Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-11 11:27
Weet iemand of het kan en hoe je daaraan zou beginnen? Ik zou een extra pomp in een vloerverwarmingcircuit willen zetten serieel met een andere pomp. Alle mogelijke combinaties van aan/af moeten mogelijk zijn voor beide pompen. Ik zou een bypass willen maken over beide pompen voor als 1 van de 2 niet aan zou staan, dat de pomp die aan staat niet door de pomp moet gaan pompen die af staat, snappie? :) Ik had al gedacht aan een terugslagklep in het bypass circuit maar eigenlijk is een elektrisch gestuurde bolkraan mooier denk ik. Want, ik weet bijv niet goed, wat zou het geven als beide kranen aan staan? Gaat er dan ook wat flow "lekken" door de bypass? Op zich niet zo erg maar goed. Met een bolkraan ben ik altijd wel zeker hoe de flow gaat lopen.

Wat ik dus zou moeten hebben is een elektrische bolkraan met eindeloopcontacten. Die laatste om te kunnen verifieren of de kraan echt open/toe staat (stel dat die vast komt te zitten in een bepaalde stand).

Heeft iemand daar ervaring mee? Hoe werkt dat normaal gezien in de praktijk? Ik bedoel maar sturing en uitlezen, wat is daar hardwarematig voor nodig? Welke "signalen" heeft de bolkraan nodig? En hoe lees je dat uit? Als iemand misschien gewoon al een link heeft met iemand die het beschrijft, dan heb ik wat leesvoer en geraak ik waarschijnlijk ook wel verder :)

Uiteindelijk zou ik dat dus met een ESP32 gaan doen (op ethernet verbonden) waar esphome op gaat staan.

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09 12:06
Waar wil je de extra pomp in het circuit gaan plaatsen? Als je een tekening maakt kun je het beter visualiseren en inschatten wat de problemen/ risico's zijn als er een fout in het regelsysteem zit.

Wat betreft de eindcontacten, vaak zitten deze geïntegreerd in de kraan en is het niet nodig deze zelf uit te lezen. De actuator schakelt af als de eindstand bereikt is. Waar ik voor zou gaan icm. een ESP is een elektrische kogelkraan met deze aansturing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8_3gMR-_lDpcIcO0zbEOrqi8r4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QMMGm127YGvabHOcXrx7YQRN.png?f=user_large
Twee willekeurige voorbeelden:
Voorbeeld 1
Voorbeeld 2

Dan kun je alles aan de ESP kant op een laag voltage houden en heb je het minste risico wat betreft de aansturing. Wat je evt. als controle kan doen is de stroom meten die richting de actuator gaat. De kraan doet bijv. 6 seconden over openen -> check of de tijd dat er stroom loopt in die orde van grote zit, zo niet -> propleem met de kraan.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-11 23:12
Een driewegklep lijkt me dan de beste oplossing. Schakelen kan je dan met een relaisbord: https://devices.esphome.io/type/relay
https://templates.blakadder.com/esp32.html

• bucovaina89
Misschien inderdaad een situatieschets. Ik zou dus overwegen om in plaats van terugslagkleppen, bolkranen te installeren. 2-weg omdat dat een pak goedkoper lijkt dan 3-weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGNUC3md08VDgoQ0Wxy6W8-_uU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbNuGvbOvdAfroUDrjuo7BCX.jpg?f=fotoalbum_large

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11 21:52
Bypass doet weinig, er is geen reden waarom water wel door de bypass gaat en niet door de pomp.

• bucovaina89
brambo123 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:01:
Bypass doet weinig, er is geen reden waarom water wel door de bypass gaat en niet door de pomp.
Ik zou 1 van de pompen willen kunnen uitschakelen zonder de flow te restricteren. Ik vermoed (maar ben niet zeker) dat een stilstaande pomp best wat weerstand geeft in een circuit.

EDIT: en ik weet niet goed wat er zou gebeuren als beide pompen aan staan. Hoe zouden die terugslagkleppen daarop reageren? Weet ik niet goed. Daarmee dat ik bolkranen overweeg. Daar is het duidelijk. Open of toe, met een paar seconden er wat tussen, maar dat gebeurt niet vaak dat die van positie zouden switchen, alleen de doorstromer 2x dagelijks in het tussen seizoen.

[ Voor 32% gewijzigd door bucovaina89 op 19-09-2023 14:17 ]

• brambo123
bucovaina89 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:12:
[...]

Ik zou 1 van de pompen willen kunnen uitschakelen zonder de flow te restricteren. Ik vermoed (maar ben niet zeker) dat een stilstaande pomp best wat weerstand geeft in een circuit.
Een pomp voor verwarmingsinstallaties is gewoon een centrifugaalpomp.
Die geven heel weinig weerstand.
Als er wel flow door de pomp gaat terwijl die uit staat zal die gaan werken als een generator.
Even is dat geen probleem, maar langdurig vind die niet leuk.

Maar waarom heb je 2 pompen? En waarom zou je er 1 uit willen hebben?

• bucovaina89
1 pomp zit in onze ketel (Viessmann vitodens 100W). Die kan ik niet rechstreeks sturen/eruit halen. Ik kan wel de ketel afzetten.

De andere pomp in voor de doorstomer heb ik voorzien omdat de doorstomer altijd *altijd* stroming nodig heeft als die in bedrijf is en dat kan ik niet garanderen met de Viessmann of toch niet sturen. De doorstomer gaat uiteraard niet altijd in bedrijf zijn, dus ik wil die ook kunnen uitschakelen.

EDIT: typo.

• brambo123
Dan zal het al heel anders worden.
Is de doorstromer om warmte toe te voegen aan het systeem? Of om restwarmte af te tappen?

• bucovaina89
toe te voegen indien PV overschot. De omvormer is 10kW maar zal niet vaak 10kW leveren.

• brambo123
O, zo'n doorstromer, dacht doorstromer warmtewisselaar :)

Je moet dat helemaal niet serieel aansluiten, je moet parallel aansluiten.
En dan terugslagklep voor of na beide pompen om te voorkomen dat er flow in tegengestelde richting gaat.

• bucovaina89
Oh ja, idd, dat lost alles eigenlijk wel op denk ik. Dan moeten beide pompen wel min of meer dezelfde karakteristieken hebben vermoed ik. Anders kan de ene de andere serieus tegenwerken als er een onevenwicht is in euh druk vermoed ik. Ik weet niet meteen welke karakteristiek ik in de gaten moet houden bij de keuze van de pomp. Ik zeg maar wat, die van de CV levert 1 bar, die van de doorstromer 10 bar, dan vermoed ik dat de pomp van de cv ketel het niet lang gaat volhouden.

• bucovaina89
Er valt blijkbaar wel wat over te vinden online, ik lees me even in.

• bucovaina89
En mijn eerste indruk is dat (met zoveel dingen) it's complicated :). Ik ga het toch nog eens een paar keer moeten lezen maar ik ga volgens mij gewoon exact dezelfde pomp kopen als diegene die al in mijn CV ketel zit zodat de curve van beide pompen gelijk zouden moeten zijn. Voor zover ik het nu begrijp, lijkt me dat de beste oplossing.

• brambo123
Curve van de pomp maakt weinig uit, moet je niet teveel naar kijken.
Moet niet onwijs afwijkend zijn, maar elke normale cv pomp is gewoon geschikt.
Sowieso is de pomp in de ketel PWM gestuurd, bij de doorstromer niet.
Zelfde type pomp gaat dus sowieso niet.
Pak gewoon een willekeurige verwarmingspomp, bijvoorbeeld zoiets
(Is op voorraad hoor, zit heus niet bij de Nederlandse importeur op kantoor :9 )
Pagina: 1