Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Airco en vloerverwarming? Twee thermostaten gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RvdHeide
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-01 11:51
Mijn vraag:
Ik heb sinds vandaag een airco laten installeren. Mijn doel is: het reduceren van mijn gasverbruik met minimaal 50% per jaar. Nu wil ik dit doen door mijn airco te laten bijspringen als het moeilijk wordt en mijn woonkamer voornamelijk opwarmen dmv mijn airco.

Probleem:
Ik wil ook het comfort van mijn vloerverwarming houden. Als mijn thermostaat zijn temp in de woonkamer bereikt (waar zowel de nest en de airco hangen) dan gaat de cv uit en blijft mijn vloerverwarming dus niet op een constante tempratuur (wat efficienter zou moeten zijn). Ook is mijn badkamer en keuken (aparte ruimtes) dan niet voorzien van een warme vloer. Opwarmen van de vloer duurt vrij lang dus een constante temp. is het makkelijkste en mijnsinziens voordeligst.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik heb 12 zonnepanelen en een overschot van circa 800kwh per jaar. Meer zonnepanelen volgen wellicht later maar dat terzijde.
Mijn Nest thermostaat en mijn Airco zijn beiden geïntegreerd in Home assistant en kan ze doormiddel van automations aansturen.

Mijn idee:
Ik was van plan om wellicht een tweede thermostaat te nemen of mijn thermostaat te verplaatsen naar bijvoorbeeld de badkamer. In de badkamer zou ik dan bijvoorbeeld een constante temp van 17 graden instellen zodat mijn vloerverwarming door de hele woning die temp heeft. De airco wil ik dan op 20 graden instellen op momenten dat wij thuis komen zodat we daar ook comfort hebben.

Omdat ik een behoorlijk gedoe heb gehad om mijn nest aan te sluiten wou ik deze het liefst laten hangen. Is het nemen van twee thermostaten de enige optie voor mijn situatie of zijn er mensen die een ander goed idee hebben? Een extra thermostaat gaat mij wel extra centen kosten namelijk.

TIps en tricks zijn uiteraard welkom!

Alle reacties

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-11 21:14
Out of the box gedachte:
Heb je enkel vloerverwarming aangesloten op je CV? Wat je eventueel zou kunnen doen dan is de uitgangstemperatuur op je ketel instellen op bijvoorbeeld 25 graden (of een ander laag getal wat het gewenste effect heeft) en vervolgens je thermostaat op een hogere gewenste temperatuur. Omdat je CV met die lage uitvoertemperatuur de kamer niet kan verwarmen anders dan een warme vloer maken zou je het effect moeten krijgen wat je wil.
Ga ik er voor het gemak even vanuit dat je je airco aanstuurt met een andere manier/eigen ingebouwde thermostaat. Let overigens dat salderen straks teruggeschroefd wordt en je dus niet je zomerse overschot kunt gebruiken om je winterairco te verwarmen. Maar dat is wellicht een 2025-probleem ;)

[ Voor 0% gewijzigd door matk89 op 18-09-2023 21:53 . Reden: typo ]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:34
@RvdHeide je kan geen 2x open therm/modulerende thermostaat met elkaar combineren.
2x aan/uit kan wel. (eventueel met een zone klep om overheating van de andere zone te voorkomen.)

• RvdHeide
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-01 11:51
matk89 schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:53:
Out of the box gedachte:
Heb je enkel vloerverwarming aangesloten op je CV? Wat je eventueel zou kunnen doen dan is de uitgangstemperatuur op je ketel instellen op bijvoorbeeld 25 graden (of een ander laag getal wat het gewenste effect heeft) en vervolgens je thermostaat op een hogere gewenste temperatuur. Omdat je CV met die lage uitvoertemperatuur de kamer niet kan verwarmen anders dan een warme vloer maken zou je het effect moeten krijgen wat je wil.
Ga ik er voor het gemak even vanuit dat je je airco aanstuurt met een andere manier/eigen ingebouwde thermostaat. Let overigens dat salderen straks teruggeschroefd wordt en je dus niet je zomerse overschot kunt gebruiken om je winterairco te verwarmen. Maar dat is wellicht een 2025-probleem ;)
Bedankt voor je reactie. Dat is opzich wel een idee. Maar stel je voor: ik doe mijn thermosotaat op 30 graden en mijn temp in de ketel op bijvoorbeeld 25 gaden. Gaat hij dan niet constant lopen pendelen of juist constant draaien (wat ook niet efficient is denk ik)? Ik heb geen OT op mijn ketel zitten overigens. Dat het salderen eraf gaat wist ik. Vandaar dat ik het nu gedaan heb.

Ik zat zelf ook te denken om wellicht de themostaat helemaal buiten werking te stellen. Dan laat ik hem in de badkamer (waar ik alleen vloerverwarming heb) aanzetten door een losse temperatuursensor. Als <16,5 graden dan thermostaat 'verwarmen' als >17 graden thermostaat 'uit'. Heb nog geen idee hoe dit precies gaat werken. Ik heb HomeAssistant om alles aan te sturen.