Rechts gaat voor of uitritconstructie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Afgelopen weekend belandde ik in Deurne (België). Eigenlijk wilde ik nog even voordelig tanken op weg terug naar huis, maar per abuis een afrit te vroeg genomen. Gevolg was dat ik even moest omkeren om te kunnen tanken en toen belandde ik ik deze straat:

https://www.google.com/ma...!7i16384!8i8192?entry=ttu

Er kwam een auto van rechts en ik gaf deze geen voorrang. Nu kan het zijn dat het was omdat ik in een Nederlandse auto reed, degene van rechts een nogal typisch bij de auto (Mercedes C63) en de hele wijk paste of een andere reden, maar de bestuurder liet overduidelijk zijn ongenoegen blijken.

Naar mijn mening is dit gewoon een uitrit in deze straat en dus geen voorrang. Dit omdat de stoeprand doorloopt. Kijk ik een stukje terug in de straat, dan is daar wel een straat van rechts naar mijn mening:

https://www.google.com/ma...%2Fg%2F1tg2cnvb?entry=ttu

Ik ben gewoon benieuwd of ik terecht een "een beetje dimmen" gebaar gemaakt heb of dat ik er zelf gewoon naast zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:46
Ik zie verder geen borden (30km zone/woonerf/..), van mij had hij ´gewoon´ voorrang gekregen.

Edit: die tweede is een 30km zone, die heeft dan weer geen voorrang volgens mij

[ Voor 30% gewijzigd door janne_nl op 19-09-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Aan de markeringen te zien zou ik ook zeggen dat ie geen voorrang zou hebben.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mijns inziens voldoet dit redelijk aan een uitritconstructie, maar het kan duidelijker.

Hier is echt al heel veel discussie over geweest. Hoog tijd dat dit duidelijker wordt aangegeven, bijvoorbeeld met haaientanden zoals de ANWB voor pleit:

https://www.juridischbure...eft%3A,Geen%20bochtbanden

Toevoeging: bovenstaande geldt vooral voor Nederland, wellicht houdt België er andere regels op na.

[ Voor 11% gewijzigd door Cheesy op 19-09-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06 17:04

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Bij het bord gevaarlijke kruising verwacht ik dat rechts voorrang heeft. (Als inwoner van België kijk ik altijd of ik voorrang krijg, nemen is niet zo heel verstandig...)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:49
Vanaf die rechter straat gezien: https://www.google.com/ma...!7i16384!8i8192?entry=ttu

Lijkt me vrij duidelijk dan, die persoon kan nooit voorrang verwachten :s die moet namelijk zelf eerst wachten op eventuele voetgangers en mag zodoende ook het trottoir niet blokkeren? Wachten dus.

[ Voor 8% gewijzigd door eric.1 op 19-09-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:58

Mavamaarten

Omdat het kan!

Belg hier, ook bekend in Deurne en heb zelfs daar mijn rijopleiding gedaan. Het is verwarrend omdat er verhoogde inrichtingen zijn, aangegeven door markeringen waaronder een volle lijn. Dat heeft echter geen invloed op de voorrangsregels, ondanks dat die volle lijn misschien verwarring kan zaaien. Tenzij anders aangegeven, moet je gewoon voorrang verlenen aan rechts. En er is niets aangegeven, niet voor de bestuurder die van rechts kwam, noch voor jou.

Ik hoor hier en daar "uitrit" maar dit is duidelijk een straat. Een uitrit is echt een op/afrit van een parkeerplaats, privé terrein enz.

Naar mijn inziens heeft de boze bestuurder dus gelijk. Je had hem voor moeten laten.

[ Voor 11% gewijzigd door Mavamaarten op 19-09-2023 12:24 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Cheesy schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:14:
Mijns inziens voldoet dit redelijk aan een uitritconstructie, maar het kan duidelijker.

Hier is echt al heel veel discussie over geweest. Hoog tijd dat dit duidelijker wordt aangegeven, bijvoorbeeld met haaientanden zoals de ANWB voor pleit:

https://www.juridischbure...eft%3A,Geen%20bochtbanden

Toevoeging: bovenstaande geldt vooral voor Nederland, wellicht houdt België er andere regels op na.
Hou er wel rekening mee dat dit in Antwerpen (en dus België) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 11:37

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mijn 2 centjes......

dit is een ontzettend verwarrende situatie maar alles wijst erop dat dit niets meer of minder is dan een straat van rechts die voorrang heeft....je verlaat daar geen zone...ik zie ook geen haaientanden.

Die wit/grijze stenen hadden net zo goed roze.......oranje...of pimpelpaars kunnen zijn.

Maar begrijpelijkerwijs maken mensen hier fouten, wat een miskleun qua weguitleg |:( |:( |:(

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Mavamaarten schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:22:

Ik hoor hier en daar "uitrit" maar dit is duidelijk een straat. Een uitrit is echt een op/afrit van een parkeerplaats, privé terrein enz.
Dat is in Nederland wellicht het verwarrende. Een uitritconstructie kan ook een weg of straat betreffen (dus geen ingang of uitgang van een erf op parkeerterrein).

Zie de voorbeelden hier: https://rijbewijshulp.nl/hoe-herken-je-in-uitrit/ met als mooie voorbeeld onderstaande uitritconstructie:

Afbeeldingslocatie: https://rijbewijshulp.nl/wp-content/uploads/2022/11/Uitrit-700x394.jpg

Grote vraag dus of de Belgische regels hetzelfde zijn, of anders dan in Nederland.

[ Voor 11% gewijzigd door Cheesy op 19-09-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Er staat wel een vaag bord.

https://maps.app.goo.gl/NuQbgzcWvB6s1H2d6

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:07
In mijn ogen komt hij uit een uitrit, mede door de drempel die aan het einde (of begin, net wat je wilt) van de straat ligt. Ik had daar ook doorgereden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:04
In Nederland is het simpel, trottoirband loopt door dus uitrit. De vraag is alleen hoe ze daar in België over denken. Echter is het niet raar dat je rijdt volgens de verkeersregels die je kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:33
Als dit in Nederland was dan had je voorrang gehad, de doorgetrokken stoeprand maakt in dit geval het verschil hierin.
Of dit ook in Belgie geld durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Het is wel heel raar als een oversteek over het trottoir gewoon een straat is in plaats van een uitrit. Als het een straat zou zijn geweest zou er bijvoorbeeld een zebrapad aangebracht zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

snelheid...staat een 30 met een streep.

hoe dan ook...het blijft een ontzettende vage situatie daar, echt onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:24:
[...]

snelheid...staat een 30 met een streep.
Ja ben niet zo goed in Belgisch ;) Maar in Nederland zou dit een bord zijn voor een 30-zone

Edit: hebben jullie ook, je ziet nog net het woord ZONE in Streetview

https://www.verkeersbord....95/f4b-einde-zone-30-kmu/

[ Voor 20% gewijzigd door Cheesy op 19-09-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Coach4All schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:17:
Bij het bord gevaarlijke kruising verwacht ik dat rechts voorrang heeft. (Als inwoner van België kijk ik altijd of ik voorrang krijg, nemen is niet zo heel verstandig...)
het bord gevaarlijke kruising heeft wel het onderbord FIETSERS..om het nog even ingewikkelder te maken :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Laatst online: 16:58

Mavamaarten

Omdat het kan!

Als Belg valt mij vooral op dat jullie het allemaal hebben over het concept van "uitrit". Dat concept hebben wij niet in onze wegcode, dat is zo uit mijn hoofd maar ik vind er online ook geen referenties naar. Het enige speciale element hier is een verhoogde inrichting. De gewone voorrangregels zijn dus gewoon van kracht.

We hebben wel de regel dat je geen voorrang hebt bij het verlaten van een parkeerplaats en/of prive-weg. Maar dat hele "uitrit" concept hebben wij niet.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Aangezien dit hier over België gaat nemen we even het relevante stukje wegcode erbij:
Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt :
  • wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt;
  • wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.
De Belgische wegcode heeft geen uitzonderingen voor voetpaden die doorlopen of het uitrijden van een zone 30. Gewoon voorrang van rechts tenzij anders bepaald door borden, wanneer de bestuurder van rechts in de verboden richting rijdt of wanneer de weg van rechts niet verhard is (kunnen we nog discussiëren of een weg met gravel een aardeweg is of niet).

Neemt niet weg dat we in België wel vaker onduidelijke kruispunten hebben waarbij je vanaf de hoofdweg eigenlijk niet goed kan zijn dat er een kruispunt aankomt door allerlei obstakels. Maar in dit geval is het duidelijk: je had voorrang moeten verlenen.

[ Voor 12% gewijzigd door Admiral Freebee op 19-09-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:27:
Aangezien dit hier over België gaat nemen we even het relevante stukje wegcode erbij:

[...]

De Belgische wegcode heeft geen uitzonderingen voor voetpaden die doorlopen of het uitrijden van een zone 30. Gewoon voorrang van rechts tenzij anders bepaald door borden, wanneer de bestuurder van rechts in de verboden richting rijdt of wanneer de weg van rechts niet verhard is (kunnen we nog discussiëren of een weg met gravel een aardeweg is of niet).

Neemt niet weg dat we in België wel vaker onduidelijke kruispunten hebben waarbij je vanaf de hoofdweg eigenlijk niet goed kan zijn dat er een kruispunt aankomt door allerlei obstakels. Maar in dit geval is het duidelijk: je had voorrang moeten verlenen.
Fair enough.

Onduidelijke situaties zijn me niet vreemd in België, maar ik had niet verwacht dat dit (uitrit of niet) zo zou verschillen van de Nederlandse situatie.

Volgende keer neem ik het even in de overweging mee of ik voorrang verleen of niet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Admiral Freebee schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:27:

[...]

_/-\o_ mooi uitgelegd d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Mavamaarten schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:27:
Maar dat hele "uitrit" concept hebben wij niet.
Wees daar maar blij mee, want in NL is het lang niet altijd duidelijk. Zijn al diverse topics hier geweest.
zoeken naar 'uitrit voorrang'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-05 21:03
Mocht het onduidelijk zijn wat voor constructie het is, dan is de wetgever er duidelijk in. In dat geval komt artikel 5 van de wegen verkeerswet om de hoek: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. Dit geld voor Nederland, hoe het in België zit durf ik niet te zeggen
Pagina: 1