Simyo te laat met inflatie correctie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:29

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
@arnoudwokke
nieuws: Simyo verhoogt prijzen met 8,4 procent vanwege inflatie

Ik mis hier in dit artikel de invalshoek dat op 19-09 een prijsverhoging aankondigen voor 01-10 te laat is. Volgens de ACM (en ook de eigen AV van Simyo) moet dit 30 dagen van te voren.

Ook is de inflatie in Juni volgens het CBS 5,7% en dat is al over een jaar gerekend. Je kan niet die 12 maanden bij elkaar optellen en dan delen door 12. Zo werken inflatiecijfers niet.

*knip*. Feedback mag, maar dan wel constructief.

[ Voor 31% gewijzigd door rens-br op 19-09-2023 16:05 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-09 20:11

arnoudwokke

Redacteur
Dank! Als er antwoord is, laat het dan weten, dan gaan we daarover publiceren :)

Edit: inmiddels ook zelf contact gezocht met Simyo, ik zal dat nog even verwerken in het artikel :)

[ Voor 39% gewijzigd door arnoudwokke op 20-09-2023 11:38 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
@Raven @arnoudwokke
Ik heb het artikel net gezien. Hebben jullie Simyo ook gevraagd om de exacte uitleg? Want de prijs gaat namelijk wel per 01/10 omhoog en de communicatie heeft op 18/10 / 19/10 plaatsgevonden. Dat ze pas een incasso doen op 23/10 is leuk, maar lijkt mij niet het ijkpunt. Ook de ACM zal hier een mening over hebben.

Ik vind dat jullie e.e.a. iets te makkelijk plaatsen en te weinig kritisch zijn. Sorry.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Ik heb het artikel net gezien. Hebben jullie Simyo ook gevraagd om de exacte uitleg? Want de prijs gaat namelijk wel per 01/10 omhoog en de communicatie heeft op 18/10 / 19/10 plaatsgevonden. Dat ze pas een incasso doen op 23/10 is leuk, maar lijkt mij niet het ijkpunt. Ook de ACM zal hier een mening over hebben.
De hele uitleg staat in het artikel.

Ik ben bang dat juridisch gesproken Simyo in zijn recht staat. ACM zegt over de inflatiecorrectie
Een inflatiecorrectie is een prijsverhoging met een percentage dat elk jaar door het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt vastgesteld. Wil de aanbieder een inflatiecorrectie toepassen? Dan moet dit wel duidelijk in zijn algemene voorwaarden staan. En ook hoe vaak en wanneer hij dat doet. Staat dit duidelijk in de algemene voorwaarden van de aanbieder? Dan kunt u uw abonnement niet om die reden opzeggen.
De termijn van 30 dagen is om klanten te informeren over wijziging van de voorwaarden en om de kans te geven op te zeggen als ze dat willen, zoals ACM schrijft.
Is de wijziging nadelig voor u? Dan mag u het abonnement direct gratis opzeggen. Nadat u bent geïnformeerd door de aanbieder hebt u een maand lang de tijd om op te zeggen.
Maar dit is geen wijziging van de voorwaarden, maar een in de voorwaarden genoemde inflatiecorrectie en Simyo gaat ook niet over de CBS-prijsindex heen. Simyo is natuurlijk gewoon KPN en KPN heeft een prima juridische afdeling die over dit soort dingen denk ik met de ACM overlegd heeft.

Dat is alleen maar mijn inschatting op basis van de informatie die ik heb. Inflatiecorrectie heeft een aparte status bij de ACM en is geen reden om te mogen opzeggen en zit volgens mij, juist omdat hij met datum staat aangekondigd in de voorwaarden, niet onder zaken die een provider een maand van tevoren moet aankondigen.

Dat wil niet zeggen dat ik het netjes vind.

Kijk, je klanten zijn je grootste goed als provider. Prijzen verhogen, zeker door inflatie, kan nodig zijn. Maar áls je dat doet, doe dat dan zo netjes mogelijk. Dus doe het zo vroeg mogelijk en zo duidelijk mogelijk. Simyo heeft dit slecht gedaan, zoveel is duidelijk.
Ik vind dat jullie e.e.a. iets te makkelijk plaatsen en te weinig kritisch zijn. Sorry.
Dit is simpele wederhoor. Ik heb het voorgelegd en het antwoord geciteerd, inclusief alle relevante context. Het is niet aan mij om in een nieuwsartikel een oordeel te vellen. Ik ben geen rechter, zelfs geen jurist. Ik kan vragen stellen - en dat doe ik graag. Ik denk dat jij wilt dat ik ze hard veroordeel in een artikel, maar dan zit je denk ik op de verkeerde site. Oordelen doen we in reviews na uitgebreid testwerk, nieuwsartikelen zijn daar niet voor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:01
Simyo is natuurlijk gewoon KPN en KPN heeft een prima juridische afdeling die over dit soort dingen denk ik met de ACM overlegd heeft.
Met alle respect, maar dit lijkt me nogal kort door de bocht. Ik verwacht niet dat ze daadwerkelijk overleggen met de ACM, maar eerder intern inschatten of ze in de problemen komen. En zelfs dan, of ze kunnen backtracken zonder problemen. Maar daarvoor moet er wel iemand kritische vragen stellen. Het zou fijn zijn als Tweakers.net dat zou doen.

Ik ben ook geen jurist, maar als ik diezelfde tekst op volgorde lees. Dan is het "niet kunnen opzeggen vanwege inflatiecorrectie" een uitzondering op de rest van de tekst, maar de overige verplichtingen waaronder "Hij moet u een maand van te voren informeren over de wijziging." vervallen niet. En de wijziging is een tariefverhoging, niet een factuur. Oftewel ze zijn te laat.

edit:
Correctie op mezelf:
De tekst "En hoeft de aanbieder u ook niet te laten weten dat hij iets wijzigt." staat ook onder het kopje "Wanneer mag ik mijn abonnement niet opzeggen?". Dus in die zin hoeft het niet.

Daarmee is vooral de communicatie van Simyo een beetje brak dat ze vinden dat dit een maand vantevoren is, in plaats van dat ze zeggen dat ze überhaupt geen communicatie verplicht zijn vanwege deze reden.

[ Voor 17% gewijzigd door OnTracK op 20-09-2023 17:21 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Nee hoor, van mij hoef je ze niet hard te veroordelen. Zelf heb ik namelijk niet eens last van deze verhoging, dus het is ook geen persoonlijk issue welke ik heb met Simyo in dit geval. (Mijn abonnement gaat pas volgende week in en valt dus buiten deze verhoging).
Zelf geven jullie aan dat de inflatiecorrectie op 1 oktober ingaat en de communicatie daar over deze week (afgelopen maandag) heeft plaats gevonden. Het feit dat de factuur pas eind oktober komt lijkt mij niet relevant in deze. De communicatie heeft gewoon pas 12 dagen voor de ingangsdatum plaats gevonden. Dat zijn gewoon geen 30 dagen. Dat zou een mooie loophole zijn. Gewoon één dag van te voren prijsverhoging aankondigen en de factuur pas eind de maand er op sturen (in extremis)
Ik kan mij niet voorstellen dat de ACM/wetgever het zo bedoelt heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Met alle respect, maar dit lijkt me nogal kort door de bocht. Ik verwacht niet dat ze daadwerkelijk overleggen met de ACM, maar eerder intern inschatten of ze in de problemen komen. En zelfs dan, of ze kunnen backtracken zonder problemen. Maar daarvoor moet er wel iemand kritische vragen stellen. Het zou fijn zijn als Tweakers.net dat zou doen.
Ik stel de vragen wel hoor - ik stop niet met vragen stellen, omdat ik toevallig denk dat dit juridisch wel zou kunnen. We wachten af wat de antwoorden zijn. Er liggen vervolgvragen bij Simyo en ik heb ook ACM gevraagd hoe zij erover denken. Kortom: linksom of rechtsom komt er denk ik wel een antwoord :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

In de algemene voorwaarden van Simyo staat:
9.1 (...) We hebben het recht om onze tarieven jaarlijks te indexeren volgens de CBS Consumentenprijsindex. Daarin wordt bekendgemaakt met welk percentage de prijzen stijgen. (...) Als we de tarieven voor mobiele diensten indexeren doen we dit per 1 oktober. De prijsindex berekenen we over de afgelopen periode 1 juli t/m 30 juni.
(...)
12.1 We kunnen de overeenkomst, waaronder de voorwaarden die van toepassing zijn op de overeenkomst, en de afgesproken tarieven wijzigen. Als we een wijziging doorvoeren, laten we u dat minimaal 1 maand van tevoren weten. We vertellen u ook welke redenen we voor de wijziging hebben.
Simyo heeft op 19 september een prijsverhoging bekendgemaakt die op 1 oktober ingaat. Dat is volgens hun algemene voorwaarden te laat. Om een wijziging te mogen doorvoeren moet die uiterlijk 1 september worden gecommuniceerd. De eerstvolgende wijziging die voldoet aan de voorwaarden kan pas plaatsvinden op 1 oktober 2024.

De inflatie van 1 juli 2022 t/m 30 juni 2023 is volgens het CBS 5,7%. In de comments heeft QuintMidas uitgevogeld dat Simyo waarschijnlijk een gemiddelde heeft berekend van de inflatie per maand. Dat is geen juiste methode omdat de jaarmutatie CPI reeds een jaar beslaat en de onjuiste methode van Simyo ook de inflatie van voor 1 juli 2022 meeweegt. Hier staat de onderliggende data: de CPI is gestegen van 119,05 naar 125,83, een stijging van 5,7%.

De ACM ziet toe op naleving van de Telecommunicatiewet. In artikel 7.2 Tw staat:
Ten minste een maand voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst van kracht wordt:
a. biedt een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst, niet zijnde een nummeronafhankelijke interpersoonlijke communicatiedienst, de eindgebruiker de mogelijkheid om de tussen hen gesloten overeenkomst kosteloos te beëindigen, en
b. stelt de aanbieder de eindgebruiker op genoegzame wijze en op een duurzame drager op de hoogte van de inhoud van de voorgenomen wijziging en van de mogelijkheid om de tussen hen gesloten overeenkomst kosteloos te beëindigen binnen een maand na de kennisgeving.
De vraag is dus of een inflatiecorrectie valt aan te merken als een 'wijziging van een beding'. Het HvJ EU geeft daarop een genuanceerd antwoord:
een wijziging van de tarieven (...) die wordt doorgevoerd op basis van een beding voor tariefaanpassingen dat is opgenomen in de algemene verkoopvoorwaarden (...) volgens welk beding een dergelijke aanpassing afhankelijk is van een objectieve consumentenprijsindex die wordt opgesteld door een publieke instelling, [vormt] geen „wijziging in de voorwaarden” (...) in de zin van deze bepaling, die de abonnee het recht geeft zijn contract zonder boete op te zeggen.
Omdat de wijziging niet volgens de voorwaarden heeft plaatsgevonden (te hoog en te laat), is er volgens mij wel een 'wijziging van een beding'. Die had 30 dagen van tevoren aangekondigd moeten worden en geeft het recht om op te zeggen. De ACM kan hierop handhaven.

Beschermheer van het consumentenrecht

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
arnoudwokke schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:23:
[...]

Ik stel de vragen wel hoor - ik stop niet met vragen stellen, omdat ik toevallig denk dat dit juridisch wel zou kunnen. We wachten af wat de antwoorden zijn. Er liggen vervolgvragen bij Simyo en ik heb ook ACM gevraagd hoe zij erover denken. Kortom: linksom of rechtsom komt er denk ik wel een antwoord :)
Sorry, maar de strekking van dit antwoord is nu toch geheel anders dan de strekking van arnoudwokke in "Simyo te laat met inflatie correctie" De samenvatting daarvan was: "Simyo zegt dat het kan, dus het is zo. En @TFHfony wil alleen een negatief verhaal over Simyo. En nu ineens dit.

Sorry hoor...

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Hier hoeven we toch geen discussie over te voeren. Ze hebben zelf in hun voorwaarden staan dat ze dit 30 dagen van te voren doen en dat is dus de overeenkomst die zij met de klant hebben, dat doen ze niet. Dus is de verhoging niet rechtsgeldig, willen ze van die regel afstappen dan is dat een wijziging in het contract welke wettelijk gezien ook minimaal 30 dagen van te voren moet worden aangekondigd. Je kunt de discussie voeren omtrent wat de wetgever hiervan vindt maar ook die is duidelijk: Een verhoging is een wijziging in de tarieven en moet dus minimaal 30 dagen van te voren worden aangekondigd. Dat er wordt vermeldt dat dit geen grond tot opzeggen is, is een ander verhaal en alleen interessant voor hen die nog looptijd over hebben op de afgesproken minimale contractduur. Alle andere klanten hebben gewoon 1 maand opzegtermijn en die kunnen opzeggen wanneer zij willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Groningerkoek schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:33:

Je kunt de discussie voeren omtrent wat de wetgever hiervan vindt maar ook die is duidelijk: Een verhoging is een wijziging in de tarieven en moet dus minimaal 30 dagen van te voren worden aangekondigd.
Volgens mij niet. Als er in de voorwaarden had gestaan dat de tarieven jaarlijks mogen worden geïndexeerd volgens de CBS Consumentenprijsindex, en dat de nieuwe tarieven een week van tevoren bekend moeten worden gemaakt, was er niets aan de hand geweest als Simyo nu de prijzen met 5,7% had verhoogd. Volgens het HvJ EU is er dan geen "wijziging in de voorwaarden" (voor een wijziging in de voorwaarden geldt dat die 30 dagen van tevoren moet worden aangekondigd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Ik heb geen idee of hier een nieuw artikel van komt, maar ik heb gesproken met Simyo en wacht nog op antwoord van ACM.

Simyo beweerde, in samenvatting, het volgende: Simyo heeft met ACM en met juridische afdeling van KPN van tevoren gekeken wat ze moeten communiceren rond inflatiecorrectie en dat is volgens hen dat je het helemaal niet zou hoeven zeggen. Ik heb opgemerkt dat het raar is, omdat ze niet elk jaar blind de prijsindex volgen en dat je dus als klant niet weet waar je aan toe bent. Daarop kwam het antwoord terug dat dit de 'kille juridische werkelijkheid' is en niet de beleving van klanten, maar Simyo vindt dus dat ze goed zitten door dit te communiceren.
Verder is het volgens Simyo geen wijziging van het tarief of de voorwaarden, omdat het dus alleen inflatie is en geen indexering van overige kosten of wijziging van het tarief.
Wel hadden ze klachten van klanten luid en duidelijk gehoord en zijn ze van plan daar voor volgende keer iets mee te doen, maar het is nog onduidelijk wat ze er precies mee gaan doen.

Dit is alleen een verdieping van het standpunt uit het artikel van gisteren en als ACM zich nog uitspreekt in het algemeen - iets van 'providers hoeven je niets te vertellen over inflatiecorrectie', dan vind ik dat nog een nieuw artikel waard.Als dat antwoord er niet komt, denk ik er nog even over na of dit nog een nieuw artikel waard is, maar dat ACM kennelijk zegt dat je inflatiecorrectie niet vooraf hoeft te zeggen vind ik best schokkend eigenlijk en wil ik van henzelf horen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

arnoudwokke schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:22:
Simyo beweerde, in samenvatting, het volgende: Simyo heeft met ACM en met juridische afdeling van KPN van tevoren gekeken wat ze moeten communiceren rond inflatiecorrectie en dat is volgens hen dat je het helemaal niet zou hoeven zeggen. Ik heb opgemerkt dat het raar is, omdat ze niet elk jaar blind de prijsindex volgen en dat je dus als klant niet weet waar je aan toe bent. Daarop kwam het antwoord terug dat dit de 'kille juridische werkelijkheid' is en niet de beleving van klanten, maar Simyo vindt dus dat ze goed zitten door dit te communiceren.
Daar zou ik het mee eens zijn als er niet in de AV had gestaan dat ze het een maand van tevoren moeten laten weten als de afgesproken tarieven wijzigen. Daarmee heeft Simyo een verplichting op zich genomen die verder gaat dan wat wettelijk verplicht is. Ook had de verhoging beperkt moeten blijven tot de inflatie. Dat zijn de twee punten waar je op moet hameren bij zowel Simyo als de ACM. Je kunt hier geschiedenis schrijven. Ik heb zelf geen Simyo anders zou ik hierover procederen.
dat ACM kennelijk zegt dat je inflatiecorrectie niet vooraf hoeft te zeggen vind ik best schokkend eigenlijk en wil ik van henzelf horen.
Ik zou het juist nieuwswaardig vinden als de ACM zou zeggen dat een prijsverhoging op basis van een overeengekomen beding dat aansluit bij de CBS Consumentenprijsindex wel vooraf moet worden gecommuniceerd.

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Verder is het volgens Simyo geen wijziging van het tarief of de voorwaarden, omdat het dus alleen inflatie is en geen indexering van overige kosten of wijziging van het tarief.
Dit is toch wel ongelofelijke onzin van hen, denken ze dat we echt helemaal achterlijk zijn.

Hun woorden:
Vanaf oktober 2023 worden jouw abonnementskosten met 8,4% inflatiecorrectie verhoogd.
Daarom passen we onze prijzen nu aan voor deze inflatie.
Jouw abonnementskosten zullen stijgen.
En dan nog durven stellen dat het tarief ongewijzigd blijft... Als je je klanten zo in de bek spuwt mag ik toch hopen dat je heel snel failliet gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-09 20:29
Simyo heeft zelf al aangegeven dat de prijsverhoging niet volgens de voorwaarden is in de chat. Toch drukken ze door. Ze proberen ook namedropping door de naam van Tweakers ook te gebruiken om hun zaak te sterken.

Nog geen enkele keer gehoord waarom ze een inflatiecorrectie mogen doorvoeren die niet gelijk is aan de CPI. Algemene voorwaarden en contract stellen
"zoals een periodieke aanpassing van de tarieven aan de inflatie" & "te verhogen volgens de CBS Consumentenprijsindex" hierover.
Ze wisten mij ook te vertellen dat 1 oktober dit jaar al verstreken is...

Het rammelt aan alle kanten. Het percentage is te hoog of te laag (afhankelijk van de lezing van de CBS data, geen idee welke de juiste is.), de bekendmaking is te laat en de communicatie vanuit Simyo is manipulerend en generiek. (constant proberen je te laten zeggen dat je het ook als inflatiecorrectie ziet, reacties die niet ingaan op je vragen. En mogelijk van een ander jaar zijn..)

Oh en niet toestaan chats te downloaden als ze Simyo niet uitkomen. Ander chats voor en na waren wel te downloaden. Het zou extreem toevallig zijn als net die ene chat de server in de war bracht..
Groningerkoek schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:48:
[...]

Dit is toch wel ongelofelijke onzin van hen, denken ze dat we echt helemaal achterlijk zijn.

Hun woorden:

[...]

En dan nog durven stellen dat het tarief ongewijzigd blijft... Als je je klanten zo in de bek spuwt mag ik toch hopen dat je heel snel failliet gaat.
In de algemene voorwaarden noemen ze een inflatiecorrectie een aanpassing van de tarieven. Dus ja, Simyo maakt het wel heel makkelijk om commentaar te hebben.

@arnoudwokke Heeft Simyo al iets laten weten over waarom de inflatie van 2021 ook mee mag tellen of waarom het CBS er volgens hen zo ver naast zit? (CPI CBS juni '23 125,83 (5,7%). CPI volgens Simyo 132,38 of 130,47 (+8,9% of +8,9)

Inmiddels heeft Simyo via de chat bevestigd dat de periode loopt van 1 juli 2022 t/m 30 juli 2023. Niet schokkend, maar wel essentieel.
Ook heeft Simyo in dezelfde chat bevestigd dat die 8,9% een gemiddelde is. Gezien de cijfers van het CBS is dat zo goed als een bevestiging dat Simyo de inflatie van de periode vóór 1 juli 2022 ook meegerekend heeft. Dus niet volgens contract, voorwaarden of publicaties.

@arnoudwokke
Inmiddels heeft Simyo bij monde van de chat en community manager op het eigen forum ook bevestigd dat het cijfer een gemiddelde is van de jaarmutaties CPI en dat staat haaks op de alle communicatie die aangeeft dat de periode loopt van 1 juli 2022 t/m 30 juli 2023. Daarmee is de situatie voor Simyo onhoudbaar. Het zou mooi zijn als Tweakers ook een formele bevestiging zou kunnen krijgen van het CBS over wat nu exact de inflatie was van 1 juli 2022 t/m 30 juli 2023.

En wat is de rol van KPN hierin? Die doen hetzelfde https://www.kpn.com/service/inflatiecorrecties.htm.
Al heb ik geen KPN Mobiel contract om in te zien. Mogelijk staat daar in dat ze een gemiddelde van de jaarmutatie mogen rekenen en de inflatie van meerdere jaren tellen zoals Simyo poogt. Zou me verbazen, maar het kan.
Zet KPN Simyo onder druk door hogere prijzen te rekenen op basis van die 'inflatie?'

Als Simyo de gemiddelde inflatie van 1 juli 2022 t/m 30 juli 2023 had genomen, was het óók fout geweest, maar hadden er waarschijnlijk niet zoveel mensen zich druk gemaakt. Die inflatie was namelijk slechts 0,48%.

Tweakers heeft natuurlijk nooit de verplichting een standpunt in te nemen in deze. Wel zou het interessant zijn om te zien hoe Tweakers, dat door Simyo wordt gebruikt om deze verhoging van 8,4% te rechtvaardigen, de tabel van het CBS leest. Tot welke conclusie komt een platform dat toch draait om precisie?

[ Voor 57% gewijzigd door Crahsystor op 25-09-2023 20:23 . Reden: Ontwikkelingen Simyo, bevestiging gebruikte cijfers ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
Rechtstreeks van het CBS heb ik ontvangen op mijn vraag wat de daadwerkelijk inflatie binnen de periode 1 juli 2022 - 30 juni 2023 was:

"De inflatie volgens de CPI is hetzelfde als de jaarmutatie, ofwel de prijsontwikkeling van een maand ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Deze wordt maandelijks gepubliceerd op StatLine, zo is de jaarmutatie van juni 2023 5,7%. Dit wordt berekend als de ontwikkeling van de CPI van juni 2023 ten opzichte van de CPI van juni 2022. In juli 2023 was de inflatie 4,6%.”

De bewoording van contract of algemene voorwaarden (afhankelijk van het klant zijn voor 14-7-2014 of niet) is dus bepalend.
Er wordt door Simyo gesteld dat het percentage moet worden bepaald "volgens de CBS Consumentenprijsindex over de voorgaande periode 1 juli - 30 juni." Er is herhaaldelijk en door verschillende medewerkers bevestigd dat dit voor een mogelijk inflatiecorrectie slaat op 1 juli 2022 - 30 juni 2023.

Het CBS geeft dus aan dat dit 5,7% is, niet 8,9%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Crahsystor schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:56:
Rechtstreeks van het CBS heb ik ontvangen op mijn vraag wat de daadwerkelijk inflatie binnen de periode 1 juli 2022 - 30 juni 2023 was:

"De inflatie volgens de CPI is hetzelfde als de jaarmutatie, ofwel de prijsontwikkeling van een maand ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Deze wordt maandelijks gepubliceerd op StatLine, zo is de jaarmutatie van juni 2023 5,7%. Dit wordt berekend als de ontwikkeling van de CPI van juni 2023 ten opzichte van de CPI van juni 2022. In juli 2023 was de inflatie 4,6%.”

De bewoording van contract of algemene voorwaarden (afhankelijk van het klant zijn voor 14-7-2014 of niet) is dus bepalend.
Er wordt door Simyo gesteld dat het percentage moet worden bepaald "volgens de CBS Consumentenprijsindex over de voorgaande periode 1 juli - 30 juni." Er is herhaaldelijk en door verschillende medewerkers bevestigd dat dit voor een mogelijk inflatiecorrectie slaat op 1 juli 2022 - 30 juni 2023.

Het CBS geeft dus aan dat dit 5,7% is, niet 8,9%.
Dit was mij al duidelijk, maar niemand heeft dit goed opgepakt. Als je Simyo hebt, help ik je in dit topic graag om deze verhoging bij de rechtbank van tafel te vegen. Gegarandeerd winst, kost je uiteindelijk niets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crahsystor
Simyo is nog steeds bezig te bedenken wat hun methode nu eigenlijk is. Klantenservice weet niet waar de methode te vinden is vóór september 2023.
De pagina met informatie over inflatiecorrectie lijkt ook pas in september 2023 aangemaakt te zijn. www.simyo.nl/klantenservice/inflatie

Als je aanneemt dat Simyo dezelfde wijze van afronden (naar beneden) gebruikt voor elke inflatiecorrectie dan zou de Jaarmutatie CPI 2022 9,9% zijn. CBS zegt 10,0%. Toch blijft Simyo volhouden exact hetzelfde te doen als het CBS. Dat het CBS zelf een andere methode geeft als je er naar vraagt is iets waar Simyo niet op in wil gaan. Gewoon blijven herhalen dat hun (Simyo) methode de juiste is én het gene het CBS gebruikt. Effectief blijven wijzen naar het CBS en stellen dat ze liegen als je vraagt wat de methode is. Oh en natuurlijk de gepubliceerde data. Die komt namelijk wel overeen met de methode van het CBS en niet die van Simyo...

Overigens is de methode die Simyo hanteert sowieso onwenselijk volgens de ACM. Bron: https://www.acm.nl/sites/default/files/old_publication/publicaties/16275_besluit-beleidsregels-kosteloos-beeindigingsrecht-telecomovereenkomsten.pdf
Pagina 14, punt 53 en 54. Simyo gebruikt voor inflatie een niet gepubliceerd gemiddelde van de tweede helft van 2022 en de eerste helft van 2023. Daarnaast, doordat de methode van afronden onbekend is kan Simyo zich niet op punt 54 beroepen. (Simyo stelt vrolijk dat hun methode ook voor 2022 klopt. Dat kan alleen als je de manier van afronden wijzigt per berekening.)

De uitleg van het inflatiecorrectiebeding als gebruikmakend van een gemiddelde van 12 Jaarmutatie CPI is ook iets uit september 2023. I.i.g. kan Google niks tevoorschijn toveren m.b.t. "jaarmutatie" of "CPI" vóór september 2023 op de site van Simyo. (Behalve een enkele gebruikersnaam CPi).
De methode is dus nieuw. Voor een nieuwe methode na tekenen contract is meer dan een eenzijdige melding 2 weken van tevoren vereist.

Overigens heeft het er volgens de ACM alle schijn van dat de correctie wel degelijk een tariefwijziging is. Simyo probeert Tweakers blijkbaar zand in de ogen te strooien door te stellen dat het dat niet is (in een poging te verklaren waarom de zelf opgelegde termijn van 4 weken voor tarief- en voorwaardenwijziging niet zou gelden).

Overigens houdt Simyo het verzameltopic op hun forum over de inflatiecorrectie nog steeds gesloten. ACM vond het ongeloofwaardig dat dat onmacht was na maanden tijd tot herstel.

Het ACM heeft meer informatie verzocht en gekregen van mij. Het is namelijk niet alleen Simyo. KPN als eigenaar gebruikt dezelfde methode. Al heb ik niet uitgezocht of de bewoording en verdediging van de berekening daar net zo fout loopt.
Daarnaast gebruiken Caiway en DELTA een soortgelijke methode over dezelfde periode. Maar zij komen op 9%. Waarschijnlijk omdat ze normaal afronden en niet naar beneden of naar boven gelang de periode zoals Simyo. Of zij net als Simyo stellen dat dat cijfer volledig gaat over inflatie in de periode, 1 jaar, maar 12 jaar rekenen, geen idee.

Het blijft bijzonder dat niemand bij Simyo schijnt te weten hoe de berekening nu exact in elkaar zit. Dit is namelijk iets dat glashelder in de overeenkomst dient te staan om geldig te zijn. Daarnaast doorlopen de CBS beschuldigen van liegen tegen consumenten is nu ook niet de meest sympathieke of logische methode als je tegelijkertijd op hun geloofwaardigheid leunt voor je eigen cijfer..

Voor iedereen die denkt 'heb je nou niks beters te doen?!' Natuurlijk wel. Maar het precedent wat KPN/Simyo hier wil zetten is gevaarlijk voor ons allemaal. Achteraf contracten aanpassen en openbaar onze instituten in twijfel trekken zonder bewijs is schadelijk voor ons allemaal. We hebben nu eenmaal afgesproken dat het CBS de inflatie bepaald, niet bedrijven. Het ongestraft ontkennen en zelf invullen van inflatiecijfers zet de deur open tot meer manipulatie. Het is een glijdende schaal en dit is een begin. Precies het punt waar het nog makkelijk te stoppen is. Iemand verdient hier miljoenen extra aan en het is niet de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
Inmiddels spreekt de klantenservice in mails van Simyo namens KPN blijkbaar. "We (KPN B.V.)..."

Opvallend is dat ze nog steeds volhouden dat het CBS liegt. Ze blijven stellen dat de methode van het gemiddelde van 12 Jaarmutatie CPI de methode is die het CBS zelf gebruikt om Jaarmutatie CPI kalenderjaar te berekenen. Dit dus in directe tegenspraak tot het CBS zelf én de beschikbare gegevens.
Er wordt gesteld dat als je de methode hanteert die het CBS geeft als je vraagt hoe dat cijfer tot stand komt, foute resultaten geeft. Ofwel wederom inzetten op het feit dat het CBS foutieve informatie verspreid.

Waarom het CBS zelf bewust deze methode, die bekend staat als minder precies, zou gebruiken blijft een raadsel. De methode die het CBS zelf geeft is veel nauwkeuriger omdat het rekent met de CPI en niet een afgeronde Jaarmutatie CPI.

(Wel even opletten dat de CPI van het CBS die gebruikt wordt voor de Jaarmutatie CPI niet voor ons beschikbaar is. De openbare CPI is al afgerond op twee decimalen. Verandert niets aan het feit dat Simyo's claim onwaar is.)

Simyo's methode: 12 Jaarmutatie CPI / 12, afronden naar beneden op één decimaal = inflatie over één jaar (beding) & gemiddelde Jaarmutatie CPI (claims vanaf de aankondiging).

CBS methode: ( som indices (CPI) nieuw jaar / som indices oud jaar) *100 -100 = gemiddelde Jaarmutatie CPI

Blijf kijken naar wat er vastgelegd is en naar wat Simyo later doet. Het is een compleet ander getal. (Of claim je databundel ook als gemiddelde, want volgens Simyo is absoluut en gemiddelde uitwisselbaar :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Crahsystor schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:51:
Simyo's methode: 12 Jaarmutatie CPI / 12, afronden naar beneden op één decimaal = inflatie over één jaar (beding) & gemiddelde Jaarmutatie CPI (claims vanaf de aankondiging).

CBS methode: ( som indices (CPI) nieuw jaar / som indices oud jaar) *100 -100 = gemiddelde Jaarmutatie CPI
Waarom gebruik je de gemiddelde jaarmutatie en zo'n ingewikkelde berekening? De CPI is in de periode van juni 2022 tot juni 2023 gestegen van 119,05 naar 125,83, een stijging van 5,7%. Dat is toch de inflatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
fopjurist schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:02:
[...]

Waarom gebruik je de gemiddelde jaarmutatie en zo'n ingewikkelde berekening? De CPI is in de periode van juni 2022 tot juni 2023 gestegen van 119,05 naar 125,83, een stijging van 5,7%. Dat is toch de inflatie?
Dat is slechts de berekening die Simyo beweert te doen als zijnde die van het CBS en de berekening die het CBS zelf geeft voor dat getal.

Uiteraard is de inflatie gewoon 5,7%. Maar Simyo hamert er op dat ze precies doen wat het CBS doet om hun berekening geloofwaardigheid te geven.

Simyo stelt namelijk dat wat ze doen is het Jaarmutatie CPI kalenderjaar getal uitrekenen voor een verschoven periode. Maar dat doen ze niet. en het is al helemaal niet wat in het beding staat. Immers beperkt het beding zich tot 12 maanden, niet 144.

[ Voor 17% gewijzigd door Crahsystor op 17-12-2023 17:19 ]

Pagina: 1