Uitvallen/oververhitting na vervanging CMOS batterij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htevents
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09-2023
Hallo allemaal,

Even wat achtergrond: net een maand geleden heb ik een refurbished mini pc gehaald, een HP Elitedesk 800 G3 mini met Intel i7 6700 processor + 16GB RAM (merk en type is mij onbekend) + 256GB SSD (merk en type is mij onbekend).

Ik gebruik deze pc als digitaal mengpaneel, waarbij ik meerdere audio kanalen realtime bewerk en mix.

Na de aanschaf heb ik de pc geoptimaliseerd voor dit doeleinde en alle software geïnstalleerd. Bij gebruik van de software draait de pc op ongeveer 25% processor kracht. Ik heb de pc twee keer gebruikt, waarbij de behuizing slechts licht warm werd, maar niks bijzonders (het was ook erg warm dat weekend, rond de 30 graden).

De pc staat gemiddeld een week zonder stroom, daar ik de pc enkel tijdens optredens van de band waar ik voor mix wordt gebruikt.

Toen ik de pc voor de derde keer wilde gebruiken, viel deze ineens uit en bij het opstarten kreeg ik de melding over de batterij op het moederbord.

Na contact te hebben gehad met de verkopende partij, gaf deze aan dat ik zelf de CMOS batterij wel mocht vervangen. Dit is inderdaad ook geen moeilijke klus en gezien mijn ervaring met professionele AV apparatuur reparaties, was dit ook geen probleem.

Na het vervangen van de batterij de pc weer opgestart en verbinding laten maken met internet. De pc heeft zeker een half uur aangestaan, alvorens ik deze zelf weer uitschakelde. Ook heb ik in die periode de audio software laten draaien, er is echter geen audio doorheen gegaan, waardoor de processor op slechts 3% draaide. Hierna heeft de pc ongeveer een dag of 3 a 4 zonder stroom gezeten.

Toen ik de pc van het weekend weer wilde gebruiken als mengpaneel tijdens een optreden, startte deze zonder foutmeldingen o.i.d. op. Wel vond ik dat de pc trager opstartte, als vóór de vervanging van de CMOS batterij.

Toen ik 5 minuten later weer bij de pc kwam, was deze uit en kreeg ik hem ook niet meer aan. Toen ik de behuizing voelde, was deze zeer warm.

Ik heb de pc sinds die tijd niet meer aangehad. Morgen ga ik terug naar de verkoper en ruilen ze hem om, maar dan moet ik alles weer opnieuw installeren e.d.

Mijn vraag aan jullie is dan ook, kan het leeg zijn/vervangen van de CMOS batterij iets in de BIOS/Windows instellingen hebben gedaan, dat de pc dit probleem heeft? Misschien is het een softwarematig probleem, dat zonder omruiling opgelost kan worden.

Alvast dank voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Nee, het vervangen van de CMOS batterij kan dit niet veroorzaken.
Het enige wat zou kunnen is dat het leeg raken van de CMOS batterij de fanspeed en CPU frequency aangepast heeft, maar als de default settings tot oververhitting leiden dan was er ook al iets flink mis.

" kreeg ik hem ook niet meer aan" -> Dit is vrijwel zeker iets anders dan settings.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:56
Ik vraag mij af of je misschien per ongeluk de aansluitkabel voor de CPU en/of casefan hebt losgemaakt.
(dan zou ik nog wel verwachten dat de PC na afkoelen weer gewoon opstart, maar toch.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:35

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

vanaalten schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:23:
Ik vraag mij af of je misschien per ongeluk de aansluitkabel voor de CPU en/of casefan hebt losgemaakt.
(dan zou ik nog wel verwachten dat de PC na afkoelen weer gewoon opstart, maar toch.)
Vaak krijg je dan wel een waarschuwing dat de CPU-fanspeed te laag is bij het opstarten. OP geeft aan dat dat niet het geval is.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Vraag me trouwens ook af waarom je een 8 jaar oude PC koopt. In computerjaren is dat toch zeker gepensioneerd.

[ Voor 8% gewijzigd door |sWORDs| op 19-09-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htevents
|sWORDs| schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:26:
Vraag me trouwens ook af waarom je een 8 jaar oude PC koopt. In computerjaren is dat toch zeker gepensioneerd.
Omdat ik meerdere refurbished pc's (van zelfs wel ouder) via hetzelfde bedrijf heb en deze al enkele jaren zonder problemen draaien.

Het kan zijn dat dit gewoon een maandagochtend versie was en er dus echt iets mis mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htevents
FooLsKi schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:25:
[...]

Vaak krijg je dan wel een waarschuwing dat de CPU-fanspeed te laag is bij het opstarten. OP geeft aan dat dat niet het geval is.
Ik heb inderdaad nergens die waarschuwing gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htevents
vanaalten schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:23:
Ik heb voor het vervangen van de CMOS batterij 1 fan moeten ontkoppelen, maar heb deze zeker weten ook weer terug aangesloten. Ook heb ik de connector voor het terugplaatsen gecontroleerd op beschadigingen o.i.d. echter leek hier niks verkeerds aan.

In de paar minuten dat de pc draaide en ik de audiosoftware had draaien, inclusief audio-flow, draaide de processor op diezelfde 25% als die ik de keren heb gezien dat de pc wél goed werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

htevents schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:31:
[...]

Omdat ik meerdere refurbished pc's (van zelfs wel ouder) via hetzelfde bedrijf heb en deze al enkele jaren zonder problemen draaien.

Het kan zijn dat dit gewoon een maandagochtend versie was en er dus echt iets mis mee is.
Een PC van 8 jaar oud kan elk moment iets van sneuvelen. De voeding, een fan, SSD, whatever. Het is eerder andersom, als je geluk hebt gaat het allemaal nog wat langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htevents
|sWORDs| schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:36:
[...]

Een PC van 8 jaar oud kan elk moment iets van sneuvelen. De voeding, een fan, SSD, whatever. Het is eerder andersom, als je geluk hebt gaat het allemaal nog wat langer mee.
De SSD plaatsen ze er nieuw in volgens mij, daar je bij het samenstellen de keuze hebt uit verschillende SSD's tegen extra kosten. Zo ook met het RAM geheugen.

Een defecte fan zou inderdaad kunnen, voeding is extern trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htevents
Dank voor alle reacties, ik begrijp dus dat het gewoon toeval is dat de problemen zijn begonnen na het vervangen van de CMOS batterij.

Morgen dan maar omruilen en kijken hoe het dan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

htevents schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:38:
[...]

De SSD plaatsen ze er nieuw in volgens mij, daar je bij het samenstellen de keuze hebt uit verschillende SSD's tegen extra kosten. Zo ook met het RAM geheugen.

Een defecte fan zou inderdaad kunnen, voeding is extern trouwens.
De machine kwam al met een 256GB SSD uit de fabriek, dus ja, misschien kun je kiezen tussen verschillende tweedehandse SSDs die ze uit machines slopen, maar een nieuwe lijkt me sterk of de prijs is erg hoog.

• htevents
Opvolgende vraag/bevindingen.

Ondanks dat de pc ondertussen is omgeruild voor een andere, wil ik toch nog graag wat weten.

Ik heb de temperaturen van de CPU's eens in de gaten gehouden op die defecte pc. Tijdens het draaien van mijn audio software met audio input (zoals deze ook tijdens het mixen heeft), draait de CPU ongeveer op 15%. De temperaturen in de CPU's schommelen dan tussen de 55 en 58 graden. Ineens zie ik in taskmanager een proces omhoog komen waardoor de processor load ineens naar 58% tot 67% schiet. Ook schieten de temperaturen dan ineens naar ±82 graden. Ik hoor dan ook de fan behoorlijk in toeren omhoog gaan.

Is dit normaal of is er iets mis?

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-09 02:17

Eren

Boss of this gym

htevents schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:02:
Opvolgende vraag/bevindingen.

Ondanks dat de pc ondertussen is omgeruild voor een andere, wil ik toch nog graag wat weten.

Ik heb de temperaturen van de CPU's eens in de gaten gehouden op die defecte pc. Tijdens het draaien van mijn audio software met audio input (zoals deze ook tijdens het mixen heeft), draait de CPU ongeveer op 15%. De temperaturen in de CPU's schommelen dan tussen de 55 en 58 graden. Ineens zie ik in taskmanager een proces omhoog komen waardoor de processor load ineens naar 58% tot 67% schiet. Ook schieten de temperaturen dan ineens naar ±82 graden. Ik hoor dan ook de fan behoorlijk in toeren omhoog gaan.

Er is waarschijnlijk iets mis gegaan met de koeler. Waarschijnlijk zat het niet goed vast waardoor de contact slecht is. Meestal gebruiken ze een standaard koeler en die zitten meestal met plastic pinnetjes vast. Wie weet misschien tijdens transport los gekomen. Uit mijn ervaring zit het niet echt stevig.

4HEad

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Die HP Pro-/Elite desks zitten best wel degelijk in elkaar met geschroefde koelers.
Die gaan echt niet zomaar los.
Zelf heb ik hier ook diverse HP Prodesks in gebruik, prima degelijke PC's
Er kan natuurlijk gewoon een exemplarisch probleem (CPU?) zijn geweest met de bewuste PC?
htevents schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:02:
De temperaturen in de CPU's schommelen dan tussen de 55 en 58 graden. Ineens zie ik in taskmanager een proces omhoog komen waardoor de processor load ineens naar 58% tot 67% schiet. Ook schieten de temperaturen dan ineens naar ±82 graden. Ik hoor dan ook de fan behoorlijk in toeren omhoog gaan.

Als er plotseling extra rekenkracht wordt gevraagd zal de CPU zijn Turbo Boost functie gebruiken, hierdoor kan de temperatuur dan wel snel oplopen met extra fan activiteit tot gevolg.
Maar normaal moet dat niet tot problemen leiden natuurlijk,

Je kan het Turbo Boost gedrag ook aanpassen:
Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)

Ik neem aan dat de omgeruilde PC nu wel normaal functioneert?
Pagina: 1