HomeAssistant verwarmen met Airco en Vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-01 11:51
Beste Tweakers,

Ik heb vandaag eindelijk mijn airco geinstalleerd gekregen. Ik ben van plan om hier mee te gaan verwarmen in de winter. Aangezien ik ook vloerverwarming in mijn woning heb wil ik deze twee gaan combineren echter weet ik niet precies hoe.

Ik heb een Nest thermostaat geïntegreerd met HA. Hieraan zit uiteraard de (vloer)verwarming gekoppeld. De vloerverwarming zit : boven in de badkamer, beneden in de keuken en de woonkamer. Als de thermostaat de doeltemperatuur bereikt heeft vliegt de c.v. natuurlijk weer uit. Om efficient met mijn vloerverwarming om te gaan wil ik deze, in de winter, op een constante temperatuur houden en de snelle, meest intensieve verwarming met de airco doen. (bijvoorbeeld op momenten dat wij thuiskomen).

Mijn Airco heb ik ook geïntegreerd inmiddels. Deze is zichtbaar als een aparte temperatuurkaart in HA. Ik kan hem in HA bedienen door hem op koelen, verwarmen of auto te zetten. Ook kan ik hier de doeltemperatuur instellen.

Nou is mijn vraag:
Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn airco efficient kan instellen en nog steeds de behaaglijke warmte van de vloerverwarming heb? Zijn er mensen met een vergelijkbare setup? Zo ja, hoe hebben jullie dit ingevuld?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie het hebben. Mijn airco betreft overigens een MHI srk50zs-wf (mocht dit van belang zijn om te weten voor de intergratie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-07 14:28
Wss je vloerverwarming op bv. 19 gr. Constant zetten. (regelen op watertemperatuur )

En je airco apart regelen wanneer je bv thuis komt etc....

Indien je de vloerverwarming regelt op lucht temperatuur heb je dikwijls kans op koude voeten 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-07 15:03
Mijn eerste vraag is dan waar je het liefst mee gaat verwarmen. Als ik het zo lees zit jouw vloerverwarming aan de CV gekoppeld en wordt dus met gas gestookt (klopt dat?). Is het dan je doel om minder gas te verbruiken en meer elektrisch te gaan stoken met je airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Kenwood960 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:01:
Wss je vloerverwarming op bv. 19 gr. Constant zetten. (regelen op watertemperatuur )

En je airco apart regelen wanneer je bv thuis komt etc....

Indien je de vloerverwarming regelt op lucht temperatuur heb je dikwijls kans op koude voeten 😁
De thermostaat meet in dezelfde kamer de tempratuur. Hoe kan ik precies op watertempratuur regelen? Bij uitvoer warmte van de ketel bedoel je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Invisible_man schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:09:
Mijn eerste vraag is dan waar je het liefst mee gaat verwarmen. Als ik het zo lees zit jouw vloerverwarming aan de CV gekoppeld en wordt dus met gas gestookt (klopt dat?). Is het dan je doel om minder gas te verbruiken en meer elektrisch te gaan stoken met je airco?
Ik verwarm het liefst met beide. Vloerverwarming is voor het comfort en de airco om bij te stoken. Echter, als ik het met de thermostaat regel (Die in dezelfde ruimte als de airco hangt) dan vliegt de cv uit als de temp van de Nest thermostaat bereikt is, terwijl ik liever een constante vloertemp heb.

Zoals hierboven beschreven wordt is het wensenlijk om bij thuiskomst en binnen een bepaald tijdsbestek meer te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
En even voor de zekerheid, je AC is niet via contacten gekoppeld aan je thermostaat?

Er even van uit gaande dat dat niet het geval is, zal de AC zich zelf regelen aan de hand van de mode waar je hem in zet (uit, verwarmen, koelen, enz.) en de doeltemperatuur die je daar bij opgeeft. Wat je dan zou kunnen automatiseren is HA is het volgende:

-Wanneer de thermostaat inschakelt (mits je dit kan uitlezen van een nest in HA), zet je via een automatisering in HA de thermostaat op 20 graden verwarmen.
-Om bijvoorbeeld 23:00 voer je een automatisering uit die je AC weer uit zet.

Wat je hiermee krijgt is dat wanneer je thermostaat vindt dat er verwarmd moet worden, ook je AC op verwarmen gezet wordt voor de rest van de dag (tot 23:00). Omdat je AC zelf een thermostaat heeft (als deze dus niet op je thermostaat aangesloten is in ieder geval), kan je deze ook prima dan op verwarmen laten staan voor de rest van de dag en zal hij zelf afhankelijk van de temperatuur gaan moduleren.

Ook kan je natuurlijk iets doen met een automatisering waarmee je op een bepaalde tijd je AC op verwarmen zet met eventueel een extra voorwaarde dat je dat alleen doet wanneer de temperatuur bijvoorbeeld onder de 18 graden is.

[ Voor 10% gewijzigd door Invisible_man op 19-09-2023 20:46 ]

• RvdHeide
Invisible_man schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:46:
En even voor de zekerheid, je AC is niet via contacten gekoppeld aan je thermostaat?

Er even van uit gaande dat dat niet het geval is, zal de AC zich zelf regelen aan de hand van de mode waar je hem in zet (uit, verwarmen, koelen, enz.) en de doeltemperatuur die je daar bij opgeeft. Wat je dan zou kunnen automatiseren is HA is het volgende:

-Wanneer de thermostaat inschakelt (mits je dit kan uitlezen van een nest in HA), zet je via een automatisering in HA de thermostaat op 20 graden verwarmen.
-Om bijvoorbeeld 23:00 voer je een automatisering uit die je AC weer uit zet.

Wat je hiermee krijgt is dat wanneer je thermostaat vindt dat er verwarmd moet worden, ook je AC op verwarmen gezet wordt voor de rest van de dag (tot 23:00). Omdat je AC zelf een thermostaat heeft (als deze dus niet op je thermostaat aangesloten is in ieder geval), kan je deze ook prima dan op verwarmen laten staan voor de rest van de dag en zal hij zelf afhankelijk van de temperatuur gaan moduleren.

Ook kan je natuurlijk iets doen met een automatisering waarmee je op een bepaalde tijd je AC op verwarmen zet met eventueel een extra voorwaarde dat je dat alleen doet wanneer de temperatuur bijvoorbeeld onder de 18 graden is.
Bedankt de reactie. De AC staat los van de thermostaat. Nest kan uitgelezen worden. AC kan ook uitgelezen worden:
Temperatuurverschil zit er wel in omdat de AC wat hoger hangt. Scheet 1 graad ongeveer.

Ik ben alleen bang dat de vloerverwarming temp niet constant blijft namate de temp op de thermostaat bereikt is. Dan koelt het geheel weer af lijkt mij? Ben nog niet erg kenner op dit gebied maar heb vorig jaar wel wat geëxperimenteerd met aanvoertemp van de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
RvdHeide schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:49:
[...]
Ik ben alleen bang dat de vloerverwarming temp niet constant blijft namate de temp op de thermostaat bereikt is. Dan koelt het geheel weer af lijkt mij? Ben nog niet erg kenner op dit gebied maar heb vorig jaar wel wat geëxperimenteerd met aanvoertemp van de vloer.
Wat je dan zou kunnen doen is wanneer de doeltemperatuur bereikt is (je weet immers de nest temperatuur in HA, dus je kan daar een automatisering op los laten) de AC uit schakelen. Dan heb je het sneller op temperatuur omdat je het dan met zowel de AC als de vloerverwarming opstookt, maar wanneer het op temperatuur is het alleen maar met de vloerverwarming. Als alternatief zou je dan ook de doeltemperatuur van de AC lager kunnen zetten (bijvoorbeeld 18 graden ipv 20), dan gaat die vanzelf wel terug regelen wanneer het op temperatuur is en laat hij vanaf dat moment de vloerverwarming het meeste werk doen.

Maar voordat je allemaal automatiseringen gaat maken, kan je dit handmatig natuurlijk al uittesten wanneer het straks weer wat kouder is. Dan krijg je er ook wat meer gevoel bij hoe dat op elkaar reageert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdHeide
Invisible_man schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:24:
[...]

Wat je dan zou kunnen doen is wanneer de doeltemperatuur bereikt is (je weet immers de nest temperatuur in HA, dus je kan daar een automatisering op los laten) de AC uit schakelen. Dan heb je het sneller op temperatuur omdat je het dan met zowel de AC als de vloerverwarming opstookt, maar wanneer het op temperatuur is het alleen maar met de vloerverwarming. Als alternatief zou je dan ook de doeltemperatuur van de AC lager kunnen zetten (bijvoorbeeld 18 graden ipv 20), dan gaat die vanzelf wel terug regelen wanneer het op temperatuur is en laat hij vanaf dat moment de vloerverwarming het meeste werk doen.

Maar voordat je allemaal automatiseringen gaat maken, kan je dit handmatig natuurlijk al uittesten wanneer het straks weer wat kouder is. Dan krijg je er ook wat meer gevoel bij hoe dat op elkaar reageert.
Super bedankt voor je reactie. Ik ga er mee experimenteren als het kouder is. Ik ga mijn bevindingen hier plaatsen. Kan wel even duren denk ik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:51

TWKterry

Master Mariner

Als het je puur om comfort gaat en je alles gaat automatiseren zou ik de CV thermostaat verwijderen uit de kamer en bv direct bij de CV plaatsen. Die ruimte is vaak wel wat koeler dan de kamer.
Je kunt dan de CV instellen op een waarde die lekker aanvoelt en als het dan kouder wordt in de kamer springt de airco bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-07 14:28
Ik zou de vloer temp constant zetten.

als het wat afkoelt, en de cv schakelt een versnelling hoger, en je komt kort erop thuis en zet de airco ook nog op verwarmen, dan kan de temperatuur wel gevoelig oplopen en te warm worden denk ik

Het hangt er ook wat van af hoe dik je vloermassa is.

In mijn geval heb ik 20cm chape, dus opwarming duurt vrij lang, afkoeling dus ook...

[ Voor 23% gewijzigd door Kenwood960 op 24-09-2023 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:19

icecreamfarmer

en het is

Kenwood960 schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:34:
Ik zou de vloer temp constant zetten.

als het wat afkoelt, en de cv schakelt een versnelling hoger, en je komt kort erop thuis en zet de airco ook nog op verwarmen, dan kan de temperatuur wel gevoelig oplopen en te warm worden denk ik

Het hangt er ook wat van af hoe dik je vloermassa is.

In mijn geval heb ik 20cm chape, dus opwarming duurt vrij lang, afkoeling dus ook...
Dit is hem denk ik. Vloerverwarming op 18,5 of 19 graden zetten. Airco op 21 graden zetten.
Andere optie is de CV te schakelen middels een tijdsvenster. Bijvoorbeeld in de ochtend de CV de vloer naar 20 graden verwarmen en gedurende de dag de rest met de airco doen. Dan blijft je vloer ook comfortabel warm.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRNX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:25
Hi @RvdHeide, heb je afgelopen winter een comfortabele setting gevonden? Wij overwegen een vergelijkbare set-up, ben benieuwd hoe het bevallen is en wat een goede instelling is. Ook wel benieuwd wat de ervaringen zijn qua energieverbruik.
Pagina: 1