Beste mede-tweakers,
Afgelopen voorjaar hebben wij tijdens het uitvoeren van allerlei werkzaamheden in ons jaren 60 woning besloten ook een WTW aan te laten leggen omdat de plafons+vloeren toch open lagen. Vanwege levertijd heeft de aannemer ipv een Orcon Hleathline hrc 300 een HRU 350 geinstalleerd. Prima tot hier.
Na de installatie vond ik het al een een luchtje hebben (zag er chaotisch uit, CO2 meter was er niet etc). Nu een paar maanden later erger ik me toch gigantisch aan het geluid van de WTW veroorzaakt. Ik ben het eea gaan meten en de gebruikte materialen lijken mij niet toereikend om een gzond leefklimaat te creeren.
Hieronder wat gegevens.
Welke WTW hangt er: HRU 350 LR
Materiaal: Luchtverdeelkasten (2x) van Ubbink en 90mm buizen van Ubbink.
Een RH (douche) en CO2 meter (slaapkamer) zijn gekoppeld en staan in auto-mode. Met name 's nachts is het vervelend als de WTW opschakeld naar stand 2 om wat frisse lucht toe te voeren om de CO2 te compenseren.
Wat denk ik dat er mis is:
1) De gebruikte buizen zijn te klein om genoeg (verse) lucht te kunnen verplaatsen
2) De 'chaos' aan buizen (en het ombouwen?) van de toevoeg zorgt ervoor dat er meer geluid wordt gecreerd.
Gegevens over het huis/ruimten
Foto's voor extra inspiratie en context.
Plattegrond ter indicatie.
:strip_exif()/f/image/2vERWxOHSeWZshN4WJOiEyWy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E39xvV7voCFLS106ilSKzhyo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5IaLpi4kweu6bI9kFMDQ7ix7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gza3uWec7q2Ac70ZgwVFfmO8.jpg?f=fotoalbum_large)
ps. Het is ook een klein opslaghok
Afgelopen voorjaar hebben wij tijdens het uitvoeren van allerlei werkzaamheden in ons jaren 60 woning besloten ook een WTW aan te laten leggen omdat de plafons+vloeren toch open lagen. Vanwege levertijd heeft de aannemer ipv een Orcon Hleathline hrc 300 een HRU 350 geinstalleerd. Prima tot hier.
Na de installatie vond ik het al een een luchtje hebben (zag er chaotisch uit, CO2 meter was er niet etc). Nu een paar maanden later erger ik me toch gigantisch aan het geluid van de WTW veroorzaakt. Ik ben het eea gaan meten en de gebruikte materialen lijken mij niet toereikend om een gzond leefklimaat te creeren.
Hieronder wat gegevens.
Welke WTW hangt er: HRU 350 LR
Materiaal: Luchtverdeelkasten (2x) van Ubbink en 90mm buizen van Ubbink.
Een RH (douche) en CO2 meter (slaapkamer) zijn gekoppeld en staan in auto-mode. Met name 's nachts is het vervelend als de WTW opschakeld naar stand 2 om wat frisse lucht toe te voeren om de CO2 te compenseren.
Wat denk ik dat er mis is:
1) De gebruikte buizen zijn te klein om genoeg (verse) lucht te kunnen verplaatsen
2) De 'chaos' aan buizen (en het ombouwen?) van de toevoeg zorgt ervoor dat er meer geluid wordt gecreerd.
Gegevens over het huis/ruimten
- Beneden (volledig open)
- Woonkamer+keuken+eethoek: 55m2
- 3x toevoer
- 2x afvoer + 1x afvoer WC
- Slaapakamer ±18m2
- 1x toevoerventiel
- Badkamer (7.2m2)
- 2x afvoerventiel
- Gastenkamer (7m2 - geen ventiel - wel kast met WTW)
Foto's voor extra inspiratie en context.
Plattegrond ter indicatie.
:strip_exif()/f/image/2vERWxOHSeWZshN4WJOiEyWy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E39xvV7voCFLS106ilSKzhyo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5IaLpi4kweu6bI9kFMDQ7ix7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gza3uWec7q2Ac70ZgwVFfmO8.jpg?f=fotoalbum_large)
ps. Het is ook een klein opslaghok