Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lililili
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22-10-2023
Hoi, ik woon met huisgenoten en probeer mijn plafondlampen te vervangen op de tweede verdieping, alleen snap ik er geen bal van als ik de meterkast open doe. De bovenste drie knoppen zijn heel wat anders dan de onderste zes. Ik moet een van de onderste zes hebben geloof ik, maar durf er niet aan te zitten. Hoe zet je ze uit? Moet je eraan draaien? Indrukken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJbD8ic9YWlAeVOiZB-dl85o4Ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHXS15xgC7Xp1J8UH2KtJqi9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKrhvo6-6LNRncgVoTUmtPVpOYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ixGxZU0N6E4KocOU8VbE6Q4p.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:45
de bovenste witte kleine rondjes zijn schakelaars, die kun je omzetten. dan zouden er dingen moeten uitgaan.
die middelste rij met witte dingen kun je losdraaien. de onderste zwarte kun je ok losdraaien, dan draai je de zekering los en verbreek je de stroomkring.

Maar dit is antiek en hoort niet meer in huizen te zitten, wellicht de huisbaas dit eens laten moderniseren want wellicht brandgevaar enzo.

[ Voor 26% gewijzigd door No Hands op 19-09-2023 11:49 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Die zwarte dingen ken ik niet :P

Maar de knoppen zijn knoppen en de witte daaronder zijn (oude) zekeringen. Die kun je eruit draaien (naar links) wat je ook moet doen om ze te vervangen.

Maar je lijkt 3 groepen te hebben en om af te schakelen is het dus voldoende om op een van de knoppen te drukken.

Altijd testen met een spanningszoeker of de spanning er echt af is bij het betreffende lichtpunt.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 19-09-2023 11:50 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-04 08:09
Plafondlampen vervang ik zelf altijd gewoon door de lichtschakelaar op UIT te zetten. Ben ik dan heel gevaarlijk bezig?

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortest
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-04 14:29
De bovenste rij kan je gewoon omzetten met de knop, de knop ziet op de zekering in de grote witte draaiknop eronder. (Ofwel: De 1e en de 2e rij zijn dezelfde groep.)

In de tweede en derde rij zit een zekering in die grote knop. Deze kan je met die grote knop (linksom) eruit draaien; zo kan je bijv. ook de zekering vervangen. Het ijzeren schroefdraad waar je hem uitdraait niet aanraken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:28
Moriaty schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:51:
Plafondlampen vervang ik zelf altijd gewoon door de lichtschakelaar op UIT te zetten. Ben ik dan heel gevaarlijk bezig?
Ja.

Het is niet omdat de kring onderbroken is dat geen enkele van de geleiders nog spanning kan voeren.

Enkel bij een dubbelpolige schakelaar zou je deze garantie kunnen hebben, maar dan nog is het geen aan te raden manier van werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-04 14:23

psy

dit is erg onverstandig ja....wat als iemand per ongeluk alsnog op de schakelaar klikt om maar eens wat te noemen

altijd de groep uit!

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als je de juiste schakelaar hebt én geen huisgenoten die de schakelaar aanzetten als jij de draden vasthebt én de schakelaar niet foutief de nul schakelt, dan ben je aardig veilig.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:19
Ook al heeft de zwarte draad in dit geval geen spanning meer, de blauwe heeft dat nog wel. Plus vaak zit er ook een centraal doos achter de lamp, waar andere draden zitten met nog spanning erop. Alhoewel ik dit ook wel eens doe, heeft voorkeur om even de groep uit te schakelen in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortest
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-04 14:29
Ja. Blauw (nuldraad) geleid de elektriciteit terug, maar daar staat (kan staan) dus óók spanning op. Met de lichtknop haal je enkel de spanning van bruin (fase draad)/ zwart (schakeldraad.) En dat al met de veronderstelling dat alles goed is aangesloten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Stop!

Nee echt, stop ermee!

Je weet niet wat je aan het doen bent en je ziet de gevaren niet. Straks sluit je wat verkeerd aan of draai je de zekering verkeerd in en doet er niks meer. Of nog erger, heb je (straks) brand.

Roep iemand erbij die wel weet hoe dit werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door robertpNL op 19-09-2023 12:00 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:18
No Hands schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:48:
Maar dit is antiek en hoort niet meer in huizen te zitten, wellicht de huisbaas dit eens laten moderniseren want wellicht brandgevaar enzo.
Hoezo brandgevaar? Heb je daar een bron van dat een oude meterkast brandgevaar oplevert?
Als dat zo is dan zou Stedin hier ook de hoofdzekeringen moeten vervangen, die zijn namelijk ook met deze smeltzekeringen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:25

Tijntje

Hello?!

Misschien de belangrijkste vraag
Probeer je de lamp in de plafonnière te vervangen of wil je de hele plafonnière vervangen?

Dat maakt nogal een verschil :)
Bij alleen het indraaien van een nieuw lampje hoef je echt de groep niet uit te zetten
Het vervangen van de gehele plafonnière uiteraard wel.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-04 14:54
robertpNL schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:00:
Stop!

Nee echt, stop ermee!

Je weet niet wat je aan het doen bent en je ziet de gevaren niet. Straks sluit je wat verkeerd aan of draai je de zekering verkeerd in en doet er niks meer. Of nog erger, heb je (straks) brand.

Roep iemand erbij die wel weet hoe dit werkt.
Ehm, dit is gewoon een meterkast met wat schakelaars en zekeringen. Het ergste dat er kan gebeuren is dat er een groep het niet doet omdat de zekering er niet goed in zit. Alleen hoef je helemaal niets met de zekeringen te doen en kun je de bovenste 3 schakelaars gebruiken. En als je het daarbij voor elkaar krijgt om iets fout te doen is elke schakelaar in je huis een gevaar :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51

D4NG3R

kiwi

:)

No Hands schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:48:
Een ouderwetse smeltzekering niet per definitie meer of minder gevaarlijk dan een moderne automaat (er zijn situaties waar de een "beter" is dan de ander, onder de streep zal het doorgaans weinig uitmaken), het verschil zit hem vooral in het gemak en de beschikbaarheid.

Dat laatste in de vorm van grotere stroomsterktes en geen afhankelijkheid van smeltzekeringen welke je fysiek moet vervangen nadat een stop gesprongen is. :)

Maar goed, de bovenste 3 schakelaars zullen de onderste 6 groepen/zekeringen dus schakelen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 11:15

Harrie

NederVlaming

Op die manier ben ik erachter gekomen dat mijn huis op een delta-net zit, en beide geleiders onder spanning staan. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De lamp of het armatuur? :9

Lampje wel, armatuur niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
jongetje schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:00:
[...]

Hoezo brandgevaar? Heb je daar een bron van dat een oude meterkast brandgevaar oplevert?
Als dat zo is dan zou Stedin hier ook de hoofdzekeringen moeten vervangen, die zijn namelijk ook met deze smeltzekeringen.
'
Wellicht brandgevaar, niet per se brandgevaar omdat het oud is. Dat heb ik niet gezegd. Ik kwam voor mijn werk veel in meterkasten en wat ik in dit soort kasten vaak aantrof waren losse klemmen, oude afgebrokkelde behuizing, jaaaaaaarenlang dingen bijplaatsen, weghalen, aanpassen, etc. half gesmolten bedrading, geëlektrocuteerde muizen, noem maar op.
Hele huizen worden gemoderniseerd maar meterkasten moeten daar ook eens in meegaan. Die verouderen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lililili
Ik weet niet hoe ik reageer op specifieke berichten, maar bedankt voor de snelle reacties. Het gaat niet om een gloeilamp vervangen, maar nieuwe omhulsel eraan hangen en oude vervangen.
De bovenste drie waren me al het duidelijkst, alleen zitten mijn kamers daar helaas niet tussen, anders was het makkelijk geweest idd....
Ik heb een aantal keer het woord zekeringen gelezen, weet niet wat dit is, wat ik ervan begrijp is dat ik ze naar links moet draaien. Is het een knop? Als in; wanneer weet ik dat ik er ben. Het is idd mega oud...
Ik heb niet de fijnste huisbazen, ze doen liefst het minimum. Het is een oud krakkemikkig pand....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Lililili schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:21:
Ik weet niet hoe ik reageer op specifieke berichten, maar bedankt voor de snelle reacties. Het gaat niet om een gloeilamp vervangen, maar nieuwe omhulsel eraan hangen en oude vervangen.
De bovenste drie waren me al het duidelijkst, alleen zitten mijn kamers daar helaas niet tussen, anders was het makkelijk geweest idd....
Ik heb een aantal keer het woord zekeringen gelezen, weet niet wat dit is, wat ik ervan begrijp is dat ik ze naar links moet draaien. Is het een knop? Als in; wanneer weet ik dat ik er ben. Het is idd mega oud...
Ik heb niet de fijnste huisbazen, ze doen liefst het minimum. Het is een oud krakkemikkig pand....
Niet teveel kijken naar de text die er op geplakt is, die lijkt niet echt kloppend/compleet. Ik acht de kans groot dat als je die 3 om zet het hele huis geen stroom meer heeft. De grote vraag is alleen welke voor welk deel is. Zeker omdat het een oud systeem is, is de kans groot dat er nogal wat dingen niet heel logisch gegroepeerd zijn.

Hoe dan ook zou ik beginnen met de schakelaars en kijken wat er daadwerkelijk uit gaat. Mocht dat toch niet werken, die zekeringen draai je er helemaal uit. Even goed opletten hoe de smeltzekering er in zit, die moet er bij terugdraaien weer hetzelfde in (smalle kant naar achteren)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:35
Dat is reden tot ernstige zorg over de kwaliteit en veiligheid van de installatie.
In principe hoort elke witte schakelaar bij zo'n witte smeltzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:30
Die schakelaars en die zekeringen zouden voor hetzelfde stuk van de elektra in het pand moeten zijn. Als het niet uitgaat met de schakelaar daarboven, dan meestal ook niet met het losdraaien van de zekering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

De witte zijn "stoppen" in een huls van porselein, de zwarte idem dito.
Dit komt nog uit de tijd dat er 2x 110V werd geleverd door het energiebedrijf, dus ook 110V op de blauwe of rode draad.
Nu word er 1x220V geleverd en mag de Nul (blauw of rood) niet meer worden voorzien van een stop of beveiliging.
Zou er bij je huisbaas op aandringen dat dit word aangepast voor jullie eigen veiligheid, en bovendien laten voorzien van aardlekbeveiliging.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:42
@Lililili zet er wel een aardlekschakelaar in? Kun je eens een foto maken van de hele meterkast?

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
Altijd nameten, ook als je de stroom er wel af hebt.

Tot nu toe meegemaakt:
- verkeerde groep aangegeven in de meterkast
- stopcontacten in 1 slaapkamer verdeeld over 2 groepen, verkeerde groep getest
- met stroom erop een lamp ophangen, schakelaar zat tussen de blauwe draad ipv de bruine

Allemaal dingen die je kunt voorkomen door even te meten. Die laatste had ik daadwerkelijk gemeten, die eersten heb ik gevoeld :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lililili
Oke! Dus niet naar de text kijken 😅 Mijn huisgenoten werken vanuit huis, dus kan niet zomaar experimenteren welke kamers bij welke van de drie bovenste knoppen horen. Dan hoop ik dat mijn kamers boven ook bij die bovenste drie horen, hoef ik niet te spelen met die zekeringen-gebeuren, vindt het maar spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51

D4NG3R

kiwi

:)

Lililili schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:32:
Oke! Dus niet naar de text kijken 😅 Mijn huisgenoten werken vanuit huis, dus kan niet zomaar experimenteren welke kamers bij welke van de drie bovenste knoppen horen. Dan hoop ik dat mijn kamers boven ook bij die bovenste drie horen, hoef ik niet te spelen met die zekeringen-gebeuren, vindt het maar spannend.
Even voor de duidelijkheid, en dit is een aanname welke je zal moeten testen ter bevestiging. De 3 schakelaars schakelen de boel waarschijnlijk op deze manier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NeyjuokwH3faf7j4KPChRJQX6E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e5utUGEKPf7gNQWdCwV4aMzy.png?f=user_large

De onderste 6 zijn dus zekeringen, en zou je in principe niet mee moeten klooien.

Als je toch bezig gaat met testen, doe jezelf dan een lol en voorzie de 3 knoppen van fatsoenlijke stickers. :P

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Je zult inderdaad een moment moeten afwachten dat niemand er last van heeft als de stroom even uit gaat. Want tenzij het precies opgeschreven is (wat hier dus niet het geval is), zullen er her en der 'random' dingen uitgaan.
En als je de goede hebt gevonden, niet vergeten dat als je bezig bent even een briefje op de schakelaar te zetten dat er aan de elektra wordt gewerkt. Anders is de kans groot dat een huisgenootje de boel weer aanzet terwijl je bezig bent....

[ Voor 35% gewijzigd door redwing op 19-09-2023 12:37 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lililili
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5SD1mOPkVRJnMEvmfz2Vbh_8h4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRf8Ed3r4RAs0Y7MCjUDMMfn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Jawel, na werktijd. Het gaat om rijen van boven naar benden, niet van links naar rechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lililili
Ja ik zal dan met hun een moment uitkiezen, dankjewel! Fijn om te weten dat de drie schakelaars boven in principe voor het hele huis zouden moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:30
Ik zie geen aardlek. Een beetje moderniseren zou inderdaad wel op zijn plaats zijn in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:06:
[...]

Ehm, dit is gewoon een meterkast met wat schakelaars en zekeringen. Het ergste dat er kan gebeuren is dat er een groep het niet doet omdat de zekering er niet goed in zit. Alleen hoef je helemaal niets met de zekeringen te doen en kun je de bovenste 3 schakelaars gebruiken. En als je het daarbij voor elkaar krijgt om iets fout te doen is elke schakelaar in je huis een gevaar :+
Het gaat niet alleen om de zekeringen maar TS vraag ook:
"Plafondlampen vervang ik zelf altijd gewoon door de lichtschakelaar op UIT te zetten. Ben ik dan heel gevaarlijk bezig?"

;( Ja laten we lekker doorgaan met geven van adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-04 13:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

robertpNL schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:53:
[...]

"Plafondlampen vervang ik zelf altijd gewoon door de lichtschakelaar op UIT te zetten. Ben ik dan heel gevaarlijk bezig?"

dat is iemand anders die dit vraagt, niet de TS ;)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
NeFoRcE schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:54:
[...]

dat is iemand anders die dit vraagt, niet de TS ;)
"Hoi, ik woon met huisgenoten en probeer mijn plafondlampen te vervangen op de tweede verdieping, alleen snap ik er geen bal van als ik de meterkast open doe"

:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 19:32

bonzz.netninja

Niente baffi

Opifex schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:52:
[...]

Ja.

Het is niet omdat de kring onderbroken is dat geen enkele van de geleiders nog spanning kan voeren.

Enkel bij een dubbelpolige schakelaar zou je deze garantie kunnen hebben, maar dan nog is het geen aan te raden manier van werken.
Ik doe dat (alleen lichtschakelaar) ook, maar ik meet het ook altijd eerst ff of er idd op geen van de draadjes spanning staat. Dat lijkt mij toch veilig genoeg. Groepen uitzetten is irritant want dan gaan het internet uit :P

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lililili
Ik lees inderdaad dat een aardlekschakelaar verplicht is sinds 1975.... thanks, ik kijk even of ik er een melding van kan maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psy

psy

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-04 08:39
D4NG3R schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:14:
[...]
Een ouderwetse smeltzekering niet per definitie meer of minder gevaarlijk dan een moderne automaat (er zijn situaties waar de een "beter" is dan de ander, onder de streep zal het doorgaans weinig uitmaken), het verschil zit hem vooral in het gemak en de beschikbaarheid.

Dat laatste in de vorm van grotere stroomsterktes en geen afhankelijkheid van smeltzekeringen welke je fysiek moet vervangen nadat een stop gesprongen is. :)
(...)
Tijdens een NEN3140-cursus heb ik weleens gehoord dat smeltzekeringen als voordeel hebben dat je bij de tweede of derde keer een doorgebrande zekering aan te treffen (en je voorraadje zekeringen slinkt) écht wel op zoek gaat naar de oorzaak van het probleem. Bij de automaten is het heel makkelijk om het schakelaartje gewoon weer om te zetten en hopen dat het goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
_JGC_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:30:
[...]

Altijd nameten, ook als je de stroom er wel af hebt.

Tot nu toe meegemaakt:
- verkeerde groep aangegeven in de meterkast
- stopcontacten in 1 slaapkamer verdeeld over 2 groepen, verkeerde groep getest
- met stroom erop een lamp ophangen, schakelaar zat tussen de blauwe draad ipv de bruine

Allemaal dingen die je kunt voorkomen door even te meten. Die laatste had ik daadwerkelijk gemeten, die eersten heb ik gevoeld :X.
Ik heb ook nog wel een aardige aanvulling van een dergelijke kast die in mijn appartementje zat toen ik het kocht: schakelaar intern doorgelust naar andere schakelaar, omdat de eerste defect bleek te zijn. Sterker nog, dat had hij gedaan vanaf de verkeerde kant van de zekeringhouder, waardoor van 1 groep de stroom er überhaupt niet meer af kon zonder de netwerkbeheerder de porseleinen hoofdzekering te laten verwijderen.

Het interessantste vond ik nog wel dat de elektricien die het hele zwikkie kwam vervangen vertelde dat hij dit wel vaker tegenkwam. Verkeerde zuinigheid, duidelijk, en ik heb toen gelijk hele nieuwe kast met automaten en een hoofdschakelaar laten plaatsen. De foto's deden me hier wel weer aan denken, helemaal in combinatie met de opmerking dat de huisbaas liefst geen geld aan onderhoud uitgeeft :+

Moraal van het verhaal: alles in de meterkast uitzetten en dan alsnog even met spanningstester controleren of het veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04 16:47

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

RonnnL schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:07:
[...]

Tijdens een NEN3140-cursus heb ik weleens gehoord dat smeltzekeringen als voordeel hebben dat je bij de tweede of derde keer een doorgebrande zekering aan te treffen (en je voorraadje zekeringen slinkt) écht wel op zoek gaat naar de oorzaak van het probleem. Bij de automaten is het heel makkelijk om het schakelaartje gewoon weer om te zetten en hopen dat het goed gaat.
Ik heb wel eens gehoord dat zonder zekeringen je het voordeel hebt dat het maar één keer mis kan gaan en je er daarna geen last meer van hebt. :+

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:30
@Lililili

Als je de stoppen eruit gaat draaien, wees er dan op bedacht dat het metaal wat je in het "gat" ziet onder spanning staat.

Waar je ook op bedacht moet zijn, is dat als je de lamp onder spanning gaat aansluiten en je raakt toevallig de fase, of de neutraal staat onder spanning. Er geen aardlekschakelaar is die binnen milliseconden uitvliegt.
Je staat dan dus gewoon onder stroom.

Op de meterkast zie je niks over de 2e verdieping.
Je geeft aan dat de 3 schakelaars niet werken voor de 2e verdieping.
Is dit een gesplitste woning, of is het huis van de buren van dezelfde eigenaar?
Mogelijk is er ergens een 2e meterkast.

[ Voor 23% gewijzigd door FRANQ op 19-09-2023 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
robertpNL schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:53:
[...]

Dat is niet TS die dat vraagt. TS vraagt simpelweg hoe de stroom uitgezet moet worden. Aangezien daar niets gevaarlijks aan is is er ook geen enkel probleem om uit te leggen hoe dat moet. En als de spanning er af is, kun je bij zo'n plafondlamp aansluiten ook weinig fout doen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
FRANQ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:12:
@Lililili

Als je de stoppen eruit gaat draaien, wees er dan op bedacht dat het metaal wat je in het "gat" ziet onder spanning staat.

Waar je ook op bedacht moet zijn, is dat als je de lamp onder spanning gaat aansluiten en je raakt toevallig de fase, of de neutraal staat onder spanning. Er geen aardlekschakelaar is die binnen milliseconden uitvliegt.
Je staat dan dus gewoon onder stroom.

Op de meterkast zie je niks over de 2e verdieping.
Je geeft aan dat de 3 schakelaars niet werken voor de 2e verdieping.
Is dit een gesplitste woning, of is het huis van de buren van dezelfde eigenaar?
Mogelijk is er ergens een 2e meterkast.
Die schakelaars zijn nog niet geprobeerd, er is puur naar de text gekeken die er op staat en daar staat de 2e verdieping niet bij. 1e Stap is dus nog steeds eerst een voor een die schakelaars in de meterkast om te zetten totdat de spanning van de lamp is.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-04 19:07
Ik heb het niet helemaal gelezen dus excuus als iemand het al voorgesteld heeft, maar misschien handig om een klein youtube filmpje te kijken? Bijvoorbeeld deze laat zien hoe je het vervangt, maar dan ipv een nieuwe stop je gewoon je oude dus weer terug.

Het is namelijk zo moeilijk als de 'dop' los te draaien en dan als t goed is komt de zekering gewoon mee in die dop. Gewoon gezond verstand en er is niets aan de hand. En als iemand die wel meer dan nul keer 230 gevoeld heeft: Ik leef nog.

Fun fact: Dat witte ding erin is dus de zekering. Tegenwoordig zeggen mensen nog wel eens "de zekering is eruit geklapt", omdat dát ding klapt als er teveel doorheen loopt.
Tegenwoordig heten t helemaal geen zekeringen meer, maar zijn het "automaten". Die je gewoon met dat hendeltje aan/uit kan zetten.
Edit: Bedankt Groningerkoek voor de correctie:
Tegenwoordig noemen we het geen zekeringen meer, maar "automaten". Maar dat zijn ook zekeringen, slecht een ander soort. Het verschil is dat die jij hebt door/kapot smelt, en de automaat kun je weer resetten.

[ Voor 23% gewijzigd door Martijn.C.V op 19-09-2023 20:53 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:30
Martijn.C.V schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:30:

Het is namelijk zo moeilijk als de 'dop' los te draaien en dan als t goed is komt de zekering gewoon mee in die dop. Gewoon gezond verstand en er is niets aan de hand. En als iemand die wel meer dan nul keer 230 gevoeld heeft: Ik leef nog.
Een moment van niet opletten... :O
Het is altijd wel een lekker oppeppertje :+

Ook meerdere keren per ongeluk een schok gekregen.
Gelukkig nog geen gevolgen gehad.
Scheelt misschien ook dat ik het tot nu toe alleen bij huizen met een moderne meterkast gehad heb.
Met aardlekschakelaar en automaten.

Maar ik vind schrikdraad eigenlijk vervelender aanvoelen. :P

[ Voor 24% gewijzigd door FRANQ op 19-09-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-04 10:17

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

D4NG3R schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:34:
[...]

Even voor de duidelijkheid, en dit is een aanname welke je zal moeten testen ter bevestiging. De 3 schakelaars schakelen de boel waarschijnlijk op deze manier:

[Afbeelding]

De onderste 6 zijn dus zekeringen, en zou je in principe niet mee moeten klooien.

Als je toch bezig gaat met testen, doe jezelf dan een lol en voorzie de 3 knoppen van fatsoenlijke stickers. :P
Ik zou geen aannames doen met dit soort ouwe shit. :D

Als je hier iets van wil maken moet de kap er af, en moet je kijken hoe alle bedrading zit. Dat laatste zou ik deze TS trouwens ten zeerste afraden.

Wel eens met de rest. Hier mag wel wat modernisering overheen. Een ALS is wel zo prettig :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 15:33
ik verwacht dat de groepen horizontaal lopen dus eerste tweede en derde verdieping. En schakelaar uit en vervangen kan ook maar dan moet je zeker weten dat het uit staat en blijft.
En voor een meterkast met draai zekeringen kun je savonds eens checken wat aan of uit gaat of niet meer aan gaat. en dan de zekering eruit halen. En zolang je geen bad neemt terwijl je 230 vasthoud valt het wel mee. Je krijgt een schok das het gevaar kan je vertellen dat ik het meer dan 1 keer heb gehad en ben er nog steeds.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nog niet gelezen in dit topic: voor dit soort oude (onbetrouwbare?) installaties is een voltstick (in plaats van spanningzoeker) ook wel handig. Mocht er toch spanning op een groep of draad staan wat je niet had verwacht of met een spanningzoeker niet zou testen, komt je daar met een voltstick wat sneller achter.

Overigens, mijn elektricien werkte wel onder spanning aan een plafonniere / bewegingschakelaar. Slecht voorbeeld denk ik dan maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:15:
[...]

Dat is niet TS die dat vraagt. TS vraagt simpelweg hoe de stroom uitgezet moet worden. Aangezien daar niets gevaarlijks aan is is er ook geen enkel probleem om uit te leggen hoe dat moet. En als de spanning er af is, kun je bij zo'n plafondlamp aansluiten ook weinig fout doen.
Ik weet nu wel dat de quote niet van de TS is.

Maar als de TS daadwerkelijk schrijft: "Ik begrijp er helemaal niets van als ik de meterkast openmaak," dan moet hij er beter niet aan beginnen. Anders zou de TS onbedoeld zijn vinger in dat altijd onder stroom staande gat kunnen steken. Jij zou immers ook niet zomaar in een zwembad springen als je weet dat je moet zwemmen, maar geen idee hebt hoe dat moet (en verdrinkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
bonzz.netninja schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:58:
[...]

Ik doe dat (alleen lichtschakelaar) ook, maar ik meet het ook altijd eerst ff of er idd op geen van de draadjes spanning staat. Dat lijkt mij toch veilig genoeg. Groepen uitzetten is irritant want dan gaan het internet uit :P
Als je internet uitgaat als je een verlichtingsgroep uitziet is er iets niet in de haak. Deze dienen namelijk gescheiden te worden. In België is dit wettelijk verplicht (AREI). Voor Nederland ken ik de wetgeving niet genoeg, maar zou me sterk lijken dat een gemengde kring is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
robertpNL schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:58:
[...]
Da's mooi :)
Maar als de TS daadwerkelijk schrijft: "Ik begrijp er helemaal niets van als ik de meterkast openmaak," dan moet hij er beter niet aan beginnen. Anders zou de TS onbedoeld zijn vinger in dat altijd onder stroom staande gat kunnen steken. Jij zou immers ook niet zomaar in een zwembad springen als je weet dat je moet zwemmen, maar geen idee hebt hoe dat moet (en verdrinkt).
Vandaar ook dat er uitgelegd wordt dat je het beste de schakelaars kunt gebruiken.

Daarbij zijn die smeltzekeringen er ook nog eens op gemaakt om door leken te worden vervangen. Vroeger had je niet anders en werden die dingen door jan en alleman vervangen omdat ze anders geen stroom meer in huis hadden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
"Mijn huisgenoten". Als ik dat hoor, dan zou ik gewoon de zekeringen er uit draaien, en in je zak stoppen zolang je bezig bent. Stel dat er tijdens het klussen een huisgenoot thuiskomt en die ontdekt dat er geen stroom is. Die loopt naar de meterkast, ontdekt dat de groep uit staat, en die zet hem doodleuk weer aan...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Opifex schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:59:
[...]

Als je internet uitgaat als je een verlichtingsgroep uitziet is er iets niet in de haak. Deze dienen namelijk gescheiden te worden. In België is dit wettelijk verplicht (AREI). Voor Nederland ken ik de wetgeving niet genoeg, maar zou me sterk lijken dat een gemengde kring is toegestaan.
In Nederland is licht altijd samen met wcd's. Dus groep uit betekent alle aangesloten wcd's ook uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
robertpNL schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:58:
[...]

Kom op zeg. Zijn we zo angstig tegenwoordig dat iemand die zijn stoppenkast uit het jaar nul niet helemaal begrijpt, dat diegene een ander moet inhuren om een lampje te wisselen?

(Overigens ja, niet het netste, maar als ik een lamp vervang zet ik ook lichtknopje om. Wel check ik dan even of inderdaad de spanning eraf is van beide draden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
psy schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:04:
[...]

In Nederland is licht altijd samen met wcd's. Dus groep uit betekent alle aangesloten wcd's ook uit.
Meen je dat nou?!

In België zit de verlichting altijd op een afzonderlijke groep, vaak van een lagere maximale stroom. Bizar dat dit in Nederland gemengd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
[...]

En ook in Belgie mag dat mits normaal aangesloten en afgezekerd (2.5mm2 met 16A zekering). Het enige punt is dat in Belgie 1.5mm2 voor verlichting nog wel eens als normaal wordt gebruikt en dan gaat het mis als je dat combineert met stopcontacten vanwege het afzekeren (want 1.5mm2 moet lager worden afgezekerd).

Maar zoals het in Nederland wordt aangesloten zou ook zonder problemen in Belgie worden goedgekeurd.

[ Voor 12% gewijzigd door redwing op 19-09-2023 14:07 ]

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

redwing schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:07:
[...]

En ook in Belgie mag dat mits normaal aangesloten en afgezekerd (2.5mm2 met 16A zekering). Het enige punt is dat in Belgie 1.5mm2 voor verlichting nog wel eens als normaal wordt gebruikt en dan gaat het mis als je dat combineert met stopcontacten vanwege het afzekeren (want 1.5mm2 moet lager worden afgezekerd).

Maar zoals het in Nederland wordt aangesloten zou ook zonder problemen in Belgie worden goedgekeurd.
Ja en in NL wordt voor zover ik weet alleen de zwarte schakeldraad richting lamp in 1,5 uitgevoerd, de rest altijd allemaal in 2,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:05:
[...]

Kom op zeg. Zijn we zo angstig tegenwoordig dat iemand die zijn stoppenkast uit het jaar nul niet helemaal begrijpt, dat diegene een ander moet inhuren om een lampje te wisselen?
Nee, ik heb het niet over iemand inhuren. Maar als je uberhaupt niet weet wat jet ziet (zelfs de schakelaars niet),vraag dan een kennis, buurman/vrouw voor hulp. Maar ga niet zelf knutselen/uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Sissors schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:05:
[...]

(Overigens ja, niet het netste, maar als ik een lamp vervang zet ik ook lichtknopje om. Wel check ik dan even of inderdaad de spanning eraf is van beide draden).
Lamp verwisselen of de hele lampunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 19:32

bonzz.netninja

Niente baffi

Opifex schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:06:
[...]

Meen je dat nou?!

In België zit de verlichting altijd op een afzonderlijke groep, vaak van een lagere maximale stroom. Bizar dat dit in Nederland gemengd is.
Waarom is dat bizar? Vind het wel handig :P Anyhoe, huis is gewoon (bijzonder arbitrair trouwens) ingericht in zones die ik aan en uit kan zetten in de meterkast. In mijn huisje zitten er allemaal unifi spulletjes op dezelfde groep als heel veel lampen

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:55

Fun fact: Dat witte ding erin is dus de zekering. Tegenwoordig zeggen mensen nog wel eens "de zekering is eruit geklapt", omdat dát ding klapt als er teveel doorheen loopt.
Tegenwoordig heten t helemaal geen zekeringen meer, maar zijn het "automaten". Die je gewoon met dat hendeltje aan/uit kan zetten
Funfact: De witte dingen van OP en automaten zijn beiden zekeringen.

OP heeft smeltzekeringen en automaten zijn (het woord zegt het al) automatische zekeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
[...]

Wat je zegt klopt, alleen zitten sommige wcd's in dezelfde kamer op een andere groep, dus altijd even nameten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

psy schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:53:
[...]

dit is erg onverstandig ja....wat als iemand per ongeluk alsnog op de schakelaar klikt om maar eens wat te noemen

altijd de groep uit!
Ik laat altijd de lamp aan zodat ik er niet vanuit ga dat er geen stroom op staat :P

Tot nu toe nog nooit echt aan de stroom gehangen, wel eens een keer een optater gekregen door met m'n knokkel eraan te zitten maar verder niet. Altijd netjes meteen een lasdop erop, en als dat niet past door het gaatje van de lamp eerst even van die zwarte tape eromheen en dan aan de andere kant meteen weer een lasdop.

Groep uit is leuk, maar als je een huis hebt met drie groepen (en/of huisgenoten) niet altijd praktisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:24
Altijd even checken met een spanningszoeker.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Laatst online: 26-04 19:07
Groningerkoek schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:43:
[...]

Funfact: De witte dingen van OP en automaten zijn beiden zekeringen.

OP heeft smeltzekeringen en automaten zijn (het woord zegt het al) automatische zekeringen.
Dan had ik het met alle enthousiasme fout, ik was er erg van overtuigd. Zo leer je elke dag, of je wilt of niet.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Opifex schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:59:
[...]

Dit klopt niet. Je mag in België verlichtingsgroepen afgezekerd op ≤16A bekabelen met 1,5mm² terwijl wandcontactdozen altijd met ≥2,5mm² bedraad moeten worden. Maar mits volledig bedraad met ≥2,5mm² en verlichtingstoestel geteld als een wandcontactdoos is het perfect toegelaten.

Bron: https://economie.fgov.be/.../algemeen-reglement-op-de, Boek 1, Bladzijde 155 onderaan: "Bepaalde stroombanen mogen zowel contactdozen, verlichtingstoestellen en andere vaste toestellen voeden, met uitzondering van de vaste toestellen van de toegekende stroombanen die in onderafdeling 5.2.1.2. worden bedoeld. De voorschriften van toepassing op deze stroombanen zijn deze betreffende de voedingsstroombanen van contactdozen waarbij één vast toestel of een geheel van vaste toestellen bediend door een gemeenschappelijk bedieningstoestel gelijkgesteld wordt met een contactdoos."

Ik heb mijn hele huis bekabeld met ≥2,5mm² (bestaande installatie was ook al volledig 2,5mm²), voor een enkele woning was het prijsverschil met 1,5mm² mij de verminderde flexibiliteit achteraf niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omnicron1
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-04 13:14
Lijkt me wel.
de spanning in je huis loopt door een Net, dat betekent dus dat all ! gebruikers als het goed is spanning krijgen via de bruine draad om daarna de rest, dus min het verbruik retourneren via de blauwe draad.
Spanning staat als het allemaal goed is aangesloten op de bruine draad. ( let op een zwarte draad is is een geschakelde bruine draad)
Betekent dus ook dat eventuele grote verbruikers die de stroom terug sturen via de nul-lijn ( blauwe draad) duidelijk meetbaar zijn. Die kan zelfs zo groot worden dat je een flinke schok ervan krijgt.
tussen Aarde ( groen/geel) en Nul lijn kan ook spanning staan ! zeker in jouw geval met deze meterkast.
waar waarschijnlijk alleen de fase vanaf de stop wordt verbroken. Ik heb het vermoeden dan de blauwe draad gewoon doorloopt.
Deze meter kast zou eigenlijk al lang vervangen moeten worden. en deze zou zekering automaten moeten hebben
due dubbel-polig zijn, waardoor ze dus de 0 en Fase verbreken. Is wel veel veiliger

Advies: schakel een deskundige in en blijf er vanaf ! 8)7 8)7 8)7

Enne tape gebruiken is NIET toegestaan ! Alleen kema materiaal, dat voldoen aan de NEN3140 normgebruiken of als het om krachtstroom gaan NEN1010 volgen CE norm alleen is NIET voldoende, da's een fabrieks norm en geen veiligheids norm

[ Voor 10% gewijzigd door Omnicron1 op 19-09-2023 21:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:17
Dit is een groepenkast uit de 127/220 Volt tijd.
Voor 220 Volt werden twee fasen gebruikt.
Daarom zitten er per groep twee zekeringen. En schakelt de groepenschakelaar zeker in de fase en de nul. Het advies van @Omnicron1 is onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01:29

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik heb het nog niet gezegd zien worden, maar ik zie een leiding direct van de meter naar boven lopen, buiten deze kast om. Wellicht kans dat er boven/op andere verdiepingen, nog meer (modernere, later toegevoegde?) kasten aanwezig zijn?

Edit: oh nee, die loopt gewoon naar beneden, in een bochtje en houdt dan op.. :+

[ Voor 17% gewijzigd door Aardedraadje op 19-09-2023 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Laatst online: 16-04 13:43
Ook zo mooi dat stopcontact met losse draden.
De verhuurder mag wel eens aan zijn plichten voldoen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 23:27
En als iemand die wel meer dan nul keer 230 gevoeld heeft: Ik leef nog.
lordgandalf schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:56:
En zolang je geen bad neemt terwijl je 230 vasthoud valt het wel mee. Je krijgt een schok das het gevaar kan je vertellen dat ik het meer dan 1 keer heb gehad en ben er nog steeds.
Right…

En was dat voor jullie beiden ook met een installatie zonder ENIGE vorm van aardlekbeveiliging, zoals bij TS het geval is??

pfff… stoerdoenerij, en dan richting TS de impressie wekken dat het geen kwaad kan als je aan de 230V blijft hangen, terwijl er bij TS een levensgevaarlijke, zwaar verouderde, en totaal niet aan de normen voldoende installatie aanwezig is zonder aardlekbeveiliging. |:(

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

BrainCrash schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:52:
[...]

[...]

Right…

En was dat voor jullie beiden ook met een installatie zonder ENIGE vorm van aardlekbeveiliging, zoals bij TS het geval is??
Je kunt toch best een flinke optater krijgen zonder dat de aardlek eruit gaat hoor. Voor TS niet geheel relevant want het is beter om gewoon jezelf dat te besparen, maar het is niet zo dat je meteen dood gaat óf er iets uit springt.

• BrainCrash
  • Laatst online: 23:27
Oon schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:03:
[...]
Je kunt toch best een flinke optater krijgen zonder dat de aardlek eruit gaat hoor.
Euhm, ja, ik zeg toch ook niet dat dat niet zo is?
Voor TS niet geheel relevant want het is beter om gewoon jezelf dat te besparen, maar het is niet zo dat je meteen dood gaat óf er iets uit springt.
Nee, je gaat juist niet dood OMDAT er vóór dat moment iets uitspringt.
Als er niks uitspringt terwijl dat er wel zit, dan was toevallig de geleidingsweerstand van jou naar aarde net te hoog… (kan prima natuurlijk) en er dus niet voldoende stroom liep om dood te gaan óf de aardlek te laten trippen..
Maar vóórdat die stroom te hoog wordt, gaat die aardlek wel trippen.

Punt is natuurlijk dat er bij TS dus helemaal niks zit wat eruit kan springen voordat die stroom te hoog wordt. Dus het is prima mogelijk dat de stroom meteen hoog genoeg is om dood aan te gaan… en tja, dan zit er niks meer tussen wat ff op tijd afschakelt. Ga jij gokken op een voldoende hoge geleidingsweerstand daar, zonder aanvullende beveiliging?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:50

Klippy

Still Game

Waarom is iedereen hier over aardlekschakelaars bezig? Er zit zo te zien geen enkel geaard stopcontact in dat hele pand. Je kan wel mooi roepen dat de verhuurder moet moderniseren, maar wie gaat allee elektra opnieuw trekken zonder reden? TS heeft daar toch helemaal niks aan.
Dat stopcontact daar rechts lijkt inderdaad niet helemaal lekker, die mag iemand weer aan de wand bevestigen, maar verder werkt het al 50 jaar zo, dat iemand een nieuwe lamp wil ophangen lijkt mij niet meteen een reden om weer volledig offtopic te gaan.

Volgens mij is het antwoord simpel. Zet alle schakelaars uit, werkt dat niet draai je alle zekeringen eruit (kapje los draaien en zekering er uit trekken), werkt dat nog niet moet je verder in het gebouw zoeken of er nog een tweede meterkast zit. Een studentenwoning waar meerdere panden zijn samengevoegd komt vaker voor.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:09
Het stopcontact voor de wasmachine, kooktoestel en boiler is vaak geaard bij installaties uit deze tijd.
De rest niet omdat dat ook niet nodig was.
Een zekering eruit trekken is nergens voor nodig: gewoon de 6 schroefkoppen eruit draaien en meenemen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Lililili
robertpNL schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:10:
[...]

Nee, ik heb het niet over iemand inhuren. Maar als je uberhaupt niet weet wat jet ziet (zelfs de schakelaars niet),vraag dan een kennis, buurman/vrouw voor hulp. Maar ga niet zelf knutselen/uitproberen.
Ik knutsel toch ook niet zelf? ik vraag toch ook voordat ik 'maar wat doe'.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01:29

Aardedraadje

Met kabelschoen

Klippy schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:58:
Waarom is iedereen hier over aardlekschakelaars bezig? Er zit zo te zien geen enkel geaard stopcontact in dat hele pand. Je kan wel mooi roepen dat de verhuurder moet moderniseren, maar wie gaat allee elektra opnieuw trekken zonder reden? TS heeft daar toch helemaal niks aan.
Aardlek beveiligt ook zonder aardedraad. Het punt is dus dat er stroom naar de aarde lekt, of dat nou via de behuizing van een defect apparaat (en dus de aardedraad) gaat, of via jou naar de vloer. De aardlek springt er uit.

Aardlek lijkt me altijd wenselijk. Hier in huis zijn niet alle groepen van aardlek voorzien en ik ga dit aanpassen. Lijkt me prima advies om ergens een situatie veiliger te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Aardedraadje op 20-09-2023 09:18 ]

• Lililili
Klippy schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:58:
Dat stopcontact daar rechts lijkt inderdaad niet helemaal lekker, die mag iemand weer aan de wand bevestigen, maar verder werkt het al 50 jaar zo, dat iemand een nieuwe lamp wil ophangen lijkt mij niet meteen een reden om weer volledig offtopic te gaan.

Volgens mij is het antwoord simpel. Zet alle schakelaars uit, werkt dat niet draai je alle zekeringen eruit (kapje los draaien en zekering er uit trekken), werkt dat nog niet moet je verder in het gebouw zoeken of er nog een tweede meterkast zit. Een studentenwoning waar meerdere panden zijn samengevoegd komt vaker voor.
Bedankt voor alle reacties.
Er zit inderdaad een woning tussen mij en mijn huisgenoten in, heel raar oud woningcomplex..... allemaal van dezelfde huurbaas. Dus mijn huisgenoten op de eerste, tweede verdieping een heel ander woning, en dan derde verdieping ben ik....
Ik ben inderdaad lekker afgeschrikt door de vele comments, natuurlijk uit voorzorg, maar durf het nu inderdaad minder dan aan het begin haha. Vooral omdat ik nooit eerder een plafondlamp heb verwisseld, weet niet of ik er dan aan moet beginnen met zo'n oud systeem... Misschien een idee om de huisbaas erover te mailen...

• Lililili
En ja er is zoveel mis met deze woning..... het is inderdaad belachelijk en beschamend voor de hoeveelheid huur dat we betalen.... Voel me genoodzaakt om via derden uit te vogelen wat mijn rechten zijn en er wat aan te laten doen, de huisbaas doet niet meer dan aangeven dat het een oud pand is en dat ik er zelf voor gekozen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Lililili schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:09:
[...]

Ik knutsel toch ook niet zelf? ik vraag toch ook voordat ik 'maar wat doe'.....
Daarom ook niet naar al die doem-verhalen hier luisteren. Je hebt een oude installatie die eigenlijk aan vervanging toe is, maar dat wil niet zeggen dat het gelijk gevaarlijk is. Het wordt nl. pas gevaarlijk als je onder spanning die lamp zou willen vervangen. En aangezien je eerste vraag is hoe je de spanning van die lamp haalt is dat hier helemaal niet van toepassing. Als je dus uitzoekt welke schakelaar in die meterkast de lamp spanningsvrij maakt, is de boel gewoon veilig om aan te werken.

En de lamp vervangen stelt daarna al helemaal niets voor. Je hebt 2 of 3 draadjes (nul/fase en soms aarde) die je los moet maken en weer aan moet sluiten op de nieuwe lamp. Even een youtube filmpje opzoeken en je weet precies hoe het moet.

En voor de gebreken in het huis kun je bij de huurcommissie kijken of die erg genoeg zijn om ze in te schakelen. En de gemeente inschakelen wil ook nog wel eens helpen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lililili
redwing schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:27:
[...]

Daarom ook niet naar al die doem-verhalen hier luisteren. Je hebt een oude installatie die eigenlijk aan vervanging toe is, maar dat wil niet zeggen dat het gelijk gevaarlijk is. Het wordt nl. pas gevaarlijk als je onder spanning die lamp zou willen vervangen. En aangezien je eerste vraag is hoe je de spanning van die lamp haalt is dat hier helemaal niet van toepassing. Als je dus uitzoekt welke schakelaar in die meterkast de lamp spanningsvrij maakt, is de boel gewoon veilig om aan te werken.

En de lamp vervangen stelt daarna al helemaal niets voor. Je hebt 2 of 3 draadjes (nul/fase en soms aarde) die je los moet maken en weer aan moet sluiten op de nieuwe lamp. Even een youtube filmpje opzoeken en je weet precies hoe het moet.

En voor de gebreken in het huis kun je bij de huurcommissie kijken of die erg genoeg zijn om ze in te schakelen. En de gemeente inschakelen wil ook nog wel eens helpen.
Ja de youtubefilmpjes zijn daarbij handig, dankjewel.
En goed om te weten van de huurcomissie, ik zal daar even kijken. En anders even checken bij de gemeente inderdaad, bedankt O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:50

Klippy

Still Game

Aardedraadje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:17:
[...]

Aardlek beveiligt ook zonder aardedraad. Het punt is dus dat er stroom naar de aarde lekt, of dat nou via de behuizing van een defect apparaat (en dus de aardedraad) gaat, of via jou naar de vloer. De aardlek springt er uit.

Aardlek lijkt me altijd wenselijk. Hier in huis zijn niet alle groepen van aardlek voorzien en ik ga dit aanpassen. Lijkt me prima advies om ergens een situatie veiliger te maken.
Toepasselijke naam :) Maar je hebt gelijk natuurlijk, het is zeker beter. Ik zat verkeerd te denken.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Laatst online: 16-04 13:43
Lililili schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:20:
En ja er is zoveel mis met deze woning..... het is inderdaad belachelijk en beschamend voor de hoeveelheid huur dat we betalen.... Voel me genoodzaakt om via derden uit te vogelen wat mijn rechten zijn en er wat aan te laten doen, de huisbaas doet niet meer dan aangeven dat het een oud pand is en dat ik er zelf voor gekozen heb.
Dat jij ervoor gekozen hebt betekend ook dat hij het aanbied, en dus moet hij voldoen aan eisen voor verhuur.
Hij kan wel moeilijk gaan doen maar dan kan je zeggen tegen hem dat hij ook wat mee kan werken zodat er niet zometeen een inspectie komt en er dan veel meer moet gebeuren. Dan is het voor hem voordeliger jouw te laten zitten en in ieder geval iets te doen aan de installatie.
Zo is hij ook verplicht bijvoorbeeld om rookmelders op te hangen.
Etc.

Het lastige van die schunnige verhuur is dat als de huurder te lastig is die snel er uit gezet word.
Pagina: 1