4g (richt)antenne?

Pagina: 1
Acties:

• hampel12
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-05 10:40
sorry voor de newbie-vraag, maar ik heb echt geen idee.
Ik woon net over de grens in België en zou graag Nederlandse 4G ontvangen. Een km of 2 verderop heb ik Nederlandse 4G. Volgens de dekkingskaart zou ik in mijn straat nog net ODIDO moeten kunnen ontvangen. Maar als ik in de tuin ga zitten en zoek op "netwerken selecteren" staat het er niet tussen.

Valt er iets met een (richt)antenne te proberen? En zo ja, is er dan iets niet al te duurs aan te bevelen? Snelheid is niet belangrijk, zo lang ik maar 4g heb..

En is er wellicht een app die helpt met het selecteren van een specifiek netwerk. Nu moet dat handmatig via instellingen - handmatig netwerk selecteren etc. Dat is nogal bewerkelijk..

En vroeger, heel lang geleden, op mijn allereerste GSM zat zo'n koperen schroef om een antenne op ana te sluiten. Die zijn al lang verdwenen. hoe sluit je tegenwoordig een antenne aan?

ALvast bedankt

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:04
Vroegah eenzelfde use case gehad en toen knoopte we inderdaad de nokia telefoon met een koperen schroef aan een carkit antenne die op het dak lag

Dat heb je niet meer en het enige wat je dan kunt doen is het signaal met richtantenne opvangen en binnen repeaten. Echter dat is illegaal.....
Regelgeving

Voor het gebruik van een repeater heeft u toestemming nodig van de providers. In de praktijk blijkt dat de providers doorgaans uitererst terughoudend zijn met het verstrekken van de toestemming.
https://www.gsm-repeater-shop.nl/4g-repeater-rf-l10s.html

De boetes zijn niet mals dus ik zou hier iig niet aan beginnen

Wat wel zou lukken is bv een Mifi router met richtantentenne om zo internet op te pakken en misschien zelfs voice (weet niet of dat bestaat). Maar dan heb je het dus niet op je eigen telefoon

[ Voor 49% gewijzigd door laurens0619 op 20-09-2023 16:51 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik snap de use case echt totaal niet je hebt toch europese roaming dus van een Belgische provider gebruik maken is dan toch geen probleem. Of zie ik iets over het hoofd?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:48

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

hampel12 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:23:

Ik woon net over de grens in België en zou graag Nederlandse 4G ontvangen.
waarom? :)

je kunt toch gewoon bij een BE provider een contract afsluiten?

[ Voor 13% gewijzigd door Fraggert op 21-09-2023 09:09 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:10
Waarom niet? Belgische providers waren vroeger signficant slechter qua pakketten dan Nederlandse, dus als TS een betere deal kan krijgen bij een NL provider why not.

Maar ik denk dat je mogelijkheden beperkt zijn. Een repeater is verboden zoals @laurens0619 zegt, dus de enige andere optie is dan een betere antenne op je telefoon zetten. Maar afhankelijk van je use-case moet die antenne dus constant verbonden zijn met je telefoon en heb je dus eigenlijk een veredelde landlijn. :D

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fraggert schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:09:
[...]

waarom? :)

je kunt toch gewoon bij een BE provider een contract afsluiten?
Werktelefoon allicht? Of streaming video content dat geo-fenced is?

Ik zou om te beginnen kijken waar het probleem zit. Heb je bijvoorbeeld op het dak vrij zicht richting de dichtstbijzijndste zendmast in NL? Zo ja, heb je op die plek wel genoeg signaal om ermee te verbinden? In dat geval kan een richtantenne helpen. Heb je geen vrij zicht of ondanks vrij zicht ook op het dak helemaal niets, dan heb ik er een hard hoofd in.

Kan geen kwaad om uit te leggen waarom je specifiek NL 4G wilt hebben. Allicht dat we dan alternatieven kunnen bedenken als het signaaltechnisch echt niet gaat lukken.

Oslik blyat! Oslik!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:48

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dion_b schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:23:
[...]

Werktelefoon allicht? Of streaming video content dat geo-fenced is?

Ik zou om te beginnen kijken waar het probleem zit. Heb je bijvoorbeeld op het dak vrij zicht richting de dichtstbijzijndste zendmast in NL? Zo ja, heb je op die plek wel genoeg signaal om ermee te verbinden? In dat geval kan een richtantenne helpen. Heb je geen vrij zicht of ondanks vrij zicht ook op het dak helemaal niets, dan heb ik er een hard hoofd in.

Kan geen kwaad om uit te leggen waarom je specifiek NL 4G wilt hebben. Allicht dat we dan alternatieven kunnen bedenken als het signaaltechnisch echt niet gaat lukken.
your guess is as good as mine, vandaar de vraag...dan kunnen we allicht eens wat beter meedenken.

Gebeurt hier vaak genoeg dat er een vraag gepost wordt en op pagina 5 treffen we pas alle uitsluitingscriteria :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waarom niet gewoon wifi gebruiken? Of heb je geen internetabonnement?

• hampel12
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-05 10:40
dank voor de antwoorden. ik begrijp dat zo'n antenne meestal samen met ene repeater gaat..dat is teveel gedoe zo te zien.

Hoe werkt een antenne direct met je telefoon verbinden dan? een veredelde land-line is voor mjin use case niet zo erg..

vrij zicht heb ik zeker niet. het is 6km en er zit een bos tussen :-) Maar het Odido dekkingskaartje gaf mij hoop; daar zou ik in mijn helft van de straat nog bereik moeten hebben..

Belgische provider, wifi en roaming heb ik allemaal. Af en toe zou het fijn zijn als mijn telefoon even verbinding kan maken met een Nederlands 4G netwerk zonder dat ik me moet verplaatsen..

tot slot: is er een fijne app om makkelijk de beschikbare netwerken (/cellen/masten) te scannen en eventueel te switchen?
Op android is het anders erg bewerkelijk: automatisch selecteren uitzetten, scannen - lang wachten, selecteren...of als het netwerk er nog niet tussen staat: nog eens scannen...

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:28
Dit spul is er zeker, je bent echter wel beperkt in wat het ding kan repeaten. Antennes zijn qua formaat afgestemd op bepaalde frequentiebanden, je zal uit moeten vinden of de betreffende provider bijvoorbeeld met 900MHz of met 1800MHz actief is in jouw gebied en daarop de juiste repeater kiezen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hampel12 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:46:
dank voor de antwoorden. ik begrijp dat zo'n antenne meestal samen met ene repeater gaat..dat is teveel gedoe zo te zien.

Hoe werkt een antenne direct met je telefoon verbinden dan? een veredelde land-line is voor mjin use case niet zo erg..
Een antenne direct met je telefoon verbinden kan, dan moet je dat ding open schroeven en heel secuur eea erop solderen. Zit je telefoon wel permanent vast aan je antenne...
vrij zicht heb ik zeker niet. het is 6km en er zit een bos tussen :-) Maar het Odido dekkingskaartje gaf mij hoop; daar zou ik in mijn helft van de straat nog bereik moeten hebben..
Kijk niet op een wazig dekkingskaartje maar op een daadwerkelijke overzicht van zendmasten. Heb je sowieso nodig met een richtantenne want je moet weten waarop te richten...

https://antennekaart.nl/k...04&lng=4.81062987&zoom=10

Verder staan die masten best hoog, dus zou het alsnog kunnen dat je van bovenop je dak vrij zicht heb. Ga daar wederom eens bovenop staan en kijk wat situatie daar is.
Belgische provider, wifi en roaming heb ik allemaal. Af en toe zou het fijn zijn als mijn telefoon even verbinding kan maken met een Nederlands 4G netwerk zonder dat ik me moet verplaatsen..

tot slot: is er een fijne app om makkelijk de beschikbare netwerken (/cellen/masten) te scannen en eventueel te switchen?
Op android is het anders erg bewerkelijk: automatisch selecteren uitzetten, scannen - lang wachten, selecteren...of als het netwerk er nog niet tussen staat: nog eens scannen...
LTE Discovery is een nuttige app om te scannen. Om te schakelen moet voorzover ik gevonden heb gewoon via het OS. Hele insteek is dat dit automatisch gebeurt, vandaar dat handmatige opties niet handig werken.

Je hebt je reden om dit specifiek te willen nog niet met ons gedeeld. Het zou echt helpen om te begrijpen wat (on)mogelijk is als je dat wel deed.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1