hoe plat dak hemelwaterafvoer tijdelijk afsluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-04 12:31
een vraag voor dak deskundigen:
hoe dicht men het beste tijdelijk een hemelwaterafvoer van een plat dak?
Het is een van 2, dus het water kan nog de andere kant op.
De gevelplaten worden vernieuwd, dus de buizen moesten even eraf.
Nu is zoals op de fotos te zien het lood/zink (?) wat omhoog gebogen, zodat het even niet meer druppelde. Maar ik ben bang dat als het regent, het water alsnog overheen komt, en dan richting binnen/gevel loopt. Of dat door het buigen er scheuren ontstaan en lekkage. Kan dat?

Hoe kan het beter?
Ik kan me een soort schuim herinneren, waarmee dakdekkers op een stuk plat dak een soort tijdelijk dijkje hadden gespuit. Kan dat helaas niet terugvinden.
Of toch zo een slurf? Maar die lijkt me niet makkelijk te bevestigen meer.
dank voor reacties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVASTa6lhoG6pIVMKxCDKcNTVBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FTIEVtcszcX1XWFNpE04M2F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3Bg611A3VL2wkqHbhSRk_45AEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgNcYTe4eKsl2DSlB96G6Yzm.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via hackbard op 20-09-2023 17:35)

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:29

Yucon

*broem*

Een soort zakje van dunne folie (niet zoiets grofs als landbouwplastic) erin leggen en dan een hoopje zand erop.

Alle reacties

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:22

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik zit te denken aan een plaatje metaal/kunstof en gewoon wat kit. (tixophalte) om af te dekken.

tixophalte wordt niet echt hard en is makkelijk te verwijderen. al wordt het wel een smeerboel }:O

ora et labora

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dijkje bouwen met bakstenen en een beetje zand werkt heel aardig, maar meestal niet 100% dicht. ik denk dat het schuim wat je gezien hebt purschuim was.

als er een stijger staat plaatsen "wij" vaak een buis/goot die het water naar de andere kant van de steiger brengt. alleen de vergaar bak plaatsen en daar een tijdelijke regenpijp aan hangen kan ook, maar als je die ook niet kan fixeren/geleiden kan je met een beetje wind je lol op.
Regenpijp fixeren aan de steiger ipv aan de gevel werkt meestal trouwens ook, dan kan je achter de buis langs werken.
Heeft je gevel geen waterkerende folie? dan zou het niet veel uit moeten maken als de gevelplaten er even af zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 20-09-2023 09:51 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:29

Yucon

*broem*

Een soort zakje van dunne folie (niet zoiets grofs als landbouwplastic) erin leggen en dan een hoopje zand erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:32

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

In de bouw worden dan vaak een soort flexibele buizen / slangen er aan gehangen zodat de opening beschikbaar blijft, maar op een andere plek kan uitstromen.

Bijvoorbeeld:
https://pvcvoordeel.nl/tijdelijke-hemelwaterafvoer/#

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Als ik het zelf zou moeten dichten, zou ik een ballon of plastic zakje ofzo in de opening stoppen, en volspuiten met PUR. Zo kan je die achteraf gemakkelijk verwijderen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-04 12:31
naftebakje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:12:
Als ik het zelf zou moeten dichten, zou ik een ballon of plastic zakje ofzo in de opening stoppen, en volspuiten met PUR. Zo kan je die achteraf gemakkelijk verwijderen.
de ballon is ontploft, met wat rotzooi tot gevolg. Was wel een 24cm doorsnee ding, geen waterballon.
Toch ook maar een dijkje van PUR schuim gemaakt, hopen dat dit weer te verwijderen is zonder schade.
Desnoods ligt er nog een tijdelijke slurf met rubberband klaar
dank voor alle reacties!

[ Voor 5% gewijzigd door hackbard op 20-09-2023 17:34 ]

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-04 20:35
Te laat voor het feestje, maar ik had er een fietsbandje in gedaan. 12 inch ofzo.

Joe

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
O jee, das pech.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1