VR: Virtual Desktop en AMD nu goed?

Pagina: 1
Acties:

• ThijsTheWise
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-03 18:55
Heeft er iemand recente ervaring met de AMD 7000 GPU's en virtual desktop voor VR? Het is best wel een niche heb ik begrepen.

Ik heb zitten broeden op de aanschaf van een leuk high end bang for buck AMD systeem. Ik stond op het punt om een 7900 XT(X) aan the schaffen omdat ik serieuzer VR wil gaan spelen. Alleen lees ik nu dat de 7000 series niet zo best was afgelopen jaar in VR. Dat zou volgens de drivers laatst opgelost zijn, maar dan lees ik daarnaast ook veel over slechte encoding voor het streamen van pcvr. Waarbij het een harde afweging zou zijn tussen kwaliteit en latency die snel naar de 100 miliseconden knalt.

Ik heb ongeveer dezelfde graag in de virtual desktop discord gesteld en daar raadden ze AMD per definitie af. Ik zou het alleen jammer vinden om 450-270 euro meer voor een 4080 uit te moeten geven voor een relatief stuk mindere niet-VR performance.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-06 22:54
Welke headset wil je/gebruik je?

Het schijnt uit meerdere reviews dat de problemen met stotters weg zijn, maar de performance nog wel iets achter ligt. Stotters zijn het vervelendst met VR, als je maar minimaal 80Hz consistent hebt, liever 90Hz uit mijn ervaring maar is persoonlijk, zit je goed.

Wel lees ik heel veel andere problemen met AMD en VD in het VD topic, vooral m.b.t. de streaming en dus encoding van AMD.

Je moet dan een oudere driver gebruiken of je krijgt problemen met dubbel beeld, of maar een oog beeld e.d. Probleem daarvan is dat je bepaalde spellen niet kunt spelen met die drivers en je moet switchen daartussen.

Voor mij genoeg reden geweest om bij Nvidia te blijven.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Ik heb een Quest 2 icm een RX 7900xt, en dat draait prima met VD op HVEC 10bit met driver versie 23.9.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsTheWise
Ik heb een Pico 4 en een pc met oa de 5800g en een 3060. Voor mijn nieuwe systeem keek ik naar oa 7800x3d en 7900xt(x).

Iets minder performance is oke, maar stotters liever niet inderdaad. Ik ben niet vies van een beetje moeten klooien voor het beste resultaat, maar van drivers moeten wisselen voor het spelen van specifieke spellen klinkt wel als erg veel gedoe.

Wireless is aardig maar vind het ook niet erg om wired te spelen, hoewel ik her en der lees dat wireless met VD ongeveer even goed als soms zelfs beter werkt.

• ThijsTheWise
Militia Pilot schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:26:
Ik heb een Quest 2 icm een RX 7900xt, en dat draait prima met VD op HVEC 10bit met driver versie 23.9.1
Oh dat is wel goed om te horen. Maar hoop toch nog iemand te vinden die specifiek kan bevestigen dat de Pico 4 nu oke is met VD en iets van een 7900 kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsTheWise
Heb met cashback en refurbished discount een Asus 7900xtx voor 900 euro weten te scoren. Werkt goed naar behoren, heb hem qua fps 5-15% stabiel weten over te klokken en hij lijkt zelfs de zwaarste Luke Ross VR mod games goed aan te kunnen. Eerst flink zitten klooien met mijn Pico 4, wired stream assistant en de realvr mod op Far Cry 6. Dat werkte behoorlijk belabberd. Performance was goed, maar veel latency en gigantische ghosting door de alternate eye rendering methode van Luke Ross. Was alleen een beetje speelbaar in mono beeld.

Vandaag echter een goede router ontvangen, naast mijn pc opgesteld en virtual Desktop gebruikt ipv stream assistant. Ghosting en latency grotendeels weg op de standaard H.264 codec, maar performance behoorlijk achteruit. Heeft AMD problemen met die codec? Toen HEVC-10 geprobeerd en zo ongeveer alle problemen verdwenen direct. Weer goede performance (3700x3700, high settings), geen gigantische ghosting, 30-45 latency. Dit lijkt voor mij nu de enige manier om Luke Ross mods goed op een 7900xtx te spelen, maar ik ga nog wat verder experimenteren met codecs en andere instellingen. Ben benieuwd naar de resultaten in Cyberpunk en Hogwarts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-06 22:54
@ThijsTheWise Ik zou even in het VD Discord je punt voorleggen. Volgens mij is dat probleem met H264 en performance loss wel een driver ding bij AMD en moet je terug naar de recommended driver van VD.
Kan ook dat je veel hogere bitrate gebruikt bij H264 dan HEVC-10, dit kan ook problemen veroorzaken. Hoe heb je dat bij biede codecs ingesteld?

https://discord.com/invit...Widget&utm_medium=Connect

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:59
Geen 7000 reeks in huis wel de 6800xt en gebruik virtual desktop met latency van gemiddeld 20-30. Om dit te krijgen moet je wel een aantal dingen doen bijvoorbeeld op de discord server van virtual desktop kun je vinden welke amd drivers het beste werken met de huidige versie en als je zoals ik een quest 2 gebruikt voor pcvr streamen is het handig als je een 5ghz gebruikt en alle andere apparatuur op 2.4ghz. Deze 2 dingen hebben bij mij enorm geholpen. Mijn tip is als je draadloos gaat streamen een goede router en drivers die geadviseerd worden van virtual desktop gebruiken. En ja het klopt dat je met een nvidia kaart encoding stukken beter is maar in mijn ogen is een recente amd kaart voldoende met wat tweaken.

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsTheWise
Ik heb vorige week toen ik nog twijfelde tussen Amd/Nvidia mijn situatie voorgelegd op de vd discord. Antwoord was toen om absoluut geen amd te kopen voor vr, wat ik snap gezien de reputatie. Maar toch genoeg geluiden gehoord over behoorlijke verbeteringen de laatste maanden dat ik de gok heb genomen voor een 7900xtx die 450 euro goedkoper was dan de 4080. Of ongeveer even duur als de 4070 ti. Daarnaast vroeg ik waarom de aanbevolen AMD 7000 series driver 3 maanden oud was, waarop ze antwoorden dat ze bijna geen amd testers meer over hadden en geen een nog de moeite had genomen om nieuwere drivers te testen voor vd. Probleem (in ieder geval vorige week) met die aanbevolen driver was dat daar nog de bug in zat waar de 7000 serie bijna maar de helft performance heeft in de meeste vr toepassingen.

Ik ga binnenkort nog wel een keer op VD discord checken of er nieuwe ervaringen met recente drivers zijn. Heb ook een YouTuber genaamd Maraksot78 gevonden die volgens mij ongeveer de enige persoon is die AMD VR benchmarks op youtube maakt, hij had er ook over dat hij nog eens een grote Amd driver vergelijking wou doen dus dat zou ook interessant zijn. Daarnaast zeiden ze op de vd discord dat vaak de ene driver een probleem oplost en plaats maakt voor een nieuw probleem. De snelste weg is waarschijnlijk om zelf een hoop te gaan testen, maar voor nu ben ik al heel blij met het goede HEVC-10 resultaat. 5Ghz reserveren voor de Pico 4 is nog wel een idee, ik heb nu de out of the box access point instelling van de router gebruikt. De router is niet direct recommended door vd, maar in de vd discord en op fora is er wel aangegeven dat het een hele goede router is (RT-AX53U).
Pagina: 1