Dimmer met 2 x bruin 1 x zwarte elektriciteitsdraad aansluit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anne 86
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 27-03-2024
Mijn dimmer, aangesloten op hallogeen lampen, is kapot gegaan.

Bij het vervangen kom ik 2 bruine en 1 zwarte elektriciteitsdraden tegen; deze waren alledrie aangesloten op de oude dimmer.

Ik heb deze dimmer ter vervanging gekocht, maar loop nu vast.. 

Vraag 1: De combinatie 2 x bruin, 1 x zwart vind ik nergens terug:
  • kan het zijn dat dimmer twee lichtgroepen aanstuurt (hij bedient 4 spots) en kan dat de 2 bruine draden verklaren?
  • is er 1 overbodige bruine draad? ivm verouderde elektra?
Vraag 2: Is de nieuwe dimmer geschikt?

Alle tips zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuivpnlYWgCZO8lPHwYaou_B1FQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBlBYMRmiRmxdbgAcANiVLqL.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-05 13:35
Wat zat er naast de dimmer? Werkt dat nu nog?
Zonee, een van de bruine draden is gebruikt om door te lussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
Als ik de beschrijving van die dimmer zie, zou dat moeten kunnen: "de N (nuldraad, blauw), wordt niet gebruikt! (is dus en 2 draads dimmer en te installeren zonder extra draden te hoeven trekken)". Dan zou ik denken dat het een 1 op 1 vervanging is voor wat er zat.

Het ziet er op jouw foto inderdaad uit alsof de bruine doorlust naar iets verderop. Waar de bijbehorende blauwe dan loopt is onduidelijk, maar vooruit, dat kan afhankelijk van de situatie verklaarbaar zijn?

Optie twee is dat degene die het aansloot geen blauwe draad meer had en gewoon twee keer bruin deed, maar dan is de kans groot dat je meer interessante improvisatie in huis zult terugvinden :+ zul je zelf beter kunnen inschatten dan wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:10
Wat meet je? Is er 1 draad met een harde 230v? En inderdaad wat hier boven gezegd wordt. Werkt ee iets anders niet meer?
Normaal is de bruine constante spanning e n de zwarte de schakeldraad. Dan zou je de zwarte aan 1 van de bruine kunnen doen. En kijken of alle lampjes het doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:42
Oh en de isolatie van die ene bruine draad ziet er niet helemaal goed meer uit. Die zou ik even iets inkorten, zodat dat stukje niet iets verkeerds raakt in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08-05 07:25
in de doos lopen ook een blauwe en aarde draad naar de doos (stopcontact?) ernaast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:19
Naast je lichtschakelaar die je er nu uit hebt zit een stopcontact. Probeer die nu maar eens. ;)

Die doet niets. De bruine draad rechts in de aanvoer. De bruine draad links gaat naar je stopcontact. Je moet gewoon zorgen dat alle bruine draden bij elkaar in een lasdopje zitten.
Pagina: 1