Tuin huis knutsel virtualisatie op een oudere PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-08 20:48
Vraag: welke setup raden jullie aan om meerdere VM's op een oudere PC thuis te runnen?
De wens is om de volgende functionaliteit te bieden
*windows disk shares (welke andere winpc's gebruiken)
*te beheren op afstand (ergens een andere PC op het LAN)
*backups van de shares
*misschien een webserver
*enkele linux develop virtuele machines welke ik af en toe aanzet, aanspreek via RDP en daarna weer laat slapen
Een 6 jaar oude PC met enkele schijven kan ik hiervoor aanwenden. Zelf heb ik weinig ervaring met virtualisatie, maar wel wat linux ervaring.
Ik bedacht dat ESXi kon gebruikt worden hiervoor. Op het forum hier heb ik het bestaan van proxmox ontdekt.
Wat is de meest valabele opzet naar jullie ervaring?

Beste antwoord (via Punkie op 26-09-2023 16:40)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Proxmox is een beetje de moderne en freemium variant van ESXi. ESXi heeft nog wel nut in bepaalde enterprise situaties maar Proxmox draait lekker en is makkelijk op te zetten.

Voor shares zou ik gewoon een SMB share gebruiken, dat hoeft niet op dezelfde PC.

Of het hele virtualisatieverhaal interessant is moet je denk ik zelf ervaren, reken er in ieder geval op dat je voor iedere VM een videokaart in het systeem moet hebben of op afstand moet zorgen dat de VM die een videokaart gebruikt afgesloten wordt voor dat deze omgehangen kan worden om een andere VM op te starten. Virtualisatie van desktopomgevingen op puur CPU is nog altijd erg langzaam, leuk voor een spelletje of applicatie waar je Windows XP voor nodig hebt maar voor een volledige developmentomgeving bijna niet te doen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Proxmox is een beetje de moderne en freemium variant van ESXi. ESXi heeft nog wel nut in bepaalde enterprise situaties maar Proxmox draait lekker en is makkelijk op te zetten.

Voor shares zou ik gewoon een SMB share gebruiken, dat hoeft niet op dezelfde PC.

Of het hele virtualisatieverhaal interessant is moet je denk ik zelf ervaren, reken er in ieder geval op dat je voor iedere VM een videokaart in het systeem moet hebben of op afstand moet zorgen dat de VM die een videokaart gebruikt afgesloten wordt voor dat deze omgehangen kan worden om een andere VM op te starten. Virtualisatie van desktopomgevingen op puur CPU is nog altijd erg langzaam, leuk voor een spelletje of applicatie waar je Windows XP voor nodig hebt maar voor een volledige developmentomgeving bijna niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-08 20:48
Op dit moment heb ik enkele van die desktop + dev tools VM's maar die werken via VMware of hyperV op een windows host. Veel meer dan een DB, IDE en compiler heb ik niet nodig.