Vraag

• smb
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21-09-2023
Hallo Tweakers,

Ik ben onlangs verhuisd van een woning waar ik volgens mij een 3-fase-perilexaansluiting had naar een woning met een 2-fase-perilexaansluiting. Zoals vanzelfsprekend werkt mijn kookplaat niet meer naar behoren. Ik wil nu graag de kookplaat ombouwen zodat ik het op mijn 2-fase-aansluiting kan gebruiken. Ik kom er alleen niet helemaal uit, en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Het gaat om de Pelgrim AM754SAT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_kExgXyUNk7Aai7m9DB-U6OQIE=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/o7paKigh43VrkThrwF04tlcP.gif?f=fotoalbum_large

Een sticker geeft aan dat het apparaat in de fabriek is aangesloten voor 3 fasen. Ik ga er echter vanuit dat iemand er eerder aan geklust heeft, dus dat het niet meer is zoals het apparaat uit de fabriek kwam. Ook verwijst de sticker naar de gebruiksaanwijzing, maar ik heb geen gebruiksaanwijzing kunnen vinden waar instructies voor ombouw instaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdZ73o_15CGIDcW0Djt8_v__3Rw=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Kd44jAJrn3xoDGF3Ehs2hPQ0.gif?f=fotoalbum_large

Zie ook deze sticker op het apparaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v85U75s-wY5vz991UEe547XliQM=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/q1liwAA048vOXnzVg6itDSg2.gif?f=fotoalbum_large

Dit is de huidige toestand van de aansluiting. Ik kan dit niet matchen met een van de aansluitingen op de sticker in de vorige foto. Ik snap niet zo goed hoe en waarom dit werkt, en daardoor kan ik ook niet bedenken wat ik precies moet veranderen. Zie ook de schilderstape met aantekeningen; zo heb ik het apparaat overgenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a88UGbZtbIsuaSzr_gkORvYAV6c=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/dBAE91mVzau4M3Foo8wPHcxw.gif?f=fotoalbum_large

Dan nog voor de volledigheid een foto van de stekker...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6VAut1lXZMiGFRPf6Ea295CJTo=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/VGphXJTfd3nz9kZlGdb88NWw.gif?f=fotoalbum_large

...en een foto van de groep in de meterkast. (Waarvan de linkerschakelaar heel braaf omsloeg toen ik probeerde te koken.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhF789em8qYw3YXHxK0ak_Z5rCw=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/hEpj2IDtXSouRjRwcNZs3KnC.gif?f=fotoalbum_large

Ik heb al een aantal vergelijkbare topics doorgekeken, maar geen is precies hetzelfde, en het lijkt me wel belangrijk genoeg om correct te doen. Dus hopelijk kunnen jullie me verder helpen!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

De kookplaat is al op 2 fase omgezet, kijken in de perilex aansluiting in de keuken hoe daar de draden zitten.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

smb schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:18:
waar ik volgens mij een 3-fase-perilexaansluiting had
Als ik de huidige aansluitingen in de kookplaat bekijk had je daar een 2x 1 fase aansluiting, waarbij de blauwe én bruine draad als nul gebruikt zijn.

Ik vermoed dat er nu in de nieuwe situatie spanning op de bruine draad komt te staan, waardoor je een kortsluiting hebt. Deze is immers via de brug op de de kookplaat nog verbonden met de nul.

Ik zou eerst even controleren hoe de perilex aansluiting in de keuken bedraad is. Daar wordt niet altijd een standaard voor aangehouden. Daarna is het een kwestie van het bovenste aansluitschema aanhouden (en dus het brugje verplaatsen).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Perilex is eigenlijk het grootste misbakel van de 20e eeuw...
Beste wat je kunt doen is even meten hoe alles in de perilex schakelaar is aangesloten en vanuit daar terug redeneren naar je 2 Fase aansluiting op de sticker :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
De aansluitingen op je kookplaat: dit lijkt op een 2-fase maar dan met een gedeelde nul (maar wel twee draden). Je moet het metalen u-verbindinkje weghalen. Merk op dat bruin nu fungeert als tweede nul. Voor de duidelijkheid doe je blauwe tape op de eerste centimeters.

De perilex: check in je perilex stopcontact hoe deze verbinden met je stekker. Idealiter zijn de kleuren gematched. Voeg even een foto toe van je stopcontact met draden.

Je kookgroep in je groepenkast: check dat de ene groep zwart+blauw is en de andere zwart+bruin (ervan uitgaande dat de kleuren in je perilex stopcontact niet veranderen). Doe ook hier blauwe tape op je bruine draad.

Doe dit alles met je automaat (de kookgroep) uitgeschakeld voor je veiligheid.

[ Voor 4% gewijzigd door KabouterSuper op 20-09-2023 17:48 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

• smb
Bedankt voor alle antwoorden!

Hoe meer ik begrijp van perilex, hoe dubieuzer ik het vind. :D

Met behulp van jullie reacties denk ik nu inderdaad dat ik twee fasen had in mijn vorige woning, maar dat daar de fasen de onderste twee gaten waren. Dan klopt het dat de kookplaat daar heeft gewerkt: de twee zwarte draden zijn fasen, de blauwe en de bruine zijn nul.

In mijn huidige woning zijn de twee rechter gaten fasen. Dus bruin, en een van de zwarte. Dat geeft dan kortsluiting met de brug, en dat is inderdaad gebeurd.

Ik vermoed nu dat de fabrieksinstelling van de kookplaat gewerkt zou hebben in mijn huidige huis, en dat in mijn vorige huis iemand de kookplaat heeft omgeklust om het daar te laten werken. (Ik heb de kookplaat overgenomen van de vorige bewoner.)

Anyway, ik ga er morgen even mee aan de slag. Ik laat het weten of het lukt. Ontzettend bedankt voor jullie reacties in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 10:38

ThePsycho

Biertje?

Volgens het schema hoort er bij 2 fase een brug tussen 2 en 3, die zit nu zoals op het schema van 3 fase tussen 4 en 5. Die moet dus verplaatst worden.

Edit: n.v.m. schema doet alsof 3 nuttig is maar daar lijkt niets aan te zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door ThePsycho op 20-09-2023 23:34 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
smb schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:22:
Bedankt voor alle antwoorden!

Hoe meer ik begrijp van perilex, hoe dubieuzer ik het vind. :D

Met behulp van jullie reacties denk ik nu inderdaad dat ik twee fasen had in mijn vorige woning, maar dat daar de fasen de onderste twee gaten waren. Dan klopt het dat de kookplaat daar heeft gewerkt: de twee zwarte draden zijn fasen, de blauwe en de bruine zijn nul.

In mijn huidige woning zijn de twee rechter gaten fasen. Dus bruin, en een van de zwarte. Dat geeft dan kortsluiting met de brug, en dat is inderdaad gebeurd.

Ik vermoed nu dat de fabrieksinstelling van de kookplaat gewerkt zou hebben in mijn huidige huis, en dat in mijn vorige huis iemand de kookplaat heeft omgeklust om het daar te laten werken. (Ik heb de kookplaat overgenomen van de vorige bewoner.)

Anyway, ik ga er morgen even mee aan de slag. Ik laat het weten of het lukt. Ontzettend bedankt voor jullie reacties in ieder geval!
Perilex is niet gestandaardiseerd, dus je mag er nooit vanuit gaan dat de draden op een bepaalde manier gemonteerd zijn. De enige manier om zeker te zijn is de draden van je kookplaat, het stopcontact, de stekker en de aansluiting aan de zekering te bekijken en consistent te maken. Dat kost even tijd, maar dat geeft je wel een werkende kookplaat.

Succes!

Had ik al gezegd dat je je zekering even moet uitschakelen voordat je dingen opschroeft?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:58
Atlas schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:25:
Perilex is eigenlijk het grootste misbakel van de 20e eeuw...
Beste wat je kunt doen is even meten hoe alles in de perilex schakelaar is aangesloten en vanuit daar terug redeneren naar je 2 Fase aansluiting op de sticker :)
Er mankeert niks aan een Perilex; het is maar net hoe je deze stekker moet of wil bedraden...met 3 fase is het duidelijk, maar met 2x bruin + 2x blauw (of welke kleur dan ook) op 1 of 2 fasen wordt het onduidelijk, net zo onduidelijk als je hiervoor een CEE form stekker gaat gebruiken.

Vanwege de veelal beperkte ruimte achter een oven adviseer ik om een inbouw CEE form te gebruiken, en deze altijd als 3 fase te bedraden; wat je dan in de groepenkast toepast kookgroep of 3 fase alamat is aan de installateur.

En niet alleen bij kookplaten, ook bij warmtepompen wordt er geadviseerd om de wp op 1 fase via een kookgroep (2 x 1 fase) aan te sluiten (zie Itho Amber Topic)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je zal inderdaad even moeten kijken waar wat zit op de perilex. Dit kan je even nameten door de kookgroep maar voor één helft in te schakelen en dan te kijken waar je spanning hebt. Als het goed is heb je dan spanning tussen twee (normale) pinnen. En waar je dan spanning hebt ten voerstaan van de PE is de Fase. Zelfde voor de tweede helft.

Overigens mag de brug op de kookplaat NOOIT over de N zitten bij een kookgroep. Deze dus weer netjes tussen 2 en 3 doen dan.

Maar dan de strikvraag, heeft je woning 1 of 3 fase :)

En mja, grote probleem van perilex is dus dat je niet weet wat je hebt (3-fase, kookgroep, MV) en hoe de draden dan zitten als het geen 3-fase is. Dat maakt hem gewoon super irritant. Zelf vind ik de directe verbinding daarom eigenlijk mooier. Dus met bijvoorbeeld een Merten MEG1011-9019.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smb
Het is gelukt! Ik kan koken, en de stoppen slaan er niet uit. En ik heb ook nog eens een hoop geleerd :) . Bedankt allemaal!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWnmGx8AOTMEbNSyhWsxheZ3bA0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/aSe2mDvR0DW3KPBX2fgiKdhP.gif?f=fotoalbum_large

Ik heb de draden in de kookplaat omgewisseld. Bruin bij L1, zwart bij L2, en blauw en de andere zwarte bij N. En de brug staat nu tussen L2 en L3. En gelijk mijn perilexcontactdoos even gelabeld.

[ Voor 16% gewijzigd door smb op 21-09-2023 16:44 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@smb Top! Brug tussen L2 en L3 is ook mooi. L3 is namelijk stiekem gewoon niets. Ofwel alleen als opbergplek voor de brug bij een kookgroep of een opbergplek voor L3 (want die gebruik je dan niet) bij 3-fase :+

* Septillion Moet er niet meer aan denken om keramisch te koken...

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 21-09-2023 18:29 ]

Pagina: 1