• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 14:12
Hi,

via via heb ik voor een mooi prijsje een 14 tal zonnepanelen weten te bemachtigen voor op de schuur/overkapping. Dit zal deels oost/west worden en een paar op het zuiden om maximaal gebruik te maken van de beschikbare (asymmetrische) ruimte. Qua omvormers etc. ben ik reeds voorzien, maar nu moet ik nog wel het frame hebben om de panelen op te bevestigen.

Via div. online webshops heb ik de "montage sets" reeds weten te vinden, echter kom ik toch al snel op een dikke 1200 euro voor de frame uit. (meer dan dat ik voor de panelen heb betaald).

Heeft er iemand toevallig nog een advies waar voor een mooi prijsje de montage sets te vinden zijn?

Komen er 4 op zuid te liggen in één rij en 10 op oost/west waarvan 3 setjes van 2 panelen en 1 setje van 4 panelen
Welke ik nu gevonden heb:
1x oost/west als setje van 4: https://www.jbsolar.nl/4-panelen-o-w-ls-141034077.html
3x oost/west als setje van 2 https://www.jbsolar.nl/2-panelen-o-w-ls-141034068.html
1x zuid 4 op een rij: https://www.jbsolar.nl/4-panelen-pd-zl-141453331.html

iemand nog een goedkoper alternatief?

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
Marktplaats?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Misschien ben je goedkoper uit op https://e-altamira.nl/ ? Moet wel uit Polen komen, weet niet wat de verzendkosten- en tijden zijn voor overmaat vracht, een klein pakketje (alleen paneel klemmen) had ik met een week in huis.

Edit: en onderschat niet hoeveel makkelijker clickfit evo is om te monteren.

[ Voor 15% gewijzigd door mcDavid op 20-09-2023 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PBrommert
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:13
Plat dak? Betonsteunen al overwogen?

Zo liggen ze bij mij ook op het garage dak, veel goedkoper heb ik geen montage systeem kunnen vinden. En, ook makkelijk, het is een montage systeem en ballast in een

[ Voor 70% gewijzigd door PBrommert op 20-09-2023 17:05 ]

• NL_Scratch
PBrommert schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:04:
Plat dak? Betonsteunen al overwogen?

Zo liggen ze bij mij ook op het garage dak, veel goedkoper heb ik geen montage systeem kunnen vinden. En, ook makkelijk, het is een montage systeem en ballast in een
Klopt, plat dak overkapping en schuurtje.
Heb je toevallig linkje?

• PBrommert
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:13
Bij degrootbeton heb ik ze gehaald, had er 12 nodig (10 panelen in oost west) en was rond de €400/420 (en 2 uurtjes om ze op te halen) kwijt.

Let wel op dat je nog montage materiaal nodig hebt om de panelen op de steunen te monteren, de steunen van degrootbeton hebben m8 draadbussen. Wat rubber matjes er onder om de dakbedekking heel te houden is ook wel fijn.

Denk dat ik in totaal rond de €500,- aan montage spullen kwijt was om die 10 panelen op mijn dak te leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
PBrommert schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:24:
Bij degrootbeton heb ik ze gehaald, had er 12 nodig (10 panelen in oost west) en was rond de €400/420 (en 2 uurtjes om ze op te halen) kwijt.

Let wel op dat je nog montage materiaal nodig hebt om de panelen op de steunen te monteren, de steunen van degrootbeton hebben m8 draadbussen. Wat rubber matjes er onder om de dakbedekking heel te houden is ook wel fijn.

Denk dat ik in totaal rond de €500,- aan montage spullen kwijt was om die 10 panelen op mijn dak te leggen
Ik ben er dan volgens mij 23 betonvoeten nodig.

Per O/W setje van 2 panelen 4 stuks voeten = ik heb 3 setjes dus 12 voeten
Per O/W setje van 4 panelen 6 stuks = ik heb 1 setje 4 panelen dus 6 voeten
Bij 4 panelen op zuid heb je 5 voeten nodig

12 + 6 + 5 = 23 voeten

De voeten met 15 graden zitten op 29 euro per stuk, inclusief verzendkosten en rubberen matjes kom je dan op zo'n 800 euro.
Goedkoopste "normale" montage opstelling kwam ik op zo'n 900 zonder dat de zij en achterkanten dicht zijn.

qua kosten dus redelijk dicht bij elkaar, wat zou jullie voorkeur hebben?

Betonvoeten of toch een 'gewoon' frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik heb op het plat dak van de garage ook betonvoeten van de Groot beton. Het mooie is dat ze heel degelijk liggen, doordat ze van zich zelf al genoeg gewicht hebben. Let wel op: ze zijn loeizwaar! Kijk dus ook even naar de draagconstructie van je platte dak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59
Zorg dat je betonvoeten fysiek aan elkaar maakt....

Er zijn ondanks hun gewicht panelen uit de klemmen gewaaid doordat de betonvoeten zijn gaan schuiven.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:16
NL_Scratch schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:55:
[...]

Ik ben er dan volgens mij 23 betonvoeten nodig.

Per O/W setje van 2 panelen 4 stuks voeten = ik heb 3 setjes dus 12 voeten
Per O/W setje van 4 panelen 6 stuks = ik heb 1 setje 4 panelen dus 6 voeten
Bij 4 panelen op zuid heb je 5 voeten nodig

12 + 6 + 5 = 23 voeten

De voeten met 15 graden zitten op 29 euro per stuk, inclusief verzendkosten en rubberen matjes kom je dan op zo'n 800 euro.
Goedkoopste "normale" montage opstelling kwam ik op zo'n 900 zonder dat de zij en achterkanten dicht zijn.

qua kosten dus redelijk dicht bij elkaar, wat zou jullie voorkeur hebben?

Betonvoeten of toch een 'gewoon' frame.
spullen zoals solarstel / clickfit / van der valk, die zijn voor installateurs handig.
die kunnen dan snel en goed installeren.
als je uren moet betalen aan een persoon dan telt dat snel flink mee en is een duurder prijs voor het spul niet zo erg.

maar installeer je zelf, dan zijn de uren niet heel belangrijk.
en kun je veel meer klussen en doen.
dus kunnen de prijzen een stuk goedkoper zijn.

ik ga van het weekend een oost-west setje doen (2 panelen).
met een flink goedkoper systeem.
kan er als je wil wel een paar foto's van maken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:09

Q-bone

Dusss...

Als je zelf wilt knutselen kun je ook alu kokerprofielen kopen, die rechtstreeks met rvs bouten/moeren/ringen monteren op het frame, je maakt dan een driehoek waarbij de lange zijde het paneel is. Op de koker op de grond leg je tegels. Ben je voor 200? Euro echt wel klaar...

bla?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:14
Je kunt ook zelf iets maken met (gebruikt) aluminium of staal. Ik heb zelf een oost-west opstelling gemaakt, bijna het zelfde als de constructie van de site van jbsolar die jij stuurt. Ik weet niet of je een bekende metaalbewerker in de buurt hebt? Ikzelf kon het op het werk uitsnijden en kanten. Het kan eventueel ook met enkel kokers en hoekprofielen.

Het is gewoon een aluminium koker met daar op 2 gezette aluminium profielen geschroefd. Op deze profielen worden de panelen meteen vastgezet en dwars over alle kokerprofielen heb ik 2 hoekprofielen gelegd waar ik met betontegels het contragewicht in heb gelegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRrEWbkLAQ4Cl-q47VAVP2lHWxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xh9xjacWEVyglwG09hGD8Cxu.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1