• Frans1933
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21-09-2023
In 2008 heb ik een woning gekocht en daarbij een hypotheekbescherming afgesloten die uitkeert in geval van arbeidsongeschiktheid. (verzekering bij London General Insurance Company Ltd., via Hypotheekshop).

In 2017 heb ik de woning verkocht. Nu kwam ik er achter dat het bedrag van de hypotheekbescherming nog steeds maandelijks wordt afgeschreven.

Vraag: had ik dit zelf moeten opzeggen of is de verzekeraar hier in gebreke gebleven?

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radjesh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 22:44

Radjesh

hoi

Was deze niet gekoppeld aan de hypotheek? Ik zat ook bij L&G maar heb volgens mij nooit zelf opgezegd

Niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Als deze verpand was aan de hypotheek regelt de hypotheekverstrekker in de regel ook de afpanding middels een bericht naar de verzekeraar. Heb je de Hypotheekshop al om een reactie gevraagd?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
WON >>> PFSL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Toen ik mijn huis verkocht heb moest ik de verpande levensverzekering zelf opzeggen.Wel ging er automatisch een berichtje van de hypotheekverstrekker naar de verzekering dat de verpanding opgeheven kon worden. Nadat die opgeheven was, kon ik de verzekering pas stoppen.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat hier hetzelfde voor geld. Je had deze verzekering zelf moeten opzeggen, nadat de verpanding opgezegd is. Maar goed, dat is mijn ervaring.. N=1

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-06 22:24
Een overlijdensrisicoverzekering was (zeker in 2008) veelal verpand, maar een woonlastenverzekering niet. Bij verkoop had je die dan dus zelf kunnen opzeggen of anders vaak ook kunnen meenemen naar je nieuwe hypotheek. Als je na verkoop bent gaan huren, dan gaat dat laatste natuurlijk niet op. Je zou nu om te beginnen de volgende dingen kunnen doen:
- Check de voorwaarden van de verzekering, daar zal ook instaan hoe het opzeggen werkt. Dan weet je direct zeker of je dit inderdaad zelf had moeten doen.
- Als je ‘m inderdaad zelf had moeten opzeggen, kijk dan wat op basis van coulance nog met terugwerkende kracht valt te regelen en of je daarvoor het beste de Hypotheekshop of de verzekeringsmaatschappij kunt benaderen. Kijk daarbij bijvoorbeeld ook wat je had kunnen verwachten qua nazorg vanuit de Hypotheekshop. Indien je na verkoop in 2017 ook direct een nieuwe woning hebt gekocht en daarbij weer zaken via hen hebt geregeld, dan kun je Hypotheekshop eerder iets verwijten.

• Frans1933
dank voor alle reacties! Daar kan ik weer verder mee.

• Frans1933
Ik heb de voorwaarden van de hypotheekbescherrming inmiddels opgevraagd. Daar staat niet dat deze automatisch eindigt als het huis wordt verkocht of dat de intermediair daarvoor verantwoordelijk is.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Question Mark schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:07:
Toen ik mijn huis verkocht heb moest ik de verpande levensverzekering zelf opzeggen.Wel ging er automatisch een berichtje van de hypotheekverstrekker naar de verzekering dat de verpanding opgeheven kon worden. Nadat die opgeheven was, kon ik de verzekering pas stoppen.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat hier hetzelfde voor geld. Je had deze verzekering zelf moeten opzeggen, nadat de verpanding opgezegd is. Maar goed, dat is mijn ervaring.. N=1
Die levensverzekering is toch gekoppeld aan jou als persoon en niet aan het huis? Ik heb die eigenlijk gewoon door laten lopen gezien het voor m'n nieuwe hypotheek niet meer verplicht was hoefde ik geen nieuwe af te sluiten ofzo maar heb 'm nooit opgezegd.

I have stability. The ability to stab.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:57

Dido

heforshe

Ten eerste: heb je een nieuwe hypotheek afgesloten in 2017, of ben je gaan huren, of slaap je onder een brug?

Ten tweede: als je een nieuwe hypotheek hebt, wil je de verzekering dan wel opzeggen (als je een nieuwe verzekering hebt, nu) of is het handig om die door te laten lopen (arbeidsongeschikt kun je nog steeds worden, maar een nieuwe verzekeing is mogelijk flink duurder dan de oude). Check in dat laatste geval wel of de dekking inderdaad nog steeds klopt.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

SmurfLink schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:37:
[...]

Die levensverzekering is toch gekoppeld aan jou als persoon en niet aan het huis? Ik heb die eigenlijk gewoon door laten lopen gezien het voor m'n nieuwe hypotheek niet meer verplicht was hoefde ik geen nieuwe af te sluiten ofzo maar heb 'm nooit opgezegd.
Ik ben gaan samenwonen in een gezamenlijk aangeschaft huis. We hebben het risico dat één iemand overlijdt afgedekt via ANW-hiaat verzekeringen via onze werkgevers. Onder de streep voordeliger, met een betere uitbetaling.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dit topic gaat over een arbeidsongeschiktheidspolis. Die zijn in de regel niet verpand, zeker als de uitkering een maandelijkse betaling is tbv. hypotheeklasten.

Als er geen verpanding is, is de verzekeraar er niet van op de hoogte als een huis wordt verkocht. Als er iemand in gebreke gesteld kan worden, dan is dat een financieel adviseur die betrokken is bij de afwikkeling is van de oude hypotheek, mits deze adviseur op de hoogte was van het bestaan van de polis. Als je het zelf hebt gedaan, dan heb je denk ik weinig om op terug te vallen.

Ik raad je aan om de polis te lezen om te checken of de verzekering is gekoppeld aan een specifieke hypotheek of aan een x-bedrag per maand voor woonlasten. Indien het laatste het geval is, dan kun je helemaal niets, want dan zou de verzekering naadloos over kunnen gaan naar een andere woning (immers woonlasten zijn woonlasten en euro's blijven euro's).

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Frans1933 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:06:
Ik heb de voorwaarden van de hypotheekbescherrming inmiddels opgevraagd. Daar staat niet dat deze automatisch eindigt als het huis wordt verkocht of dat de intermediair daarvoor verantwoordelijk is.
Dat doet mij vermoeden dat er een x bedrag aan woonlasten is verzekerd en niet een specifieke woning of hypotheek.

In 2008 verdienden intermediairs flinke provisies op dergelijke polissen. Naar mijn weten verplichtten geldverstrekkers en NHG deze polissen toentertijd niet (in tegenstelling tot een overlijdensrisicoverzekering). Ze waren een forse bijverdienste en zijn volgens mij helemaal onafhankelijk van de hypotheek. Ja de adviseur is verantwoordelijk, maar hij/zij kan niet weten dat je de woning verkoopt tenzij je opnieuw met deze intermediair hebt samengewerkt toen je de woning verkocht.

[ Voor 14% gewijzigd door SvMp op 23-09-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18:59
Wat @SvMp zegt is het juiste antwoordt. Het is een inkomensverzekering voor het betalen van de woonlasten.

Dus geen directe koppeling met de hypotheek maar wordt wel gecombineerd verkocht.

Beste advies is opzeggen en kijken of je nog wat geld uit coulance kan terugkrijgen.
Pagina: 1