Op zoek naar goede LFE room correction

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• roy.jacobs
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik zoek een?
Mijn subwoofer (Minx X200) staat in de hoek van de kamer en heeft eigenlijk best wel wat correctie nodig. Er zijn behoorlijk wat pieken/dalen afhankelijk van de luisterpositie en de frequentie. Ik heb vanwege de inrichting van de kamer en de aanwezigheid van kleine peutergrijphandjes niet zoveel opties qua plaatsing van de subwoofer: Het is in de hoek of onder de bank. De X200 is echter te hoog voor onder de bank (+/- 16cm is de maximale hoogte). Ik heb geen enorm vermogen nodig, maar ik zou het wel fijn vinden als de bas wat consistenter klinkt qua volume, nu is het wel echt 'boomy' vaak.

Momenteel staat deze subwoofer aangesloten op een Onkyo TX-L50 waar ik best tevreden mee ben. Echter is de room correction in deze Onkyo erg beperkt.

Ik *denk* dat ik zoek naar een 5.1 receiver met 4 HDMI inputs, die liefst niet te groot is (ivm beperkte ruimte in TV meubel) maar die wél hele goede room correctie heeft. Alternatieven zijn er denk ik ook wel, zie beneden.

Wat is je budget?
Alles bij elkaar wil ik onder de 800 euro blijven, idealiter.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik vermoed dat ik een receiver met Audyssey MultEQ XT32 (of equivalent) nodig heb om de subwoofer echt goed te kunnen equalizen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Het lijkt dat de enige receivers met XT32 best groot zijn en eigenlijk veel meer snufjes hebben dan ik nodig heb. Denon en Marantz bieden XT32 pas bij hun wat meer high-end modellen (resp. X3800H en Cinema 50) en dat zijn echt behoorlijk grote apparaten. Daarnaast gebruik ik de meeste features niet. Opties als Dirac lijken ook alleen beperkt tot de high-end apparaten.

Alternatieven:
* Een wat bescheidener subwoofer nemen (zoals een Jamo S808?) ter vervanging van de X200, die dan onder de bank past ipv in de hoek. Deze heeft wellicht minder EQ nodig?
* Een MiniDSP gebruiken puur voor de subwoofer?

[ Voor 3% gewijzigd door roy.jacobs op 20-09-2023 11:39 . Reden: Jamo als voorbeeld toegevoegd ]

Beste antwoord (via roy.jacobs op 20-09-2023 13:23)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wil je je erin verdiepen of heb je liever iets wat je uit de doos haalt en alles zelf doet?

Wat je zou kunnen doen is:
- Het aantal laagfrequente bronnen vergroten. Ze hoeven niet per se identiek te zijn of op de ideale plaats te staan. Als je luidsprekers groot genoeg zijn, tellen ze ook mee. Welke heb je?
- Een microfoon kopen om metingen te doen, zoals de MiniDSP UMIK-1 (€ 110 + microfoonstatief).
- Met Room EQ Wizard metingen doen.
- Met Multiple Subwoofer Optimizer bepalen hoe je de DSP het best kan instellen.
- Met een MiniDSP 2x4 (€ 120) de subwoofers filteren. Als je ook je fronts door de DSP laat lopen, zou ik een MiniDSP 2x4 HD (€ 260) kiezen.
roy.jacobs schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:24:
Alternatieven:
* Een wat bescheidener subwoofer nemen (zoals een Jamo S808?) ter vervanging van de X200, die dan onder de bank past ipv in de hoek. Deze heeft wellicht minder EQ nodig?
Met een kleinere subwoofer worden de problemen helaas niet minder. Onder de bank is akoestisch niet altijd een goede plek.

[ Voor 51% gewijzigd door TBTL op 20-09-2023 12:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Wil je je erin verdiepen of heb je liever iets wat je uit de doos haalt en alles zelf doet?

- Het aantal laagfrequente bronnen vergroten. Ze hoeven niet per se identiek te zijn of op de ideale plaats te staan. Als je luidsprekers groot genoeg zijn, tellen ze ook mee. Welke heb je?
- Een microfoon kopen om metingen te doen, zoals de MiniDSP UMIK-1 (€ 110 + microfoonstatief).
- Met Room EQ Wizard metingen doen.
- Met Multiple Subwoofer Optimizer bepalen hoe je de DSP het best kan instellen.
- Met een MiniDSP 2x4 (€ 120) de subwoofers filteren. Als je ook je fronts door de DSP laat lopen, zou ik een MiniDSP 2x4 HD (€ 260) kiezen.
roy.jacobs schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:24:
Alternatieven:
Met een kleinere subwoofer worden de problemen helaas niet minder. Onder de bank is akoestisch niet altijd een goede plek.

[ Voor 51% gewijzigd door TBTL op 20-09-2023 12:31 ]

• roy.jacobs
  • Niet online
TBTL schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:03:
Het is zeker geen probleem om me er enigszins in te verdiepen, behoorlijk vermakelijk zelfs :)
TBTL schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:03:
- Een microfoon kopen om metingen te doen, zoals de MiniDSP UMIK-1.
- Met Room EQ Wizard metingen doen. Als ik het goed zie, kan dit programma inmiddels ook bepalen hoe je de DSP moet instellen.
- Met een MiniDSP 2x4 de subwoofers filteren (MiniDSP 2x4 HD als je ook je fronts erdoor laat lopen).
De andere speakers zijn Minx Min 20, dus die doen qua laagfrequent nou niet bepaald hard mee :)

MiniDSP 2x4 is niet meer leverbaar geloof ik (tips welkom uiteraard!), dus dat wordt dan een MiniDSP 2x4 HD denk ik. De vraag is of het dan qua kosten (ik schat zo'n 300 euro bij elkaar?) daadwerkelijk voldoende gaat opleveren (m.a.w. hoe gedetailleerd de MiniDSP de room correction kan doen). Ik zou de fronts dan ongemoeid laten denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door roy.jacobs op 20-09-2023 12:15 ]

• TBTL
  • Niet online
Met de nauwkeurigheid van de MiniDSP zit het wel goed. De beperking zit 'm erin dat je het geluid maar op één luisterplek goed krijgt en als er een bepaald frequentiebereik ontbreekt, krijg je dat met een DSP niet terug. Dat geldt ook voor alternatieven zoals Audyssey. Als er meerdere laagfrequente bronnen zijn, speelt deze beperking minder.

Hierbij ga ik ervan uit dat de metingen op de goede manier zijn uitgevoerd en de filters goed zijn berekend. Als je de handleidingen volgt moet dat lukken.

Als je het iets eenvoudiger wilt aanpakken én maar één subwoofer hebt, zou je naar de Dayton Audio DSP-LF (€ 85) kunnen kijken of dat misschien wat is. Als je een iPhone of iPad hebt, kan je er een app bij kopen die de iPhone als meetmicrofoon gebruikt en vervolgens zelf de filters berekent.

[ Voor 67% gewijzigd door TBTL op 20-09-2023 12:54 ]

• roy.jacobs
  • Niet online
Okee, bedankt voor de info!

Ik denk dat ik dan eens aan de slag ga met een MiniDSP 2x4. In principe nu alleen voor de subwoofer, omdat mijn receiver alleen daar voor een pre out heeft. Eventueel kan ik als ik dan ooit nog eens een andere receiver heb kijken of ik ook voor de front L en R speakers dan een pre out kan gebruiken zodat die dan ook meteen mee gedsp't kunnen gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roy.jacobs
  • Niet online
Update: Aan de slag gegaan met een MiniDSP 2x4HD. Vrij veel hum uit de subwoofer pre-out dus ik vermoed dat ik nog even met een betere kabel aan de slag moet, maar het resultaat is na wat experimenteren met Room EQ Wizard echt ontzettend goed.

De responscurve van mijn sub is nu vrijwel vlak tot ongeveer 110Hz, daarna wordt het wat rommeliger, maar het laag is nu heerlijk strak en, belangrijker, consistent qua volume.

Goed advies dus van @TBTL!

• TBTL
  • Niet online
Goed om te horen! :)

Brom kan duiden op een aardlus. Heb je er ook last van als de usb-kabel niet ingeplugd is in de MiniDSP? Gebruik je een voeding zonder randaarde om de MiniDSP te voeden? Eventueel kan je het effect ervan beperken door de subwoofer een sterk signaal te geven, zodat je op de subwoofer de volumeknop omlaag kan draaien. Als dit niet helpt, kan je de aardlus onderbreken met een transformator, aan te sluiten tussen versterker en MiniDSP.

[ Voor 33% gewijzigd door TBTL op 23-09-2023 12:25 ]

• roy.jacobs
  • Niet online
Ik heb een aantal manieren geprobeerd om te voeden, dat hielp allemaal niet. Ik heb nu inderdaad creatief met gain gespeeld om het op te lossen.

Mocht een goede kabel niet werken zal ik inderdaad die transformator eens gaan proberen, thanks!

• roy.jacobs
  • Niet online
Nieuwe kabel binnen en de brom is helemaal weg. Alles werkt dus perfect nu!
Pagina: 1