Fibaro dimmer 2 in een kruisschakeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-08 12:47
Beste tweakers,

In ons huis wil ik één lamp dimmen op 3 verschillende plekken (en dus met 3 schakelaars). Hiervoor is een kruisschakeling bedacht (wisselschakelaar - kruisschakelaar - wisselschakelaar). Dit is een uitbreiding op de standaard hotelschakeling.

Mijn vraag is of het mogelijk is om in deze setup een fibaro dimmer 2 op te nemen, zodat ik deze lamp zowel fysiek als via domotica kan sturen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand hier een schakelschema voor?

[ Voor 11% gewijzigd door Rien43 op 19-09-2023 22:52 ]

Alle reacties

• Rien43
Niemand?

Verwijderd

Je kunt zoveel pulsdrukkers aansluiten op een Dimmer 2 als je maar zou willen. Je kunt er ook 8 doen, als je wil. Je hebt geen hotel- of kruisschakelingen meer nodig.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zie alleen dat bij de Fibaro Dimmer 2 de schakelaars wel volledig gescheiden moeten zijn. Deze mogen dus niet aan L verbonden liggen maar moeten tussen S1 (of S2) en Sx zitten. Je zult dus altijd twee draden moeten trekken tussen de module en de schakelaar. Maar dan is werken met pulsdrukkers wel erg makkelijk om er meer te kunnen gebruiken.

• Rien43
Als ik kijk naar onderstaand diagram van Fibaro, dan zal de middelste van de 3 schakelaars uitgevoerd moeten worden als een kruisschakelaar. Dan zal ik dus tussen de 3 schakelaars 2 schakeldraden moeten trekken, waarbij de eerste schakelaar wordt gevoed door de fase (bruine draad). In hoeverre kan dit schema uitgevoerd worden met pulsdrukkers (bestaan er pulsdrukkers die kunnen fungeren als kruisschakelaar)?

Afbeeldingslocatie: https://manuals.fibaro.com/wp-content/uploads/2015/09/install1-4.png

Maak ik uit jullie reacties op dat er ook een optie is om 3 pulsdrukkers parallel te verbinden met de Fibaro Dimmer 2? Dus vanuit elke pulsdrukker 1 schakeldraad naar de Fibaro Dimmer 2, waarbij deze d.m.v. een lasklem met 1 schakeldraad wordt verbonden met de dimmer module?

Edit: Ik zag ook deze diagram in de manual staan. Hierbij worden alle afgaande schakeldraden van de pulsdrukkers gecombineerd en verbonden met de dimmer module.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6aGJepxnf3MMt6YQSz2ps2I6olU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WDGghJZgTNNIfeN0AIPRl3jG.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij is dit exact wat ik wil.

[ Voor 30% gewijzigd door Rien43 op 21-09-2023 10:39 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rien43 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:24:
Als ik kijk naar onderstaand diagram van Fibaro, dan zal de middelste van de 3 schakelaars uitgevoerd moeten worden als een kruisschakelaar.
Is hij in het schema al. Alleen is de tekenwijze niet zoals wij meestal een wisselschakelaar tekenen. Maar goed, effect is gelijk.
waarbij de eerste schakelaar wordt gevoed door de fase (bruine draad).
Dat mag dus NIET. De schakelaar moeten geïsoleerd, de eerste schakelaar moet je uit Sx voeden. Dat maakt dus dat je een extra draad moet trekken
Edit: Ik zag ook deze diagram in de manual staan. Hierbij worden alle afgaande schakeldraden van de pulsdrukkers gecombineerd en verbonden met de dimmer module.

[Afbeelding]

Volgens mij is dit exact wat ik wil.
Dat is wel makkelijker. Maar ook hier, alles voeden uit Sx ofwel (dezelfde) twee draden naar alle pulsdrukkers trekken. Alle pulsdrukkers komen dan gewoon parallel.

• twimj
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:10
Ik heb hier "Wiring diagram no. 4" een tijd lang werkend gehad. Je mist dan wel de mogelijkheid om met de knoppen het dim niveau aan te passen. Dus als "Wiring diagram no. 5" kan, dan zou ik daar zeker voor kiezen.
Pagina: 1