Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetrusJorgos
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-11-2023
Hey allemaal!

Ik zit nu in mijn een-na-laatste jaar van mijn HBO Bachelor HBO-ICT in Software Engineering en ben een beetje in de war over wat ik hierna moet doen. Ik zou het op prijs stellen als jullie wat advies en inzichten kunnen delen.

Ik overweeg om door te gaan naar een WO Master in Computer Science, maar ik weet niet zeker of dat echt de beste keuze is. Ik bedoel, is het de extra studietijd en moeite waard? Zijn er andere dingen die ik zou moeten overwegen?

Hier zijn een paar dingen waar ik over nadenk:

1. Zijn er ook HBO Masters in de IT?
Ik heb de laatste tijd meer interesse in de onderliggende laag van softwareontwikkeling en overweeg functies als Embedded Systems Engineer of Firmware Engineer. Zijn er HBO Masters die zich richten op deze gebieden?
3. Zijn er andere manieren om mijn vaardigheden te verbeteren zonder nog een paar jaar de schoolbanken in te moeten?
4. Wat zijn de kosten en voordelen van een Master en zijn er bepaalde carrières die ik daarmee kan bereiken?
5. Zijn er coole banen in de softwarewereld waar ik misschien nog niet van heb gehoord en die alleen beschikbaar zijn als je een Master hebt?

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten en ervaringen, dus als iemand hier iets soortgelijks heeft doorgemaakt of gewoon wat advies heeft, deel het alsjeblieft. Alle ideeën zijn welkom!

Bedankt voor jullie hulp, jullie zijn geweldig!

Groetjes,
PetrusJorgos :) :)

[ Voor 5% gewijzigd door PetrusJorgos op 19-09-2023 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-06 20:56
Als je WO-master wil doen, zou je een premaster in je minor semester kunnen overwegen. Dan na het HBO stroom je gelijk door naar een master. Mits je aan de eisen voldoet natuurlijk. Dit kon bij mijn school, dus informeer dit bij je opleiding indien je die stap wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamineslot
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-04 00:19
Hey PetrusJorgos,

Zelf studeer ik ook HBO-ICT, dus hopelijk kan ik je helpen.

Het is geheel afhankelijk van wat jij zelf handig en noodzakelijk vindt. Bij veel hogescholen is het mogelijk om tijdens je minor ruimte een schakelprogramma te doen, waardoor jij geen pre-master hoeft te doen. Als dat niet kan, dan moet je namelijk wel een pre-master doen, wat je geld en tijd kost. Hierna kun je dan gelijk door met je master. (al gezegd door een ander zie ik)

Direct een masterstudie doen na je studie heeft voordelen en nadelen. Het voordeel is dat je nog in het studieritme zit. Het nadeel is dat je nog geen werkervaring hebt, waardoor je de hele praktische insteek van het HBO misschien 'vergeet' of deels 'verliest' als je daar een tijd minder mee bezig bent. Je kunt natuurlijk een bijbaan zoeken naast je master (of zelfs fulltime werken en studeren in deeltijd), maar dat is erg zwaar.

Dan de vraag of het nuttig is voor je. Realiseer je dat een masterstudie aan de universiteit een academische studie is, dus dat is echt heel anders dan het HBO. Je gaat veel onderzoek doen op hoog niveau en zeer complexe theorie leren. Vaak ben je minder met de praktijk bezig. Natuurlijk zitten er ook wel praktische aspecten bij, maar die zijn bij universitaire (master) studies in de minderheid.

Ik betwijfel zelf of een masterstudie echt de allerbeste keuze is. Ik heb er ook over nagedacht, maar ik ga het hoogstwaarschijnlijk niet doen na mijn studie. Een masterstudie is heel erg leuk als je meer geïnteresseerd bent in de theoretische aspecten en bijvoorbeeld erna een PhD wilt gaan doen. Met hoe praktisch software engineering veelal is, vind ik het niet zeer nuttig.

Ook qua arbeidsmarktperspectief is het niet uitzonderlijk nodig. Naar mijn mening hechten bedrijven meer waarde aan goede werkervaring bij toonaangevende bedrijven, ten opzichte van een diploma voor een masterstudie. Voor bepaalde banen kan het zeker handig of zelfs nodig zijn, maar voor een baan softwareontwikkelaar niet zo zeer.

Op het moment dat je al veel werkervaring hebt en er aan toe bent om meer te leren, kun jij ook met je werkgever afspreken dat hij jouw masterstudie betaalt en dat je enkele dagen per week aan je studie kan besteden gedurende werktijd. Hou er dan wel rekening mee dat er aanvullende voorwaarden gelden. Maar dan kan je bijvoorbeeld ook je afstudeertraject bij het bedrijf doen.

Ik zal de vragen die ik nog niet heb beantwoord ook nog even beantwoorden:
1. Zijn er ook HBO Masters in de IT?
Ja. Er zijn masters in verschillende richtingen, ook op HBO-niveau. Welke weet ik niet precies, maar even googlen zou vast en zeker iets moeten opleveren.
2. Zijn er andere manieren om mijn vaardigheden te verbeteren zonder nog een paar jaar de schoolbanken in te moeten?
Werkervaring opdoen. :)
3. Zijn er coole banen in de softwarewereld waar ik misschien nog niet van heb gehoord en die alleen beschikbaar zijn als je een Master hebt?
Ja, denk aan Machine Learning en Data Science. Daar heb je vaak wel een master voor nodig.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik laat aan andere over wat je extra kan met een WO master, maar ik zou dat niet onderschatten.

Wat betreft HBO masters, niet iedereen zal er hetzelfde over denken, maar voor heel veel heb je simpelweg een HBO en een universitaire opleiding. En een HBO master, is een HBO opleiding, geen universiteit. Dus ja, het zijn beide masters, maar veel zullen de HBO masters zien als een mogelijke verdieping, maar niet het niveau van een WO master.

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:59
Als beginnend werkende moet je de uni. Master ook niet onderschatten.
Als programmeur heb je concurrentie van heel de wereld. vooral India.
Zeker bij multinationals.
Met een Master maak je meer kans.
Aan de andere kant moet je wel die kant op willen.
Als je bij een klein bedrijf werkt in de buurt zal die HBO prima zijn.
Met een portfolio kan je altijd doorgroeien naar een multinational of nationaal groter bedrijf.
Die geven dan ook de mogelijkheid vaak om in de avonduren die master alsnog te halen.
Links of of rechtsom je kan er altijd komen, je moet gewoon kiezen wat het beste past bij jezelf op dat moment. De motivatie is belangrijker.

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-06 21:15
Ik denk dat een IT master niet per se meer deuren opent maar dat bepaalde deuren wat makkelijker open gaan.
Als je puur naar het financiele plaatje kijkt dan is het op de korte termijn gunstiger om meteen te werken. Bij een master heb je nog 2-3 jaar geen inkomsten. Wanneer je start met werken na je master dan zal je salaris lager zijn vergeleken met iemand die alleen een bachelor heeft maar wel 2-3 jaar meer werkervaring.
Op de lange termijn zal een master wellicht wel meer opleveren door die deurtjes die makkelijker open gaan maar dat is moeilijk te meten.
Als je eenmaal een jaar of 5 werkt dan kan je je met je werkervaring veel meer onderscheiden (door veel bereikt te hebben) dan een master vs bachelor.
Je kan ook beide doen, starten met werken en parttime een master. Lijkt me alleen wel zwaar.
Verder gaat het er ook om wat je zelf belangrijk vindt om te doen en om te leren. Als je het alleen om de carriere kansen doet dan is het niet zo nodig lijkt mij.

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-06 21:15
TurboNick3 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:34:
Als beginnend werkende moet je de uni. Master ook niet onderschatten.
Als programmeur heb je concurrentie van heel de wereld. vooral India.
Zeker bij multinationals.
Met een Master maak je meer kans.
Aan de andere kant moet je wel die kant op willen.
Als je bij een klein bedrijf werkt in de buurt zal die HBO prima zijn.
Met een portfolio kan je altijd doorgroeien naar een multinational of nationaal groter bedrijf.
Dit is best wel onzin. Welke corporate in Nederland neemt geen software engineers aan omdat ze geen master hebben?
Sterker nog, de best betalende big tech bedrijven letten bijzonder weinig op wat voor papiertje je hebt maar leunen sterk op hun uitdagende assessments en interviews. Als je daar door heen komt dan maakt het ze geen drol uit of je een master hebt of niet. Als dat je ambitie is dan kan je beter een paar maanden fulltime op hacker rank gaan knallen ipv 2 jaar aan een master besteden.

Ik wil overigens niet zeggen dat een master waardeloos is maar om alleen bij een corporate binnen te komen zou ik het niet doen.

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-06 15:16
Ik heb een aantal jaren na afronden van mijn hbo bachelor toch besloten voor een wo master te gaan. Waarom?
Merkte bij solliciteren dat sommige bedrijven toch wel waarde aan het papiertje hechten. Daarnaast heb ik nu nog de tijd om dat te doen.

Voor mij heeft het goed uitgepakt. Ik moest een premaster doen en twee jaar deeltijd master. Maar in de tussentijd heb ik door eerst te werken ervaring opgedaan en nu een werkgever gevonden die mij de tijd geeft en het betaald.

• Lamineslot
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-04 00:19
Er schoot mij nog iets te binnen:
Op het moment dat je een master Computer Science gaat doen, dan ga je héél veel wiskunde moeten bijspijkeren, tenzij je daar tijdens je hbo-opleiding ook mee in aanraking bent gekomen. Bij veel opleidingen is dat niet zo, dus dan moet je in je vrije tijd het niveau behalen van vwo wiskunde B.

Bij een master software engineering komt wiskunde wat minder naar voren, maar alsnog heb je dan best wat vakken met betrekking tot wiskunde.

Mocht je een studie zoeken, dan lijkt me deze wel heel geschikt: https://www.uva.nl/shared...tware-engineering.html?cb. Kijk daar eens rond, kijk of het je aantrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-06 20:56
Lamineslot schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:34:
Er schoot mij nog iets te binnen:
Op het moment dat je een master Computer Science gaat doen, dan ga je héél veel wiskunde moeten bijspijkeren, tenzij je daar tijdens je hbo-opleiding ook mee in aanraking bent gekomen. Bij veel opleidingen is dat niet zo, dus dan moet je in je vrije tijd het niveau behalen van vwo wiskunde B.

Bij een master software engineering komt wiskunde wat minder naar voren, maar alsnog heb je dan best wat vakken met betrekking tot wiskunde.

Mocht je een studie zoeken, dan lijkt me deze wel heel geschikt: https://www.uva.nl/shared...tware-engineering.html?cb. Kijk daar eens rond, kijk of het je aantrekt.
Bij UVA heb je twee master varianten: Computer Science en Software Engineering. Wat is nout het verschil tussen de twee?
Pagina: 1