Audio issue: "statische" klik, hick ups, 1 sec zwart beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Least Inkling
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-10 08:49

Least Inkling

Product of the cold war

Topicstarter
Mijn vraag
Vraag of iemand dit bekend voorkomt en een oorzaak zou kunnen verzinnen.

Situatie als volgt:
Wanneer ik Netflix/HBO Max en Spotfiy stream, krijg ik een onregelmatige "statische" tik/klik in mij linkerkanaal. Ook op onregelmatige momenten kan de audio even overslaan of gaat het scherm even een seconde op zwart, terwijl de audio doorgaat.

Ik heb het een tijdje in de gaten gehouden wanneer het zich voordoet, wat moeilijk was omdat het zich erg onregelmatig voordeed/doet. Wanneer doet het zich niet voor, dat is bij Youtube streamen. ik kan de hele dag YT streamen, geen enkel probleem.

Bij Netflix/HBO en Spotify komt het voornamelijk voor bij "drukkere" momenten in de stream, maar het beperkt zich daar niet bij. Denk daarbij aan actiefilms waar de tik veelvuldig voorkomt, maar bij rustige films/series ook, albeit niet zo vaak.
De "statische" tik (ik kan het niet anders omschrijven) is overigens onafhankelijk van het volume.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Set up is als volgt:
PC videokaart HDMI out -> Marantz SR 6009 HDMI out -> LG 55" TV
3.1 Canton zuilen en subwoofer, Magnat centerspeaker
WIFI verbonden (kabel heeft hetzelfde probleem)

Videokaart is al een keer gewisseld, zelfde probleem

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Drivers op de PC geupdated (AMD 6750 XT)
Marantz SR 6009 laatste firmware + audio-instellingen uitgezet (Dynamic EQ etc)
LG laatste firmware laten installeren
Kwaliteit stream Spotify teruggeschroefd naar normaal en lager
HDMI 1.2 kabel vervangen door een 2.0

Met die laatste actie is het probleem met Spotify eigenlijk niet meer voorgekomen.

Hierdoor rijst mijn vraag dan,
is de Marantz niet meer voldoende in staat de hoge kwaliteit van streams te verwerken?
Is de LG TV dan ook te oud om het beeld te verwerken of laat de Marantz hier dan ook een steek vallen?
immers, YT draait de hele avond zonder uitval.

Maar dat zou het gevolg van de nieuwe HDM-kabel voor Spotify dan weer tegenspreken.
Wie o wie herkent dit?

Droplets of yes and no in an ocean of maybe

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Least Inkling
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-10 08:49

Least Inkling

Product of the cold war

Topicstarter
Nog even mijn topic vervolledigen.

Op het grote boze web was een mogelijke oplossing te vinden, namelijk de HDMI-kabel zo dicht mogelijk bij de uitgang in te prikken. Dat bleek het tegengestelde te veroorzaken, meerdere tikken en zwarte schermen vrij geregeld achter elkaar.

Ik merkte wel een verandering in het volume en aansturing van de subwoofer. Dus dat bracht mij op het idee de 7 ingangen die de Marantz heeft, uit te proberen. Ik was altijd in de overtuiging dat het niet uitmaakt op welke ingang ingeprikt werd.

Op dit moment heb ik de HDMI kabel op de ingang DVD (6de ingang geteld van de HDMI uitgang) gezet. Hiermee zijn de zwarte schermen in ieder geval verleden tijd. Heel af en toe hoor ik nog een heel zachte tik in het linkerkanaal, maar dat valt bijna niet meer op.

Geen idee of dit kan gaan werken voor de rest van de wereld, maar dan heb ik in ieder geval een poging gewaagd.

Mag ik mezelf nu het beste antwoord geven..?

Droplets of yes and no in an ocean of maybe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je hebt nu een semi workaround, maar nog geen oplossing of oorzaak voor je probleem ;)

Heb je die statische tik ook als je je PC direct aan je TV hangt? SImpele test die je nog kunt doen.

Ik heb met mijn Chromecast aan mijn LG ook zoiets gehad. LG (2012 model) hangt verder aan mijn Denon receiver. Aan di Denon hing op een andere HDMI ook een Pi met Volumio. Die Pi bleek uiteindleijk de oorzaak: die deed regelmatig een HDMI handshake oid. CEC op de Pi uitgezet en was al stukken minder.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)