Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Geen optimizers gevonden na herleggen SolarEdge

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• brutalbas
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09-2023
Hi!

Na een flinke verbouwing (de dakconstructie is aangepast en een tweetal dakkapellen geplaatst) zijn afgelopen weekend 18 zonnepanelen opnieuw geplaatst. Deze werkten voor de verbouwing (1 jaar geleden) volledig naar behoren.

De omvormer betreft een SolarEdge 5000 HD Wave.

Na het plaatsen van de zonnepanelen en op een aantal plekken nieuwe bedrading (junior installateur) de omvormer aangezet en inderdaad contact via de MySolaredge app. Helaas geeft de omvormer aldaar de status 'Standby' of 'Nachstand' aan. Contact is er dus zeker wel.

Na wat in het rondbellen heeft de originele installateur toestemming gegeven dat de site overgedragen kan worden aan mijn eigen installer account en ben ik in staat om met de SetApp van SolarEdge in te loggen op de omvormer. Zo heb ik 'Pairing' aangeroepen maar krijg ik helaas terug dat er géén optimizers worden gevonden. Ik heb dit vanochtend bij enige zon opnieuw geprobeerd maar wederom géén optimizers gevonden. Er wordt wel netjes 1V per paneel gemeten op de lijn dus dat lijkt goed; de installateur geeft aan netjes 6mm2 draad gebruikt te hebben dus zou ook in orde moeten zijn.

Ik zie in de SetApp ook nog een reset naar fabrieksinstellingen voor de omvormer staan; maar ben wat huiverig om dit te doen.

Heeft iemand hier enige ervaring mee of tips wat ik / we kunnen doen? De installateur is al gezegd enigszins junior en heeft niet veel ervaring met SolarEdge zo is nu gebleken (de panelen zijn overigens keurig geplaatst).

Ik hoop dat iemand ons in de juiste richting kan bewegen.

Vast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:07
je hebt je string gemeten en hebt 18V gemeten? zitten de plus en de min goed om? als dat niet zo is meet jij wel 18 maar gaat de omvormer niet uit nachtstand.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• brutalbas
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09-2023
Dankjewel @No Hands . Ik geef het even mee aan de installateur; die komt morgen in de namiddag weer even langs. (Mag overigens aannemen dat hij het onderscheid tussen +/- wel weet te maken)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:07
brutalbas schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:24:
Dankjewel @No Hands . Ik geef het even mee aan de installateur; die komt morgen in de namiddag weer even langs. (Mag overigens aannemen dat hij het onderscheid tussen +/- wel weet te maken)
Daar mag je vanuit gaan maar een stekker is snel omgewisseld. Gelukkig is het met een multimeter te controleren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts