Wanneer ik overstap van bijvoorbeeld T-Mobile glasvezel, naar KPN glasvezel, klopt het dat de wijkcentrale moet worden 'omgepatched'? Of is dit onzin? Ik neig naar het laatste namelijk
Vraag
Beste antwoord (via Nique de Graaff op 19-09-2023 14:10)
Als T-Mobile hun eigen apparatuur in de POP heeft hangen (en dat is bij hun vrij gebruikelijk) dan moet het inderdaad omgepatcht worden.
Ga je van de ene KPN naar de andere KPN provider, dan hoeft dat niet.
Alle reacties
Als T-Mobile hun eigen apparatuur in de POP heeft hangen (en dat is bij hun vrij gebruikelijk) dan moet het inderdaad omgepatcht worden.
Ah oke, bedankt.TERW_DAN schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:57:
Behalve als je in het P2MP XGS-PON Gebied zit van KPN Netwerk dan hoeft het niet meer dan gebruiken alle providers dezelfde apparatuur incl. Odido (T-Mobile)
Hoe kom ik daarachter?chris-drielsma schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:26:
Behalve als je in het P2MP XGS-PON Gebied zit van KPN Netwerk dan hoeft het niet meer dan gebruiken alle providers dezelfde apparatuur incl. Odido (T-Mobile)
@Barre73 heb jij misschien hier een antwoord op?
@chris-drielsma en @TERW_DAN , ik zit in glaspoort gebied.
Waarom maakt dit uit? Men stuurt een monteur, die rijdt onderweg naar jou langs de patchkast, patcht de boel om en sluit het daarna bij je thuis aan.
Mogen monteurs zelfstandig ompatchen?? Dat word toch een knoeiboel als elke belichter dat op eigen wijze doet.happysan schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:03:
Waarom maakt dit uit? Men stuurt een monteur, die rijdt onderweg naar jou langs de patchkast, patcht de boel om en sluit het daarna bij je thuis aan.
Ik ben een paar maanden terug omgepatcht, eerder zat ik op het KPN netwerk bij T-mobile en nu op hun eigen infra. Dit is gedaan door de monteur die bij mij ook de boel kwam aansluiten. Hij had het niet goed gedaan, dus hij moest nog even terug naar de patchkast om het te fixen.
Aansluiten was een beetje zinloos, want ik kon het zelf al en moest zelfs nog corrigeren toen hij het verkeerd deed. Hem maar even laten aansluiten tot het punt dat er een speedtest gedaan kon worden en achteraf alles zelf opnieuw gedaan maar dan fatsoenlijk.
Mijn indruk was dat de monteur prima wist wat ie moest doen, maar eigenlijk niet begreep hoe het allemaal werkte of wat de redenen zijn om iets wel of niet op een bepaalde manier te doen. Lijkt mij inderdaad niet heel slim om zo'n random monteur toegang te geven tot zo'n wijkkast. Maar blijkbaar toch waar.
Ik heb hun ONT ook vervangen door mijn eigen SFP module in m'n Mikrotik router. De monteur wist mij te vertellen dat het NOOIT op die manier kon werken en de ONT er altijd tussen moest. Dus aangesloten via de ONT. Later even het MAC adres in m'n SFP module gezet en daarna werkte het als een trein zonder de ONT.
Aansluiten was een beetje zinloos, want ik kon het zelf al en moest zelfs nog corrigeren toen hij het verkeerd deed. Hem maar even laten aansluiten tot het punt dat er een speedtest gedaan kon worden en achteraf alles zelf opnieuw gedaan maar dan fatsoenlijk.
Mijn indruk was dat de monteur prima wist wat ie moest doen, maar eigenlijk niet begreep hoe het allemaal werkte of wat de redenen zijn om iets wel of niet op een bepaalde manier te doen. Lijkt mij inderdaad niet heel slim om zo'n random monteur toegang te geven tot zo'n wijkkast. Maar blijkbaar toch waar.
Ik heb hun ONT ook vervangen door mijn eigen SFP module in m'n Mikrotik router. De monteur wist mij te vertellen dat het NOOIT op die manier kon werken en de ONT er altijd tussen moest. Dus aangesloten via de ONT. Later even het MAC adres in m'n SFP module gezet en daarna werkte het als een trein zonder de ONT.
[ Voor 15% gewijzigd door happysan op 19-09-2023 16:22 ]
Ik stap over van T-Mobile naar KPN. En we zitten in een soort kastje-naar-de-muur conflict, wnat T-Mobile zegt dat de datum (27 september) niet naar voren kan worden gehaald om vrij te geven, omdat KPN deze datum zelf heeft gekozen. KPN zegt dat zij de datum niet naar voren kunnen halen, omdat T-Mobile op de lijn zit (en dat klopt, hun ONT kastje geeft connectie).happysan schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:03:
Vorige week dinsdag heb ik voor vrienden in mijn straat een KPN abonnement aangesloten die zij die zondag ervoor hebben aangevraagd. Dit was dus in 3 dagen geregeld.
Ik wacht nu al een week, en moet nóg een week wachten.
Ik wil graag weten of dat T-Mobile de waarheid spreekt. Want ik denk dat ze jokken en die lijn gewoon vrij moeten geven. Het abonnement is per 15 september namelijk beëindigd.
Ik zit in glaspoort gebied dat vorig jaar is aangelegd. Volgens T-Mobile huren ze de meuk gewoon. En er hangt dus geen eigen apparatuur in de wijkkast. Ompatchen hoeft dus niet.
Daarom vind ik het raar dat ik zo lang moet wachten.
Ik heb wel een duidelijk verschil gemerkt trouwens; bij KPN heb ik een echte professional aan de lijn, die ik ook terug kan bellen met een code. Bij T-Mobile (Odido) niet. Enkel via het forum
[ Voor 14% gewijzigd door Nique de Graaff op 19-09-2023 17:03 ]
Alleen als er maar één glasvezelkabel ligt toch? Ik heb straks een aparte kabel voor ODF en een aparte kabel voor KPN.Nique de Graaff schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:54:
Wanneer ik overstap van bijvoorbeeld T-Mobile glasvezel, naar KPN glasvezel, klopt het dat de wijkcentrale moet worden 'omgepatched'? Of is dit onzin? Ik neig naar het laatste namelijk
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Glaspoort is altijd XGS-PON via point to multipoint. Daar wordt NIET omgepatcht. De patches worden al bij de eerste aanleg voor alle aansluitingen gezet in de straatkast (dus alle max 720 aansluitingen in de kast) en daarna komt er niemand meer aan.Nique de Graaff schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:44:
@chris-drielsma en @TERW_DAN , ik zit in glaspoort gebied.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Als de belichter betaalt voor het zelf mogen (om)patchen zoals Glasoperator/T-Mobile doet EN hun monteurs een verplichte patchcursus volgen, dan krijgt zo'n monteur daarna autorisatie tot de Toegangsapp en kan op die manier de PoP in om de patch te zetten of te controleren.Nietzo-odido schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:15:
[...]
Mogen monteurs zelfstandig ompatchen?? Dat word toch een knoeiboel als elke belichter dat op eigen wijze doet.
Er is geen eigen wijze want die is volledig voorgeschreven door KPN Netwerk, eigenaar van de PoP.
Dat vermoeden had ik al. Mijn vraag is dan nu eigenlijk wat T-mobile er van weerhoudt om kpn per direct toestemming te geven er over te leveren.Barre73 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:42:
[...]
Glaspoort is altijd XGS-PON via point to multipoint. Daar wordt NIET omgepatcht. De patches worden al bij de eerste aanleg voor alle aansluitingen gezet in de straatkast (dus alle max 720 aansluitingen in de kast) en daarna komt er niemand meer aan.
Dat kan ik je niet vertellen. Wanneer was je bestelling en was je toen al contractvrij bij Odido/T-Mobile?Nique de Graaff schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:53:
[...]
Dat vermoeden had ik al. Mijn vraag is dan nu eigenlijk wat T-mobile er van weerhoudt om kpn per direct toestemming te geven er over te leveren.
Vaak moet de nieuwe provider in het geval van een migratie de patchorder minimaal X dagen vooraf inleggen (10 werkdagen is bijvoorbeeld niet ongebruikelijk). Die termijn bepaalt de oude provider verder ook niet maar dat zijn gewoon afspraken die op het fysieke glasvezelnetwerk waarover geleverd wordt gelden, schiet je een order op een kortere termijn in dat wijst het systeem die simpelweg af.Nique de Graaff schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:53:
[...]
Dat vermoeden had ik al. Mijn vraag is dan nu eigenlijk wat T-mobile er van weerhoudt om kpn per direct toestemming te geven er over te leveren.
Om zeker te zijn dat patchorder nog op tijd ingelegd kunnen worden na het plannen nemen de meeste providers dan nog een paar dagen marge. Dus inderdaad bij een migratie ligt je migratiedatum vaak minimaal 2 tot 3 weken in de toekomst, beide partijen kunnen dat verder ook niet versnellen.
Dit heeft niets te maken met T-mobile of de fysieke handelingen, maar afspraken tussen de providers onderling. Je zult gewoon moeten wachten op het moment dat T-mobile kiest voor je. Het is in principe fysiek niet meer dan een kabeltje omprikken, maar afspraken zijn afspraken.Nique de Graaff schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:00:
[...]
Ik wil graag weten of dat T-Mobile de waarheid spreekt. Want ik denk dat ze jokken en die lijn gewoon vrij moeten geven. Het abonnement is per 15 september namelijk beëindigd.
Persoonlijk weet ik ook niet echt wat je zou willen bereiken. Stel iedereen hier zou zeggen ja ze liegen, het kan gewoon morgen gedaan worden. Ga je dan T-mobile bellen en zeggen: "Op het Tweakers forum zeggen ze dat jullie liegen, checkmate liberals,, sluit mij morgen aan!" En dat ze dat ook echt doen?
Misschien kun je de energie beter aan iets anders besteden en gewoon rustig afwachten.
[ Voor 25% gewijzigd door happysan op 19-09-2023 21:29 ]
Die laatste twee alinea kon je wel achterwege laten. Ik vroeg niet om advies wat ik allemaal beter wel en niet moet doen met mijn tijd. Ik vroeg of het benodigde ompatchen in de wijkkast wel of niet waar is.happysan schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:21:
[...]
Dit heeft niets te maken met T-mobile of de fysieke handelingen, maar afspraken tussen de providers onderling. Je zult gewoon moeten wachten op het moment dat T-mobile kiest voor je. Het is in principe fysiek niet meer dan een kabeltje omprikken, maar afspraken zijn afspraken.
Persoonlijk weet ik ook niet echt wat je zou willen bereiken. Stel iedereen hier zou zeggen ja ze liegen, het kan gewoon morgen gedaan worden. Ga je dan T-mobile bellen en zeggen: "Op het Tweakers forum zeggen ze dat jullie liegen, checkmate liberals,, sluit mij morgen aan!" En dat ze dat ook echt doen?
Misschien kun je de energie beter aan iets anders besteden en gewoon rustig afwachten.
En ja, als blijkt dat er helemaal niet omgepatched moet worden, dan zal ik dat inderdaad terugkoppelen. Want ik hou er niet van om voor de gek gehouden te worden. En nee, dan zal ik niet gaan zeggen dat ik dat op het Tweakers forum heb gelezen, maar de feiten vermelden (Glaspoort XGS-PON Gebied ).
Wat betreft 'geduld'
Om verder toe te lichten; Ik heb al sinds 12 juli een ruk verbinding, en sinds 25 juli kom ik er vrijwel helemaal niet meer door heen. En dat ligt aan Odido. Mag ik na 70 dagen een keer aandringen op odido om eens op te schieten? Ik vind dat ik lang genoeg gewacht heb.
Maar het had geen migratie moeten zijn. Het abonnement is al beëindigd per 15 september. De lijn hoort gewoon vrij te zijn.ik222 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:55:
[...]
Vaak moet de nieuwe provider in het geval van een migratie de patchorder minimaal X dagen vooraf inleggen (10 werkdagen is bijvoorbeeld niet ongebruikelijk). Die termijn bepaalt de oude provider verder ook niet maar dat zijn gewoon afspraken die op het fysieke glasvezelnetwerk waarover geleverd wordt gelden, schiet je een order op een kortere termijn in dat wijst het systeem die simpelweg af.
Om zeker te zijn dat patchorder nog op tijd ingelegd kunnen worden na het plannen nemen de meeste providers dan nog een paar dagen marge. Dus inderdaad bij een migratie ligt je migratiedatum vaak minimaal 2 tot 3 weken in de toekomst, beide partijen kunnen dat verder ook niet versnellen.
Maar goed, bedankt voor de antwoorden. Ik weet voldoende.
[ Voor 46% gewijzigd door Nique de Graaff op 19-09-2023 21:53 ]
Als je een overstap aanvraagt zal op dat moment de lijn nog bezet zijn en moet de nieuwe provider dus een migratie patch inleggen met inachtneming van de regels die daarvoor gelden. Als dan bijvoorbeeld 2 dagen later het abonnement bij de oude provider eindigt blijft die migratie gewoon staan, de oude provider kan dan niet eens meer een ophef order inleggen omdat de lijn al in migratie is.
Wil je het zonder migratie order doen dan zou je eerst moeten opzeggen en dan pas na de einddatum een nieuwe order bij een andere ISP doen. Maar dit wil je niet omdat de nieuwe ISP dan pas de patch kan aanvragen zodra de ophef order van de oude ISP volledig afgerond is (lees patch verwijderd en afgemeld). Dat kan ook zo 2 weken duren en daarna kan de nieuwe provider pas bestellen, dus al met al duurt deze route nog veel langer en al die tijd zit je dan zonder diensten.
Het hele migratie proces is juist bedacht zodat klanten bij een overstap niet zonder diensten komen zitten. Het enige wat je niet moet doen is zelf handmatig je oude provider opzeggen voor de datum dat de nieuwe provider de migratie laat uitvoeren en dus je nieuwe lijn ook oplevert.
Wil je het zonder migratie order doen dan zou je eerst moeten opzeggen en dan pas na de einddatum een nieuwe order bij een andere ISP doen. Maar dit wil je niet omdat de nieuwe ISP dan pas de patch kan aanvragen zodra de ophef order van de oude ISP volledig afgerond is (lees patch verwijderd en afgemeld). Dat kan ook zo 2 weken duren en daarna kan de nieuwe provider pas bestellen, dus al met al duurt deze route nog veel langer en al die tijd zit je dan zonder diensten.
Het hele migratie proces is juist bedacht zodat klanten bij een overstap niet zonder diensten komen zitten. Het enige wat je niet moet doen is zelf handmatig je oude provider opzeggen voor de datum dat de nieuwe provider de migratie laat uitvoeren en dus je nieuwe lijn ook oplevert.
[ Voor 16% gewijzigd door ik222 op 19-09-2023 22:01 ]
Ja, helaas zit ik dus nog tot 27 september vast aan de odido lijn die niet werkt, zodat ik niet zonder internet kom te zitten. 🤣.
Er is kennelijk niets aan te doen. Bedankt iig voor je verhaal..
Er is kennelijk niets aan te doen. Bedankt iig voor je verhaal..
Pagina: 1