Stopcontact met schakelaar vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna991
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-02 13:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqR-hwtr5cxSXalJLpgS4QOQfCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OT0gnfQ2SPjWFYReozxjfaIJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil dit kapotte stopcontact met schakelaar vervangen.

Kan dat met deze? Knopje zit bij deze helaas aan de andere kant. Kan er nog geen vinden met 't knopje aan de goede kant.
https://www.gamma.nl/asso...CpDAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Zou natuurlijk liever 'n geaard stopcontact plaatsen maar ik denk niet dat de stroomaansluiting geaard is toch? Dat het zeg maar geen zin heeft om er 'n geaard stopcontact op te zetten als er geen 'aarde op de aansluiting zit'. Zeg ik als noob.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:47
Als je 'm andersom monteert zit het knopje aan de goede kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@wilke dat dus :-)

@Anna991 en als er geen aardedraad aanwezig is mag je geen eens een geaarde versie plaatsen... iets met schijnveiligheid

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:47
En of aarding kan, dan moet je de oude er af halen en kijken wat voor draden er zijn. Idd waarschijnlijk geen aarde.

Als er een centraaldoos is (midden van het plafond meestal) waar wel aarde is kun je dat wel maken, maar dan moet je alle draden van die centraaldoos naar dit contact opnieuw trekken. Dus trekveer nodig. Niet per se duur, maar het helpt wel als je snapt wat je doet natuurlijk (dus je moet weten wat welke draad doet en hoe je dit met een multimeter kunt checken).

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 19-09-2023 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anna991
Wilke schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:04:
Als je 'm andersom monteert zit het knopje aan de goede kant.
Hahaha goeie.

En nee, inderdaad. Zou er geen geaard stopcontact opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna991
Dat wat nu afgebroken is bij het oude stopcontact, zou bij een nieuw stopcontact weer in orde zijn toch? En dan kan ik het simpelweg vastdraaien met dezelfde schroefjes toch?

Excuses voor mijn noob-heid en grote dank voor jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kun je niet even kijken wat er voor een bekabeling áchter dat ding loopt? Aan de 'Metro' tegels van de achterwand te zien lijkt het me een WCD te zijn welke zich in een keuken bevindt en daarin is rand of pen-aarde meestal al wel voorzien.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 21:46

JME

zeg maar Jamie

Wilke schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:06:
Als er een centraaldoos is (midden van het plafond meestal) waar wel aarde is kun je dat wel maken, maar dan moet je alle draden van die centraaldoos naar dit contact opnieuw trekken. Dus trekveer nodig.
Kan simpeler. Even met z’n tweeën, groep uitzetten (hoofdschakelaar indien onzeker) en schakelaar en centraaldoos openmaken. Eentje trekt bij de schakelaar aan een gekleurde draad, ander kijkt in de centraaldoos welke wiebelt. Dan aan die wiebeldraad twee nieuwe draden vastmaken, eentje zelfde kleur en eentje aardedraad, en dan trek je met de oude draad gewoon twee nieuwe in een keer door de buis. Klusje van 10 minuten en er ligt een aardedraad naast. Mits de centraaldoos geaard is uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna991
De metro tegels hebben we later zelf laten plaatsen.
Toen we het huis kochten merkte de bouwkundige keurder al op dat dat stopcontact helaas niet geaard is.

Dus denk dat dat het ook echt niet is.

Het is een huis uit 1930 dat rond 2013 gerenoveerd is door de vorige bewoners. Neem aan dat ze er dan destijds wel gewoon 'n geaard stopcontact op hadden gezet als er aarde bekabeling achter zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Deze combinaties zijn ook beschikbaar met iets grotere wipschakelaar. Het steekt dan iets meer uit en is anderhalve contactdoos groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
JME schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:16:
[...]

Kan simpeler. Even met z’n tweeën, groep uitzetten (hoofdschakelaar indien onzeker) en schakelaar en centraaldoos openmaken. Eentje trekt bij de schakelaar aan een gekleurde draad, ander kijkt in de centraaldoos welke wiebelt. Dan aan die wiebeldraad twee nieuwe draden vastmaken, eentje zelfde kleur en eentje aardedraad, en dan trek je met de oude draad gewoon twee nieuwe in een keer door de buis. Klusje van 10 minuten en er ligt een aardedraad naast. Mits de centraaldoos geaard is uiteraard.
En mits de buizen een beetje ok zijn. Je zal de eerste niet zijn waarbij de draden losraken of vast komen te zitten zo. Met een trekveer kun je ook duwen ipv alleen trekken.

Dat gezegd hebbende doe ik het vaak wel zo als het soepel voelt. Vanmiddag nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna991
Dat wat nu afgebroken is bij het oude stopcontact, zou bij een nieuw stopcontact weer in orde zijn toch? En dan kan ik het simpelweg vastdraaien met dezelfde schroefjes toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zoals al eerder gevraagd: schroef even open en maak wat foto's van het geheel, duidelijk genoeg zodat kabel kleuren te zien zijn en de bevestigings schroeven ook.

Voor de veiligheid eerst even spanning van die groep halen.

[ Voor 16% gewijzigd door remco_k op 19-09-2023 20:31 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Anna991 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:20:

Er is een (héle goede) rede dat dat soort inbouwmateriaal zonder rand / -pen aarde niet meer verkocht mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-04 14:46
Will_M schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:59:
[...]

Er is een (héle goede) rede dat dat soort inbouwmateriaal zonder rand / -pen aarde niet meer verkocht mag worden.
Lolwat? Ligt gewoon in de winkel hoor. Voorbeeldlinkje staat in de TS.

En er is ook een héle goede reden voor dat dat gewoon verkocht mag worden. Het laatste wat je wilt is een geaard stopcontact waarvan de aarde niet aangesloten is.

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 19-09-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mcDavid schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:05:
[...]

Lolwat? Ligt gewoon in de winkel hoor. Voorbeeldlinkje staat in de TS.

En er is ook een héle goede reden voor dat dat gewoon verkocht mag worden. Het laatste wat je wilt is een geaard stopcontact waarvan de aarde niet aangesloten is.
Spul blijft daarmee nog steeds niet geschikt voor natte ruimtes zoals bijv. keukens.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04 22:40
Will_M schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:08:
[...]

Spul blijft daarmee nog steeds niet geschikt voor natte ruimtes zoals bijv. keukens.... 8)
Hangt erg af van de afstand naar de gootsteen. Waar leg je anders de grens bij j een open keuken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HansMij schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:18:
[...]

Hangt erg af van de afstand naar de gootsteen. Waar leg je anders de grens bij j een open keuken?
IN de centraaldoos >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:22

Managelorian

“This is the workflow.”

Anna991 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:17:
Het is een huis uit 1930 dat rond 2013 gerenoveerd is door de vorige bewoners. Neem aan dat ze er dan destijds wel gewoon 'n geaard stopcontact op hadden gezet als er aarde bekabeling achter zat.
In mijn ervaring is het zeer riskant om aannames te doen wanneer mensen aan hun elektra hebben gewerkt. Met elektra worden de grootste fouten gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Managelorian op 20-09-2023 09:01 ]

Pagina: 1