 07:52 ]

d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Hoezo niet netjes? Daar is die proeftijd toch voor? Om te kijken of je nieuwe plek is wat je verwacht, en wat zij tijdens de sollicitatieprocedure hebben geschetst.

Dat is dus niet het geval, dus ga je weg in je proeftijd.

Gewoon duidelijk en eerlijk communiceren.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2023 07:46 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:27

Rmg

Mooi je voordeel mee doen, je hebt praktisch gezien gewoon geen opzegtermijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt ook éérst het gesprek aangaan en kijken of het gras groener is. Besluiten wat je gaat doen kan er na nog. Binnen de proefperiode is mooi, dan heb je geen of kortere opzegtermijn. Maar wees wel open en eerlijk. Oude schoenen pas weggooien als je nieuwe hebt.

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 21-09-2023 08:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:25
Je moet het ook andersom bekijken.
De werkgever kan jou ook buiten zetten als hij toevallig iemand anders tegenkomt waar WG misschien een betere klik mee heeft.
Denk ook niet dat WG dat in het sollicitatiegesprek gaat vermelden.
Is ook niet netjes naar jou toe, maar kan net zo goed gebeuren in jouw proeftijd.

PV Output

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:30
@Pennetje80
Zoals hierboven aangegeven, een proeftijd is precies om deze reden bedacht. Helaas denken mensen dat het enkel voor de werkgever is om te kijken of je functioneert. Maar het is ook voor de werknemer.
Ik zou het volgende doen:
1) Eerste gesprek, niks zeggen over proeftijd/opzegtermijn (en anders dat je opzegtermijn standaard 1 maand is, wat ook klopt).
2) Tweede gesprek, precies hetzelfde.
3) Arbeidsvoorwaardengesprek, ben je aangenomen binnen die 2 maanden? Kan je aangeven dat je direct kan beginnen, opzeggen bij je oude werk en klaar. Duurt alles langer en zit je al na je proeftijd? Dan moet je nog 1 maand langer werken bij je oude werkgever.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pennetje80 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:39:

Maar vind het ook lullig mocht het iets worden om op te zeggen
En wat zeg je tijdens het sollicitatiegesprek dat je net ergens begonnen bent en in proeftijd zit
Lijkt me ook niet echt goed overkomen of wel?
Dit hoort er allemaal bij, niets meer, niets minder. :) Ben je de eerste, denk je? ;)

Gewoon je eerlijke verhaal afsteken en wat de rest daarmee doet is hun zaak.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
Je werkgever kiest voor de maximale wettelijke proeftijd. Dat kan hem dan ook in de kont bijten. Als ze je echt willen hebben hadden ze je een contract zonder proeftijd moeten bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Vaak brengen we emotie mee met dit soort beslissingen, maar vergeet niet dat wanneer het er op aan komt jij voor je werkgever ook "slechts" een nummer bent. De investering die je huidige werkgever doet in jouw zullen ze dan inderdaad moeten afschrijven, maar dat is ook gewoon onderdeel van het risico van ondernemen. Is het leuk? Nee. Is het netjes? Misschien niet. Maar als het omgekeerde gebeurt en men moet mensen ontslaan gaat men ook niet kijken of het lullig is om persoon X te ontslaan of niet, dan gebruikt men ook gewoon objectieve criteria.

En vergeet niet: je huidige baan pas opzeggen nadat je bij de nieuwe werkgever getekend hebt. Niet eerder.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:19

Dr C

met C en CK

Nu ben ik ergens uitgenodigd om op gesprek te komen
Beetje meer verdienen (200 op fulltime basis)
Meer vrije dagen een cao reiskostenvergoeding en mogelijkheid tot thuiswerken (gedeeltelijk)
vergeet niet dat werksfeer en collega's ook erg belangrijk zijn dan alleen betere cijfertjes. dat weet je natuurlijk nog niet bij je eventuele nieuwe baan, maar he je al wel een indruk van bij je huidige baan

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
En wie heeft die proeftijd in het contract gezet ;) Nee hoor, geen medelijden mee hebben. Als het jouw werkgever even niet bevalt knikkeren ze je er ook zo weer uit.

Het is al jaren een werknemers markt, werkgevers mogen in hun handjes klappen wanneer ze goed personeel vinden. Als ze dan vervolgens arbeidsovereenkomsten gebruiken van 10 jaar geleden met dergelijke bedingen erin, tja, dan loop je zulke risico's. Ik heb het afgelopen jaar bij vrienden structureel direct 'vaste contracten' gezien, zonder proeftijd, maar wel met een opzegtermijn van 2 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:24
Bij mijn eerste werkgever weleens een nieuwe collega gehad die in de proeftijd weg is gegaan. Had meerdere sollicitaties gedaan, een waar hij later ook was aangenomen was dichterbij en bood meer qua arbeidsvoorwaarden. Wou mijn toenmalige werkgever niet in mee, toen is hij tijdens de proeftijd vertrokken. Geef ik hem gelijk, zeker weten. Daarnaast ook wel wat personen die het werk tegen vonden vallen (waarschijnlijk verkeerde voorstelling van zaken tijdens sollicitatie), die in de proeftijd vertrokken zijn.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:26

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Gewoon bij de sollicitatie aangeven dat je niet het gevoel hebt daar op je plek te zitten, want niet volledig op een lijn met een of twee directe collega's en dit voelt als een buitenkansje. Verder geen woorden aan vuil maken.

Netjes? Mwa, valt over te discussieren. Mag het? Volledig.
Bij de huidige werkgever wel zsm aangeven zodra je hebt getekend (en nu nog geen woord uiteraard) zodat die ook weer op zoek kan naar een vervanger voor jou.

Bij ons ook wel eens een nieuwe gehad die na 2 dagen zei dat-ie het wel had gezien met collega X.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:30

mjl

Ugh

Een proeftijd werkt 2 kanten op. Je kunt gewoon aangeven dat het je niet bevalt en over naar een andere werkgever. Als het al in je sollicitatie gesprek daar op komt kan je gewoon aangeven dat het minder is dan wat je er van had verwacht, als ze dan doorvragen kan je gewoon aangeven dat je het niet netjes vind om daar over uit te wijden. Een beetje interviewer zal dan ook niet doorvragen (indien wel moet je jezelf achter de oren krabben of er dan wel wilt werken).

-------

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Lijkt me dat het ook op je CV staat dat je daar per huidige maand werkzaam bent?

• Pennetje80
Nee die stond nog niet op mijn cv
Met het versturen was ik hier nog niet begonnen

• Drakensteine
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 23:10
Waarom ga je niet gesprek aan met je huidige werkgever?
Iets van: ik heb aanbod x gehad, klinkt goed. Maar hier zit ik ook goed denk ik( wil het een kans geven) kunnen we praten.

Eerlijk gezegd als je zo makkelijk voor geld/ randvoorwaarden na een paar weken al wegloopt, zou ik niet zo heel blij mee zijn. Zeker niet als je niet het gesprek aangegaan bent.

Ik weet niet hoe dat tegenwoordig gaat, maar ik maakt vroeger die keuze op iets waar ik voor wilde werken, ergens impact maken. En dan is geld ondergeschikt overigens valt daar gewoon over te praten. Laten als je privé een lastige situatie beland wordt er ook met je meegedacht.

Echter kom je er nu achter dat het niet is wat je zocht en de andere baan wel. Dat is een geldig excuus.

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:28
Een werkgever kan je altijd een contract bieden zonder proeftijd dus ik zou me ook niet schuldig voelen als ik er gebruik van maakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pennetje80

[ Voor 100% gewijzigd door Pennetje80 op 21-09-2023 13:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 18:41
Pennetje80 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:19:
Ik ga echt niet alleen voor het geld

Maar zit hier nu drie en halve week en ben alleen maar oude zooi aan het uitzoeken (uit jaar 2021)
Dat dus.. geef aan dat je nieuwe baan tegenvalt en niet de uitdaging geeft die jij zoekt. Niets raars aan, soms valt het tegen.

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:40
Drakensteine schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:06:
Iets van: ik heb aanbod x gehad, klinkt goed. Maar hier zit ik ook goed denk ik( wil het een kans geven) kunnen we praten.

Eerlijk gezegd als je zo makkelijk voor geld/ randvoorwaarden na een paar weken al wegloopt, zou ik niet zo heel blij mee zijn. Zeker niet als je niet het gesprek aangegaan bent.

Ik weet niet hoe dat tegenwoordig gaat, maar ik maakt vroeger die keuze op iets waar ik voor wilde werken, ergens impact maken. En dan is geld ondergeschikt overigens valt daar gewoon over te praten. Laten als je privé een lastige situatie beland wordt er ook met je meegedacht.

Echter kom je er nu achter dat het niet is wat je zocht en de andere baan wel. Dat is een geldig excuus.
Tsja, is natuurlijk wel transparent, maar vanuit de werkgever gezien...
Als iemand tijdens zijn proeftijd al begint over meer salaris dan wens ik ze veel succes bij de andere werkgever. Dat zet natuurlijk een precedent waar je daarna helemaal niets meer mee kunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
Drakensteine schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:06:

Zou ik zelf nooit doen. Je bent akkoord gegaan met bepaalde voorwaarden en daar wil je dan op terug komen, Maakt jezelf niet erg betrouwbaar vind ik.

En ik lees niet uit de TS dat het om alleen om loon gaat maar vooral ook om thuiswerken, vrije dagen en bepaalde vergoedingen. Die ga je echt niet na 3 weken opnieuw onderhandelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dino111
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-09 21:35
Vast een niet zo populaire mening. Het kan en mag natuurlijk allemaal want proeftijd. Bij mij mag je mooi wegblijven als werkgever. Net een blauwe maandag gewerkt… laat staan de investering om iemand in te werken (tijd, geld en moeite) en dan nog voordat je de naam van de koffiedame kunt schrijven al weer vertrekken want een paar euro meer 😭

Ik gun iedereen dergelijk personeel… succes met de move.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pennetje80
Dat inwerken valt reuze mee
Als ik twee uur begeleiding heb gehad in de afgelopen weken dan is het toch welecht de Max.

En zoals eerder ga ik niet alleen voor het geld

Maar het enige wat ik aan het doen ben is controleren of alles van twee drie jaar terug wel gefactureerd is (en als het niet gefactureerd is ze niets meer aan doen want te lang geleden 😏)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 18:31

BTU_Natas

Superior dutchie

Zakelijke contracten zijn precies dat. Je staat volledig in je recht, er is geen netjes of niet netjes. Laat jezelf geen schuld gevoel aan praten. Over 20 jaar heeft niemand het over de die ene vent die zo netjes was om in zijn proeftijd te blijven omdat de investering van de werkgever zo groot was...
Pagina: 1