Thermia Calibra Cool WP leidingwater temperatuur te laag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Krus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:15
Wij hebben een (gehuurde) Thermia Calibra Cool warmtepomp gekoppeld aan een gedeelde wijk WKO in een nieuwbouw wijk.

We hebben een simpele Grohe Tempesta douchekop met een Grohe thermostaatkraan.

Het vat van de warmtepomp is 180 liter, zodra de temperatuur van het leidingwater onder een bepaald niveau zakt dan gaat de warmtepomp het vat weer opwarmen. Opwarmen gebeurt als de temperatuur ongeveer rond de 38-40 graden is gezakt tot het een temperatuur van 58-60 graden bereikt.

Wij hebben dus twee problemen eigenlijk:
1) Als het vat rond de 40 graden is en je gaat douchen dan sta je met kippenvel onder de douche.
2) De kracht/druk van de waterstraal uit de douchekop is op dat moment dan te laag. (reduceerdopje is al verwijderd)

Bovenstaande is geen probleem als het vat vlak voordat je doucht is opgewarmd naar 60 graden.

De warmtepomp heeft een eenmalige boost knop, die 15 minuten van te voren indrukken helpt ook maar je moet dit dan niet vergeten... Ook staat de instelling voor leidingwater op 'comfort' in plaats van 'normal' echter betekend dit niet dat de temperatuur boven de bijvoorbeeld 45 graden wordt gehouden.

We worden gefactureerd per kuub warm water, dus het is ook fijn om het vat zo hoog mogelijk te kunnen instellen.

Volgens andere bewoners in de wijk wil de installateur de temperatuur niet verhogen.

Weet iemand een manier om de minimale temperatuur van het leidingwater aan te passen? Ik kan bij het menu komen dat achter een slot zit (installateursmenu?), daar heb ik helaas niks kunnen vinden dat wijst op een instelling voor leidingwater.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gac
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:44

gac

Leuk om eens iemand te horen die ook deze warmtepomp heeft. :-)

Als ik in installateursmodeus kies voor instellingen->leidingwater dan zie ik op pagina 2 volgens mij wat jij zoekt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dX887_F92kZZJtZLPbgioFS9y3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdJA9M17qqPRQpffGeV4m02J.jpg?f=fotoalbum_large
De temperatuur die bij "Start" staat is volgens mij wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krus
gac schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:44:

Als ik in installateursmodeus kies voor instellingen->leidingwater dan zie ik op pagina 2 volgens mij wat jij zoekt:
[Afbeelding]
Interessant, ik heb geen pagina's zodra ik op instellingen->leidingwater heb gedrukt, zie wat je ook ziet zonder installateursmodus actief.

Door jouw reactie heb ik wel op dat blauwe info bolletje gedrukt en daar stond in dat het ingesteld kon worden via instellingen->installatie, echter moet de warmtepomp dan uit en dat moet ik nog proberen.

Maak jij gebruik van een app of iets? In ieder geval iets waarmee je meer informatie kan zien dan temperatuur etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gac

gac

Vreemd, misschien anders even contact opnemen met de installateur? De optie instellingen->installatie is bij mij grayed out en er staat tussen haakjes bij "Vereist Uit".
Nee, ik heb verder geen app o.i.d. (helaas). Maar die installateursmodus geeft wel veel meer informatie/instellingen dan de gewone modus. Ook veel instellingen waarbij ik niet weet wat ze doen en dat blauwe info-bolletje is ook niet altijd volledig.

Het probleem wat jij hebt met die wisselende temperatuur heb ik niet. Waarschijnlijk omdat ik achter de warmtepomp nog een boiler heb zitten (die dus verwarmd wordt door de wp en verder zichzelf op temperatuur houdt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krus
Uiteindelijk heb ik het gevonden, de instellingen zitten verborgen achter toegangsniveau 2 en niet 1. Voor beide toegangsniveaus zijn verschillende codes nodig.

Bij mij stond Start op 40C en Stop op 60C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandraken
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19-12-2023
Dag Krus,

Hoe heb je het dan opgelost? Wij hebben zelfde pomp en zelfde probleem. Bij ons stond de start temperatuur op 48C. Dat hebben we nu kunnen verhogen tot 55C maar hoger schijnt niet te lukken.
Bedankt voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krus
Sandraken schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:56:
Dag Krus,

Hoe heb je het dan opgelost? Wij hebben zelfde pomp en zelfde probleem. Bij ons stond de start temperatuur op 48C. Dat hebben we nu kunnen verhogen tot 55C maar hoger schijnt niet te lukken.
Bedankt voor de reactie.
Wat opgelost precies? Als je in theorie de start verhoogt zou je minder kans hebben op douchen met "koud" water.

Zelf nog niet aan de instellingen gezeten omdat de warmtepomp een internetverbinding heeft met de installateur.

Het druk verschil tijdens douchen als het vat op 60C of 40C is is nog steeds merkbaar, het verwijderen van eventuele reduceerventieltjes in de douchekop hielp al enig, let wel dat de waterconsumptie omhoog gaat als je dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15:42
gac schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:44:

[Afbeelding]
Hoe kom je daar in? En zijn daar standaard toegangscodes voor? Ben ook even aan het tunen hiermee

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gac

gac

Marko72 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:49:
[...]

Hoe kom je daar in? En zijn daar standaard toegangscodes voor? Ben ook even aan het tunen hiermee
718293 bij mij, waarschijnlijk overal zo. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
gac schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:23:
[...]

718293 bij mij, waarschijnlijk overal zo. Succes!
Thanks, hij werkte! Gelukt om start verwarmen tapwater 5 graden hoger te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gac

gac

Mooi dat hij werkt!
Als iemand nog eens een handleiding tegenkomt met een uitleg van alle mogelijke opties houd ik me aanbevolen. Ik heb wel een installatiehandleiding maar die vind ik nogal summier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marko72
gac schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:24:
Mooi dat hij werkt!
Als iemand nog eens een handleiding tegenkomt met een uitleg van alle mogelijke opties houd ik me aanbevolen. Ik heb wel een installatiehandleiding maar die vind ik nogal summier.
Hier kom je een eind verder wellicht: https://akkerlanen-waalwi...iding-thermia-calibra.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krus
Marko72 schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:59:
[...]

Thanks, hij werkte! Gelukt om start verwarmen tapwater 5 graden hoger te zetten.
Hoe dan? Ik probeerde het gister avond ook te verhogen maar met de pomp uit blijven de sliders nog steeds grijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gac

gac

Bedankt, hier staan toch weer andere dingen in dan in mijn eigen (papieren) handleiding! Toch worden ook hier niet alle menu-opties besproken. Ook de ?-knop op de warmtepomp beschrijft maar een subset van de opties. Maar misschien wil ik gewoon te veel... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
Krus schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:24:
[...]

Hoe dan? Ik probeerde het gister avond ook te verhogen maar met de pomp uit blijven de sliders nog steeds grijs.
Hoe bedoel je de pomp uit? Ik heb dat gewoon aangepast terwijl het apparaat aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krus
Marko72 schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:24:
[...]

Hoe bedoel je de pomp uit? Ik heb dat gewoon aangepast terwijl het apparaat aan staat.
Om bepaalde opties aan te passen moet de bedrijfsmodus van de warmtepomp op uit staan. Bijvoorbeeld onder Instellingen staat Installatie (vereist uit).

Deze instellingen heb ik gevonden maar zijn bij mij grijs (foto van Gac).

• Marko72
Krus schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:24:
[...]

Gevonden: als je water modus op comfort staat kan je het niet aanpassen, in de stand normaal wel
Pagina: 1