• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-04 20:24
Nu de Q op de tweedehands markt meer binnen bereik is gekomen, overweeg ik om er ergens een aan te schaffen. Heb al redelijk wat ervaringen ingewonnen via youtube, fora en DM's maar omdat het geen goedkope camera is vroeg ik me toch ook hier kort af of er nog een aantal gebruikers actief zijn met hun Q? Hoe bevalt hij in 2023? De lens (en sensor?) gaat niet achteruit en blijft fantastisch neem ik aan, maar hoe zit het met de batterij, algemene look-and-feel (snelheid), is het gebrek aan weatherseal een probleem dat pas na een tijdje begint op te spelen, doen alle knoppen het over het algemeen nog gewoon? Zulk soort lange termijn ervaringen :)
Daarnaast vroeg ik me ook af of er nog dingen zijn waar ik extra op moet letten bij een 2ehands aanschaf die misschien meer Q specifiek zijn?

(overigens, momenteel liggen de Q2 en 3 nog buiten mijn bereik)

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 12:53
eswa schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:56:
Nu de Q op de tweedehands markt meer binnen bereik is gekomen, overweeg ik om er ergens een aan te schaffen. Heb al redelijk wat ervaringen ingewonnen via youtube, fora en DM's maar omdat het geen goedkope camera is vroeg ik me toch ook hier kort af of er nog een aantal gebruikers actief zijn met hun Q? Hoe bevalt hij in 2023? De lens (en sensor?) gaat niet achteruit en blijft fantastisch neem ik aan, maar hoe zit het met de batterij, algemene look-and-feel (snelheid), is het gebrek aan weatherseal een probleem dat pas na een tijdje begint op te spelen, doen alle knoppen het over het algemeen nog gewoon? Zulk soort lange termijn ervaringen :)
Daarnaast vroeg ik me ook af of er nog dingen zijn waar ik extra op moet letten bij een 2ehands aanschaf die misschien meer Q specifiek zijn?

Waarom koop je voor die prijs niet gewoon een full frame mirrorless camera en zet je daar niet een lichtsterkte groothoek lens op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
PageFault schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:53:
[...]

Waarom koop je voor die prijs niet gewoon een full frame mirrorless camera en zet je daar niet een lichtsterkte groothoek lens op?
Theoretisch heb je gelijk toch geeft Leica in hun software of iets net iets mee in de foto waardoor ze anders zijn. Kleurtoning etc is gewoon heel erg mooi. Ben zelf pas overgestapt van een Panasonic LX100 naar een Leica D-Lux 7 (in feite de mark II van de eerste) toch zie je echt wel een verschil.
Misschien is het allemaal placebo maar toch. Los van de bediening en de handling die is puur gefocust op fotografie. Het is eenvoud, robuustheid en degelijkheid.
Voor de TS ik zou op zoek gaan naar de Q2 nu de Q3 er is zal je die vast 2e hands tegenkomen goedkoop zullen ze nooit worden maar goed zoeken en beetje geluk. Vaak is de gun factor bij verkoop ook belangrijk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-04 00:24
eswa schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:56:

Ik heb geen Q, maar ik zou de Q skippen en voor de Q2 gaan vanwege de weatherseal. Ik heb teveel forumberichten gezien over stof op de sensor van de Q.
Nou schijnt Leica goede service te bieden, vaak ver na de garantieperiode, maar tegelijkertijd zijn ze heel traag in het afhandelen van reparaties. Las van de week nog dat iemand een lens opstuurde en de indicatie kreeg dat hij over 12 maanden zijn objectief terugkrijgt…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
Kwintessens schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:57:
[...]

Ik heb geen Q, maar ik zou de Q skippen en voor de Q2 gaan vanwege de weatherseal. Ik heb teveel forumberichten gezien over stof op de sensor van de Q.
Nou schijnt Leica goede service te bieden, vaak ver na de garantieperiode, maar tegelijkertijd zijn ze heel traag in het afhandelen van reparaties. Las van de week nog dat iemand een lens opstuurde en de indicatie kreeg dat hij over 12 maanden zijn objectief terugkrijgt…
Mijn eigen ervaring met reparaties en controles via leica is juist dat het redelijk vlot gaat. Zelfs een keer een datum opgegeven dat de camera terug moest zijn vanwege een reis en dat is toen ook gelukt.
Maar wellicht had ik geluk toen. Volgens mij is het in de VS wel een stuk minder. Daar gaan reparaties via de importeur. Lees er af en toe berichten over lange reparatietijden en mensen die liever zelf naar Duitsland sturen en de importeur overslaan. Wat weer gedoe is met garantie ect.

Volgens mij zit er wel verschil in de reparatie servicec van een digitale camera en van een objectief.

Leica MM + Sony A9

• eswa
Hmja de Q2 is inderdaad aantrekkelijk, maar daar waar de Q voor een simpele hobbyist als mijzelf nu rond de €2500 ligt, kom ik de Q2 nog niet veel onder de €4000 tegen. Dus ik vermoed ik dat ik eventueel 2 generaties achter blijf lopen en dus zodra de Q4 komt, eens naar een Q2 kijk. De weather seal is een USP, als ook de 40mpx en de batterij, al moet ik wel zeggen dat financieel gezien dat laatste niet ideaal lijkt: de Q2 heeft een speciale batterij die daarom erg duur is, daar je bij de Q1 gewoon sigma batterijen erin kunt stoppen. Hoe ervaren jullie dit?
En ja, de Q biedt voor mij iets wat ik niet kan vinden bij (heb nu een Sony) mirrorless in de combinatie van formaat, snelheid in hoge kwaliteit op mijn favoriete mm-lengte, plus dan die extra Leica factor, wat dat ook mag zijn maar ik ben er gevoelig voor ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-04 00:24
Ik snap je helemaal. Schiet zelf ook Leica. Maar omdat de Q voor veel mensen een ‘gateway drug’ naar de M is, kun je misschien meteen naar een M kijken? Wel met een Voigtländer lens, maar daar is niks mis mee. Het is waarschijnlijk wat duurder dan de Q, maar goedkoper dan de Q2. In ieder geval als je een M240 kiest.

Of kijk naar een SL, eerste type. Die kost rond de € 2.000. Met een adapter kun je er M-objectieven op zetten. Of je gebruikt L-mount objectieven, die zijn er ook van Sigma en Panasonic. Zat keuze. Volgens mij is de sensor dezelfde als de Q.

Natuurlijk moet je voor de Q gaan als daar je hart ligt. @RobertJRB heeft een goed punt, dus mijn bezwaar is misschien wel overtrokken.

[ Voor 37% gewijzigd door Kwintessens op 15-09-2023 07:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:08

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Deze eigen eigen draadje gegeven. Inhaken op een 6 jaar oude post voegt weinig toe voor dit soort vragen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eswa
Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt en een Q uit 2018 in vrij goede toestand gevonden voor €1800. Ben tot dusver onder de indruk hoe niet-oud ie aanvoelt. Ga me de komende tijd er dus eens in verdiepen. Thanks voor de hulp en kan nog wel eens een update posten.
Pagina: 1