WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP
[ Voor 51% gewijzigd door VidaR-9 op 19-09-2023 16:00 ]
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Wij hebben hetzelfde. Hij mag op de tv, telefoon of iPad (hij is bijna 5) maar zit vaker met ons aan tafel te knutselen, duplo of een fysiek spelletje te spelen. Heb inderdaad het idee dat omdat het niet speciaal is; de aantrekking ook minder is. Ik betwijfel overigens of dat bij onze dochter ook gaat werken (nu twee). Die zit toch wel anders in elkaar.Danielson schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:57:
Onze kleine is 5 en we laten hem helemaal vrij, voor hem werkt dat goed. Hij ziet een scherm niet als iets speciaals, doordaar laat hij b.v. zijn tablet vaak links liggen en gaat b.v. met zijn Lego aan de gang! Het is meer een rustmomentje voor hem...
Heel herkenbaar. Kind 1 kan er prima mee omgaan, kind 2 zit achter een slotmachine.Nielsvr schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:01:
[...]
Wij hebben hetzelfde. Hij mag op de tv, telefoon of iPad (hij is bijna 5) maar zit vaker met ons aan tafel te knutselen, duplo of een fysiek spelletje te spelen. Heb inderdaad het idee dat omdat het niet speciaal is; de aantrekking ook minder is. Ik betwijfel overigens of dat bij onze dochter ook gaat werken (nu twee). Die zit toch wel anders in elkaar.
[ Voor 52% gewijzigd door Mog op 19-09-2023 16:04 ]
Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33
Edit:
Sidenote ze hebben beiden wel een eigen tablet. Dit voorkomt het met elkaar mee kijken om effectief aan 3 uur schermtijd te komen. Hoewel die sneaks dat wel soms zo doen

[ Voor 23% gewijzigd door Red Cell op 19-09-2023 16:07 ]
The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis
Hier hetzelfde, kleuter van 4 jaar. Geen vaste tijden of maximale tijden. Vaak uit school even een half uurtje (ff rusten idd), en net voor het eten. 's Ochtends in het weekend is het ook altijd vaste prik (op de iPad).Danielson schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:57:
Onze kleine is 5 en we laten hem helemaal vrij, voor hem werkt dat goed. Hij ziet een scherm niet als iets speciaals, doordaar laat hij b.v. zijn tablet vaak links liggen en gaat b.v. met zijn Lego aan de gang! Het is meer een rustmomentje voor hem...
Apps beperkt tot Netflix, Videoland en Zappelin. In het verleden wel even YouTube Kids er op gezet, maar daar is niet tegen op te blokkeren (vage Russische kanalen, gekke Chinese filmpjes etc.)
[ Voor 14% gewijzigd door -tom-562 op 19-09-2023 16:21 ]
Vaak bu'j te bang!
Ik heb 2 hobbies, gamen en lezen als ik tot in de nacht door lees vragen mensen mij "was het boek zo goed dat je het niet kon wegleggen?", doe ik datzelfde met een game vinden mensen mij verslaafd.
Zeker gamen kan echt een mooie hobby zijn die ook ontspanning kan geven.
In mijn ervaring is dat als je het los laat ze veel minder bezig zijn met die schermpjes dan als je het een schaarste maakt.
9 is 1 uur per dag, rond eten maken. Soms korter, soms langer. Als we hem z'n gang laten gaan ist nonstop. Weekend vaak wat langer.
11 zit in 2e op middelbare school, alles moet en gaat op ipad, maar met ouderlijk toezicht alles wat met entertainment te maken heeft gelimiteerd tot 3 uur per dag en tot 21:00 's avonds. Soms moet ze dus toestemming vragen voor meer schermtijd of toegang tot een schoolwebsite, dat werkt prima en snapt ze goed.
Ik heb zelf net zo goed moeite met mijn schermtijd limiteren en ben daarin dus niet echt een goed voorbeeld, dus probeer ook m'n eigen tijd te monitoren en te beperken. Tis een actief gesprek in huis dus.
Dat is bij ons ongeveer hetzelfde, al is onze oudste 5. Netflix mag, Zeppelin, Skula, Disney+. Sommige rommel heb ik in Netflix zelf ook geblokkeerd. Alles met Barbie zo ongeveer bijvoorbeeld. YouTube Kids mag niet, dat vind ik echt rommel van de bovenste plank.-tom-562 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:19:
[...]
Hier hetzelfde, kleuter van 4 jaar. Geen vaste tijden of maximale tijden. Vaak uit school even een half uurtje (ff rusten idd), en net voor het eten. 's Ochtends in het weekend is het ook altijd vaste prik (op de iPad).
Apps beperkt tot Netflix, Videoland en Zappelin. In het verleden wel even YouTube Kids er op gezet, maar daar is niet tegen op te blokkeren (vage Russische kanalen, gekke Chinese filmpjes etc.)
In de ochtend staat hier een kwartiertje de TV aan voor de kinderen, in de avond ook. Doordeweeks is dat het wel voor ze qua schermtijd. In het weekend is het wel eens wat meer TV. Op de tablet, meestal maximaal een uurtje in het weekend. Maar soms ook wel eens twee of drie. Het is eigenlijk nooit eerste keus, ik heb het idee dat dat ook komt omdat wij er niet moeilijk over doen. Het is geen verboden vrucht oid.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
In de wintermaanden of met slecht weer is het weleens wat langer. Maar hij doet ook tegenwoordig vaak wat van die programmeerspelletjes zoals scratch, of hij doet wat van die leerspelletjes... dat vind ik dan weer niet echt bij zijn gametijd horen.
Dus we zijn flexibel
En eerlijk is eerlijk, ik 'kreeg' een commodore64 rond die leeftijd en ik zat heel wat meer uurtjes achter dat ding dan dat hij doet.
Life is what happens while you're busy making other plans
Doordeweeks mogen ze er 's morgens (voor school) sowieso niet op. Na schooltijd is het afhankelijk of er een vriendje/vriendinnetje mee is of dat ze daar zijn spelen.
Denk dat ze op de doordeweekse dagen 1 tot 1,5 uur er op zullen zitten.
In het weekend zitten ze er vaak wel wat langer op. Mede omdat ze vaak al wat eerder wakker (rond zes uur / half zeven) zijn, maar wij ons graag dan nog eventjes omdraaien. Overigens spelen ze eerst nog wel eerst in hun kamer, maar rond half acht zijn ze vaak toch al wel beneden. Denk dat ze er in de ochtend dan ook al gauw 1 tot 1,5 uur opzitten. Dan leggen ze de iPads weg en gaan we eerst ontbijten. Afhankelijk wat de dag brengt, bestaat de kans dat ze er 's middags nog wel even op mogen of dat de tv aan gaat. Ik ben niet roomser dan de paus, dus denk dat ze in het weekend mogelijk wel eens de 3 uur schermtijd kunnen aantikken. Heeft het mijn voorkeur? Nee. Maar ik vertik het soms ook om in het weekend er tegelijkertijd met hun uit te gaan om politie agentje te spelen. Het scheelt dat het ook geen gesteggel is als wij zeggen dat het genoeg is en ze de iPads moeten opruimen.
Kids zijn 5, 7 en 9 jaar en hebben alle drie hun eigen iPad
Maar dat we het nou actief limiteren nee, hij speelt liever buiten, zit op zijn fiets/skelter/tractor of helpt mee in de tuin/met huishouden /met koken.
[ Voor 40% gewijzigd door pagani op 19-09-2023 16:49 ]
Typisch is wel dat de meeste kinderen om ons heen op een iPad zitten en die van ons met een Logitech Harmony en een 65" inch tv
[ Voor 34% gewijzigd door Kecin op 19-09-2023 16:51 ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
En dat is ook iets waard..
Huiswerk, Lezen, editen van video's, tekenen op de iPad en op Discord kletsen met vriendinnen en vrienden vinden wij wat anders dan eindeloos Shorts kijken. Dat passief consumeren van video's doet ze eigenlijk alleen een half uur nadat ze uit school komt en soms nog even na het eten.
Daarnaast zijn er dagelijks een aantal dingen die ze ook moet doen buiten het scherm dus dan heb je al een wat meer natuurlijke barrière tegen al te veel scherm. Hierbij kan je denken aan op de fiets naar school (3,5 km heen en 3,5 km terug), 3 keer in de week een uur sport (2 trainen en 1 wedstrijd) minimaal 3 keer in de week fysiek met een vriendinnetje afspreken, klusjes/taken in huis enz enz.
Sinds we er op deze manier mee omgaan is de spanning uit huis, voelt iedereen zich er prettig bij en kan je ook eens afwijken van de regels als het een keertje niet lukt om met een vriendinnetje af te spreken (of is dat zo leuk dat het gewoon elke dag gebeurt).
We hebben overdag de televisie ook eigenlijk altijd uit, tenzij er F1 op is. Hij "kijkt" dan wel eens op het scherm maar is er dan ook evengoed snel weer vandoor.
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Same here. Bij een discussie is het altijd "Ja maar jij" en dan probeer ik duidelijk te maken dat er niet voor iedereen dezelfde regels gelden.NiGeLaToR schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:31:
Ik heb zelf net zo goed moeite met mijn schermtijd limiteren en ben daarin dus niet echt een goed voorbeeld, dus probeer ook m'n eigen tijd te monitoren en te beperken. Tis een actief gesprek in huis dus.
Ik hou wel in de gaten wat ze doet, maar probeer het de laatste tijd meer te beperken, maar een goed voorbeeld ben ik of zijn wij niet. Mijn enige zorg is dat het een slecht effect op haar ogen heeft omdat ik te vaak zie dat jonge kinderen al bijziend zijn. Maar het gaat de laatste tijd al iets beter.
Verder ga ik geen schermtijden ofzo instellen maar iedereen die zegt dat ze hun kind kunnen limiteren tot een enkel uurtje per dag dat vind ik knap.
[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 20-09-2023 10:09 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Maar anyhow, pubers in huis.
Pogingen gewaagd om het te limiteren.
Nu is de gouden regel: school, huiswerk en sport en andere zaken gedaan, ga je goddelijke gang.
Als ze na intensief buiten spelen en sporten, ‘s avonds een uur op een telefoon of tablet zitten, lijkt me dat geen probleem.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Heel terecht punt. Nu is die van ons pas 20 maanden, maar je krijgt wel een spiegel voorgehouden. Hij mag zelf in principe helemaal niets met schermen. TV, filmpjes etc. ziet hij nooit. Proberen we zo lang mogelijk vol te houden. Maar dan moet je inderdaad zelf ook niet met je telefoon gaan zittenBarrycade schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:17:
En wat is dan de verhouding met de schermtijd van de ouders? (Iets met hand in eigen boezem).
Daarom lekker naar buiten zonder telefoon of binnen spelen.
Enige uitzonderingen tot nu toe zijn bellen met opa en oma in Londen en af en toe een F1 race/quali.
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 20-09-2023 10:21 ]
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Mijn neefje van 5 mag voor het avondeten vaak even op de iPad en kijkt dan graag EnzoKnol op YouTube. Dat een half uur kijken lijkt me toch een stuk minder goed dan bijvoorbeeld een uur lang Het Klokhuis kijken of een educatief spelletje spelen.
The devil is in the details.
Bij pubers lijkt me dat, in deze tijd, echt onmogelijk om te limiteren inderdaad. Loop er nu al tegen aan dat ze, 10 jaar en in goep 7, ineens heel veel klasgenoten met een (whatsapp)nummer/groepen heeft waar ze te pas en te onpas mee zitten te groepsvideobellen.Barrycade schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:17:
En wat is dan de verhouding met de schermtijd van de ouders? (Iets met hand in eigen boezem).
Maar anyhow, pubers in huis.
Pogingen gewaagd om het te limiteren.
Nu is de gouden regel: school, huiswerk en sport en andere zaken gedaan, ga je goddelijke gang.
Ze vraagt wel netjes of dat mag en dan geven we (op basis van het tijdstip) daar meestal wel toestemming voor. Maar als het na 20.30 is probeer ik dat toch wel tegen te gaan en dat gaat meestal wel goed.
Oh voor dat soort lui (influencers) ben ik wel allergisch. Die lui doen alsof alles normaal is met dure auto's en grote huizenen ik ben wel bang dat jonge geesten wel door beinvloed.Hahn schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:22:
Mijn neefje van 5 mag voor het avondeten vaak even op de iPad en kijkt dan graag EnzoKnol op YouTube.
Dus als ik zie dat ze dat kijkt zeg ik daar wel wat van. Jammer genoeg kan je dat moeilijk blokkeren in Youtube.
Maar miscchien ben ik met 40+ te oud voor die shit om dat te begrijpen (of ik begrijp het te goed dat kan ook)
[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 20-09-2023 10:26 ]
Daarom ook dat ik het vroeg. Want ik vroeg m'n zus wat ze ervan vond dat m'n neefje EnzoKnol keek, maar die had er niet echt een mening over (waarschijnlijk nooit echt meegekeken).Gunner schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:22:
[...]
Oh voor dat soort lui (influencers) ben ik wel allergisch. Die lui doen alsof alles normaal is met dure auto's en grote auto's en ik ben wel bang dat jonge geesten wel door beinvloed.
Dus als ik zie dat ze dat kijkt zeg ik daar wel wat van. Jammer genoeg kan je dat moeilijk blokkeren in Youtube.
Maar miscchien ben ik met 40+ te oud voor die shit om dat te begrijpen (of ik begrijp het te goed dat kan ook)
Toen ik uitlegde dat ik het vroeg omdat die gastjes expres superenthousiast over van alles zijn, zodat ze spullen kunnen verkopen en lekker rijk ermee worden, reageerde m'n zus toch met "Oh, hmm, ja...". Dus ik heb d'r denk ik wel een beetje aan het denken gezet
Omdat ik niet belerend wilde overkomen wou ik niet opmerken dat ik voor een kind van 5 EnzoKnol niet bepaald geschikt vind maar je vond dat zelf gelukkig ookHahn schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:28:
[...]
Daarom ook dat ik het vroeg. Want ik vroeg m'n zus wat ze ervan vond dat m'n neefje EnzoKnol keek, maar die had er niet echt een mening over (waarschijnlijk nooit echt meegekeken).
Toen ik uitlegde dat ik het vroeg omdat die gastjes expres superenthousiast over van alles zijn, zodat ze spullen kunnen verkopen en lekker rijk ermee worden, reageerde m'n zus toch met "Oh, hmm, ja...". Dus ik heb d'r denk ik wel een beetje aan het denken gezet
Je had gemist dat ik in mijn laatste zin van m'n eerste post al "Dat een half uur kijken lijkt me toch een stuk minder goed dan bijvoorbeeld een uur..." had gezegd?Gunner schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:30:
[...]
Omdat ik niet belerend wilde overkomen wou ik niet opmerken dat ik voor een kind van 5 EnzoKnol niet bepaald geschikt vind maar je vond dat zelf gelukkig ook![]()
Vaak als ze om 17.00 uit de opvang komen en er eten gekookt wordt kijken ze even samen een half uurtje een filmpje. Vaak merk je wel dat als ze lange dag opvang gehad hebben dat dit filmpje ze even een moment rust geeft. Wel letten we hierbij op wat ze kijken. ( de oudste is tegenwoordig helemaal into nature, dus de verschillende natuurdocumentaires komen voorbij. Ook hier zitten soms toch wat minder geschikte scenes in)
De enige "influencer" die mijn zoontje straks mag volgen is MasterMiloHahn schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:28:
[...]
Daarom ook dat ik het vroeg. Want ik vroeg m'n zus wat ze ervan vond dat m'n neefje EnzoKnol keek, maar die had er niet echt een mening over (waarschijnlijk nooit echt meegekeken).
Zonder gekheid, ik denk dat influencers echt kwalijk zijn ja. Qua schermtijd hebben we niet echt regels, maar als hij wat ouder is, ga ik daar wel echt op letten en hem duidelijk uitleggen dat alles wat hij ziet, nep is.
[ Voor 12% gewijzigd door -tom-562 op 20-09-2023 10:55 ]
Vaak bu'j te bang!
Schermtijd is ook beperkt tot televisie met series op Netflix, normaal gesproken geen telefoon / tabled of ander soort apparaat, behalve op de vakantie, dan kan de tablet gebruikt worden.
[ Voor 31% gewijzigd door ronaldmathies op 20-09-2023 10:58 ]
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Wij zijn er niet super strikt op, als ze bijvoorbeeld ziek zijn of het is een regenachtige dag mogen ze er ook wel eens een keer 4 uur op met een tussen pauze ofzo. Ze spelen genoeg buiten (>12u / week) en papa en mama zitten er vaak genoeg naast om wat duiding te geven.
YT Kids locked op leeftijd 3 jaar (hierdoor weinig advertisements / evil stuff, plus de tablet is saaier
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
De oudste zit nu in de brugklas, moet met een taxibus 2x een rit maken van 30 minuten en daar hebben ze in die bus niks te doen. Sociaal als hij is wil hij dan een praatje maken met de chauffeur of de begeleider, maar die zijn na 5 min. ook klaar. De rest zijn een stel autisten - letterlijk - die vooral niet sociaal zijn en volledig in hun eigen wereldje zitten. Dus, dan komt toch die telefoon uit de tas.
Heb hier al wel wat van gemeld bij de centrale, maar er is voorlopig geen zicht op een oplossing van hun uit. Baal dus wel van die extra schermtijd.
Redelijk offtopic; maar waarom zou iemand anders een oplossing moeten regelen? Je kunt je zoon ook een MP3 speler of wat stripboeken o.i.d. meegeven?sus schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:03:
Wij proberen het te beperken tot een uurtje verspreid over de middag en avond. Ik schop ze dus ook met mooi weer lekker naar buiten.
De oudste zit nu in de brugklas, moet met een taxibus 2x een rit maken van 30 minuten en daar hebben ze in die bus niks te doen. Sociaal als hij is wil hij dan een praatje maken met de chauffeur of de begeleider, maar die zijn na 5 min. ook klaar. De rest zijn een stel autisten - letterlijk - die vooral niet sociaal zijn en volledig in hun eigen wereldje zitten. Dus, dan komt toch die telefoon uit de tas.
Heb hier al wel wat van gemeld bij de centrale, maar er is voorlopig geen zicht op een oplossing van hun uit. Baal dus wel van die extra schermtijd.
Vaak bu'j te bang!
Hij heeft ook een aantal stripboeken mee, die gebruikt hij ook. Maar, de telefoon komt ook uit de tas. Het is niet elke dag zo, maar we zien wel dat hij hem vaker gebruikt. Ik begrijp dat ook wel van zijn kant, als iedereen een spelletje zit te doen - sommigen zelfs tegen elkaar - dan schuurt dat als jij niet mee mag doen en ben je sneller buitengesloten. Het is daarin dus ook nog even zoeken naar de ideale mix; we zijn net 3 weken bezig.-tom-562 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:13:
[...]
Redelijk offtopic; maar waarom zou iemand anders een oplossing moeten regelen? Je kunt je zoon ook een MP3 speler of wat stripboeken o.i.d. meegeven?
Qua "iemand anders een oplossing laten regelen" is het heel simpel. Als ik het niet vraag weet ik zeker dat er geen antwoord komt. Het is niet "hij moet perse in een andere bus, want...", maar meer "goh, wat zijn de opties". Hij verteld graag wat hem bezig houdt, praat graag met mensen over van alles en nog wat en als er dus een chauffeur is waar hij dat wel bij kan - en dat kan ook geregeld worden - dan is dat toch prima? Nogmaals, als je het niet vraagt...
Enigszins ontopic lees ik net het volgende, over niet zo heel erg goed het goede voorbeeld geven aan bevinvloedbare kinderen die zijn kanalen volgen;-tom-562 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:54:
Zonder gekheid, ik denk dat influencers echt kwalijk zijn ja.
Huilende Gio filmt zichzelf al rijdend over snelweg, verkeersclub haalt uit: ‘Dit gaat alle perken te buiten’ - (AD Premium maar de titel dekt de lading al aardig)
Precies mijn probleem met dit soort lieden en daarom wil ik dus niet dat mijn kind hier naar kijkt.
[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 20-09-2023 14:08 ]
In principe is het 2 uur tablettijd per dag hier.
En kiest dan vaak een dubbele buurman en buurman (want heel kort) en iets van Paw Patrol / Vuilniswagen / Go Dog Go. Bij elkaar iets van 20-25 minuten.
Overdag mag er 1x een filmpje gekeken worden op youtube, en dan vraagt ie vaak iets van Jokie en Jet. Dit duurt 5 minuten. Eigenlijk kijkt hij niets anders, en vind dat wel even best zo.
Hij wil schermtijd wel graag, maar kan het dan ook weer netjes naast zich neerleggen. Dus daar ben ik wel tevreden over.
Laatst uitgebreid met collega's over gesproken, maar daar zijn kinderen van 8 a 9 jaar die al urenlang GTA V zitten te spelen, dat vind ik te ver gaan.
[ Voor 14% gewijzigd door _Apache_ op 20-09-2023 16:14 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
In het weekend vooral in de ochtend wel wat langer. In de vakanties proberen we dezelfde tijden aan te houden, tijdens de kampeervakanties lukt het zelfs zonder schermtijd.
Wat heel erg helpt is dat de schermtijd achter de tv is, dus geen iPad oid die ze kunnen meenemen/pakken.
Tot nu toe gaat het goed. Ze zeuren vooral als ze bij anderen dat zij wel een iPad hebben, maar dat is snel weer over
Tablets en telefoons doen we niet aan, belachelijk dat er gezinnen zijn waar kinderen van onder de 10 (niet dat dat de grens is, maar gewoon 'jonge kinderen') al een eigen tablet hebben of meerdere uren per dag op een tablet bezig zijn.
Als ze weinig TV kijken, waarom staat 'ie dan bijna de hele tijd wel aan? Dan kun je hem beter uit zetten denk ik dan.Oon schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:25:
Hier hebben ze geen limiet, de TV staat overdag bijna de hele tijd aan op Nick Jr of een vergelijkbare kinderzender, maar met de expliciete afspraak dat als hij uit gaat ze niet mogen klagen. Wat je ziet is dat ze eigenlijk maar weinig TV kijken, zelfs onze oudste (van bijna 10) is meer buiten dan binnen, en binnen ook vooral aan het lezen, knutselen, tekenen of spelen.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Omdat hij anders toch wel een paar keer per dag even een kwartiertje aan gaat voor ze weer andere dingen gaan doen, en anders is het zo stil in huis..FirePuma142 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:30:
[...]
Als ze weinig TV kijken, waarom staat 'ie dan bijna de hele tijd wel aan? Dan kun je hem beter uit zetten denk ik dan.
Je hebt zeker wel gelijk, maar het is puur uit gemak
Overigens heeft mn zoon twee keer per week gym, zit op atletiek en heeft nog zwemles.Lensent schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:53:
Ik vind dit een verschrikkelijk lastig onderwerp. Zelf zitten we ook (te) veel op onze telefoon dus beperkingen opleggen is dan wel een dillemma zeker met een mondiger wordend kind van 8 (zoon). Dochter is nog geen 2.
In principe is het 2 uur tablettijd per dag hier.
Dat maakt het misschien iets beter te verantwoorden,.iig naar onszelf toe
Hij is daarnaast autistisch. Kenmerkend is dat hij heel erg gefocused is op bepaalde onderwerpen; in zijn geval gamen. Hij kan er helemaal in op gaan. Hij kan heel slecht tegen wisselende afspraken dus eigenlijk is het standaard 2 uur oer dag. Een uurtje na school en vaak een uurtje voor het slapen.
Gezien zijn interesses in gamen, filmpjes en alles wat te maken heeft met computers denk ik niet dat het haalbaar blijft om zijn schermtijd van 2u per dag te blijven volhouden.
Dat maakt me ook van mening dat zo’n myopie traject (met serieuze kosten voor brillen, check ups efc) ook op lange termijn niet geheel effectief.
In mijn ogen hebben we vandaag de dag te leven en te leven met zijn autische kenmerken en hem emotioneel te geven wat hij nodig heeft, dan bezig te zijn met een behandeling die gericht is op preventie van kans op oogproblemen op latere leeftijd.
Die van ons is (bijna) twee en het werkt ongeveer hetzelfde. Hij vraagt ons of we Paw Patrol aanzetten maar sloopt tien minuten later zijn vader's Lego of rent door de kamer met een monstertruck. Ik heb wel het idee dat dit niet bij ieder kind een goed idee is als ik in mijn omgeving kijk.Danielson schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:57:
Ik observeer in dit topic voornamelijk antwoorden van ouders die sociaal wenselijke antwoorden kunnen geven.Breud schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:55:
Out of curiosity: hoeveel schermtijd (buiten wat ze op school krijgen) krijgen jullie kinderen per dag?
Met schermtijd bedoel ik ipads, telefoon, televisie, gamen etc.
Ik mis de dozijnen antwoorden zoals @Gunner die wel gaf. Eigenlijk komen die neer op 'teveel' of 'meer dan we eigenlijk zouden willen'.
Mijn observaties van jongens tussen basisschool groep 6 en brugklas is dat er na school vrijwel continu sprake is van schermtijd, met name (multiplayer) gamen.
Voed je kind lekker op zoals je zelf wil. Handhaaf de grenzen die je zelf stelt en niet een onhaalbare sociaal wenselijke norm.
Schermtijd is behalve fysiek ook een nietszeggende term: wat je met een scherm kunt doen varieert van geestelijk passief afsterven (influencers kijken) tot sociaal bezig zijn (communicatie, multiplayer gamen), creatief bezig zijn (minecraft), tot cognitieve of intelligente uitdaging (schaken, Squla).
En dan is er nog datgene wat er gedaan wordt naast de schermtijd.
[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 20-09-2023 20:55 ]
Eh? Nu zijn mijn kinderen nog maar max 7 jaar, maar ik heb toch echt eerlijk antwoord gegeven. We hebben denk ik geluk gehad met onze kinderen, want ze hebben tot nu toe echt weinig behoefte aan schermtijd. Dat kan natuurlijk altijd nog komenRukapul schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:44:
[...]
Ik observeer in dit topic voornamelijk antwoorden van ouders die sociaal wenselijke antwoorden kunnen geven.
Het punt is niet jouw reactie. Het punt is het ontbreken van reacties uit de andere populatie die ook groot iskepler schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:08:
[...]
Eh? Nu zijn mijn kinderen nog maar max 7 jaar, maar ik heb toch echt eerlijk antwoord gegeven. We hebben denk ik geluk gehad met onze kinderen, want ze hebben tot nu toe echt weinig behoefte aan schermtijd. Dat kan natuurlijk altijd nog komen
Het sociaalwenselijke aspect bevestig je ook met 'geluk'.
In het weekend kan hij extra tijd verdienen door goed gedrag.
Verder heeft hij meestal ergens tussen de 30 tot 60 minuten tijd op YouTube Kids per dag.
Het blijft wel ontzettend lastig om hem ruimte te geven on zelfstandig te worden met scherm. Zo had hij tot voor kort onbeperkt Spotify omdat we muziek luisteren niet echt een probleem vinden.
Nu heeft alleen Spotify tegenwoordig ook hele filmpjes er op staan zoals YouTube, dit is ook niet uit te zetten in de Family settings.
Dus kwamen we er achter dat hij uren daar na aan het kijken was.
Dan moeten we dus of Spotify weer blokkeren of aan een limiet zetten.
Uiteindelijk herken ik me ook wel in de uitspraak, veel meer dan we zouden willen zeker omdat veel van de tijd gespendeerd wordt aan onzinnige filmpjes van schreeuwende game streamers.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Nu zijn we er wat flexibler mee geworden, ik ben zelf van mening dat we leven in een wereld vol met schermen. Mijn vrouw wilt de screemtime het minst mogelijk. We hebben dus nu voor bijna 3 jaar eigenlijk geen limit. Als we zien dat de oudste er wel voor lang achter zit, dan vragen we of ze hem wilt uitzetten wat dan meestal wel lukt
We hebben hier meestal spotify/YT music aan, kinderen rennen rond als losse stieren als er muziek opstaat wat ze leuk vinden. Deze wordt dan meestal wel afgewiseld na 30 minuten volledig rond rennen door een paar videos zodat ze weer wat rust hebben. Mijn oudste zet meestal sonic aan, en na 10 minuten pakt ze haar Lego en gaat ze spelen (we kunnen de TV niet uitzetten, "ik wil ook achtergrond muziek zoals jullie hebben).
Ze heeft eigen tablet, ze gebruikt die misschien 15 minuten per dag. Om even babybus te spelen of als ze naar de wc moet (want papa doet hetzeflde met zijn telefoon

Toen we in het begin alleen maar 1-2 uur hadden, was het altijd een battle. Nu kunnen ze kijken wat ze willen en ik denk dat ze over het algemeen minder schermtijd hebben
Maar samen met vrienden gamen na school is toch wel heel wat anders dan doomscrollen op TikTok. De content die gemaakt wordt omdat de algoritmes op diverse platformen die lekker boosten is helemaal gericht op snelle dopamine, terwijl gamen gewoon leuk is als je gezellig met vrienden speelt.Rukapul schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:44:
[...]
Mijn observaties van jongens tussen basisschool groep 6 en brugklas is dat er na school vrijwel continu sprake is van schermtijd, met name (multiplayer) gamen.
'Schermtijd' is in dit geval dus ook een incorrecte verzamelnaam. Er is niks mis met naar een scherm kijken, maar wél met een beetje dom de hele dag filmpjes op YouTube of TikTok zitten kijken. Dat eerste kan voor nachtblindheid en een lagere oogsterkte zorgen, dat tweede is meetbaar schadelijk voor je hersenen.
Ik zou er totaal geen probleem mee hebben als onze 10-jarige dadelijk na school gaat zitten gamen, dat heb ik liever dan dat er op de bank de hele middag een boek gelezen wordt. Lekker met vrienden in Discord babbelen, een beetje competitie erbij onderling, allemaal alleen maar positief.
We gaan nou eenmaal naar een wereld waar steeds meer online gebeurt, zolang dat op een gezonde manier gaat is dat helemaal niet verkeerd.
Oudste is nu 20 en net uit huis.
Een van 18 en tweeling van 15.
Ik heb dus met mijn kids het hele mobiele telefoon/tabletverhaal meegemaakt.
Mijn bouwjaar is 1971 en ik ging regelmatig spijbelen om bij de bibliotheek of Vroom en Dreesman op de Commodore 64 te "spelen"
Toen ik zelf geld had om een tweedehands c64 te kopen heb ik daar veel mee "gespeeld"
Ik keek veel Duitse en Engelse televisie vanaf dat ik een jaar of 8 was en liep ver voor op de rest met deze talen en met de computers.
Daarna het hele spectrum gehad, van een zx spectrum tot een Imac.
Ik werk nu dus ook in de ICT en heb alles eigenlijk zelf geleerd.
Wij laten onze kinderen ook helemaal vrij en ze zitten vrij veel op de telefoon en Chromebook.
Ze doen het goed op school blijven niet zitten, Engels spreken ze allemaal vloeiend (ik heb ze van jongs af aan Engelse films laten kijken).
Oudste had een 10 op haar examens voor Engels..
Bij ons is de regel als je 15 bent ga je werken, dan is het één dag in het weekend en één doordeweekse avond. En dat doen ze ook braaf allemaal.
Mijn schoonzusje heeft drie kinderen (12/11/10) en die hebben van jongs of aan schermtijd. De oudste daar is net Young Sheldon, die had ik persoonlijk een Raspberry Pi gegeven en gezegd succes ermee. Maar ze zijn alle drie zwaar gefrustreerd want alles en iedereen om hun heen mag wel op schermpjes dus als ze ergens anders zijn zitten ze wel op schermpjes te spelen en thuis is het een drama.
Ze verzinnen van alles om de boel te foppen/omzeilen. Mijn kids passen daar wel eens op en komen dan terug met de verhalen wat ze allemaal doen om toch "schermtijd" te hebben.
Ze worden er dus wel weer inventief van denk ik dan maar.
Het blijft een persoonlijke keuze voor iedereen maar bij ons werkt het prima op mijn manier.
1 van 6 en 1 van 8
in de ochtend na het eten mogen ze tv kijken. Als hun brood op is. dus ligt eraan hoe snel ze eten.
dan om half 5 mogen ze op de switch tot we gaan eten. Dan na het eten nog klokhuis kijken en dan is het klaar
In het weekend mogen ze 1 uur switch en 1 uur tablet zodat wij nog wat kunnen blijven liggen.
Belangrijkste opmerking van dit topic, imo. Als je uitsluitend gaat kijken naar de duur van een activiteit en niet meer naar de kwaliteit, schiet je je doel voorbij volgens mij. Als je jezelf de vraag stelt "hoe lang wil ik dat mijn kind achter een scherm zit" dan heb je volgens mij al een beetje een valse start gemaakt. Je kunt beter kijken naar wat je kind precies doet, hoe nuttig/zinvol je dat lijkt en daarop proberen te sturen.Rukapul schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:44:
[...]
Schermtijd is behalve fysiek ook een nietszeggende term: wat je met een scherm kunt doen varieert van geestelijk passief afsterven (influencers kijken) tot sociaal bezig zijn (communicatie, multiplayer gamen), creatief bezig zijn (minecraft), tot cognitieve of intelligente uitdaging (schaken, Squla).
Soms laat ik ze bewust vervelen. Dan krijg ik creatieve oplossingen te zien zoals de eettafelstoelen die geschoven worden met een deken erop. Hebben ze een huisje gemaakt.
Schermtijd mag mijn zoon doordeweeks dagelijks 0-30 minuten op zijn Switch. Dus niet iedere dag. Voor de rest in de ochtend en tijdens het eten Netflix kids. Yt kids alleen voor mijn dochter met allerlei kinderliedjes zoals Juf roos. Geen attention farm video's/vlogs/viral meuk.
In het weekend verschilt het. Van 0-2 uur ongeveer. Nog niet eens aan een gesloten. Denk dan aan de ochtend en ergens in de middag.
Ze hebben geen tablet of krijgen de smartphone om de haverklap. Smartphone met video in uitzonderlijke situaties zoals op visite als er geen andere kids zijn, of als we uit eten gaan en vrouwlief en ik ook even rustig onze maaltijd willen eten zonder gezeur.
Echter moeten mensen wel leren dat datgene wat ze op dat moment zien niet meteen de norm is. Heb al zo vaak de opmerking gehoord dat "kinderen tegenwoordig verslaafd zijn aan tablets en telefoons". Gevalletje kijk ons ideale ouders zijn. Of figuren die geen kids hebben en er toch een mening over hebben. En als je ze los laat dat ze de boel afbreken is ook weer niet goed
Ik ben blij dat mijn kinderen niet janken om een tablet of smartphone. Mijn zoon pakt de Switch ook niet zonder toestemming. Als we zeggen dat het genoeg is dan bergt hij hem netjes op. Hoeft ook nergens mee gesjouwd te worden want dat wordt gewoon thuis in de woonkamer gespeeld.
Mooie aan de Switch is dat je hem op de TV kan spelen en dat wat minder erg is voor zijn houding en ogen.
Hij heeft een paar Mario spellen en Minecraft. Dit is mijn bewuste keuze omdat deze spellen niet zo verslavend zijn als mobiele spellen zoals Talking Tom.
Andere dagen hebben ze dat ze liever een spelletje spellen. Dan merk ik dat wij ze er sneller afhalen en wat met ze gaan doen. Lekker even naar buiten, rondje fietsen, naar de markt, in de tuin spelen, etc. Maar nu het slechter weer wordt, merk ik dat dit toch ook vanuit ons wat minder snel gebeurd (ik fiets ook niet graag in de regen, dus verplicht het mijn kids ook niet om vrijwillig te doen. Naar school is wat anders, want dat moet nu eenmaal).
Wat ik begrepen heb is, zeker op jonge leeftijd, het fysieke leren en doen heel erg belangrijk. Dus knutselen, buiten spelen, puzzelen, lego, etc. Dus zolang wij de hoeveelheid schermtijd kunnen beperken is dat prima, maar er komt wel een moment dat ze oud genoeg zijn voor een eigen tablet. Echter zijn ze daar zelf nog niet (heel sporadisch vraagt de oudste er een keertje om), dus wij gaan dat zeker niet stimuleren
Als ze ouder worden zullen ze genoeg tijd achter een scherm doorbrengen, dus laat ze nu maar lekker knutselen en lego spelen. Voornamelijk dus uit eigen keuze.
Je bent serieus?MLLL schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:50:
Zolang als ze zelf willen, zijn ze heerlijk koest.
En dat is ook iets waard..
No offense maar dat is toch super egoïstisch als het echt zo is? Je staat toe dat je het brein van je kind verpest met een niet aflatende hoeveelheid dopamine shots omwille van de rust voor je zelf? En zoiets wordt ook nog geplust door iemand anders hier?
Als we thuis zijn in de ochtend bij het fruit eten elk zo'n 25 minuten tv. Middag snack meestal elk een half uur of op de tablet. Waarbij we de Russische en Aziatische felle kleurenpulp en speelgoedkanalen inmiddels verboden hebben. Dat zijn echt onzinnige dopamineslopers met vaak ook nog slechts Engels.
Maar soms vergeten ze te vragen om tv als ze te druk spelen. Ze kunnen zichzelf goed vermaken gelukkig. Je ziet wel erg weinig kinderen op straat helaas.
Een tip is youtube premium (via Argentinië oid op een burner account). Die reclames voor kinderen zijn echt ziekmakend voor die breintjes en die heb je zo niet meer
[ Voor 20% gewijzigd door Nikeo op 21-09-2023 19:58 ]
Soms 'hangen' ze inderdaad achter de tablet maar over het algemeen spelen ze gewoon binnen/buiten. Verder neigt het hier een opsomtopic te worden met potentiele 'deugouders' die kinderen controleren met schermtijdblokkades + andere constructies om het voor de bühne het goed te doen.
Het geheel onttrekken van 'schermen' is gewoon lastig, ook als ouder zijnde. Doe wat goed voelt voor jezelf en het gezin en onthoud.....niemand doet het perfect (ook al denkt men van wel...)
Met regelmaat vergeet ons kind de tablet op de lader te zetten waardoor hij vaker leeg is dan dat hij gebruikt kan worden, dat brengt wel een balans.
Gebeurd zelden/nooit dat ze de hele dag op de tablet zit.
Edit: Als ik het topic zo lees is wel een een rode lijn van 1 uur per dag te vinden. Ik denk dat mijn kind dat niet eens haalt, ondanks dat we niet actief de schermtijd monitoren. We hebben wel soms dat het even genoeg is en dat ze lekker mag knutselen oid, maar dat gaat dan op gevoel

[ Voor 28% gewijzigd door Duke of Savage op 03-10-2023 13:19 ]
Ik ben van mening dat een kind er niet verslaafd aan moet raken. Zich normaal moet kunnen gedragen als er even GEEN tv / computer tijd is. Ik ben van mening dat een kind ook bijvoorbeeld met Lego moet kunnen spelen, of tekenen of buiten spelen etc.
Voorbeeld: Kennis van mij heeft een kind van 3. Die wordt boos als ik voor de tv langs loop. Hoeft mijn kind niet te proberen straks als die ouder is.
Verder ga ik ook niet mee met sommigen die de kinderen "schermtijd extra geven" als de kinderen lief zijn geweest. Klaar is klaar.
[ Voor 11% gewijzigd door Agent47 op 03-10-2023 15:21 ]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
's Avonds mogen ze ook op de TV. 19:15 mag deze aan, 20:15 is het tijd om klaar te gaan maken voor bed. Ze mogen dan geen vloggers kijken, maar het moet wel een beetje inhoud hebben. Ze kijken dan dingen als Klokhuis, Jeugdjournaal, Topdoks, Freeks wilde wereld, Waku Waku, Checkpoint. Dat is niet elke avond. Soms zijn ze ook gewoon aan het spelen en is het 20:00u als ze vragen of de TV nog aan mag. In dat geval gaan we gewoon rustig de dag afronden. Evt nog even een spelletje of zo of gewoon wat napraten.
In het weekend soms een film vanaf Disney+ of Netflix.
Soms (misschien 1x in de week) spelen ze nog wel eens een spelletje (Super Mario World via een SNES emulator
[ Voor 8% gewijzigd door Blackouts op 03-10-2023 15:45 ]
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Dit.Blackouts schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:41:
Ze kijken dan meestal van die Youtube vloggers. Sommige zijn nog wel leuk en bouwen zelf een achtbaan in hun achtertuin, anderen openen bijvoorbeeld alleen maar pakjes Pokemon kaarten.
Inmiddels zijn ze hier 15 en 12 (en bijna 2, maar die heeft geen scherm
Er moet in YouTube gewoon meta data aan filmpjes kunnen worden gehangen door ouders. Op die manier kunnen we elkaar behoeden voor kansloze schermtijd (of het beperken daarvan).
@fredkroket wat is de schermtijd limiet bij jullie?fredkroket schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:03:
[...]
Dit.
Inmiddels zijn ze hier 15 en 12 (en bijna 2, maar die heeft geen scherm), maar het ergste vond ik dat ze hun schermtijd verdeden met hersenloze YouTube content. Ze mochten op een gegeven moment nog maar 1 vlog per dag kijken én ik eiste dat ze ook geregeld (samen of met mij) een leerzaam iets keken en dat we het er vervolgens over hadden.
Er moet in YouTube gewoon meta data aan filmpjes kunnen worden gehangen door ouders. Op die manier kunnen we elkaar behoeden voor kansloze schermtijd (of het beperken daarvan).
Op een gegeven moment waren ze niet in staat om wat anders te bedenken dan schermpje kijken in hun vrije tijd.
Dus rigoureus die rommel een poos opgeruimd met de melding "en nu is het klaar.."
Nu is het wel dikke prima de schermtijden zijn flexibel hangt een beetje samen met wat voor weer het is, als het met bakken uit de hemel komt is buiten spelen ook niet wat, al kunnen ze zich in de regen met een plu ook prima vermaken.
Nu varieert het wat met boeken lezen, tekenen, lego bouwen en wat met klei kliederen.
Daarnaast helpen ze ook graag even in de tuin of in de keuken.
De oudste mag ook graag assisteren met klussen al gaat het daar meestal niet sneller van.
Vaste prik is 19 uur het jeugdjournaal en daarna eventueel nog gewone tv of een kinderfilm/serie op flix of plus. Maar geen hersenloze joetroep.
Al vinden het tegenwoordig weer leuk dat het donker is buiten.
Dus met zaklampen wat buiten klooien etc.
Deze week is vakantie, ook voor mij dan is het allemaal wat minder strikt.
Wat later op bed wat meer omhangen etc.
Maar niet de heule dag voor dat schermpje vervelen is ook wel eens goed, worden ze creatief van.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Soms betrap ik ons (onze kinderen) erop dat er wel >1u wordt geschermd… meestal gaat het goed en wordt er dus weinig naar omgekeken.
Toch willen we ze graag met kerst beide een tablet kado doen. Vooral handig op vakantie; frozen oid op repeat en op naar zuid Frankrijk. Daarnaast heeft de oudste steeds vaker schoolwerk op de tablet.
Stel dat we scherm tijd willen limiteren tot max1u op door de weekse dagen, hoe pak ik dat beste aan?
Edit: ik heb weinig zin om politie agent te gaan spelen; zijn er apps om die dingen te blokkeren die goed werken?
[ Voor 7% gewijzigd door wienesroa op 28-11-2023 19:59 ]
Wij gebruiken family link en je kunt per dag precies instellen hoeveel schermtijd ze mogen.wienesroa schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:58:
Ik denk dat wij er te weinig op letten. Meestal (5&9) spelen ze met lego, Barbies, andere poppen of wordt er geknutseld. Er zijn 2 oude gsm die ze gebruiken om Netflix Disney + te kijken, als dat gebeurd dan altijd als wij koken oid.
Soms betrap ik ons (onze kinderen) erop dat er wel >1u wordt geschermd… meestal gaat het goed en wordt er dus weinig naar omgekeken.
Toch willen we ze graag met kerst beide een tablet kado doen. Vooral handig op vakantie; frozen oid op repeat en op naar zuid Frankrijk. Daarnaast heeft de oudste steeds vaker schoolwerk op de tablet.
Stel dat we scherm tijd willen limiteren tot max1u op door de weekse dagen, hoe pak ik dat beste aan?
Edit: ik heb weinig zin om politie agent te gaan spelen; zijn er apps om die dingen te blokkeren die goed werken?