• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
We (100 mdw, 1 kantoor in NL en onderdeel van NYSE genoteerd bedrijf) hebben eindelijk een thuiswerk reglement. Iedereen werkte al vaak vanuit huis dus verder veel flexibiliteit van de werkgever.
Veel dingen zijn goed geregeld in het reglement zoals declaratie van kantoorbenodigdheden, thuiswerkvergoeding, tegemoetkoming internet kosten en wat standaard teksten etc.

Het reglement is een toevoeging aan het contract en moet dus ondertekend worden door iedere medewerker.

Er staat iets in wat mij zeer dubieus lijkt: "De werknemer geeft de werkgever of een in opdracht van de werkgever handelende derde partij, toestemming de bovengenoemde thuiswerkplek te inspecteren in het kader van de Arbowet. Hierover zal in het voorkomende geval vooraf overleg met de werknemer plaatsvinden"

De werkgever heeft natuurlijk een zorgplicht en heeft ook al eisen aan werkplek etc. gedeeld maar het lijkt me grote inbreuk op privacy en ik ben benieuwd wat andere bedrijven hiermee doen? Vragenlijst of een foto van werkplek (bureau/stoel/scherm etc) zou toch moeten volstaan zoals ook hier
https://www.managementsit...thuiswerkplek-controleren beschreven is?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waarom zou dat een probleem zijn? Het verplicht het bedrijf om slechte werkplekken te verbeteren, en is bedoeld om de werknemer te beschermen tegen slechte werkplekken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• smesjz
  • Niet online
gambieter schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:55:
Waarom zou dat een probleem zijn? Het verplicht het bedrijf om slechte werkplekken te verbeteren, en is bedoeld om de werknemer te beschermen tegen slechte werkplekken.
Dat snap ik. Maar is een huisbezoek nodig door de werkgever om hier achter te komen? Op een foto kan je toch ook al zien dat de werknemer de door werkgever verstrekte bureaustoel + bureau heeft en fatsoenlijke plek heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:11
Typische "cover your ass" strategie.
Als je idd thuis op een "slechte werkplek" (niet ergonomisch genoeg) zou zitten waardoor je bepaalde kwalen/ziekte krijgt, zou je voor lange tijd kunnen uitvallen of de werkgever mogelijk kunnen aanklagen.
Beide zaken waar je werkgever niet op zit te wachten.
In praktijk zullen ze waarschijnlijk nooit langskomen, tenzij je al snel klachten zou krijgen of wanneer ze "een ongepaste werkplek" zien tijdens een Teams meeting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

smesjz schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:51:
Er staat iets in wat mij zeer dubieus lijkt: "De werknemer geeft de werkgever of een in opdracht van de werkgever handelende derde partij, toestemming de bovengenoemde thuiswerkplek te inspecteren in het kader van de Arbowet. Hierover zal in het voorkomende geval vooraf overleg met de werknemer plaatsvinden"
Eigenlijk staat daar vrij weinig, inspecteren kan namelijk ook volgens je eigen quote:
De werkgever heeft natuurlijk een zorgplicht en heeft ook al eisen aan werkplek etc. gedeeld maar het lijkt me grote inbreuk op privacy en ik ben benieuwd wat andere bedrijven hiermee doen? Vragenlijst of een foto van werkplek (bureau/stoel/scherm etc) zou toch moeten volstaan zoals ook hier
https://www.managementsit...thuiswerkplek-controleren beschreven is?
Volgens mij zegt de werkgever nergens dat ze fysiek langskomen. Kortom; vraag het na bij je HR afdeling of je leidinggevende als je het zeker wilt weten ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De AP heeft er een artikel op hun website aan gewaagd:
https://www.autoriteitper...g/controle-van-werknemers

Ook de FNV heeft er iets over geschreven:
https://www.fnv.nl/werk-i...gezond-werken/thuiswerken

[ Voor 27% gewijzigd door naitsoezn op 20-09-2023 16:22 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• smesjz
  • Niet online
In die FNV link staat dan weer: "Mag mijn werkgever mijn thuiswerkplek zomaar controleren?
Omdat jouw werkgever een zorgplicht heeft, moet hij of zij weten of je thuis verantwoord kunt werken. Wil jij graag thuiswerken? Dan moet je een vorm van controle toestaan. Dat betekent niet direct dat je werkgever fysiek langskomt om je werkplek te controleren. Vanwege jouw huisrecht en recht op privacy mag dit alleen als hier geen minder ingrijpende middelen voor zijn. Denk bijvoorbeeld aan een preventiemedewerker of andere arbodeskundige die jou een vragenlijst geeft over de arbeidsomstandigheden thuis. Of het delen van foto’s van je thuiswerkplek."

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

smesjz schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:12:
Dat snap ik. Maar is een huisbezoek nodig door de werkgever om hier achter te komen? Op een foto kan je toch ook al zien dat de werknemer de door werkgever verstrekte bureaustoel + bureau heeft en fatsoenlijke plek heeft.
Huisbezoek? Even met de telefoon rondgaan en filmen kan al genoeg zijn. Deden wij ook toen studenten thuis examen deden, een sweep van de werkplek met een camera.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

smesjz schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:29:
[...]

In die FNV link staat dan weer: "Mag mijn werkgever mijn thuiswerkplek zomaar controleren?
Omdat jouw werkgever een zorgplicht heeft, moet hij of zij weten of je thuis verantwoord kunt werken. Wil jij graag thuiswerken? Dan moet je een vorm van controle toestaan. Dat betekent niet direct dat je werkgever fysiek langskomt om je werkplek te controleren. Vanwege jouw huisrecht en recht op privacy mag dit alleen als hier geen minder ingrijpende middelen voor zijn. Denk bijvoorbeeld aan een preventiemedewerker of andere arbodeskundige die jou een vragenlijst geeft over de arbeidsomstandigheden thuis. Of het delen van foto’s van je thuiswerkplek."
Foto's delen van je thuiswerkplek is toch ook meewerken aan inspectie :?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik vind het vreemd dat de onderneming dit via een addendum aan het arbeidscontract wil regelen. Normaal gesproken zouden deze voorwaarden opgenomen worden als extra regeling in het personeelshandboek. Punt is dat arbeidsregelingen afgestemd moeten worden met de OR. Door dit nu juist in een arbeidscontract te gieten wordt een OR gepasseerd... Het is mijn ervaring als oud OR-lid en voorzitter dat met name Amerikaanse bedrijven het hele concept van een OR of vakbond niet eens kennen.

Hoe is het traject nu verlopen, en wat is de mening van de OR?

Ben je daarnaast verplicht om deels thuis te werken? Wat gebeurt er als je niet tekent? dat ben je nl. niet verplicht.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:24
naitsoezn schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:31:
[...]

Foto's delen van je thuiswerkplek is toch ook meewerken aan inspectie :?
Aan de ene kant zou je zeggen van wel, zeker met onze privacy wetgeving. Aan de andere kant zie ik het echter ook maar zo gebeuren met onze wetgeving dat wanneer medewerker een aantal foto's stuurt van een werkplek die niet de zijne is, iets wat voor de werkgever natuurlijk lastig te controleren is, daarna lekker aan de keukentafel gaat zitten en uitvalt de werkgever alsnog het bokje is, ik kan me dus ook voorstellen dat er werkgevers zijn die zich daar tegen willen indekken, zeker wanneer deze werkgever uit een omgeving komt waar 'claimzaken' een stuk gebruikelijker zijn dan hier.
Pagina: 1