Is mijn WTW ondergedimensioneerd aangelegd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 12:18
Beste mede-tweakers,

Afgelopen voorjaar hebben wij tijdens het uitvoeren van allerlei werkzaamheden in ons jaren 60 woning besloten ook een WTW aan te laten leggen omdat de plafons+vloeren toch open lagen. Vanwege levertijd heeft de aannemer ipv een Orcon Hleathline hrc 300 een HRU 350 geinstalleerd. Prima tot hier.

Na de installatie vond ik het al een een luchtje hebben (zag er chaotisch uit, CO2 meter was er niet etc). Nu een paar maanden later erger ik me toch gigantisch aan het geluid van de WTW veroorzaakt. Ik ben het eea gaan meten en de gebruikte materialen lijken mij niet toereikend om een gzond leefklimaat te creeren.

Hieronder wat gegevens.

Welke WTW hangt er: HRU 350 LR
Materiaal: Luchtverdeelkasten (2x) van Ubbink en 90mm buizen van Ubbink.
Een RH (douche) en CO2 meter (slaapkamer) zijn gekoppeld en staan in auto-mode. Met name 's nachts is het vervelend als de WTW opschakeld naar stand 2 om wat frisse lucht toe te voeren om de CO2 te compenseren.

Wat denk ik dat er mis is:
1) De gebruikte buizen zijn te klein om genoeg (verse) lucht te kunnen verplaatsen
2) De 'chaos' aan buizen (en het ombouwen?) van de toevoeg zorgt ervoor dat er meer geluid wordt gecreerd.

Gegevens over het huis/ruimten
  • Beneden (volledig open)
  • Woonkamer+keuken+eethoek: 55m2
  • 3x toevoer
  • 2x afvoer + 1x afvoer WC
Boven
  • Slaapakamer ±18m2
  • 1x toevoerventiel
  • Badkamer (7.2m2)
  • 2x afvoerventiel
  • Gastenkamer (7m2 - geen ventiel - wel kast met WTW)
Hoe kan ik zorgen dat het geluid minder word en we dus wel kunnen slapen met een 'fatsoenlijk' geluid.

Foto's voor extra inspiratie en context.
Plattegrond ter indicatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SeP_QWAJlLCbszEs-sIr7g_zhsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vERWxOHSeWZshN4WJOiEyWy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgz2Jgl1OJsnzOaFzgJLUuTXMyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E39xvV7voCFLS106ilSKzhyo.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhEodLXzz1Ym84zuPioHOvIYIv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5IaLpi4kweu6bI9kFMDQ7ix7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rszQM-kfAxlDYni0C6z5M2xoCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gza3uWec7q2Ac70ZgwVFfmO8.jpg?f=fotoalbum_large
ps. Het is ook een klein opslaghok :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wie zijn we? Maw hoeveel personen in welke ruimtes?

Wat zijn je gemeten CO2 waardes?

Op welke debieten zijn de ventielen afgeregeld? Of zijn ze dat niet? Heb je iets van inregel/ontwerpdocumentatie ontvangen?

Je geeft aan eea gemeten te hebben? Wat? En waarom lijkt je dat niet toereikend?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 19:09

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Waar in de slaapkamer zit die CO2 sensor?

Je hebt geen deuren getekend, maar het lijkt er op dat je verse lucht snel uit je kamer vertrekt, zonder goed te circuleren in de kamer.

Het zou kunnen dat je ligt te slapen, CO2 gaat omhoog, Maar wordt niet goed gereduceerd omdat de flow niet in de buurt van de sensor komt. Dus dan gaat ie harder.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
jassie256 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:44:
Wat denk ik dat er mis is:
1) De gebruikte buizen zijn te klein om genoeg (verse) lucht te kunnen verplaatsen
2) De 'chaos' aan buizen (en het ombouwen?) van de toevoeg zorgt ervoor dat er meer geluid wordt gecreerd.
Je hebt buizen die volgens de site 48m³/h doen, die heb je 4 inblaas en 4 uitblaas.
Je haalt daarmee de 200m³/h nog niet eens, dat is niet erg veel.

Overigens heb je de verkeerde verdeelboxen in je link, die zijn namelijk 100/125mm, terwijl ik op de foto de variant zie met 100-180mm aansluitingen.

Ik zie weleens 2 buizen per inblaas of afzuigventiel bij dit type buis, zodat je 75+m³/h per punt kunt halen. Dan zit je meteen op 300m³/h. En je kunt meer afzuigen (het geluid verdwijnt in de buis) dan inblazen, dus meestal heb je nog iets meer inblaas ventielen. Ook heb je dan vaak een verdeler per verdieping.
Je lijkt nogal karig bedeeld qua buizen & verdelers.

Je zou de HRU350 nog wel wat kunnen terugschroeven, je zou de aansluiting aan de bovenkant kunnen gebruiken om niet zo'n hele lange buis van onderaf te hebben. Ook zou je nog een inblaas kunnen maken in de logeerkamer en afzuig boven aan de trap. Dan krijgt de unit misschien wat meer lucht (pun intended).
Maar je zit volgens mij ver weg van een ideale situatie.

Misschien een idee om ook eens te kijken naar een anemometer, zodat je de inregeling beter kunt krijgen, zodat je het huidige systeem alvast optimaal gebruikt.

Ps. Heb je nog een foto van je ventielen?

[ Voor 9% gewijzigd door TheGhostInc op 20-09-2023 01:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
In een ander topic is je destijds al aangeraden om zo'n ding op zolder te hangen ivm geluid. Als je hem dan toch vervolgens anderhalve meter van je slaapkamer ophangt, in een kast met MDF 'deuren' dan was dit natuurlijk wel te verwachten want het geluid zal hoofdzakelijk komen van de WTW unit en niet van de lucht die door de buizen stroomt.

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

jassie256 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:44:
Hoe kan ik zorgen dat het geluid minder word en we dus wel kunnen slapen met een 'fatsoenlijk' geluid.
- Dikkere deuren voor het hok
- Geluidswerende foam op de deur plakken (denk aan brandveiligheid)
- Deur rubbers toevoegen voor de kozijnen van de deuren (als dat mogelijk is)
- lagere standen gebruiken op WTW, en dan nadelige effecten v.w.b. luchtkwaliteit accepteren.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Staat het ventiel wel ver genoeg open op de slaapkamer? Voor een goed binnenklimaat wanneer je met 2 personen ligt de slapen heb je in de slaapkamer zo'n 60 m3 per uur aan verversing nodig.
Maar wanneer dit ventiel geknepen is, of recht naar de deur blaast dan zal de WTW hard moeten werken om die 60 kuub daadwerkelijk IN de kamer te krijgen.

Heb je de flow in de slaapkamer gemeten met een anemometer?

Mocht je een open trap hebben, en de lucht altijd 24/7 van de slaapkamer naar de huiskamer kan stromen dan kun je ook overwegen om het inblaasventiel beneden sterk te knijpen, en in de slaapkamer het echt vol open te zetten. Dan stroomt de lucht van de slaapkamer naar de keuken toe. Dan heb je 's nachts schone lucht in de slaapkamer die (deels) in de keuken wordt afgevoerd. De huiskamer en slaapkamer staan dat qua luchtstroom in serie, ipv parallel. Overdag is de slaapkamer leeg, en gaat de ingeblazen lucht schoon naar beneden toe. Dan hoeft de WTW minder hard te werken en heb je nog steeds een goed binnenklimaat overdag en 's nachts in huis. 's Nachts heb je nu veel verversing beneden wat niet nodig is (je slaapt immers), terwijl overdag het grote debiet in de slaapkamer niet nodig is.

7400 Wp op het dak

• jassie256
Theo schreef op donderdag 21 september 2023 @ 07:24:
Staat het ventiel wel ver genoeg open op de slaapkamer?
Heb je de flow in de slaapkamer gemeten met een anemometer?

Mocht je een open trap hebben, en de lucht altijd 24/7 van de slaapkamer naar de huiskamer kan stromen dan kun je ook overwegen om het inblaasventiel beneden sterk te knijpen, en in de slaapkamer het echt vol open te zetten.
Ja - ventiel staat volledig open beneden juist iets geknepen. (Zie hieronder de gemeten resultaten).
Ja trap is open en dit was ook een van mijn ideen.
bbbrumbrum schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:15:
Wie zijn we? Maw hoeveel personen in welke ruimtes?
Wat zijn je gemeten CO2 waardes?
Op welke debieten zijn de ventielen afgeregeld? Of zijn ze dat niet? Heb je iets van inregel/ontwerpdocumentatie ontvangen?
Je geeft aan eea gemeten te hebben? Wat? En waarom lijkt je dat niet toereikend?
2 personen - had ik erbij kunnen vermelden ja :P
CO2 waardes stijgen tot 1000-1200 gedurende de nacht waarbij de ventilatie aanschiet en het naar beneden krijgt. Echter dus met het gevolg dat we wakker worden en ons irriteren aan de ventilatie.
Goed afgeregeld is er dus (nog) niets. Wel heb ik een anemometer waarbij ik de resultaten hieronder deel.
AtomicShockwave schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:21:
Waar in de slaapkamer zit die CO2 sensor?
De CO2 sensor van ITHO staat diagonaal weg van het inblaasventiel. inblaasventiel zit boven de deur die snachts dichtzit, aan de overloop met de trap.
TheGhostInc schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:58:
[...]

Je hebt buizen die volgens de site 48m³/h doen, die heb je 4 inblaas en 4 uitblaas.
Je haalt daarmee de 200m³/h nog niet eens, dat is niet erg veel.

Overigens heb je de verkeerde verdeelboxen in je link, die zijn namelijk 100/125mm, terwijl ik op de foto de variant zie met 100-180mm aansluitingen.

Ik zie weleens 2 buizen per inblaas of afzuigventiel bij dit type buis, zodat je 75+m³/h per punt kunt halen. Dan zit je meteen op 300m³/h. En je kunt meer afzuigen (het geluid verdwijnt in de buis) dan inblazen, dus meestal heb je nog iets meer inblaas ventielen. Ook heb je dan vaak een verdeler per verdieping.
Je lijkt nogal karig bedeeld qua buizen & verdelers.

Je zou de HRU350 nog wel wat kunnen terugschroeven, je zou de aansluiting aan de bovenkant kunnen gebruiken om niet zo'n hele lange buis van onderaf te hebben. Ook zou je nog een inblaas kunnen maken in de logeerkamer en afzuig boven aan de trap. Dan krijgt de unit misschien wat meer lucht (pun intended).
Maar je zit volgens mij ver weg van een ideale situatie.

Misschien een idee om ook eens te kijken naar een anemometer, zodat je de inregeling beter kunt krijgen, zodat je het huidige systeem alvast optimaal gebruikt.

Ps. Heb je nog een foto van je ventielen?
Ventielen zijn verschillende varianten - voeg een foto van de "meest voorkomende" toen aan de beginpost. Wat me opvalt is dat ze niet volledig dicht te knijpen zijn. Is dat normaal?
DIt is een van de ventielen die ik zelf heb aangeschaft omdat de aannemer er 2 was vergeten.
Extra afzuiging was er bij de CV+washok (onder de trap/in trapkast) maar deze hier daar los zonder ventiel. Deze kan ik weer terug monteren maar deze buis (90mm) zorgde ervoor dat toevoer verse lucht naar de verdeelkast niet goed aangesloten kon worden...
Deze berekening had ik ook gemaakt inderdaad. Daardoor werd ik dus ook ongelukkig.
ouweklimgeit schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:04:
In een ander topic is je destijds al aangeraden om zo'n ding op zolder te hangen ivm geluid. ..
kevlar01 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:23:
[...]
- lagere standen gebruiken op WTW, en dan nadelige effecten v.w.b. luchtkwaliteit accepteren.
Het geluid is niet de WTW zelf maar met name het zoemende tornado geluid. De afzuiging van de Bora op stand 6/7 maakt veel minder geluid van wanneer er iemand staat te douchen.

Wat ik heb gemeten tijdens aanslaan bij douchen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3F-M5II15Q9x5V2cLT3NXg4GjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AmP3E7FeROIcG8RLyRV5qjW4.png?f=fotoalbum_large

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 21:17
Nog twee extra opties om te onderzoeken: die 180 graden bocht linksonder is echt veel te krap; dat soort bochten zorgen er voor dat de ventilator veel harder moet werken om het debiet te halen. De kast is krap, maar misschien kun je in elk geval proberen of het uit maakt als ie wat ruimer loopt. Het kan ook dat 1 van de ventilatoren aanloopt; van mijn hru 350 liep 1 fan tegen de behuizing aan en is onder garantie vervangen door Itho (ze sturen dan een hele nieuwe binnenunit). De nieuwe loopt overigens ook niet perfect, niet goed gebalanceerd denk ik. Effect is dat de unit zelf relatief veel geluid maakt en dat wordt doorgegeven door de buizen. Als je de binnenunit er uit trekt (zie installatie handleiding) dan kun je met de hand de fans draaien en kijken of ze soepel lopen.

• jassie256
itsjohan schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:31:
Nog twee extra opties om te onderzoeken: die 180 graden bocht linksonder is echt veel te krap; dat soort bochten zorgen er voor dat de ventilator veel harder moet werken om het debiet te halen. De kast is krap, maar misschien kun je in elk geval proberen of het uit maakt als ie wat ruimer loopt. Het kan ook dat 1 van de ventilatoren aanloopt; van mijn hru 350 liep 1 fan tegen de behuizing aan en is onder garantie vervangen door Itho (ze sturen dan een hele nieuwe binnenunit). De nieuwe loopt overigens ook niet perfect, niet goed gebalanceerd denk ik. Effect is dat de unit zelf relatief veel geluid maakt en dat wordt doorgegeven door de buizen. Als je de binnenunit er uit trekt (zie installatie handleiding) dan kun je met de hand de fans draaien en kijken of ze soepel lopen.
Dank voor de reactie. Zal het eens proberen. Echter vind ik de machine zelf dus relatief weinig geluid maken. Ook bij volle toeren. Zelf ben ik ook bang dat die gekke slang de hoofdoorzaak is.
Pagina: 1