Kruipruimte volstorten, gaat het zo goed?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeri Groenhof
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-10-2023
Mijn vraag
Hallo,

Ik heb dit jaar een vrijstaande woning gekocht. (1960 gebouwd)
Op de hele begane grond zal vloerverwarming komen.
Verschillende offertes opgevraagd voor schuimbeton, afwerkvloer en vloerverwarming. De kosten daarvan waren gemiddeld +/- €12.000.
Aangezien ik een starter ben is dat bedrag voor mij te hoog dus heb ik gezocht naar goedkopere alternatieven.

De woonkamer heeft een kruipruimte van +/- 75 cm diep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QICpF0-KdY0Gz8vlELMLL0P_kGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLuX33BchVzeRVQji5uu3R4j.jpg?f=fotoalbum_large

Deze wil ik opvullen met 25cm zand, vervolgens wil ik er 2 lagen van 14cm dikke EPS 100 platen op leggen. (28 cm dus)
Daarna een laagje folie en daar wil ik 15cm beton op storten. Dan is er nog 7cm over voor de afwerkvloer + tegels.

Maar hier heb ik best veel vragen over.
Ik ben al lang aan het zoeken naar informatie op forums, maar elke situatie is bij iedereen anders.

Extra info:
- Mijn huis staat op zandgrond. En ligt ongeveer 2 meter boven zeeniveau.
-de bodem van de kruipruimte is beton.
-op een paar plekjes zie je een vochtige plek. hier kan ik een schroevendraaier van 20cm met gemak in drukken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIJApl-qYI0Gngs6T-Kfm3eetTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbwxm6t81N4Q6OLAtFCSwa11.jpg?f=fotoalbum_large

Vragen:
-Zijn deze vochtige plekjes erg? Qua inzakken etc.

-heeft het zand + vocht het beton op deze plekjes “weggevreten”? En kan het zijn dat het steeds erger wordt?

-Is mijn plan van aanpak goed of mis ik nog belangrijke zaken? Soms lees ik dat een beton net noodzakelijk is, maar heel vaak lees ik ook dat dat niet hoeft.

- als de ondergrond van de kruipruimte van beton is, moet ik dan de 25cm zand laag ook heel erg aanstampen/trillen of hoeft dat niet?

- kan deze betonlaag het gewicht van het zand, en beton wel aan? Als ik de vochtige plekjes een klein beetje uitgraaf dan is het beton eromheen ongeveer +/- 4cm dik. Al weet ik dus niet of het op stukken waar geen vochtige plekjes aanwezig zijn dikker is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EYcqVitEDhDfVA1a7-vryumR9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3eJbFh8t0CHdywItgf2aTYz.jpg?f=fotoalbum_large

-dit waren 2 poeren die de houten vloer ondersteunden.
Is het verstandig deze poeren zo te houden?

Ik ben maar een leek wat betreft klussen en wil niet direct fouten maken die later grote gevolgen kunnen hebben.

Ik hoop dat jullie de tijd willen nemen om antwoord te geven op al mijn vragen.

Als iemand aanvullende informatie nodig heeft dan hoor ik dat graag!

Ik hoop alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-09 16:20

Dentheman

Zie signature

Als je zelf een beetje handig bent, kan je er een betonnen broodjesvloer in leggen. Kost meer tijd & werk maar is aanzienlijk goedkoper.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:18
Jou optie kan prima, je kunt er alleen nooit meer onder. Zorg er alleen voor dat de ondergrond vlak is voordat je de isolatie er op legt. ik zou ook hier een dikke folie plaatsen en dan tegen de muur totaan het peil op laten lopen. Peil=bovenkant afgewerkte vloer.

Je kunt er ook voor kiezen om eerst folie, dan beton (beetje aandacht aan het vlak afrijen) daar kun je vervolgens op isoleren vervolgens leg je daar een noppen vloerverwarmingsysteem op en daarop weer de 7cm dekvloer.

Vergeet geen rekening te houden met dikte van eventuele toekomstige vloerafwerking.

Wat Dentheman zegt is ook goed te doen met bijkomend voordeel dat je er altijd nog onder kunt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-09 22:10
Dentheman schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:22:
Als je zelf een beetje handig bent, kan je er een betonnen broodjesvloer in leggen. Kost meer tijd & werk maar is aanzienlijk goedkoper.
Hier zou ik toch een beetje voorzichtig mee zijn. Ik weet dat het vaak gedaan wordt, maar je bestaande fundering wordt aanzienlijk zwaarder belast op deze manier en je krijg dus nieuwe zettingen. Of het kan hangt heel erg van de ondergrond af, zand klinkt goed, maar voor deze optie zou ik toch even een constructeur laten meekijken.

De optie die jij beschrijft draagt over de hele kruipruimte, dus wat dat betreft is het een prima oplossing. Hou wel alvast rekening met toekomstige zaken zoals bv leidingen van een warmtepomp, zelfs als je die nog niet wil plaatsen. Maakt het leven later een stuk makkelijker.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:54
@Joeri Groenhof

Wij hebben vorig jaar ook voor de keuze "volstorten" (of niet) gestaan.
We hebben toen een renovatievloer gelegd.

Het systeem is als volgt:
Je monteert aan de lange wanden een metalen strip met bouten.
Dan maak je de liggers op maat, en deze hang je er tussen.
Hier schuif je broodjes in, en op de liggers hebben we lewisplaten geschroefd.
Hierop is een 10x10cm draadmat gekomen met vloerverwarming HoH 10cm.
En daarna is het afgewerkt met ~7cm vezelversterkt cementdekvloer.

Qua kosten is dit heel interessant omdat je vrijwel alles zelf kan doen.
Alleen de cementdekvloer zou ik wel uitbesteden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5udTvd5n571jTh6syi73eevhFK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SK1EsltUH9bNmPBoibSFOYCH.png?f=fotoalbum_large

Zeker als de oude vloer ook aan de muren hing (houten balken vloer) dan is dit een perfecte oplossing.
Je kan dan alsnog onder de vloer.

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 19-09-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:45
of dat vloertje, of eigenlijk de bodem eronder sterk genoeg is kan voor je worden berekend.
dat vloertje zal gewoon een muizenvloertje zijn, die gaatjes maken niet uit. Dat zand wat je gaat storten moet aangetrild of gewaterd, anders gaat daarna je beton het laten inklinken en ligt je vloer scheef. je moet bewapenen, en ik zou een dubbel net doen. dan kan je vloer nooit meer buigen en breken.
Die poeren kun je lekker zo houden.
Denk heel goed na waar je riolering en andere dingen wil hebben, nu kun je dat nog aanleggen. Buitenom kan ook maar is beperkt als je geen vrijstaand huis hebt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-09 22:52
ik zou voor oplossing van @FRANQ gaan, eerste dat bij mij opkwam.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ik zou er altijd voor zorgen dat je eronder kan. Daar ga je altijd plezier van krijgen als er iets is. Het is gewoon veel makkelijker bij nieuwe dingen aanleggen of bij lekkages oid..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09 16:54
TS geeft aan 2 m+NAP en het beton is al vochtig ofwel : hoge grondwaterstand. Als je een kruipruimte overlaat en met zo'n renovatievloer gaat werken dan moet deze kruipruimte wel een ontluchting/ventilatie houden... Zo'n renovatievloer is 14 cm isolatie? Dat lijkt mij afdoende voor een normale toepassing? Dan houdt @Joeri Groenhof 20+14 = 34 cm over als kruipruimte, dat is wel erg weinig om daarna nog werkzaamheden te kunnen uitvoeren. Uitdiepen van de kruipruimte (ik zou toch minimaal 40 cm willen) zou wellicht kunnen maar dan moet je dat betonvloertje dus eerst verwijderen. Of idd de keuze : afvullen met zand en dan, omdat het kan, twee lagen isolatie gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:17

decramy

root@birdie:~#

FRANQ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:00:

[Afbeelding]

Zeker als de oude vloer ook aan de muren hing (houten balken vloer) dan is dit een perfecte oplossing.
Je kan dan alsnog onder de vloer.
Op deze foto, is daar de plint van de oude vloer nog zichtbaar? Eigenlijk is m'n vraag: hoe dik is de nieuwe vloer geworden en wat was je ongeveer kwijt per 10m2?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:54
decramy schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:26:
[...]

Op deze foto, is daar de plint van de oude vloer nog zichtbaar? Eigenlijk is m'n vraag: hoe dik is de nieuwe vloer geworden en wat was je ongeveer kwijt per 10m2?
Die foto is van internet.
:)

Zal thuis even kijken of ik foto's heb, het is net gebeurd voordat ik mijn huidige telefoon had.

Prijzen uit de offerte van de aannemer

totaal materiaal 35m2 is 3275 euro
Dan staat er nog 1100 voor onderaannemer, dat is de cementdekvloer.
op de offerte staat 2363 euro loon, dat kan je uitsparen als je zelf aan de gang gaat.
Totaal was 6738 ex btw

[ Voor 64% gewijzigd door FRANQ op 19-09-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:17

decramy

root@birdie:~#

Ow das goed te doen. Thanks @FRANQ

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Als het even kan, zorg dan dat je de afwerkvloer isoleert van de betonvloer. Een afwerkvloer van ~7cm zandcement heeft een flink bufferende werking, maar valt nog mee. Ga je ook 10cm beton mee opwarmen, zit je met een veel trager syteem en dat is onconfortabel en onzuinig.
Voordeel van isolatieplaten onder de afwerkvloer, is dat je de vloerverwarming gemakkelijk kan tackeren met plastic "nietjes", heb dat zelf thuis zo gedaan, dus spaar je de werkuren uit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat ik mis is wat voor vloer je wil gaan leggen. Als dat PVC of parket is (dat laatste lijkt me niet als 12k buiten budget valt) dan kun je prima een relatief lichte dragende constructie als die van @FRANQ gebruiken.

Volstorten is eigenlijk alleen maar interessant als je voor een tegelvloer gaat of verwacht hele zware dingen neer te zetten (bijv. een aquarium van 500 liter of een piano). In andere gevallen ben je veel goedkoper uit met zo'n renovatievloer. Die bewegen wel iets meer (als in, meer dan helemaal niet), maar je zou het niet moeten zien of voelen, en het zal minder zijn dan de oude houten vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 22:13
Oon schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:32:
In andere gevallen ben je veel goedkoper uit met zo'n renovatievloer.
Niet mee eens.
Dat is ongeveer 8150 inc. btw waar je bij bv Faber schuimbeton + vloerverwarming + verdeler + dekvloer voor hebt, geheel uitbesteed. Als je meer zelf doet kan het nog goedkoper. Plus het is veel minder arbeidsintensief.

Nadeel bij jou is dat je zo'n diepe kruipruimte hebt, daar wordt het duur van omdat het schuimbeton dan in 2 lagen moet ipv 1 (maximaal 50cm per keer als ik me niet vergis). Je zou eventueel 25cm zand erin kunnen gooien en dan schuimbeton, dat is dan goedkoper dan 2 lagen schuimbeton (maar zwaarder en isoleert minder, maar met 50cm schuimbeton heb je ook al RD5).

Edit: nog even een voorbeeldberekening toegevoegd als je het schuimbeton helemaal zelf doet.

Schuimbeton 35m2 en 75cm kruipruimte:
35m2 x 0,5m x 100,- per m3 + 650,- voorrijkosten = 2400,-
35m2 x 0,25m x 100,- per m3 + 650,- voorrijkosten = 1525,-
Dekvloer anhydriet 40m2 = 1235,-
Totaal 5160,- inc. btw
Komt dan nog folie bij wat bijna niks kost en vloerverwarming waar ik zo gauw geen goede prijzen van kon vinden.
Bronnen:
https://schuimbetonvloer.nl/wat-kost-een-m3-schuimbeton/
https://schuimbetonvloer.nl/wat-kost-een-anhydrietvloer/

Edit2: vloerverwarming kost in de genoemde bronnen ongeveer hetzelfde als de dekvloer

[ Voor 27% gewijzigd door SteeringWheel op 20-09-2023 13:20 ]

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Met @SteeringWheel eens. Ik heb destijds ook het e.e.a. onder elkaar gezet: schuimbeton, broodjesvloer, isolatieplaten. Scheelde (bij zelf uitvoeren) allemaal niet veel. Ik ben voor gemak gegaan, dat was voor mij schuimbeton.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joeri Groenhof
Iedereen bedankt voor de reacties!

De afgelopen dagen ontzettend druk bezig geweest nadat ik al jullie reacties heb bekeken en gelukkig niet één keer gelezen dat mijn strijdplan echt geen goede is. Uiteraard zijn er altijd meer opties die ook hadden gekund.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxNS0J4gPBg5im14hGM30utEp0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7EtoJ8z7OjMCunVO1hhr6DLQ.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals jullie kunnen zien zit de laag zand er in!
Alles afgetrilt en vlak gemaakt.

Morgen eerst nog een buis in het zand leggen die naar de andere kant van de muur gaat. Mocht ik later nog extra elektra willen dan kan ik dat eventueel via die buis doen. Maar in deze ruimte alleen zijn al 5 stopcontacten. Mocht ik meer willen doe ik dat via die punten. Alles moet nog gestuct worden dus kan dat eventueel nog. Maar mocht alles klaar zijn heb ik altijd nog een extra mogelijkheid. (Die buis knip ik af net onder de vloer of ik laat hem een stuk in de muur omhoog gaan.

Ook ga ik de EPS platen leggen morgen.
Deze platen kon ik heel goedkoop aanschaffen. (Geen B-partij o.i.d, gewoon het goede spul)
Vandaar dat ik er ook een dubbele laag in leg en niet kies voor schuimbeton. Dit heeft namelijk ook nog een hogere Rd waarde.

Hier heb ik nog wel een vraagje over:
Moet ik tussen de muur en EPS ook pur bevestigen?
En aangezien ik een dubbele laag leg, moeten de eerste en 2e laag ook aan elkaar gelijmd worden zodat het niet schuift en of kieren ontstaan?

Persoonlijk denk ik dat als ik niet de naden op elkaar leg pur tussen de platen niet nodig is?
Maar als ik er veel verstand van had, had ik dit topic niet geschreven dus mocht het wel nodig zijn dan hoor ik dit graag!

Maar Pur tussen de muur en EPS is misschien wel handig mocht er warmte via de muur weg gaan?

Als ik klaar ben met het leggen van de EPS platen ga ik er folie overheen leggen. Bedankt voor de tip!

En ook is er een dubbele laag aan beton netten besteld! Opnieuw bedankt voor de tip!

Als de beton netten er in liggen wordt er beton in de nieuwe uitbouw en de kruipruimte gestort.

Tot zo ver de kruipruimte!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-5lh-zNfbazqXE3_5Uze9ym97U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bawg4BCEOWurmqGbIwLCWn7G.jpg?f=fotoalbum_large

En zoals jullie zien gaat het nog wel even door😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri Groenhof
BlueSS50 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:34:
Jou optie kan prima, je kunt er alleen nooit meer onder. Zorg er alleen voor dat de ondergrond vlak is voordat je de isolatie er op legt. ik zou ook hier een dikke folie plaatsen en dan tegen de muur totaan het peil op laten lopen. Peil=bovenkant afgewerkte vloer.

Je kunt er ook voor kiezen om eerst folie, dan beton (beetje aandacht aan het vlak afrijen) daar kun je vervolgens op isoleren vervolgens leg je daar een noppen vloerverwarmingsysteem op en daarop weer de 7cm dekvloer.

Vergeet geen rekening te houden met dikte van eventuele toekomstige vloerafwerking.

Wat Dentheman zegt is ook goed te doen met bijkomend voordeel dat je er altijd nog onder kunt.
In deze ruimte zal geen riolering komen. Daar is aan gedacht.vandaar dat ik de kruipruimte liever dicht gooi.
Bedankt voor de folie tip! Die helpt enorm.😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeri Groenhof
No Hands schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:10:
of dat vloertje, of eigenlijk de bodem eronder sterk genoeg is kan voor je worden berekend.
dat vloertje zal gewoon een muizenvloertje zijn, die gaatjes maken niet uit. Dat zand wat je gaat storten moet aangetrild of gewaterd, anders gaat daarna je beton het laten inklinken en ligt je vloer scheef. je moet bewapenen, en ik zou een dubbel net doen. dan kan je vloer nooit meer buigen en breken.
Die poeren kun je lekker zo houden.
Denk heel goed na waar je riolering en andere dingen wil hebben, nu kun je dat nog aanleggen. Buitenom kan ook maar is beperkt als je geen vrijstaand huis hebt.
Alles is aangetrild en vlak gemaakt.
Dubbel net is besteld, bedankt voor de tip!!
Na gedacht over riolering, die zal daar niet langs lopen, en het is een vrijstaand huis 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri Groenhof
Oon schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:32:
Wat ik mis is wat voor vloer je wil gaan leggen. Als dat PVC of parket is (dat laatste lijkt me niet als 12k buiten budget valt) dan kun je prima een relatief lichte dragende constructie als die van @FRANQ gebruiken.

Volstorten is eigenlijk alleen maar interessant als je voor een tegelvloer gaat of verwacht hele zware dingen neer te zetten (bijv. een aquarium van 500 liter of een piano). In andere gevallen ben je veel goedkoper uit met zo'n renovatievloer. Die bewegen wel iets meer (als in, meer dan helemaal niet), maar je zou het niet moeten zien of voelen, en het zal minder zijn dan de oude houten vloer.
Het wordt een tegelvloer!
12k valt buiten het budget omdat er een heel huis verbouwd moet worden. En de EPS platen kon ik vrij goedkoop krijgen. En aangezien de uitbouw ook beton krijgt kon dit tegelijk.😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri Groenhof
SteeringWheel schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:00:
[...]

Niet mee eens.

[...]

Dat is ongeveer 8150 inc. btw waar je bij bv Faber schuimbeton + vloerverwarming + verdeler + dekvloer voor hebt, geheel uitbesteed. Als je meer zelf doet kan het nog goedkoper. Plus het is veel minder arbeidsintensief.

Nadeel bij jou is dat je zo'n diepe kruipruimte hebt, daar wordt het duur van omdat het schuimbeton dan in 2 lagen moet ipv 1 (maximaal 50cm per keer als ik me niet vergis). Je zou eventueel 25cm zand erin kunnen gooien en dan schuimbeton, dat is dan goedkoper dan 2 lagen schuimbeton (maar zwaarder en isoleert minder, maar met 50cm schuimbeton heb je ook al RD5).

Edit: nog even een voorbeeldberekening toegevoegd als je het schuimbeton helemaal zelf doet.

Schuimbeton 35m2 en 75cm kruipruimte:
35m2 x 0,5m x 100,- per m3 + 650,- voorrijkosten = 2400,-
35m2 x 0,25m x 100,- per m3 + 650,- voorrijkosten = 1525,-
Dekvloer anhydriet 40m2 = 1235,-
Totaal 5160,- inc. btw
Komt dan nog folie bij wat bijna niks kost en vloerverwarming waar ik zo gauw geen goede prijzen van kon vinden.
Bronnen:
https://schuimbetonvloer.nl/wat-kost-een-m3-schuimbeton/
https://schuimbetonvloer.nl/wat-kost-een-anhydrietvloer/

Edit2: vloerverwarming kost in de genoemde bronnen ongeveer hetzelfde als de dekvloer
Schuimbeton en vloerverwarming door het hele huis, niet alleen in deze ruimte. 12k voor alleen dit stuk zou inderdaad wel heel extreem zijn.
Er is al een gedeelte waar vloerverwarming in ligt maar deze ligt 7 cm lagen dan de vloer in de woonkamer (dat is deze kruipruimte) dus over de oude afwerkvloer komt gewoon een nieuwe afwerkvloer met vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZ4PCa4IT__7s8Cwi10sOtr9UVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2VQjnB0AfNC9DLD9FKbOT89.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was de goedkoopste 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Joeri Groenhof schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 03:34:
[...]

Het wordt een tegelvloer!
12k valt buiten het budget omdat er een heel huis verbouwd moet worden. En de EPS platen kon ik vrij goedkoop krijgen. En aangezien de uitbouw ook beton krijgt kon dit tegelijk.😄
Dan zou ik niet met renovatievloeren gaan rommelen, lekker volstorten op de goedkoopste manier. Wij hebben toen (in ons ouderlijk huis) de vloer die er lag de kruipruimte in geslagen en een heel deel van het puin van de verbouwing daar aan toegevoegd, steeds een laagje en dan opvullen met zand zodat er geen gaten tussen zaten. Hoefde uiteindelijk alleen maar een klein laagje zand overheen en toen de gewone beton + isolatie die je als basis nodig hebt voor vloerverwarming + vloer.

Ik weet niet of het tegenwoordig nog zou mogen volgens alle regels, maar het zit er al een dikke 14 jaar in zonder problemen :+

Anders is een paar kuub ongefilterde witte zand ook niet duur en daarmee kom je ook een heel eind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeri Groenhof
Oon schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:05:
[...]

Dan zou ik niet met renovatievloeren gaan rommelen, lekker volstorten op de goedkoopste manier. Wij hebben toen (in ons ouderlijk huis) de vloer die er lag de kruipruimte in geslagen en een heel deel van het puin van de verbouwing daar aan toegevoegd, steeds een laagje en dan opvullen met zand zodat er geen gaten tussen zaten. Hoefde uiteindelijk alleen maar een klein laagje zand overheen en toen de gewone beton + isolatie die je als basis nodig hebt voor vloerverwarming + vloer.

Ik weet niet of het tegenwoordig nog zou mogen volgens alle regels, maar het zit er al een dikke 14 jaar in zonder problemen :+

Anders is een paar kuub ongefilterde witte zand ook niet duur en daarmee kom je ook een heel eind
Dat idee had ik eerst ook!
nadat ik een goede laag puin in de kruipruimte had gegooid vertelde een vriend dat hij hetzelfde deed en daarna de hele vloer (schuimbeton) is verzakt. Hij kon toen zelf het beton er weer uit halen. Dus toen ben ik maar van dat idee afgestapt…
Maar waarschijnlijk heeft hij niet steeds laagje voor laagje gedaan.

Er is 4.5 kuub zand in gegaan, dat kost inderdaad niet zo veel.
Pagina: 1