Verschillende hardware voor meerdere Mesh-netwerken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-04 08:21
Mijn vraag is of het problematisch kan zijn als je meerdere verschillende soorten hardware gebruikt voor verschillende mesh-netwerken thuis.

Momenteel hebben we een Wifi-5 Mesh netwerk in huis (Deco van TP), maar met vier kinderen die vaak simultaan VOD's kijken en gamen, merk ik wat problemen, voornamelijk voor de oudste 2 tijdens online gaming. Als er geen Netflix op staat o.i.d., zijn die problemen er niet of nauwelijks.

Omdat we lang niet al onze bandbreedte verbruiken, dacht ik dat het misschien wel mogelijk zou moeten zijn om bijvoorbeeld nog een extra mesh-netwerk te maken met andere hardware (en SSID, uiteraard) en die dan dedicated te gebruiken voor gaming. Gewoon een simpel setje van 3 nodes van een ander merk die ik dan daar alleen voor gebruik.

Kan er verder niet zoveel over vinden. Of eigenlijk niets. Maar misschien gebruik ik de verkeerde terminologie. :)

Misschien is het een hele domme vraag, maar wellicht ook niet.

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:46
Bijna al die mesh setjes zitten op hetzelfde kanaal, er is op de 5ghz namelijk (buiten DSF) maar 1 bruikbaar kanaal op de 80mhz, kanaal 42:

Afbeeldingslocatie: https://www.silextechnology.com/hubfs/Blog_Images/5GHz%20Channel%20Width.png

Ga je een 2e mesh set ernaast zetten dan gaat die 99% zeker ook op kanaal 42 zitten. Daar ga je dus niets mee winnen, sterker nog het gaat waarschijnlijk alleen slechter worden. Tenzij je een mesh set koopt met DFS ondersteuning/6ghz maar die zijn schaars/duur.

Kun je je bestaande set niet wat sneller maken? Zijn de nodes nu bijvoorbeeld onderling draadloos of bedraad verbonden?

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 19-09-2023 11:48 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
laurens0619 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:44:
Bijna al die mesh setjes zitten op hetzelfde kanaal, er is op de 5ghz namelijk (buiten DSF) maar 1 bruikbaar kanaal op de 80mhz.
Ga je een 2e mesh set ernaast zetten en gaan die opnieuw op ditzelfde kanaal zitten en elkaar gruweljik in de weg zitten. Tenzij je een mesh set koopt met DFS ondersteuning maar die zijn schaars...

Kun je je bestaande set niet wat sneller maken? Zijn de nodes nu bijvoorbeeld onderling draadloos of bedraad verbonden?
Helaas allemaal draadloos (behalve de hoofdunit, uiteraard). Heb niet de mogelijkheid om ze bekabeld aan te sluiten. Ik heb nog aan het uitbreiden van de set gedacht, maar ik weet niet of dat echt soelaas gaat bieden.

Momenteel is het zo dat we op de begane grond de hoofd-unit hebben zitten, de verdieping er rechtboven zit de node '1ste verdieping' en direct daarboven op zolder staat de node 'zolder'.

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zal de discussie van draden trekken maar niet starten hier maar de goedkoopste/beste oplossing is kabels trekken :D

Je maakt gebruik van een dual band wifi 5 setje. Dat betekent da hij de radio deelt voor je clients en de draadloze koppeling tussen de nodes.

Je kunt een upgrade naar een Wifi 6(e) tri-band wifi set overwegen, die gebruiken een apart 6ghz kanaal tussen de nodes: uitvoering: TP-Link Deco XE75 (3-pack). Zie ook deze post met wat meer informatie over de snelheidverschillen

Sowieso goed om even te controleren of de nodes onderling uberhaupt 5ghz link hebben. Als ze momenteel een 2,4 ghz link hebben dan gaat het geheel idd heeel snel stotteren bji veel gebruiken (kun je controleren in de app). En als ze 2.4 link hebben dan gaat de xe75 dat ook hebben...

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 19-09-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Uitbreiden van de set gaat niet echt helpen, omdat ze draadloos met elkaar zijn verbonden. Tussen elke draadloze node heb je verlies aan bandbreedte. Aangezien je zolder node op de 2e hop zit heb je al 2x bandbreedte verlies.
Je maakt gebruik van een dual band wifi 5 setje. Dat betekent da hij de radio deelt voor je clients en de draadloze koppeling tussen de nodes.
En inderdaad maakt dit het nog slechter, omdat de band dan zowel gebruikt voor de apparaten als de verbinding tussen de nodes.

[ Voor 39% gewijzigd door heiyu op 19-09-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
laurens0619 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:53:
Sowieso goed om even te controleren of de nodes onderling uberhaupt 5ghz link hebben. Als ze momenteel een 2,4 ghz link hebben dan gaat het geheel idd heeel snel stotteren bji veel gebruiken (kun je controleren in de app). En als ze 2.4 link hebben dan gaat de xe75 dat ook hebben...
Hoe kun je dat in de app zien? Ik weet alleen dat ik beide banden heb ingeschakeld, maar ik zie het in de app niet terug dat ik de onderlinge verbinding tussen nodes kan zien.

EDIT: Ik heb beide banden ingeschakeld omdat ik apparatuur in huis heb wat alleen 2.4 gebruikt en apparatuur wat 5 gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door Frituurman op 19-09-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
onder signaalbron in de app:
Afbeeldingslocatie: https://www.handleidi.ng/thumbs/uploads/l/1436866.jpg

Overigens wil band steering ook wel eens mis gaan waardoor je client met 2.4ghz verbonden is ipv 5ghz. Dat kun je ook eens nakijken in de app als je verbinding slecht is, of je in de deco app je client wel via de 5ghz ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
Ik zal dat thuis even nakijken, want in de mobiele app zie ik het niet terugkomen. Dat ga ik controleren. Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
laurens0619 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:53:
Ik zal de discussie van draden trekken maar niet starten hier maar de goedkoopste/beste oplossing is kabels trekken :D
Ik zit te denken. Ik heb nog een coax kabel lopen die niet wordt gebruikt (alles gaat via apps tegenwoordig en draadloos). Mogelijk kan ik op die plek een netwerkkabel trekken (en de coax verwijderen). Is het mogelijk om slechts één van beide nodes bekabeld aan te leggen? Of levert ook dat weer problemen op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frituurman schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:37:
[...]

Ik zit te denken. Ik heb nog een coax kabel lopen die niet wordt gebruikt (alles gaat via apps tegenwoordig en draadloos). Mogelijk kan ik op die plek een netwerkkabel trekken (en de coax verwijderen). Is het mogelijk om slechts één van beide nodes bekabeld aan te leggen? Of levert ook dat weer problemen op?
Nee, dat kan prima. Iedere bedrade verbinding verlaagt de last op het draadloze kanaal waar al deze dingen zitten.

Enige kanttekening is dat je moet zorgen dat nodes achter elkaar aangesloten worden, dus niet met evt gateway van je provider ertussen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Frituurman schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:37:
[...]
Mogelijk kan ik op die plek een netwerkkabel trekken (en de coax verwijderen). Is het mogelijk om slechts één van beide nodes bekabeld aan te leggen? Of levert ook dat weer problemen op?
Dat zal zeker schelen, als je node 1 op de 1e etage dan bekabeld aanlegt is er een hop minder voor de 2e node. En node 1 heeft dan ook de "volle" bandbreedte (minus de bandbreedte om te communiceren met node 2).
Pagina: 1