Nieuwe Laptop plots sloom (zelfs na Reboot)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JanLap12
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-10-2023
Goedenavond Tweakers,

Een kennis had me een gloednieuwe Lenovo IdeaPad 1 14ADA05 (82GW) Laptop uitgeleend. Deze was aanvankelijk gewoon snel en soepel.

Doordat ik geen toegang had tot de hoofdaccount kon ik bepaalde acties niet uitvoeren. Ik moest een pin/ww invoeren die ik niet had. Dus ik liet het varen. Na een tijd werd de laptop steeds trager. Ik vroeg mijn kennis of hij het ww kende. Hij was deze helaas vergeten.

Na een tijd werd de Laptop (met WINDOWS 10) enorm traag. Ook na een volledige reboot. De reden waarom de reboot werd gedaan is omdat de administratie account dus ontoegankelijk was. Echter na de reboot met WINDOWS 10 bleef hij traag. Updates allemaal uitgevoerd. Je zou zeggen dat het dan weer vers van de pers moet zijn.

Nu is het nog steeds zo sloom dat als je een simpele webbrowser wilt openen dat het bijna een halve minuut duurt totdat hij volledig is geladen en het zoeken op internet mogelijk zelfs langer.

Alvast bedankt voor jullie hulp en adviezen!

Jan

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:44
Kan het zijn dan hij de adapter mis-identificeert? Soms gaan laptops daardoor in een super-energiezuinige stand, en worden ze heel erg traag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22

Yucon

*broem*

Wat zie je in de task manager? Dit krijg je ook als hij ineens als een gek aan het indexeren of iets dergelijks slaat.

• JanLap12
jeroen3 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 06:25:
Kan het zijn dan hij de adapter mis-identificeert? Soms gaan laptops daardoor in een super-energiezuinige stand, en worden ze heel erg traag.
Ik heb een video erover bekeken ( YouTube: How to Easily Fix Missing Display Adapters in Device Manager ) en alle stappen gevolgd. Echter bij het laatste onderdeel "is er een probleem opgetreden bij het installeren van de stuurprogramma's voor uw apparaat" doelend op Microsoft Remote Display Adapter.

Het is een code 31.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

JanLap12 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:11:
[...]

Ik heb een video erover bekeken ( YouTube: How to Easily Fix Missing Display Adapters in Device Manager ) en alle stappen gevolgd. Echter bij het laatste onderdeel "is er een probleem opgetreden bij het installeren van de stuurprogramma's voor uw apparaat" doelend op Microsoft Remote Display Adapter.

Het is een code 31.
Jeroen3 bedoelt de stroomadapter, niet de display adapter :)
Gebruik je de originele stroomadapter?

Hyundai SX2 N-Line (2024)

• JanLap12
Beta schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:14:
[...]

Jeroen3 bedoelt de stroomadapter, niet de display adapter :)
Gebruik je de originele stroomadapter?
Oh sjonge. Oh nee ja de adapter is gewoon de originele ja.

• JanLap12
Yucon schreef op woensdag 20 september 2023 @ 06:47:
Wat zie je in de task manager? Dit krijg je ook als hij ineens als een gek aan het indexeren of iets dergelijks slaat.
Bedoel je dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTqjF2aaytNbBGrwHeD_ZlcFKu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRysricVrdaPkhcsbTt9fy34.jpg?f=fotoalbum_large

• JanLap12
Het is ook niet bepaald een goede laptop
(4 GB RAM) en AMD 30 processor,

maar hij was beduidend sneller.

En eventjes google openen en surfen op het internet kan en mag toch geen 2 GHz aantikken?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Nee, dus kijk eens naar de 'processen' (bovenste tabje, en dan aflopend sorteren op percentage cpu gebruik). Dan zie je wat er loopt dat zoveel vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:08
Ik zie dat de laptop al vier dagen onafgebroken aan staat. Misschien toch nog eens herstarten?

Verder is het inderdaad een zwak toestel. Ik denk dat het ook zo traag aanvoelt omdat het RAM-geheugen volloopt. In je screenshot zie ik staan 82% (2,8 GB) in gebruik. Ik heb ondervonden dat eens je boven de 70-75% gaat, de prestaties snel inzakken. Dus zolang je onder de 2,5 GB aan RAM-gebruikt, zou het toestel vlot moeten werken. Maar met Windows 10 of 11 zit je daar echt heel snel aan.

• JanLap12
Yucon schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:48:
[...]

Nee, dus kijk eens naar de 'processen' (bovenste tabje, en dan aflopend sorteren op percentage cpu gebruik). Dan zie je wat er loopt dat zoveel vraagt.
Oh yes. Ik snap het. Ik heb er een schermafbeelding van gemaakt. Het verbaast me werkelijk hoeveel de simpelste zaken enorm veel vragen. Hoe is dit te verminderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IElSmFgEANlxm9L4IMlUcEv8lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYFNo2qyF9GDRrzmvCW7BpPq.jpg?f=fotoalbum_large

• JanLap12
LievenD schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:53:
Ik zie dat de laptop al vier dagen onafgebroken aan staat. Misschien toch nog eens herstarten?

Verder is het inderdaad een zwak toestel. Ik denk dat het ook zo traag aanvoelt omdat het RAM-geheugen volloopt. In je screenshot zie ik staan 82% (2,8 GB) in gebruik. Ik heb ondervonden dat eens je boven de 70-75% gaat, de prestaties snel inzakken. Dus zolang je onder de 2,5 GB aan RAM-gebruikt, zou het toestel vlot moeten werken. Maar met Windows 10 of 11 zit je daar echt heel snel aan.
Kan het te maken hebben met de switch naar Windows 11? Naja eigenlijk was hij daarvoor al enorm traag geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Die antimalware executable is een update van iets van windows. De meer technisch onderlegde tweakertjes kunnen het vast beter uitleggen, maar als dat ding draait is het normaal dat je dat behoorlijk merkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 20-09-2023 19:13 ]

Pagina: 1