Mijn vraag
Hallo,
Ik heb dit jaar een vrijstaande woning gekocht. (1960 gebouwd)
Op de hele begane grond zal vloerverwarming komen.
Verschillende offertes opgevraagd voor schuimbeton, afwerkvloer en vloerverwarming. De kosten daarvan waren gemiddeld +/- €12.000.
Aangezien ik een starter ben is dat bedrag voor mij te hoog dus heb ik gezocht naar goedkopere alternatieven.
De woonkamer heeft een kruipruimte van +/- 75 cm diep.:strip_exif()/f/image/iLuX33BchVzeRVQji5uu3R4j.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze wil ik opvullen met 25cm zand, vervolgens wil ik er 2 lagen van 14cm dikke EPS 100 platen op leggen. (28 cm dus)
Daarna een laagje folie en daar wil ik 15cm beton op storten. Dan is er nog 7cm over voor de afwerkvloer + tegels.
Maar hier heb ik best veel vragen over.
Ik ben al lang aan het zoeken naar informatie op forums, maar elke situatie is bij iedereen anders.
Extra info:
- Mijn huis staat op zandgrond. En ligt ongeveer 2 meter boven zeeniveau.
-de bodem van de kruipruimte is beton.
-op een paar plekjes zie je een vochtige plek. hier kan ik een schroevendraaier van 20cm met gemak in drukken.:strip_exif()/f/image/dbwxm6t81N4Q6OLAtFCSwa11.jpg?f=fotoalbum_large)
Vragen:
-Zijn deze vochtige plekjes erg? Qua inzakken etc.
-heeft het zand + vocht het beton op deze plekjes “weggevreten”? En kan het zijn dat het steeds erger wordt?
-Is mijn plan van aanpak goed of mis ik nog belangrijke zaken? Soms lees ik dat een beton net noodzakelijk is, maar heel vaak lees ik ook dat dat niet hoeft.
- als de ondergrond van de kruipruimte van beton is, moet ik dan de 25cm zand laag ook heel erg aanstampen/trillen of hoeft dat niet?
- kan deze betonlaag het gewicht van het zand, en beton wel aan? Als ik de vochtige plekjes een klein beetje uitgraaf dan is het beton eromheen ongeveer +/- 4cm dik. Al weet ik dus niet of het op stukken waar geen vochtige plekjes aanwezig zijn dikker is.
:strip_exif()/f/image/W3eJbFh8t0CHdywItgf2aTYz.jpg?f=fotoalbum_large)
-dit waren 2 poeren die de houten vloer ondersteunden.
Is het verstandig deze poeren zo te houden?
Ik ben maar een leek wat betreft klussen en wil niet direct fouten maken die later grote gevolgen kunnen hebben.
Ik hoop dat jullie de tijd willen nemen om antwoord te geven op al mijn vragen.
Als iemand aanvullende informatie nodig heeft dan hoor ik dat graag!
Ik hoop alvast bedankt!
Hallo,
Ik heb dit jaar een vrijstaande woning gekocht. (1960 gebouwd)
Op de hele begane grond zal vloerverwarming komen.
Verschillende offertes opgevraagd voor schuimbeton, afwerkvloer en vloerverwarming. De kosten daarvan waren gemiddeld +/- €12.000.
Aangezien ik een starter ben is dat bedrag voor mij te hoog dus heb ik gezocht naar goedkopere alternatieven.
De woonkamer heeft een kruipruimte van +/- 75 cm diep.
:strip_exif()/f/image/iLuX33BchVzeRVQji5uu3R4j.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze wil ik opvullen met 25cm zand, vervolgens wil ik er 2 lagen van 14cm dikke EPS 100 platen op leggen. (28 cm dus)
Daarna een laagje folie en daar wil ik 15cm beton op storten. Dan is er nog 7cm over voor de afwerkvloer + tegels.
Maar hier heb ik best veel vragen over.
Ik ben al lang aan het zoeken naar informatie op forums, maar elke situatie is bij iedereen anders.
Extra info:
- Mijn huis staat op zandgrond. En ligt ongeveer 2 meter boven zeeniveau.
-de bodem van de kruipruimte is beton.
-op een paar plekjes zie je een vochtige plek. hier kan ik een schroevendraaier van 20cm met gemak in drukken.
:strip_exif()/f/image/dbwxm6t81N4Q6OLAtFCSwa11.jpg?f=fotoalbum_large)
Vragen:
-Zijn deze vochtige plekjes erg? Qua inzakken etc.
-heeft het zand + vocht het beton op deze plekjes “weggevreten”? En kan het zijn dat het steeds erger wordt?
-Is mijn plan van aanpak goed of mis ik nog belangrijke zaken? Soms lees ik dat een beton net noodzakelijk is, maar heel vaak lees ik ook dat dat niet hoeft.
- als de ondergrond van de kruipruimte van beton is, moet ik dan de 25cm zand laag ook heel erg aanstampen/trillen of hoeft dat niet?
- kan deze betonlaag het gewicht van het zand, en beton wel aan? Als ik de vochtige plekjes een klein beetje uitgraaf dan is het beton eromheen ongeveer +/- 4cm dik. Al weet ik dus niet of het op stukken waar geen vochtige plekjes aanwezig zijn dikker is.
:strip_exif()/f/image/W3eJbFh8t0CHdywItgf2aTYz.jpg?f=fotoalbum_large)
-dit waren 2 poeren die de houten vloer ondersteunden.
Is het verstandig deze poeren zo te houden?
Ik ben maar een leek wat betreft klussen en wil niet direct fouten maken die later grote gevolgen kunnen hebben.
Ik hoop dat jullie de tijd willen nemen om antwoord te geven op al mijn vragen.
Als iemand aanvullende informatie nodig heeft dan hoor ik dat graag!
Ik hoop alvast bedankt!