Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag over elektrische installatie icm zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:25
Situatie hier is als volgt:

3 x 25A aansluiting met meterkast in de schuur
er loopt een kabel van de schuur naar de woning, circa 20 meter onder verharding
de woning zit op 1 fase van de 25A aansluiting
in de woning is een groepenkast met 16A groepen

Nu wil ik zonnepanelen plaatsen op de woning (op de schuur is niet mogelijk), op zich is er plaats genoeg op het dak (zuiden heel veel plaats en westen beperkt). Maar de vraag is, wat is elektrisch mogelijk.

Met het oog op de toekomst zou 5000 kWh opbrengst per jaar mooi zijn, met 4000 kWh kom ik ook voorlopig ook al een heel eind.

Zoals ik het zie is met de 16A groepen alleen een 3680W omvormer mogelijk, of zie ik dat verkeerd ?

Kan ik ook 2 groepen gebruiken en 2 stuks 16A omvormer aansluiten op een manier dat de 25A van de fase niet wordt overschreden ?

En is die 4000 kWh opbrengst per jaar (of liever meer) dan realistisch ?

Alternatief is om de 2 andere fases van de 3 x 25A aansluiting ook van de schuur naar de woning te brengen, maar dat zou nogal wat graaf- en breekwerk betekenen en een nieuwe groepenkast dus een forse kostenpost.

Alle reacties

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:06
een 1 fase 4000 W omvormer op een 20A zekering zou kunnen, eventueel met 4800 WP aan panelen eraan. Zonder schaduw en afhankelijk van de hoek zou dat 4700 kWh kunnen doen per jaar.

Is je dak groot genoeg, welke hoek, hoeveel schaduw, is er een vrije groep... er staat zo'n mooie voorbeeld post om betere antwoorden te krijgen....

[ Voor 3% gewijzigd door MSXBas op 19-09-2023 15:14 ]

• Lecenten
Er zijn nog 2 groepen vrij, nu gezekerd met een 16A automaat.

Dus als ik het goed begrijp, een vrije groep zekeren met een 20A automaat en daarop een 4000W omvormer.

Dak is aan de zuidkant groot genoeg en met weinig schaduw, aan de westkant beperkte ruimte (ik denk max 3 of 4 panelen). Dakhoek is vrij steil, rond de 55 graden.

Zoals gezegd, ik zou met 4000 kWh per jaar voorlopig ook voldoende hebben. Ik wilde alleen eerst weten wat elektrisch gezien mogelijk is.

PS. Ik lees hier https://www.zonnefabriek....t-en-waar-dient-het-voor/ dat meer dan 16A per groep niet zou mogen in dit geval en dat dit met 2 x 2500W omvormer zou kunnen.

[ Voor 18% gewijzigd door Lecenten op 19-09-2023 16:07 ]

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:06
een goede pv aanbieder wil ook komen schouwen of in ieder geval foto's ontvangen van dak(en) en meterkast.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:56
Er mag gewoon 5kW op... Selectiviteit is niet verplicht.
Je kunt ook vrij grof overdimensioneren, dat kost piek opbrengst maar levert veel meer wel op dan je mist.

Met 10kWp op een 5kW omvormer is het nog in de enkele cijfers procenten.

5kW op een lange dunne kabel (ook als je het in meerdere omvormers splitst) is jezelf 3-0 achter zetten in het netcongestie verhaal.

Voor verdere verduurzaming van de woning is 25A toch te krap, dus even door de zure appel heen, en in 1 keer goed doen. Leg een dikke (5 x 4 of 6mm², 10mm² als afstand groot is) nieuwe kabel.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 19-09-2023 16:34 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou ze niet op eenzelfde aardlek zetten als je huis aardlekschakelaars, dus een aparte aardlek automaat nemen voor PV.

Zie ook hier:
https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch

20 mtr kabel is nogal watt, hoe dik zijn de aders van de kabel?
Voordat je omvormer telkens uit gaat vallen ivm te hoog voltage?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Lecenten
Bedankt voor de reacties. Een 4 of zelfs 5 kW omvormer zou in eerste instantie zeker voldoen.

Ik kan zo niet zien wat de dikte van de aders zijn (alleen de buitenkant is zichtbaar), ik zal er iemand naar laten kijken.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Lecenten schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:15:
Bedankt voor de reacties. Een 4 of zelfs 5 kW omvormer zou in eerste instantie zeker voldoen.

Ik kan zo niet zien wat de dikte van de aders zijn (alleen de buitenkant is zichtbaar), ik zal er iemand naar laten kijken.
ik heb een 4kW omvormer op een 16A groep.
(dit kan net, met 16A daar kun je net iets overheen gaan zonder gevaar.)
en ik wek er 5500kWh per jaar mee op. ;)

trukje is simpel, je kunt met gemak 30% meer Wp als W omvormer er aan hangen.
zonder dat het verlies echt hoog word.
(minimaal verlies is geen probleem tegen over de grote extra winst.
pas boven de 30% meer begint langzaam het minder leuk te worden, maar en 50% meer is eigenlijk ook wel te doen.)

daarna heb ik een 2de trukje.
oost-west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
zo als je ziet heeft oost en west een ander moment van hun top halen.
zo doende heb ik 6430Wp op een 4000W omvormer zonder dat ik aftop.
(een variant hier op is: panelen heel plat + panelen met een steilere hoek.
plat beter in de zomer, steiler beter in de lente/herfst.)

(en een 3de trukje, lol
oost heeft 2 stringen parallel en dan kun je ook 2 richtingen met 1 mpp aan.
1x 15 graden + 1x 45 graden.
dit doet niet heel veel, maar ach elk klein beetje helpt en had er de ruimte voor.)

mijn mening, als je 5000kWh wil, dan gok op 6000kWh.
een kleine over productie kun je verkopen en is tof om te hebben.
dus: als je iets doet, doe het dan goed. (en als het kan, natuurlijk.) ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 22-09-2023 12:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1