Zonnepanelen; meer of minder opwekken dan verbruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:18
Ik ben bezig om panelen op het dak te laten leggen. Dit loopt sinds juli door de vakantieperiode dus er is in die tijd alweer het een en ander gebeurt op het gebied van zelf opwekken en terugleveren.

De initiële offerte ging uit van 12 panelen met een opwek van 4.175kWh voor 6.042,-. Na de schouw bleek dat die 12 net niet zouden passen dus ik heb nu 2 nieuwe offertes ontvangen met een aanpassing. 1 voor 10 panelen of 12 panelen van een ander type die iets kleiner zijn en iets duurder;
10 panelen - 3.456kWh voor 4.903,-
12 panelen - 4.248kWh voor 6.283,-
Mijn verbruik is ~3.800kWh en mijn 3 jarige contract loopt tot juni 2024.

De terugleverboete van VDB zal op termijn wel door alle leveranciers worden opgepikt. Langetermijn contracten zullen waarschijnlijk steeds minder mogelijk zijn als meer teruggeleverd wordt dan verbruikt.

Ik verwacht dat het energieverbruik zal stijgen en gas zal dalen. Koken is sinds vorig jaar elektrisch, spouwmuurisolatie sinds dit jaar en de ketel wil ik uiterlijk volgend jaar laten vervangen na 15 jaar nu het nog mag want een warmtepomp gaat hem hier niet zo snel worden (jaren '50).

Mijn vraag is nu wat de veiligere keuze zal zijn naar de toekomst toe en of ik zoveel mogelijk wil opwekken of juist eronder blijven zodat ik bepaalde "straf"maatregelen nog een tijdje kan ontwijken?
Welke overwegingen zouden jullie hier nog in meenemen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:55
Volgens mij heeft het geen zin om rekening te houden met en strafmaatregel.

En hoe eco- onfriendly het ook is als deze boete voor mij een realiteit word gaat er gewoon een airco om te koelen komen om de teruglevering de kop in te drukken of de vijver/aquarium wat ik al lang wil maar uit elektra overwegingen niet genomen heb.
Ik betaal liever die paar tientjes die de terug geleverde stroom dan nog waard is aan een hobby of comfort dan aan een energie maatschappij.

Wat vooral belangrijk is is zo snel mogelijk te leggen. want iedere maand die je wacht word het duurder lijkt wel en de terugverdientijd langer als salderen afgebouwd word. Je contract is tot eind 2024 iig niet relevant als je opwek hoger is als je afname. Mocht het in 2025 nog niet afgebouwd worden is dat alleen maar meegenomen.

Ik denk dat je beter je setup informatie zoals type omvormer, panelen, dakhelling, potentiële schaduwvorming, oriëntatie en dergelijke hier voor kan leggen zodat mensen dat kunnen controleren wat er zijn nog wel eens slechte adviezen vanuit zonnepanelen installateurs die je onnodig op de kosten jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
Ik zou gewoon het maximum leggen, en een omvormer plaatsen die kan afremmen indien je later zou gestraft worden voor injectie....

In de winter ga je zowiezo nooit je instant verbruik kunnen dekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 07:10
Ik zou zeker voor het maximale gaan. Je kunt namelijk met een airco ook prima verwarmen (wat zelfs voordeliger is dan stoken op gas). Ook zou je kunnen kijken naar een warmtepomp boiler voor je warm water. Deze kun je prima laten verwarmen overdag als het rendement het hoogst is en de zon schijnt.

En van het gas af kan ook prima door meerdere aico's op te hangen in de woning. Warmtepomp zal ook wel werken alleen heb je dan eigenlijk vloerverwarming nodig om het goed te doen.

Mijn moeder woont in een jaren 60 woning met 5cm piepschuim korrels in de spouw. Zij verwarmt ook met een airco wat prima werkt, boiler voor warm water en ze is nu van het gas af.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:58

Fab1Man

Live life to the fullest

Nvm, verkeerd gelezen

[ Voor 93% gewijzigd door Fab1Man op 19-09-2023 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 19:00

bebopper

I'm an absolute beginner...

Fab1Man schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:17:
Wist je dat die terugleverboete pas geldt vanaf 5000 kWh? nieuws: Vijf vragen over de terugleverheffing voor zonnepanelen

Ik ga er dan vanuit dat dat de pure teruglevering is, dus als je eigen verbruik van de zonnepanelen er af is en wat dus puur terug "de grond in gaat".
Helaas, je gaat al betalen vanaf 5 kWh (zie artikel waar je zelf naar linkt).

Het is op je totale teruglevering (dus niet teruglevering na saldering wat sommigen hopen/denken), wat je zelf direct gebruikt telt inderdaad niet mee, want dat lever je ook niet terug.

[ Voor 8% gewijzigd door bebopper op 19-09-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:58

Fab1Man

Live life to the fullest

bebopper schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:22:
[...]

Het is op je totale teruglevering (dus niet teruglevering na saldering wat sommigen hopen/denken), wat je zelf direct gebruikt telt inderdaad niet mee, want dat lever je ook niet terug.
I stand corrected...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:21

ChUcKiE

Dus........

bebopper schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:22:
[...]

Maar saldering is toch niet gelijk aan eigen verbruik? Dus als je voordat de stroom het net in gaat je zorgt dat er verbruikt wordt, dan telt dat niet mee voor die 5000

Oh...dat staat gewoon al in jouw post, sorry 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door ChUcKiE op 19-09-2023 16:29 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Holzschuh
computerjunky schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:39:
Ik denk dat je beter je setup informatie zoals type omvormer, panelen, dakhelling, potentiële schaduwvorming, oriëntatie en dergelijke hier voor kan leggen zodat mensen dat kunnen controleren wat er zijn nog wel eens slechte adviezen vanuit zonnepanelen installateurs die je onnodig op de kosten jagen.
Was gisteren niet in de gelegenheid maar onderstaand is de informatie uit de offerte.

De 10 panelen setup:
10 Recom Panther PERC RCM-420-7MG Full Black Glas-Folie
1 Huawei SUN2000-3.68KTL-L1

De 12 panelen:
12 München Solar HJT400Wp Glas-glas
1 Huawei SUN2000-3.68KTL-L1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGQKh9t39hTAcq0McJZKQBsFL6c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dLqv9gzlj0QPi54QBsc5wKWS.png?f=user_large

Nok ligt net schuin NW -> ZO. Schaduw is er niet. Dakhelling weer ik niet maar zolder is ~2,4 mtr hoog. Ik kan er net staan onder de nok met 2 mtr.

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Waarom ook niet meteen een zootje panelen aan de andere kant? Dan heb je betere spreiding van de je opwek over de dag heen ook, beter voor als de salderingsregeling eraf gaat.

Dakhelling kan je opzoeken op https://3dbag.nl/en/viewer Zoek je huis en klik op het desbetreffende dakvlak.

[ Voor 25% gewijzigd door Stokertje op 21-09-2023 07:49 ]

• Holzschuh
Dakhelling is 29.9 volgens de website. Ik ben ook al aan het twijfelen geslagen om die 12 panelen op te splitsen. Eventueel 7/7 of 8/8 ervan maken.

• Stokertje
Hier kan je de verschillende situaties simuleren, geeft je een totaal opbrengst, en laat je ook zien hie de verdeling van het opgewekte vermogen over de dag heen zal zijn. Opbrengst wordt zeer conservatief weergegeven, waarschijnlijk kan je er wel 10% bij optellen, zeker als je helemaal geen schaduw hebt.

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

• Holzschuh
6/6 verdeeld over de daken

https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=-0.25&max2=

12 zoals origineel ingetekend
https://www.thomasberger....eakw2=&temp_coeff2=&max2=

Ik zal nog hier en daar een variabele niet helemaal juist hebben. De opbrengst volgens de installateur is bij die 12 4.248 kWh wat toch een 400 kWh minder is dan de website.

De omvormer heeft een max van 6900 kWh. Mocht de salderingsregeling er uiteindelijk uitgaan zit daar wel nog 2.100 ruimte om op de andere kant ook panelen te leggen.

• computerjunky
Ik zat toevallig net je situatie in te vullen en inderdaad no is dermate lage qua opbrengst dat ik denk dat dat het niet waard is.

Die omvormer is wel flink wat zwaarder dan de pieken die je gaat halen. Ik zou zeker even kijken naar de spec sheet en de opstartvoltages. Vaak is het hoe zwaarder de omvormer hoe hoger de opstart voltages.

qua oriëntatie denk ik dat 220 optimistisch is.

https://upload.wikimedia.....png/800px-Kompasroos.png

Als ik dat zo zie zit je eerder aan de 245-250. Dan kom je dus rond de 4200 kWh per jaar uit. Maar let op dit is een indicatie en kan 10% per jaar afwijken iedere kant op. Het kan dus 3800 of 4600 zijn.

Veel installateurs gebruiken een fixed formule. Deze site gebruikt historische zonuren data en is dus gemiddeld gezien accurater.

En als je in de toekomst toch panelen op de andere kant willen gooien zorg dan iig dat de omvormer een 2de string optie heeft.

• Holzschuh
Ja, ik had even uit de losse pols een waarde gepakt, verklaart dan het verschil met de installateur.

Dan wordt het toch gewoon de 12 München Solar HJT400Wp Glas-glas. Voor die 200 EUR meer ga die 800 kWh niet laten schieten.

/edit
zie net pas je opmerking over de omvormer. Het is een SUN2000-4.6KTL-L1
Als ik de specs lees staat bij alle varianten van omvormer van dat de opstartspanning 100 V is. Is dat wat je bedoelt met de opstart voltages?

[ Voor 33% gewijzigd door Holzschuh op 21-09-2023 14:55 ]

• computerjunky
Holzschuh schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:51:
Ja, ik had even uit de losse pols een waarde gepakt, verklaart dan het verschil met de installateur.

Dan wordt het toch gewoon de 12 München Solar HJT400Wp Glas-glas. Voor die 200 EUR meer ga die 800 kWh niet laten schieten.

/edit
zie net pas je opmerking over de omvormer. Het is een SUN2000-4.6KTL-L1
Als ik de specs lees staat bij alle varianten van omvormer van dat de opstartspanning 100 V is. Is dat wat je bedoelt met de opstart voltages?
Ja 100v is prima met 12 panelen zit je daar heel snel aan. Zeker met die panelen die een iets hoger voltage lijken te hebben als ik de juiste spec sheet gevonden had.
Alle omvormers in die serie hebben overigens dezelfde spec wat betreft opstarten dus een kleinere capaciteit omvormer heeft ook geen voordelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Holzschuh schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:27:
6/6 verdeeld over de daken

https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=-0.25&max2=

12 zoals origineel ingetekend
https://www.thomasberger....eakw2=&temp_coeff2=&max2=

Ik zal nog hier en daar een variabele niet helemaal juist hebben. De opbrengst volgens de installateur is bij die 12 4.248 kWh wat toch een 400 kWh minder is dan de website.

De omvormer heeft een max van 6900 kWh. Mocht de salderingsregeling er uiteindelijk uitgaan zit daar wel nog 2.100 ruimte om op de andere kant ook panelen te leggen.
Het lijkt erop dat je omvormer een maximum vermogen heeft van 4600watt, met de 12 panelen op de westkant haal je volgens pvcalc maximaal 4252 watt op 15juni. Panelen erbij leggen op de oostkant zorgt dus al heel snel voor aftoppen. Die 6900kWh die jij noemt, is dat niet 6900Wp? Het maximale aantal Wp/paneelvermogen wat de fabrikant toestaat aangesloten te worden op de omvormer?

Met 6 panelen erbij op oost word de clear sky opbrengst op 15 juni ongeveer 5500watt, dan gaat de 4600watt omvormer dus flink aftoppen.

Ik heb gerekend met azimuth 220 en 40. Er is dus vrijwel geen ruimte om panelen bij te leggen op een 4600watt omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
Stokertje schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:50:
[...] Die 6900kWh die jij noemt, is dat niet 6900Wp? Het maximale aantal Wp/paneelvermogen wat de fabrikant toestaat aangesloten te worden op de omvormer?
Ah, klopt. Verkeerde waarde gepakt, past ook beter bij de 4.6 in de naam :)

Ik denk dat ik het zo eens laat lopen en de 12 offerte pak in zijn huidige staat. Ik zou wel 700 meer kunnen aftikken voor een 6000 max input maar daarmee limiteer ik mezelf dan weer voor eventuele uitbreiding later.
Dan is een 2de omvormer ook niet direct de investering lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Holzschuh schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:59:
[...]

Ah, klopt. Verkeerde waarde gepakt, past ook beter bij de 4.6 in de naam :)

Ik denk dat ik het zo eens laat lopen en de 12 offerte pak in zijn huidige staat. Ik zou wel 700 meer kunnen aftikken voor een 6000 max input maar daarmee limiteer ik mezelf dan weer voor eventuele uitbreiding later.
Dan is een 2de omvormer ook niet direct de investering lijkt me.
Ik bedoelde juist te zeggen dat je jezelf nu limiteert voor uitbreiding in de toekomst met een omvormer die niet meer dan 4600watt het net op kan drukken. Maar goed, een 2e omvomer voor de andere kant kan natuurlijk altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holzschuh
Dat had ik als zodanig ook begrepen. Dit wordt pas echt interessant als de salderingsregeling afgelopen is verwacht ik en dat is nu zo onzeker. De opbrengst op NO zal nooit zo hoog gaan worden (ligging en minder panelen door raam). Er zitten zoveel variabelen in dat ik die 700,- meer nu beter ergens anders in kan steken en dan over X jaar wel zie wat de techniek dan doet.

Bedankt in ieder geval voor alle reacties en het meedenken, toch weer bijgeleerd en voor de toekomst weer wat zaken waar ik over moet nadenken.
Pagina: 1