Noobvraag: Bestaan magneet-schakelaars?

Pagina: 1
Acties:

• Bushdoctor
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-09-2023
Goeiedag,

Ik ben bezig om een zogenaamde Geocache (soort van puzzeldoos) te ontwerpen, maar ik weet helaas niks van de meest simpele elektronische mogelijkheden.
Mijn vraag is: Bestaan er (kleine) schakelaars die ik achter een plaatje hout van ongeveer 5mm kan plaatsen, en die door een magneet geactiveerd kunnen worden en dan ook geactiveerd blijven zolang de magneet op die schakelaar zit?

Zou iemand me daar een voorbeeld van kunnen linken aub.
Hartelijk dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-09 23:41

Klippy

Still Game

Ik snap niet 100% waar je die magneet wil plaatsen, maar zoek eens op de term "reedcontact", misschien komt dat in de buurt van wat je zoekt. Zijn er in verschillende vormen en simpele uitvoeringen kan je schakelen met een losse magneet. Het is eigenlijk gewoon een draadje in een (glazen) buisje.

Edit: Meteen de Wikipedia link er maar bij Wikipedia: Reedcontact

[ Voor 17% gewijzigd door Klippy op 20-09-2023 01:04 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Even op Google zoeken naar: Magnet activated switch. Dan krijg je gelijk zat resultaten zoals de Reed Switches.

Edit: A reed switch is an electrical switch that is activated by the presence or absence of a magnetic field.

[ Voor 33% gewijzigd door PilatuS op 20-09-2023 01:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bushdoctor
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-09-2023
Wow, dank jullie voor de snelle reacties.
Ik had inderdaad iets gevonden met de naam Reed-switch, maar kon niet concluderen of dat het juiste item was.

Mijn bedoeling is dat de schakelaar binnen in een houten doos zit en dat er van buiten een magneet op de juiste plek tegenaan gehouden moet worden om die schakelaar te activeren. (Zodat er een lampje gaat branden). Uit jullie antwoorden begrijp ik dat dat dus mogelijk is met een Reed-switch. Zeer goed. Bedankt!

[ Voor 13% gewijzigd door Bushdoctor op 20-09-2023 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:55
Bij een Reed-contact mag je wel even kijken of je een goede versie neemt. Sommige reedcontacten kunnen niet tegen lang "gesloten" blijven. Dan blijven ze kleven en gaan dus niet meer terug als het magneetje weg gaat. Daar moet je even op letten. En even op de positie of je juist open is of dat deze dicht getrokken moet worden.

[ Voor 39% gewijzigd door RonnieKo op 26-09-2023 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:20

Illusion

(the art of)

Reed is wat ouderwets. Tegenwoordig worden daarvoor Hall-sensoren gebruikt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 11:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Illusion schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:00:
Reed is wat ouderwets. Tegenwoordig worden daarvoor Hall-sensoren gebruikt.
Klopt, maar met een reedschakelaar kan je direct een relais of een lampje aansturen. Met een HALL sensor komt er wat electronica bij kijken waarbij ik van de topicstarter de indruk heeft dat hij daar geen weet van heeft.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

@Illusion @memphis dat wilde ik ook net gaan posten ;-P
Met een HALL sensor komt er wat electronica bij kijken waarbij ik van de topicstarter de indruk heeft dat hij daar geen weet van heeft.
Dat maakt het weer complexer.

Voor een lampje/ledje is misschien een reed contact handiger. Die is wel van glas.
Dus niet ergens in proppen. Want dan breekt er zo een pootje af.
Je hebt ze ook die al in een behuizing zitten. Bedraad en al. Die worden in oa alarmsystemen gebruikt.

Dit soort magnetisch te activeren schakelingen worden onder andere toegepast in escape rooms.
Voorbeeld: Magnetic sensor

@Bushdoctor Modulair werken. Stap voor stap de (elektronica) onderdelen samenvoegen tot een werkende schakeling.
Voeding(batterij), schakelaar(reedcontact/Hall-sensor), lampje. Dat kan eventueel met kroonsteentjes
aan elkaar geknoopt worden.

[ Voor 45% gewijzigd door pentode op 26-09-2023 20:52 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09 12:06
@pentode Er zijn ook Hall-sensoren met Schmitt-trigger dan is het icm. een transistor al een stuk eenvoudiger te implementeren voor TS.

Een aantal andere vragen die mij bij geocaching te binnen schoten: Wat wil je ermee gaan schakelen? Voor een luikje o.i.d. met een elektromagneet heb je best wat stroom nodig. Sommige reed schakelaars zijn daar niet geschikt voor. En hoe regel je de voeding? Als het lang op een batterij of accu moet blijven werken is stroomgebruik wel een complicerende factor.

Edit: Excuus, niet goed gelezen |:(

[ Voor 4% gewijzigd door TorxWorx op 26-09-2023 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 11:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

TorxWorx schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:01:
Wat wil je ermee gaan schakelen? Voor een luikje o.i.d. met een elektromagneet heb je best wat stroom nodig.
Was al aangegeven
Bushdoctor schreef op woensdag 20 september 2023 @ 01:06:
Mijn bedoeling is dat de schakelaar binnen in een houten doos zit en dat er van buiten een magneet op de juiste plek tegenaan gehouden moet worden om die schakelaar te activeren. (Zodat er een lampje gaat branden). Uit jullie antwoorden begrijp ik dat dat dus mogelijk is met een Reed-switch. Zeer goed. Bedankt!

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1