Hybride Badkamerradiator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:59
Wij zijn aan denken over plannen om de badkamer te verbouwen. Een technisch idee is om de vloer zowel met CV vloerverwarming als elektrische vloerverwarming uit te rusten.

Dit biedt flexibiliteit en comfort. De vloer loopt als de CV draait gewoon in het systeem mee en in de toekomst kan ik mixen of volledig elektrisch gaan.

Nu zie ik dat er tegenwoordig ook hybride radiatoren zijn. Ik vraag mij alleen af of iemand ervaring heeft met dit type radiatoren. Bij sommige zie ik dat de CV moet worden uitgeschakeld om het elektrische deel in te kunnen schakelen. Dat haalt het effect weg omdat er dan ook geen warmte de vloer in gaat. (Vloerverwarming zal op de retour van de radiator gaan)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 13:12
Even voor de duidelijkheid: je weet dat je met electrisch verwarmen heel verspillend (dus heel duur) bezig bent? En als je combineert, zal de warmte van de electrische vloerverwarming weggepompt worden door de "echte" vloerverwarming.

Wil je comfort, zou ik eerder kijken naar iets als een zoneregeling; zodat de badkamer op vraag kan verwarmd worden. Van de besparing op electrische vloerverwarming (aanleg en verbruik) kan je meteen ook wandverwarming in de badkamer laten aanleggen, zodat het vlotjes warm wordt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Borne
Zoneregeling heb ik al met Evohome. Voornamelijk zal de CV (op water) door middel van zoneregeling lopen. Met vorig jaar in het achterhoofd heb ik weinig zin om over een paar jaar de bende er weer uit te breken omdat de overheid weer wat verzonnen heeft.

Als gas duur wordt en stroom goedkoop wil ik dus ook elektrisch kunnen verwarmen. Elektrische vloerverwarming kost vrijwel niets in de aanleg dus waarom niet dubbel op. Zodoende kwam ik ook de hybride radiator tegen. Voordeel is dat deze in het voorjaar/najaar als het CV bedrijf nog uitgeschakeld is, ook even de temperatuur een boost kan geven.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Borne schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:40:
Zoneregeling heb ik al met Evohome. Voornamelijk zal de CV (op water) door middel van zoneregeling lopen. Met vorig jaar in het achterhoofd heb ik weinig zin om over een paar jaar de bende er weer uit te breken omdat de overheid weer wat verzonnen heeft.

Als gas duur wordt en stroom goedkoop wil ik dus ook elektrisch kunnen verwarmen. Elektrische vloerverwarming kost vrijwel niets in de aanleg dus waarom niet dubbel op. Zodoende kwam ik ook de hybride radiator tegen. Voordeel is dat deze in het voorjaar/najaar als het CV bedrijf nog uitgeschakeld is, ook even de temperatuur een boost kan geven.
Elektrisch vloerverwarmen is jaar op jaar zeg vijf keer duurder dan je CV vervangen door een warmtepomp. En je kan er vanuit gaan dat je elektrische vloerverwarming ergens na een jaar of tien stuk gaat, dan mag je hele vloer eruit. Een vloeistof gebaseerde vloerverwarming gaat zo lang mee als de vloer zelf.

Verder is de stroomprijs praktisch lineair gekoppeld aan de gasprijs en dat zal nog wel even zo blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 20-09-2023 15:14 ]

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:38
Waarom hang je in de badkamer dan niet gewoon een infrarood paneel op in plaats van de (hybride) radiator?

Vloerverwarming gewoon op het reguliere CV systeem laten staan; dan wordt de vloer gewoon meeverwarmd met de rest van de woning, en als je extra warmte in de badkamer nodig hebt, kun je het IR paneel aanzetten voor letterlijk 'instant' warmte op de badkamer, voor de tijd dat je daar aanwezig bent.

Overigens wel altijd zowiezo de vloerverwarming op het CV (water) systeem aangesloten laten zitten.
Dan ben je ook toekomstproof als je CV ketel vervangen wordt door een warmtepomp.
Als gas duur wordt en stroom goedkoop wil ik dus ook elektrisch kunnen verwarmen.
Daar heb je dan dus een warmtepomp voor. Dat is elektrische verwarming. Alleen wel 4x zo goedkoop dan je elektrische vloerverwarmingnetten.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Borne
Een infraroodpaneel heb ik getest en dat vind ik persoonlijk echt een vreselijke oplossing.

- Instant warmte (duurt ook gewoon een minuut of 10)
- buiten de "zone" is het koud.
- ik vind niet niet mooi.

Nogmaals het is niet de bedoeling om elektrisch als hoofdverwarming toe te passen. Dit zal watergedragen zijn met een combinatie van vloerverwarming en een handdoekradiator.

Ik heb een dynamisch energiecontract. Er zijn veel momenten waarbij de stroom spotgoedkoop is. Ik kan dan gewoon elektrisch de badkamer bijna gratis opwarmen. Sterker nog, als de stroomprijs negatief is, krijg ik geld om mijn badkamer te verwarmen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-05 15:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Borne schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:31:
Er zijn veel momenten waarbij de stroom spotgoedkoop is.
Da's wel in de zomerperiodes, als je de badkamer niet hoeft te verwarmen...

Waarom kies je niet voor een grote spiegel met ingebouwd onzichtbaar IR-paneel naast je vloerverwarming?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:29
Elektrische vloerverwarmingsnetten niet doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lNoYSUcnX8iZqBzm80aJi6wkiw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pxjuFuZbxYgF3ihKY1xd8DXO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MARKwl-zEUhB5XE3SegqxjrVIVQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VliHma9FqXmSv1i7slPzc1uA.png?f=user_large

Weekend van 9 en 10 april heb ik de draden naar de vloerverwarming uit de lasdop getrokken omdat de elektra omgelegd moest worden. Daarna niet meer aangesloten, we verwarmen nu als dat nodig is met een ventilatorkacheltje. Er hangt een designradiator in de badkamer, maar die doet met 40 graden aanvoer niks.

Het oplopen van ~200 naar 300-350KWh per maand in de koude maanden is nu weg. Van 3500KWh per jaar naar 2200KWh inmiddels.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:52
Borne schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:31:
Een infraroodpaneel heb ik getest en dat vind ik persoonlijk echt een vreselijke oplossing.

- Instant warmte (duurt ook gewoon een minuut of 10)
- buiten de "zone" is het koud.
- ik vind niet niet mooi.

Nogmaals het is niet de bedoeling om elektrisch als hoofdverwarming toe te passen. Dit zal watergedragen zijn met een combinatie van vloerverwarming en een handdoekradiator.

Ik heb een dynamisch energiecontract. Er zijn veel momenten waarbij de stroom spotgoedkoop is. Ik kan dan gewoon elektrisch de badkamer bijna gratis opwarmen. Sterker nog, als de stroomprijs negatief is, krijg ik geld om mijn badkamer te verwarmen.
hybride radiators bestaan niet op de manier die je zoekt, logisch ook want het is geen praktische combinatie en wordt door de markt ook niet gevraagd. Niets houdt je tegen om nog een elektriach netje onder de tegels maar boven de watergedragen vloerverwarming te leggen. Ik.zie het nut niet maar het werkt wel.ongeveer zoals jij lijkt te willen.

• Borne
Fr33z schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:59:
[...]

hybride radiators bestaan niet op de manier die je zoekt, logisch ook want het is geen praktische combinatie en wordt door de markt ook niet gevraagd. Niets houdt je tegen om nog een elektriach netje onder de tegels maar boven de watergedragen vloerverwarming te leggen. Ik.zie het nut niet maar het werkt wel.ongeveer zoals jij lijkt te willen.
toch wel

https://nl.hudsonreed.com/info/blog/wat-is-een-hybride-handdoekradiator/

• Borne
Question Mark schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:52:
[...]

Da's wel in de zomerperiodes, als je de badkamer niet hoeft te verwarmen...
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. In de winter als het waait is de stroom ook goedkoop. Of op bepaalde tijdstippen overdag als het zonnetje schijnt. Of in de toekomst als ze de saldering afbouwen en je zoveel mogelijk eigen stroom moet gebruiken. Dan is het kiezen tussen bijna gratis op het net leveren of zelf verbruiken (de verwarming in de badkamer aan zetten).

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:52
knap gevonden, lollig dat er wel een fabrikant is die het probeert. Deze oplossing komt er hier niet in en en zou ik ook nooit aan klanten adviseren. ik.vind het verspilling van zowel geld, energie en grondstoffen.

maar jij lijkt te weten dat je dit graag wilt dus ik zou zeggen: bestellen maar en laat ons weten wat het kost/hoe het bevalt (detail: bij mij werkt de knop 'nu kopen' van die radiator niet, ben heeel nieuwsgierig wat dat ding kost. )

[ Voor 8% gewijzigd door Fr33z op 21-09-2023 13:33 ]

• Borne
Er zijn nog veel meer merken die het aanbieden dus zo gek is het niet. Vanuit het product is ook de vraag van mij gekomen om ervaringen.

bijvoorbeeld:
https://vasco.eu/nl/blog/wat-zijn-hybride-radiatoren-en-wat-zijn-de-voordelen?Lang=nl

of deze
https://instamat.nl/mix-uitvoering-elektrische-verwarming/

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Het blijft natuurlijk COP1 verwarmen. En stroom wordt nooit goedkoop als het buiten koud is. In ieder geval zal er altijd een economische koppeling aan gas zitten.

Dit soort shit zou ik niet in de vloer leggen (dan ga je de hele vloer mee opwarmen). En ook zeker niet hybride gekoppeld aan een water loop.

Het enige waar ik "elektrisch" nog in zou kunnen komen is iets convector/warme lucht achtigs, dat eventjes een paar minuten helpt om de badkamer droog te krijgen.

Anders krijg je inderdaad van die mooie grafiekjes van een paar posts terug.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:29
AtomicShockwave schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:56:
Het blijft natuurlijk COP1 verwarmen. En stroom wordt nooit goedkoop als het buiten koud is. In ieder geval zal er altijd een economische koppeling aan gas zitten.

Dit soort shit zou ik niet in de vloer leggen (dan ga je de hele vloer mee opwarmen). En ook zeker niet hybride gekoppeld aan een water loop.

Het enige waar ik "elektrisch" nog in zou kunnen komen is iets convector/warme lucht achtigs, dat eventjes een paar minuten helpt om de badkamer droog te krijgen.

Anders krijg je inderdaad van die mooie grafiekjes van een paar posts terug.
In de vloer zeker niet. Bij badkamers is COP1 verwarmen alleen geschikt als je snel en kort kunt verwarmen. Ik doe dat met een draagbare 1000/2000W ventilatorkachel van 5 euro, maar ze zijn er ook met wandmontage. Alternatief is een infraroodpaneel die alleen de persoon opwarmt.

Dat hybride gebeuren is een lachertje. Het werkt met een element en een T stuk. Bij Omschakelen moet je de thermostaatkraan van de CV uitdraaien en het ontluchtingsventiel openzetten zodat de overdruk eruit kan. Dat ontluchtingsventiel ga je geheid een keer vergeten, of gewoon iets met kinderen die de knop opendraaien gewoon omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:17

timpel_800

Amber 65

@Borne
Ik ben benieuwd hoe je dit uiteindelijk gedaan hebt. Ik heb min of meer hetzelfde probleem. Wij hebben Warmtepomp waardoor max 27 graden water loopt. Perfect voor de vloerverwarming en ik heb ook dus de badkamer radiator erop aangesloten en de retour daarvan loopt nog weer met lussen door de vloer.
Met het koude weer is de badkamer nu wel verwarmd, maar het is niet echt aangenaam.
Dus ik dacht, we maken de radiator hybride met een element. Jaga heeft ook iets dergelijks (https://www.jaga.nl/producten/sani-ronda/). Ze noemen dat Mixte.

Ik snap het systeem alleen niet helemaal.

Vanaf de aanvoerleiding naar de radiator komt een T stuk, waarbij in 1 deel het elektrische element komt, en 1 deel de aanvoerleiding van de warmtepomp. Tot zover snap ik het. Het element schakelt met een knop of met wifi (10 min voordat we gaan douchen, min of meer altijd op hetzelfde moment), en het element wordt warm. Maar nu moet wel de aanvoer of de retour worden geblokkeerd anders stroom het door het element verwarmde water weer richting de WP. Maar hoe regel je dat?

Ik zat zelf te denken aan een Wifi thermostaatkraan op de aanvoer te zetten en deze dicht te laten gaan, even voordat het verwarmingselement aanslaat.

Het grote voordeel is dat de badkamer op deze manier wel een basistemperatuur behoud en alleen maar een half uurtje per dag wordt bijverwarmd door het element.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borne
timpel_800 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:08:
@Borne
Ik ben benieuwd hoe je dit uiteindelijk gedaan hebt. Ik heb min of meer hetzelfde probleem. Wij hebben Warmtepomp waardoor max 27 graden water loopt. Perfect voor de vloerverwarming en ik heb ook dus de badkamer radiator erop aangesloten en de retour daarvan loopt nog weer met lussen door de vloer.
Met het koude weer is de badkamer nu wel verwarmd, maar het is niet echt aangenaam.
Dus ik dacht, we maken de radiator hybride met een element. Jaga heeft ook iets dergelijks (https://www.jaga.nl/producten/sani-ronda/). Ze noemen dat Mixte.

Ik snap het systeem alleen niet helemaal.

Vanaf de aanvoerleiding naar de radiator komt een T stuk, waarbij in 1 deel het elektrische element komt, en 1 deel de aanvoerleiding van de warmtepomp. Tot zover snap ik het. Het element schakelt met een knop of met wifi (10 min voordat we gaan douchen, min of meer altijd op hetzelfde moment), en het element wordt warm. Maar nu moet wel de aanvoer of de retour worden geblokkeerd anders stroom het door het element verwarmde water weer richting de WP. Maar hoe regel je dat?

Ik zat zelf te denken aan een Wifi thermostaatkraan op de aanvoer te zetten en deze dicht te laten gaan, even voordat het verwarmingselement aanslaat.

Het grote voordeel is dat de badkamer op deze manier wel een basistemperatuur behoud en alleen maar een half uurtje per dag wordt bijverwarmd door het element.
Na een beetje inlezen is het niet een en/en systeem maar of via water of via een elektrisch element. Als je hem elektrisch wilt gebruiken, dan moet je de CV dichtzetten. Je hebt dan dus ook geen vloerverwarming op de retour. In één van de buizen van de radiator wordt een element gezet om hem electrisch te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:17

timpel_800

Amber 65

Ja, bedankt. Ik ben er inmiddels verder mee bezig gegaan en gebruik de Handdoekradiator nu hybride zoals jij zegt.

Om 17:55 sluit de wifi thermostaat de aanvoer van de handdoek radiator en Het verwarmingselement schakelt om 18:00 uur aan. Het klopt dat de vloer nu ook geen flow meer krijgt, maar die blijft wel even op temp omdat die de hele dag warmte heeft opgeslagen als het ware.
Dat is althans mijn idee. Ik heb het zojuist in elkaar gezet en we gaan het meemaken...

PS de wifithermostaat is nog niet binnen dus nu ff handmatig gesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBOckf_AgCbBr-vWYnOA8E8C9zA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mU4AtWxpPECKvDFZvAwpG4ft.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door timpel_800 op 12-12-2023 17:15 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:30
Heel prettig dat ik dit topic heb gevonden.. ik was dus overwegens om een hybdride handdoekradiator aan te sluiten in onze, nog te vernieuwen, badkamer.
https://nl.hudsonreed.com...AhZGEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Na het lezen van dit topic zie ik daar toch maar vanaf. Dan maar een volledig electrische radiator.

*sowieso

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:30
Fr33z schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:32:
knap gevonden, lollig dat er wel een fabrikant is die het probeert. Deze oplossing komt er hier niet in en en zou ik ook nooit aan klanten adviseren. ik.vind het verspilling van zowel geld, energie en grondstoffen.

maar jij lijkt te weten dat je dit graag wilt dus ik zou zeggen: bestellen maar en laat ons weten wat het kost/hoe het bevalt (detail: bij mij werkt de knop 'nu kopen' van die radiator niet, ben heeel nieuwsgierig wat dat ding kost. )
Heel erg benieuwd wat jou mening/redenering hierachter is. Ik zoek geen vloerverwarming maar een handdoekradiator.
Mijn idee was als volgt, de ruimte wordt gewoon met de reguliere CV verwarmd en zodra ik wil gaan douchen kan ik bijverwarmen door het electrische deel aan te zetten.
Nu lees ik hier dat je dan het CV gedeelte moet afkoppelen etc.. dat gaat natuurlijk niet werken allemaal dus daarom stopt het sowieso voor mij.
Maar het idee leek mij wel geslaagd.. jouw niet?
(in mijn situatie zou het dus geen vloerverwarming maar een handdoekradatior worden)

*sowieso

Pagina: 1