Veiligheid persoonlijke apparaten na bezoek China

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_Payne
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-09-2023
Hi,

Deze zomer heb ik 2 maanden in Beijing en omgeving door gebracht voor mijn studie. Hiervoor heb ik mijn eigen telefoon en laptop meegenomen en die gebruikt met een VPN om westerse sites, media en dergelijke te kunnen gebruiken. Op mijn telefoon heb ik ook een Chinese simkaart gebruikt. Na mijn aankomst in China kreeg mijn vader op zijn telefoon notificaties van google in het Chinees. Daarbij als ik nu om de zoveel tijd google gebruik voor zoek opdrachten toont google deze in het Chinees en staan sommige instellingen ook in het Chinees. Mijn vraag dan aan jullie is hoe bezorgt moet ik mij nu maken om mijn digitale veiligheid en welke stappen kan ik nemen om potentiele schending van mijn privacy te beperken?

Groet,

Tristan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben net een tijdje in Frankrijk geweest en nu krijg ik ook Franse advertenties bij YouTube...

Zo lang je gewoon een toerist bent en niet van speciale waarde bent voor de Chinese overheid zou ik me niet al te druk maken. Al zou ik in China nog minder snel met wifi e.d. verbinden, zeker op een vliegveld oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Waarbij de lat van speciale waarde overigens niet heel hoog ligt.

nieuws: Ministerie: laat smartphone en werklaptop thuis bij zakenreis naar China maar dat is nu te laat.

https://www.agconnect.nl/...op-en-telefoon-na-je-reis gaat voor privé wat ver.

Als je min of meer zekerheid wilt hebben: backup data, formatteer laptop, herinstalleer, backup terug. Idem voor de telefoon.

Of als je laptop en foon alleen privé gebruikt (dus ook geen data van stagebedrijf of zo), risico op malware accepteren (inderdaad kleine kans als je verder ‘niets speciaals’ bent, en ook je studie/stage niet die richting op gaat). Ads “normaliseren” vanzelf weer als de onderliggende algoritmen door hebben dat je weer permanent in Europa bent.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:43

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

T_Payne schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:29:
Hi,

Deze zomer heb ik 2 maanden in Beijing en omgeving door gebracht voor mijn studie. Hiervoor heb ik mijn eigen telefoon en laptop meegenomen en die gebruikt met een VPN om westerse sites, media en dergelijke te kunnen gebruiken. Op mijn telefoon heb ik ook een Chinese simkaart gebruikt. Na mijn aankomst in China kreeg mijn vader op zijn telefoon notificaties van google in het Chinees. Daarbij als ik nu om de zoveel tijd google gebruik voor zoek opdrachten toont google deze in het Chinees en staan sommige instellingen ook in het Chinees. Mijn vraag dan aan jullie is hoe bezorgt moet ik mij nu maken om mijn digitale veiligheid en welke stappen kan ik nemen om potentiele schending van mijn privacy te beperken?

Groet,

Tristan.
hop, alles naar terug fabrieksinstellingen en dan ben je toch klaar?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:24

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Wat voor studie? Met andere woorden, iets gewoons of iets waar hun overheid ook interesse in kan hebben?

Heb je apparatuur bij de grenscontrole af moeten geven? Dan kan men het uitlezen of eventuele spyware toevoegen. Een andere optie is malware/adware besmetting op het uni netwerk. Dit is vaak niet de meest veilige omgeving voor laptops. ;)

Met factory reset en reinstall van vertrouwde media zou je toch wel weer goed moeten zitten. En zorg dat alle online accounts mfa aan hebben staan...

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x86dev
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 13:09
F_J_K schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:50:
Waarbij de lat van speciale waarde overigens niet heel hoog ligt.

nieuws: Ministerie: laat smartphone en werklaptop thuis bij zakenreis naar China maar dat is nu te laat.

https://www.agconnect.nl/...op-en-telefoon-na-je-reis gaat voor privé wat ver.

Als je min of meer zekerheid wilt hebben: backup data, formatteer laptop, herinstalleer, backup terug. Idem voor de telefoon.

Of als je laptop en foon alleen privé gebruikt (dus ook geen data van stagebedrijf of zo), risico op malware accepteren (inderdaad kleine kans als je verder ‘niets speciaals’ bent, en ook je studie/stage niet die richting op gaat). Ads “normaliseren” vanzelf weer als de onderliggende algoritmen door hebben dat je weer permanent in Europa bent.
Tsja, dan back-up je ook alle verborgen bestanden. En daarnaast... waarom zo bang, nu ben je/we al jaren prooi van Google en de NSA. Als je een VPN gebruikt, geen certificaten installeert en een goede anti-virus hebt ben je al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:21
Als je langere tijd in China bent geweest, dan kun je onmogelijk altijd zicht hebben gehad op je apparatuur. De vraag rest dan alleen, ben je interresant voor China of niet. Zo ja en je vind het vervelend dat ze misschien meekijken, dan zou ik alles wegdoen en opnieuw kopen. Het is zeer realistisch dat ze linksom of rechtsom iets hebben gedaan waarmee ze mee kunnen kijken op jouw devices.

En alleen als je een hardware tokens als MFA hebt gebruikt om bij diensten in te loggen kun je enige zekerheid hebben dat je online accounts veilig zijn. Heb je dat niet gebruik, dan is de kans aanwezig dat ze in je online accounts kunnen.

Dat gezegd hebbende, hangt het erg af van je eigen profiel of je er iets mee wil of niet. Als je veel met China samenwerkt of er regelmatig naar toe gaat ontkom je er m.i. simpelweg niet aan en rest er weinig anders dan het accepteren. Besef dan wel dat China mogelijk veel van je weet en een profiel van je heeft. Niet fijn als je iets doet waar ze niet blij mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

x86dev schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:17:
[...]

Tsja, dan back-up je ook alle verborgen bestanden.
Ik zou denken dat we allemaal wel snappen dat je niet eerst je hele schijf kloont om dan na het formatteren die image terug te zetten.

Je kunt prima even een paar mappen back-uppen en desnoods met Linux op een stickje even testen of je backup gelukt is en er niets geks meegekomen is.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Pagina: 1