Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayvg
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-12-2023
Mijn vraag:

Goedemiddag,

Ik was opzoek naar een mooie 5.1 home cinema set voor een budget voor rond de 2400 euro.

Nu ben ik voor advies als redelijk leek qua kennis naar hifi klubben gegaan en daar is het volgende voor mij samengesteld:

- receiver: Denon AVRX2800DAB
- center speaker: Dali Oberon Vocal center
- voor links en rechts: Dali Oberon 3 black speaker (Ik zelf vind die grote grond speakers lelijk en mijn vriendin krijg ik helemaal ruzie mee dan)
- Sub: Dali Sub e9F black active
- Surround achter links en rechts: Argon Alto5 MK2 speaker

Ik heb alle spullen opgezocht op internet en daar komt dit ook positief naar boven.

vraag 1: Nu vroeg ik me toch af wat jullie mening over deze samen gestelde set is en voor dit budget?

Vraag 2: de Denon is een 7.1 receiver, Hoewel ik voor nu even bij 5.1 blijf wil ik in de toekomst wel nog upgraden. ipv een 7.1 surround set heb ik het idee dat ik meer verschil ga horen als ik een 5.1.2 set maak, is dit mogelijk of zijn de aansluitingen niet daarvoor gemaakt?

vraag 3: wat adviseren jullie als goede atmos speakers? zou ik gewoon dali oberon on wall modellen op het plafond kunnen bevestigen (deze hebben een mooi plat model en ik hoef dan niet een heel gat te zagen) ook zijn ze niet heel duur als upgrade. (ik heb de bevestigings methode van deze dingen nog niet gezien dus geen idee of deze uberhaubt aan het plafond kunnen) of zijn deze qua geluid helemaal niet geschikt als atmos speaker. de speakers die je aan de muur moet hangen lijkt mij niets en de weerkaats effect speakers lijkt me een beetje soundbar achtig wat leuker theoretisch is dan praktisch, maar goed ik ben geen kenner.

Vraag 4: welke kabel kwaliteit adviseren jullie? denk dat ik voor de sub, center en voorste linker en rechter speaker maar 1m tm 3m lengte nodig heb. en voor de achterste surround links en rechts 5/6m per stuk. de verkoper kwam met een kabel die ongv 10 euro per m1 was (naam vergeten). En ik kan zelf toevallig als bedrijf zijnde bij grote elektra groothandelaren kabels voor echt 60 procent van de consumenten prijs kopen maar geen idee of jullie adviseren om echt bij een geluidswinkel speaker kabels te kopen.

Ik hoor graag jullie mening!

[ Voor 0% gewijzigd door rayvg op 18-09-2023 19:34 . Reden: typfout ]

Beste antwoord (via rayvg op 19-09-2023 09:06)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@rayvg Op de productpagina bij Denon staat: tot 7.2 en tot 5.2.2; dus dat kan gewoon.
https://www.denon.com/nl-...800hdab/AVRX2800HDAB.html

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@rayvg Aankoopadvies doen we in BGK; je topic is daarheen verplaatst. ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@rayvg Op de productpagina bij Denon staat: tot 7.2 en tot 5.2.2; dus dat kan gewoon.
https://www.denon.com/nl-...800hdab/AVRX2800HDAB.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:51
Als je ze hebt geluisterd en het klinkt prima, dan is het prima. Wel kan je nog nadenken over de subwoofer in relatie tot je ruimte. Bij een grotere ruime heb je een grotere subwoofer nodig.

Qua speakerkabel maakt het allemaal niet zoveel uit. Ik heb bij de bouwmarkt 10m voor 30 euro gekocht, dat vond ik al redelijk duur. Laat je niets wijsmaken door verkopers die zeggen dat dure kabels beter klinken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayvg
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-12-2023
''Ramon: Qua speakerkabel maakt het allemaal niet zoveel uit. Ik heb bij de bouwmarkt 10m voor 30 euro gekocht, dat vond ik al redelijk duur. Laat je niets wijsmaken door verkopers die zeggen dat dure kabels beter klinken.''

Qua speakerkabel gaat het natuurlijk een beetje om de dikte, welke adviseren jullie? wat heb jij bij de bouwmarkt gehaald? 2x2,5mm voldoende? als het merk niet uit maakt kan ik dit zelf toevallig goedkoop inkopen van het merk Donné.

''Ramon: Bij een grotere ruime heb je een grotere subwoofer nodig.''

Betreft de sub: mijn kijk opstelling is zo een 4,5 meter breed en 5/6 meter diep met luister positie zo een meter er voor dus. De kamer zelf loopt wel wat groter door. Wat denk jij? ik zal het anders gewoon ondervinden en snel genoeg merken of deze voldoende is, leek me wel in de winkel.

[ Voor 13% gewijzigd door rayvg op 19-09-2023 09:53 . Reden: wat vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@rayvg 2 x 2,5 mm² is voldoende inderdaad.

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:56
2,5mm is zeker goed, 4 kan ook, maar overbodig.
0,75 zou ik altijd afraden.

Daarnaast zie ik die sub voor 600 piek.. vind ik nogal wat.
Zelf heb ik svs gekocht voor 500 euro. komt namelijk als beste uit de test..

Waarom je dan voor een dali van 600/650 euro zal kiezen vraag ik me af.
Daarnaast vraag ik me af waarom je een x2800h gaat, inplaats van een x1700h.
Vertel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-07 19:18
rayvg schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:31:
Mijn vraag:

Goedemiddag,

Ik was opzoek naar een mooie 5.1 home cinema set voor een budget voor rond de 2400 euro.

Nu ben ik voor advies als redelijk leek qua kennis naar hifi klubben gegaan en daar is het volgende voor mij samengesteld:

- receiver: Denon AVRX2800DAB
- center speaker: Dali Oberon Vocal center
voor links en rechts: Dali Oberon 3 black speaker
Vraagje, hoe bevalt dit set ??
Ik wil ook de 2800 aanschaffen en daarbij ook de Dali Oberon 3 set.
Zo wil ik het dan voorlopig laten, en evt, later uitbreiden.
Ik heb nog wel 5 Kefjes ( hts 2001) staan, dus kan daar wat mee gaan experimenteren.
Maar wat ik al opgezocht heb en via Youtube geluisterd , zijn de Oberon 3 best goed.
Alvast bedankt voor je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind74
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 11:34
Voor toekomstig geïnteresseerden, de verschillen tussen X2800 en X1700 staan hier mooi naast elkaar. Kort door de bocht, de X2800 heeft extra: Dolby Atmos, meer 8K HDMI aansluitingen en een pr-out voor multi zone speakers voor ca 200EUR meerprijs. Mooi spul allemaal rayvg! bevalt het? Ik zit nog op een Pioneer VSX830 met vergelijkbare Mission speakers maar ik vrees dat ik niet de handen op elkaar krijg voor een Atmos update bij de leidinggevende.

Kleine side-note, ik vind dat tegenwoordig zelfs de duurdere receivers wel erg hoog plastic fantastic geworden. Er is lijkt wel dat er geen enkele moeite meer wordt genomen om het degelijke nostalgische gevoel van twee stevig aanvoelende knoppen op het ding te monteren. Het doet toch een beetje af aan de beleving imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Honda
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik heb meegelezen, wij zitten een beetje met hetzelfde euvel.
Nu een ca 8 jaar oude Onkyo surround receiver met 4 speakertjes.
Afgelopen paar weken een Soundbar van JBL geprobeerd, films geweldig maar met alleen stemmen of muziek is hij wat minder. Ikzelf denk dus ook een opvolger voor de Onkyo, misschien ook wel de Denon 2800, maar zonder DAB.
Pagina: 1