Zonnepanelen delen - investering via Greenchoice?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:47
Goedeavond,

Via Greenchoice kregen we onderstaande voorstel aangeboden. Ik ben hier wel in geinteresseerd maar heb toch ook enigszins het gevoel alsof ik een addertje onder het gras over het hoofd zie. Wat is jullie gevoel hierbij of zijn er ervaringsdeskundigen (kan me voorstellen dat er meer van die soort initiatieven zijn).
https://www.zonnepanelendelen.nl/project/mandeveld/

Paar dingen die me opvielen:
-Rendement wordt gekoppeld aan de energieprijs. Wat nu als deze bij zonnig weer negatief is?
-Als de energieprijzen stijgen kan het rendement dan ook hoger uitvallen?
-Buiten AFM toezicht dus hoger risico. Is dat met een theoretisch rendement van 5.5% het risico waard.
-Dit specifieke project met 1000 panelen lijkt me relatief klein. Zitten daar nog extra risico's / voordelen aan?
-...

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:14
Anman schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:48:
Goedeavond,

Via Greenchoice kregen we onderstaande voorstel aangeboden. Ik ben hier wel in geinteresseerd maar heb toch ook enigszins het gevoel alsof ik een addertje onder het gras over het hoofd zie. Wat is jullie gevoel hierbij of zijn er ervaringsdeskundigen (kan me voorstellen dat er meer van die soort initiatieven zijn).
https://www.zonnepanelendelen.nl/project/mandeveld/

Paar dingen die me opvielen:
-Rendement wordt gekoppeld aan de energieprijs. Wat nu als deze bij zonnig weer negatief is?
-Buiten AFM toezicht dus hoger risico. Is dat met een theoretisch rendement van 5.5% het risico waard.
-Dit specifieke project met 1000 panelen lijkt me relatief klein. Zitten daar nog extra risico's / voordelen aan?
-...

Alvast bedankt
toon volledige bericht
Nooit eerder van gehoord. Klinkt allemaal leuk en duurzaam (ook voor die 'zeer kredietwaardige grote corporate naast het zonnepark').
Maar ik zou ook gelijk die adders zoeken.

En dacht ook aan het door jou genoemde rendement. Maar nu lees ik over Corporate PPA en dacht, dan zit dat misschien wel goed.
Maar nu heb ik daar wat meer over gelezen en is dat juist maar een vage/ingewikkelde bedoeling: https://www.loyensloeff.c...-is-het-en-hoe-werkt-het/

Mijn conclusie: Geen idee!
Ligt er ook aan hoeveel je wilt en kunt investeren, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:55
@Anman in mijn ervaring renderen zonnedelen op het ogenblik prima.

De rente wordt niet per dag berekend ;)
Dat is dit jaar het geval
Elke belegging heeft het risico dat je geen dividend of rente ontvangt, of in het ergste geval je inleg kwijt bent. Ik heb zonnedelen in 15 projecten (spreiding vanwege risico), 1 daarvan heeft nog nooit rente of aflossing betaald. Het project is inmiddels wel in productie. Voor de andere 14 projecten zit het rendement tot nu in 2023 boven de 7%, een deel moet nog betalen.
Zie hierboven: leg niet alle eieren in één mandje.