[Synology NAS] Verkeer over VPN, rest netwerk niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gjanus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 15:48
Hallo,

Ik ben van plan over te stappen naar KPN, ivm snelheid internet (1gbit glasvezel).

Mijn huidige opstelling nu is - Modem leverancier in bridge - Asus router 1 (routerstand) - Asus router 2 (begane vloer) Aimesh - Asus Router 3 Aimesh 1ste verdieping - Asus Router 4 Aimesh 2e verdieping.

Nu wil ik eigenlijk de KPN modem + aantal wifi punten van KPN gebruiken i.v.m. Wifi 6 enz, mijn routers verouderen aardig. Alleen wil ik sowieso 1 router blijven gebruiken voor de VPN met kill switch (asus merlin).

Nu kan hij volgens mij als acces point niet gebruiken maken van VPN (Asus merlin voor kill switch). Dus zal hij in router modus moeten blijven hangen.

Hoe zorg ik er ervoor dat ik de router voor de VPN kan blijven gebruiken maar de NAS wel straks in het nieuwe "kpn" netwerk zichtbaar is om media te benaderen?

Ik ben een beetje router investeren moe dus vandaar de voorkeur om de meegeleverde KPN spullen te gaan gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat is het verband tussen de NAS en de router met VPN?

Wat zijn de functies van die twee specifieke netwerken?

Het standaard antwoord om een apparaat in twee netwerken te kunnen gebruiken is een static route over en weer om een pad te hebben voor beide routers. De KPN box ondersteunt het aanmaken van eigen routes echter niet. Dat is dichtgebouwd en niet voor de gebruiker toegankelijk te krijgen.

I reject your reality and substitute my own

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Ik veronderstel dat je een KPN Box 12 met 2 of 3 superwifi schotels bedoelt.

Je kan de Box12 niet gebruiken en je ASUS router inzetten (moet ie wel PPPoE en VLANs aankunnen).
Nadeel hiervan is dat je geen mesh netwerk hebt, maar de schotels zijn prima bruikbaar als AP.

Je kan de Box12 gebruiken i.c.m. schotels en in de Box12 een DMZ maken naar je ASUS router
(met de Box12 en de schotels heb je nu wel een mesh netwerk).

• EverLast2002
nelizmastr schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:45:
Wat is het verband tussen de NAS en de router met VPN?

Wat zijn de functies van die twee specifieke netwerken?

Het standaard antwoord om een apparaat in twee netwerken te kunnen gebruiken is een static route over en weer om een pad te hebben voor beide routers. De KPN box ondersteunt het aanmaken van eigen routes echter niet. Dat is dichtgebouwd en niet voor de gebruiker toegankelijk te krijgen.
Ik denk dat ie bedoelt om met twee poorten in de NAS daarmee 2 netwerken te maken.
(ik vind zijn titel en uitleg een tikkie verwarrend)

• gjanus
De nas moet over de vpn blijven gaan, Asus Merlin heeft de optie om de verbinding te verbreken als de vpn uitvalt. Daarom vooral.

• EverLast2002
gjanus schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:07:
De nas moet over de vpn blijven gaan, Asus Merlin heeft de optie om de verbinding te verbreken als de vpn uitvalt. Daarom vooral.
Gebruik je de vpn om extern naar je thuisnetwerk te verbinden?
Of gebruik je de vpn om van intern naar "het internet" te gaan?

Als het om de eerste optie gaat, is een kill switch dan juist niet riskant,
wanneer de killswitch actief is kun je niet meer bij je NAS....

• nelizmastr
  • Laatst online: 15:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Of is het zo’n wassen neus VPN a la NordVPN/PIA die eigenlijk precies niks doet behalve al je verkeer routeren over een netwerk wat je niet kent en niet behoort te vertrouwen?

Maar goed, het is inderdaad belangrijk om te weten welk soort VPN het is en hoe je die gebruikt.
Als het puur uitgaand is, een pootje in beide routers hangen en de primaire gateway naar de Asus wijzen.

I reject your reality and substitute my own

• gjanus
Excuus ik zie nu de titel terug. Dit was een deel van een opmerking die ik weer had verwijderd. De Nas heeft twee ethernet poorten, wellicht kan ik daar nog iets mee.

Ik wil inderdaad dat alleen de nas via de VPN naar buiten loopt. Niet om extern de nas te benaderen. Dit om inderdaad mijn data via een wellicht wat schimmige VPN leverancier te "verbergen".

Zover ik weet kan ik in de NAS zelf wel VPN instellen maar geen kill switch mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@gjanus ik heb je titel even voorzien van een andere naam. Mocht je een beter idee hebben, dan sta ik daar ook voor open.

• gjanus
Bedankt allen, ik ga het proberen door een VPN docker in te stellen en daar de programmatjes over heen te laten gaan. Moet denk ik voldoende zijn voor mij.

• Lawwie
  • Laatst online: 24-09 10:30

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Ik kan wel al gokken waar het hier om gaat. Daar zijn bijvoorbeeld ook docker containers voor.

https://www.smarthomebeginner.com/gluetun-docker-guide/

Maar de asus zou ook kunnen, het belangrijkste wat je dan moet doen is zorgen dat DHCP en Wi-Fi uit staat op de Asus, om te voorkomen dat twee routers elkaar gaan bijten.

[ Voor 9% gewijzigd door Lawwie op 21-09-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoZeilstra
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-07 18:29
Wie woont er in de buurt van Hengelo (ov.) en zou mij eens willen helpen met het instellen van Synology 214 als VPN? Uiteraard tegen een schappelijke vergoeding.
Pagina: 1