Aanleg nieuw mesh netwerk, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Mijn huidige situatie is als volgt:

Ik heb glasvezel van KPN, de 1 gigabit.
In de meterkast staat een Fritzbox 7590.
Op de eerste verdieping hangt een repeater, de 2400. Eenzelfde hangt ook op zolder.

Hierdoor hebben we in het hele huis wifi, maar ik vind dat de snelheid op de 1e verdieping al enorm is afgenomen, tot een 200 mb download. Op zolder is er slechts 80 tot 100 over.

Kabels trekken door het hele huis zou natuurlijk het beste zijn, maar daar heb ik geen trek in.

Nu denk ik dat de aanschaf van nieuwe apparatuur een uitkomst kan bieden om de snelheid omhoog te krijgen. De eerste vraag is; is dit zo?
Zo ja, heeft iemand dan advies voor mij op gebied van een nieuwe router en misschien de repeaters of mesh?
Is de Fritzbox misschien verouderd? Is Wifi 6 een uitkomst misschien?

Op de begane grond is de wifi snelheid prima. De Playstation is bekabeld aangesloten (super snelheid) en ook Tv van KPN is met een kabel aangesloten.
Het gaat mij dus echt om de 1e verdieping en de zolder, waar de snelheid gewoon veel minder tot matig is, zeker wanneer er door mij en mijn zoon ge-gamed wordt en mijn dochter op zolder haar laptop nodig heeft voor huiswerk.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik heb hier ooit een FAQ over geschreven met de volgende tabel:

Ik wil geen kabels trekken, welke snelheid haal ik?
TechniekSnelheid BGSnelheid 1e verdiepingSnelheid 2e verdiepingPrijs voor 3 nodes
Wifi 5 - Dual band - draadloos (mesh)350mbit125mbit50mbit100-150 euro
Wifi 5 - Tri band - draadloos (mesh)350mbit275mbit175mbit250-300 euro
Wifi 6 - Dual band - draadloos (mesh)350mbit (600mbit bij wifi6 client)300mbit100mbit200-250 euro
Wifi 6 - Tri band - draadloos (mesh)350mbit (600mbit bij wifi6 client)350mbit (500mbit bij wifi 6 client)300mbit500-1600 euro

Jouw 2400 is een wifi 5 dual band repeater. Je snelheden zijn dus best prima tov de tabel :)
Wil je hoger dan gaat vooral een dedicated (tr-band) kanaal je helpen, wifi 6 marginaal.
Bij een Deco kom je dan bijvoorbeeld uit op de Deco Xe75. Bij Fritzbox moet je dan alles vervangen inclusief je router voor tri band apparatuur.

Bijvoorbeeld:
Repeaters: FRITZ!Repeater 3000 AX of FRITZ!Repeater 6000
Router: FRITZ!Box 4060
Investering van 500 euro.
Als je iemand kan vinden die onder de 500 euro utp kabels wil trekken dan ben je en goedkoper klaar met een hogere snelheid en stabiliteit. Mesh met 1 hop (naar 1e verdieping) wil vaak nog wel, 2 hops naar de zolder is vaak drama. Ik zou iig proberen 1 van de 2 nodes bedraad aan te sluiten. Niet toevallig ergens COAX over?

Snelste en goedkoospte blijft kabels trekken, dat zie je ook wel in de volgende tabel:
TechniekSnelheid BGSnelheid 1e verdiepingSnelheid 2e verdiepingPrijs voor 2 nodes
Wifi 5 - Dual band - bekabeld350mbit75-100 euro
Wifi 6 - Dual band - bekabeld350mbit (600mbit bij wifi6 client)160-200 euro

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 20-09-2023 17:09 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
freddyathlon schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:32:
Nu denk ik dat de aanschaf van nieuwe apparatuur een uitkomst kan bieden om de snelheid omhoog te krijgen. De eerste vraag is; is dit zo?
Dit is niet perse zo. De beste oplossing is de oplossing waar jij dus geen trek in hebt. Wat misschien zou kunnen werken is voor access points te kiezen met 3 radio banden; waarvan 1 dedicated wordt gebruikt als draadloze verbinding met Fritzbox 7590. Hoe dan ook krijg je degradatie van het signaal / snelheid per draadloze hop. Het signaal (en de kwaliteit) wat de 1e access point / repeater ontvangt wordt verder verdeeld naar volgende en etc.)

Dat wordt dan een nieuwe router + 2 nieuwe access points met tri-band Wifi 6. Kan iets sneller draaien maar of dit voldoende is, is moeilijk te bepalen.

Ondertussen kan je ook naar de locatie kijken waar de repeater op de 1e etage staat en of deze op de meest gunstige locatie staat.

@laurens0619 legt het ondertussen uitstekend uit. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door heiyu op 20-09-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvj
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-09 10:01
Je zou ook kunnen kijken naar het vervangen van de Wireless repeaters door FRITZ!Powerline oplossingen. Die werken samen met je 7590.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verbaas me altijd weer over mensen die geen trek hebben in kabels trekken, maar het geen probleem vinden om meer geld aan apparatuur uit te geven voor een mindere oplossing.
Vraag eens een installateur om een kabel te trekken en te kijken wat mogelijk is je zal verbaast staan over de kosten en de mogelijkheden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.