Ubuntu Server setup op hardware raid mislukt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 14:06
Op een relatief oude SuperMicro CSE-815 met X10SLM+-LN4F moederbord, wil ik op een hardware raid 1 setup Ubuntu Server 22 installeren. Ik kan via de onboard raid manager een raid 1 volume aanmaken over twee disks. Daarna boot ik de Ubuntu iso vanaf een usb stick, maar bij de diskmanager in de Ubuntu setup laat hij gewoon beide schijven zien, ipv 1 raid volume.

Wanneer ik vervolgens 1 schijf kies hangt de setup en moet ik opnieuw beginnen.

Verwijder ik het raid volume, dan kan ik wel gewoon de ubuntu setup afronden.

Iemand hier die me een zetje in de juiste richting kan geven?

Groetjes

Beste antwoord (via Nhz op 20-09-2023 01:28)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:48
Ik noem dat geen hardware raid, maar software raid.
Je moet de Intel Rapid Storage Technology drivers installeren om deze feature te gebruiken.

Gezien je Ubuntu gebruikt, zou ik eerder Linux software RAID gaan doen en de Intel spullen links liggen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:48
Ik noem dat geen hardware raid, maar software raid.
Je moet de Intel Rapid Storage Technology drivers installeren om deze feature te gebruiken.

Gezien je Ubuntu gebruikt, zou ik eerder Linux software RAID gaan doen en de Intel spullen links liggen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:08

BCC

Inderdaad, zolang je geen raid 5 of 6 doet maar enkel mirror Raid zou ik het ook via Linux doen - vaak sneller, flexibeler en als het klapt werkt het in elke andere Linux bak.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat men hierboven zegt. Als je echt een hardware RAID had, zou je niet de disks separaat zien. Genoeg RAID controllers dat doet lijken of het hardware RAID is, maar eigenlijk helemaal niet is en dat kan afhankelijk van de kaart zelfs een hap uit je performance halen tov software RAID van het OS zelf. Voor Linux is dat mdraid zeg ik even uit m'n hoofd.

Lang geleden, toen ik nog op het HBO zat, had onze studentengroepje een server waar ook een RAID kaart in zat. Die als zodanig gebruiken gaf minder IOPS/performance dan wanneer er software RAID werd gebruikt van Linux en de disks gewoon als JBOD werden aangeboden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 19:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De Linux dmraid kernel-module kan arrays aangemaakt door Intel RST gebruiken en op die manier kan je zonder de RST-drivers toch RAID uitvoeren. Ik zou er evenwel niet aan beginnen. Ofwel je neemt een echte hardware-RAID (een Supermicro AOC-S2308L of AOC-S3008L is een goede en goedkope keus), of neem Linux software-RAID met mdadm.

Het probleem met RST, hetzij via native drivers of dmraid, is dat zo weinig mensen dat gebruiken dat je alles kan verwachten. En met de betrouwbaarheid van opslagmedia moet je geen enkel risico nemen. Je gebruikt tenslotte RAID om de betrouwbaarheid te verhogen.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 14:06
Heldere antwoorden. Thanks!

Deze mag op slot. :)

Groetjes

Pagina: 1