Databank voor defecten/reparaties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-08 10:15
Hallo,

Ik zou in de toekomst bewustere aankopen willen doen ten aanzien van duurzaamheid. Een auto gaat ook jaren lang mee, waarom een laptop of een telefoon niet?

Dat Apple/Samsung elk jaar met een nieuwe telefoon komt en zogenaamd hun spullen 'green-washen' is niet terecht. Mijn MacBook M1 (3000 euro+), nog niet eens 2 jaar oud kampte opeens met een kapot scherm. Laptop 200 euro waard zonder werkend scherm, reparatie 1000 euro en enkel te doen bij Apple.

Mijn vraag is of er al een databank is voor de registratie van defecten per apparaat/auto? Zo niet, misschien een idee om dat te gaan opzetten? :)

Zo zou het mooi zijn om per entiteit te zien:

- wat er in de gehele levens cyclus potentieel stuk aan kan gaan (en of je die investering wil doen en misschien uiteindelijk een pressiemiddel tegen de fabrikant als het platform groot genoeg is)
- je zou per defect kunnen doorklikken om te kijken wat je er aan kan doen, zelf repareren of ergens laten doen en wat dat kost
- hoe makkelijk het te repareren is bij iemand om de hoek .. bij Apple/Tesla ben je bijna verplicht om je computer/auto daar langs te brengen terwijl ze hoge kosten rekenen

En zo zijn er nog talloze ideeen die je kunt toevoegen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Av3ng3rtje op 19-09-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Voor auto's is er https://www.carproblemzoo.com/, die heeft een flinke bak aan data voor allerlei merken en modellen met het gemelde probleem en vaak de uitgevoerde oplossing. Voor de gein eens opgezocht wat bijv. mijn oude Toyota Yaris aan problemen had en daar schrik je wel van, maar tegelijkertijd gaat die van ons al bijna 15 jaar mee en nog nooit een groot probleem mee gehad.

Maar ook die lijst is niet dekkend, en ik denk dat dat ook onmogelijk is zonder dat er wereldwijde regelgeving komt die het melden van problemen binnen een centraal systeem afdwingt. Crowdsourcen hiervan betekent dus ook beheerkosten (moderators die meldingen controleren) en dat je weinig betrouwbaarheid overhoudt, lijkt me niet echt winstgevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:18
Oon schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:57:
Voor auto's is er https://www.carproblemzoo.com/, die heeft een flinke bak aan data voor allerlei merken en modellen met het gemelde probleem en vaak de uitgevoerde oplossing.
[...]
Die site moet je met een korreltje zout nemen denk ik. Heb ook een Toyota dus even gekeken. De 'Camry' staat er met meeste problemen in, volgens mij is dat één van de meest verkochte Toyota's in de VS.
Als er veel van rondrijden dan zullen er ook vanzelf meer 'problemen' mee zijn. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat het een slechte auto is.... Net als die aantal problemen per jaar. Als er in een bepaald jaar een veelverkocht model is uitgebracht dan gaat die grafiek ook al mank :+

Mijn Auris staat er bijv. ook niet op.

De ANWB Occasiontest heb je dan wellicht iets meer aan: https://www.anwb.nl/auto/...cc-4378-86dd-5b8647746b54 ("Dit vindt de Wegenwacht").

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 19-09-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

ThinkPad schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:01:
[...]

Die site moet je met een korreltje zout nemen denk ik. Heb ook een Toyota dus even gekeken. De 'Camry' staat er met meeste problemen in, volgens mij is dat één van de meest verkochte Toyota's in de VS.
Als er veel van rondrijden dan zullen er ook vanzelf meer 'problemen' mee zijn. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat het een slechte auto is.... Net als die aantal problemen per jaar. Als er in een bepaald jaar een veelverkocht model is uitgebracht dan gaat die grafiek ook al mank :+

Mijn Auris staat er bijv. ook niet op.
Het is zeer zeker een beperkte databank met een voorkeur voor Amerikaanse modellen, maar het was meer een voorbeeld van juist hoe weinig je hebt aan zo'n website. Zelfs al krijg je die 100% dekkend zonder voorkeur, dan nog zegt de hoeveelheid meldingen van een auto lang niet alles.
Zo zag ik ook dat onze Mazda een aantal meldingen heeft van dat de stuurbekrachtiging soms zou kunnen uitvallen, met zelfs iemand die daardoor over de kop is gegaan, maar dat hoeft totaal niet te betekenen dat de kans dat dat gebeurt groter dan nihil is want je weet niet wat de onderhoudshistorie daar was en of het al een bekend probleem was dat niet op tijd is gerepareerd oid.

Ik ben zelf wel een voorstander van het verzamelen van statistieken, maar dan moet de data wel nuttig zijn, en ik mis hier een beetje hoe je nuttige data kunt verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Av3ng3rtje
Hoe nuttig de statistieken zijn is lastig omdat je de verhoudingen en historie ook niet weet.

Wat zou wel kunnen? Ik denk dat je uit de meldingen die er komen wel een databank kan aanleggen _wat_ er stuk gaat, maar hoe vaak kun je achter wegen laten omdat je niet weet hoe dat in verhouding staat met de aantallen die er zijn

Dan zou je wel kunnen aangeven wat het kost en waar je het bijvoorbeeld kan laten repareren (beetje ala Pricewatch)

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:54

talin

ES-MA

consumentenbond?

dat is al een aardige databes vol met spullen.
let wel, niets is tegenwoordig meer gratis dus wie zou zoiets non commercieel op willen zetten, daar zal je het antwoord op moeten gaan zoeken.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Av3ng3rtje
Ik denk dat de consumentenbond de beste optie is tot zover, dank @talin
Pagina: 1